Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2016

Στο στόχαστρο Κομισιόν οι κρατικές ενισχύσεις ελληνικών επιχειρήσεων

Ο εκπρόσωπος της Κομισιόν Γκερτ Κούπμαν εγκαταστάθηκε στο υπουργείο Οικονομικών και είχε διαδοχικές συναντήσεις με τη γ.γ. του υπουργείου Ελενα Παπαδοπούλου, τον γ.γ. Στρατηγικών Επενδύσεων Λόη Λαμπριανίδη και τον γ.γ. Ενέργειας Μιχάλη Βερροιόπουλο. 
Αποφασισμένη να ξεκαθαρίσει όλα τα θέματα που συνδέονται με κρατικές ενισχύσεις ελληνικών επιχειρήσεων, αλλά και παρεμβάσεις της ελληνικής κυβέρνησης που μπορεί να παραβιάζουν τη λειτουργία του ανταγωνισμού και των ανεξάρτητων αρχών, όπως οι πρόσφατες ρυθμίσεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού, εμφανίζεται η Κομισιόν. Για τον σκοπό αυτό χθες κατέφθασε στην Αθήνα ένα από τα πιο σκληρά στελέχη της γενικής διεύθυνσης Ανταγωνισμού, ο Γκερτ-Γιαν Κούπμαν, αναπληρωτής γενικός διευθυντής της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής αρμόδιος για τις κρατικές ενισχύσεις. Ο Γκερτ-Γιαν Κούπμαν εγκαταστάθηκε στο υπουργείο Οικονομικών και είχε διαδοχικές συναντήσεις με τη γ.γ. του υπουργείου Ελενα Παπαδοπούλου, τον γ.γ. Στρατηγικών Επενδύσεων Λόη Λαμπριανίδη και τον γ.γ. Ενέργειας Μιχάλη Βερροιόπουλο. Λάρκο, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης και Ενωμένη Κλωστοϋφαντουργία είναι οι εταιρείες που αντιμετωπίζουν θέμα επιστροφής κρατικών ενισχύσεων, με κρισιμότερη την περίπτωση της Λάρκο, όπου η Ε.Ε. έθεσε τελεσίγραφο για την ανάκτησή τους σε διάστημα δύο εβδομάδων, προκειμένου να αποφευχθεί η προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Η εξέλιξη προκάλεσε πανικό στα αρμόδια κυβερνητικά κλιμάκια, αν και η Ε.Ε. είχε ενημερώσει επισήμως την ελληνική πλευρά από τον περασμένο Νοέμβριο ότι θα ξεκινήσει τις διαδικασίες ανάκτησης κρατικών ενισχύσεων ύψους 160 εκατ. ευρώ μέσω της παραπομπής της χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Πέραν αυτού του ποσού, η Ε.Ε. φέρεται να χαρακτηρίζει κρατικές ενισχύσεις και τις ανεξόφλητες οφειλές ύψους 200 εκατ. ευρώ από απλήρωτους λογαριασμούς ρεύματος της Λάρκο προς τη ΔΕΗ.

Πιέσεις άσκησε ο εκπρόσωπος της Κομισιόν και για την επιστροφή από την ΕΒΖ ποσού ύψους 30 εκατ. ευρώ που δόθηκαν στην εταιρεία επί υπουργίας Παναγιώτη Λαφαζάνη, με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.

Επανέφερε επίσης το θέμα της επιστροφής ποσού ύψους 310 εκατ. ευρώ προς τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά που δόθηκαν από την περίοδο του 1992 και μετά κατά παράβαση του Ευρωπαϊκού Δικαίου και έχουν χαρακτηριστεί κρατική ενίσχυση, αλλά και τις ενισχύσεις προς την Ενωμένη Κλωστοϋφαντουργία την περίοδο 2007-2009 που χαρακτηρίστηκαν επίσης κρατικές ενισχύσεις.

Ξεχωριστή περίπτωση είναι αυτή του ΟΠΑΠ, όπου έχει εκδηλωθεί διάσταση απόψεων με τους ανταγωνιστές του σε ό,τι αφορά τα δικαιώματα εκμετάλλευσης τυχερών παιγνίων στο Διαδίκτυο, θέμα που παρακολουθεί η Ε.Ε., στην οποία έχουν προσφύγει ανταγωνιστές του ΟΠΑΠ κατά της ελληνικής κυβέρνησης για τη μη έκδοση αδειών διαδικτυακού τζόγου.

Ο αξιωματούχος της Κομισιόν, στις επαφές που είχε στην Αθήνα με κυβερνητικά στελέχη, μετέφερε τη δυσφορία της Επιτροπής για τις κυβερνητικές παρεμβάσεις στη λειτουργία τις Επιτροπής Ανταγωνισμού. Για την Ε.Ε. η συγκεκριμένη τροπολογία αποτελεί μονομερή ενέργεια και θα πρέπει να ανακληθεί.

Πλήθος ερωτημάτων είχε ο κ. Γκερτ-Γιαν Κούπμαν για την πρόοδο στο μέτωπο της απελευθέρωσης των σιδηροδρομικών μεταφορών. Στη μακροσκελή του συνάντηση με τους επικεφαλής ελληνικών σιδηροδρομικών επιχειρήσεων ζήτησε να μάθει τι έχει προχωρήσει στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ, αλλά και πού βρίσκεται η διαδικασία αποτίμησης του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ. Τα παραπάνω θέματα έχουν μείζονα σημασία, καθώς αποτελούν μέρος των ρυθμίσεων που προβλέπονται στα πλαίσια των προ ετών συμφωνιών μεταξύ Αθήνας και Βρυξελλών για να διακανονιστεί το θέμα των κρατικών επιδοτήσεων προς τον ΟΣΕ. Ηδη η υλοποίηση των περισσότερων εξ αυτών των ενεργειών καθυστερούν πολύ περισσότερο από ένα χρόνο και υφίστανται ανησυχίες πως πολλά από τα ζητήματα αυτά μπορεί να ξανανοίξουν εάν εκτροχιαστούν οι προσπάθειες ιδιωτικοποίησης. Ενα από αυτά είναι και το ενδεχόμενο να ζητηθεί η επιστροφή χρηματοδοτήσεων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τα σιδηροδρομικά και άλλα έργα υποδομών στο Θριάσιο, όπως βέβαια και το ζήτημα των υποχρεώσεων της τάξης των 700 εκατ., η διαγραφή των οποίων έχει συνδεθεί με την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ο Γκερτ-Γιαν Κούπμαν εμφανίστηκε σύμφωνα με τους Ελληνες συνομιλητές του ικανοποιημένος με το γεγονός πως τρέχουν τα χρονοδιαγράμματα για τους παραπάνω διαγωνισμούς. Ομως σημειώνουν πως για πολλά επιμέρους ζητήματα ζήτησε να του γίνει και έγγραφη ενημέρωση και να δοθούν λεπτομερείς απαντήσεις τις επόμενες κιόλας ημέρες. Θετικά υποδέχθηκε πάντως την είδηση χορήγησης άδειας εμπορευματικών δρομολογίων στην Ελλάδα από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων στη Rail Cargo Logistics-Goldair, κοινοπραξία του ομίλου Goldair και της κρατικής αυστριακής εταιρείας σιδηροδρόμων Rail Cargo Logistics Austria.


πηγή  http://www.kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου