Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2015

Σπριντ για τα προαπαιτούμενα της ενέργειας - Διπλή ολομέλεια ΡΑΕ με συνεδριάσεις Τετάρτη και Παρασκευή

 
Δύο φορές θα συνεδριάσει αυτή την εβδομάδα η ολομέλεια της ΡΑΕ, μία αύριο Τετάρτη και μία την Παρασκευή, προκειμένου να εγκρίνει τις προτάσεις των υπηρεσιών για μια σειρά προαπαιτούμενων, από τα ΑΔΙ ως τα ΝΟΜΕ, και εν συνεχεία να τις αποστείλει στον υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας Π.Σκουρλέτη.
Τα πιο προχωρημένα ζητήματα από πλευράς επεξεργασίας της ΡΑΕ είναι ο σχεδιασμός των δημοπρασιών ΝΟΜΕ, η
εφαρμογή του προσωρινού και μόνιμου συστήματος πληρωμών ισχύος για τις μονάδες (ΑΔΙ), και η αποφυγή της λειτουργίας των μονάδων κάτω του κόστους (ΜΑΜΚ). Σύμφωνα με τις πληροφορίες, στο τέλος της εβδομάδας η Αρχή θα είναι σε θέση να παρουσιάσει τις προτάσεις της σχεδόν σε τελική μορφή.
Ειδικά στην περίπτωση του ΝΟΜΕ, η πρόταση της ΡΑΕ θα περιλαμβάνει ένα συνολικό μοντέλο λειτουργίας των δημοπρασιών, με την τιμή εκκίνησης ωστόσο να παραμένει ο μεγάλος γρίφος.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το μοντέλο που θα παρουσιάσει η Αρχή δεν θα αναφέρεται σε συγκεκριμένη τιμή εκκίνησης, παρά στη μεθοδολογία προσδιορισμού της τιμής αυτής. Ολες οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι αυτή η μεθοδολογία θα οδηγεί σε μια ενδιάμεση τιμή : Ούτε εκείνη που ζητά η ΔΕΗ (59 ευρώ/μεγαβατώρα), ούτε εκείνη της διαιτησίας (36 ευρώ).
Το κόστος των ρύπων θα είναι έξτρα, δεν θα είναι δηλαδή ενσωματωμένο στην τιμή βάσης των δημοπρασιών. Αυτό έγινε προκειένου να περιοριστεί το ρίσκο για τη ΔΕΗ, ειδικά σε περιπτώσεις δημοπρασιών για μακρύ χρονικό διάστημα, καθώς η αγορά ρύπων είναι εξαιρετικά ευμετάβλητη.
Φυσικά, παραμένει άγνωστο το αν ένα τέτοιο σύστημα δημοπρασιών θα είναι επαρκές προκειμένου να αλλάξει προμηθευτή το 25% των πελατών της ΔΕΗ. Σε πρώτο χρόνο η απάντηση είναι "όχι". Αλλά η αποτελεσματικότητα των δημοπρασιών μένει να φανεί στη πράξη, γι’ αυτό και αρχικά θα διατεθεί μια ποσότητα ενέργειας 300 – 400 MW προκειμένου να φανεί η ζήτηση που θα υπάρξει.
Από εκεί και πέρα, η ΡΑΕ εξετάζει κι άλλα ζητήματα που εμποδίζουν την αλλαγή προμηθευτή, με στόχο να διορθωθούν ώστε να βοηθηθεί το άνοιγμα της αγοράς. Ένα από αυτά είναι τα μεγάλα ληξιπρόθεσμα χρέη. Την πρόταση της ΔΕΗ για την απαγόρευση μετακίνησης ενός πελάτη από μια εταιρεία σε άλλη αν αυτός δεν έχει εξοφλήσει την πρώτη, η ΡΑΕ δεν την έχει αποκλείσει, γι’ αυτό και εξετάζει τι συμβαίνει σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
Στη συζήτηση πάντως που θα κάνει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τους δανειστές, στο πλαίσιο της πρώτης αξιολόγησης, πρόκειται να τους παρουσιάσει έναν "οδικό χάρτη" για το πότε μπορεί να μετακινηθεί το 25% και με ποιο τρόπο. Είναι πασιφανές πως αν τα ΝΟΜΕ δεν βρουν υψηλή ανταπόκριση από την αγορά, ο "οδικός χάρτης" που θα παρουσιάσει το υπουργείο δεν θα είναι παρά σχέδια επί χάρτου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου