Δευτέρα 7 Νοεμβρίου 2016

Σκουρλέτης: Αυτός είναι ο απολογισμός μας στο ΥΠΕΝ - Δεν υπογράψαμε ποτέ συμφωνία για το 17% της ΔΕΗ

Στις πρωτοβουλίες και το έργο που πραγματοποίησε στο διάστημα που διηύθυνε το υπουργείο, αναφέρθηκε σήμερα ο Πάνος Σκουρλέτης στα πλαίσια της τελετής παράδοσης στο νέο υπουργό, Γιώργο Σταθάκη,  υπογραμμίζοντας σχετικά με τη ΔΕΗ ότι «δεν υπογράψαμε καμία συμφωνία για την πώληση του 17% της ΔΕH. Τελεία και παύλα. Γνωρίζω ότι αυτό το θέλουν οι δανειστές». 
«Ως και μια ώρα πριν ανακοινωθεί ο ανασχηματισμός, με θεωρούσαν εκτός κυβέρνησης», πρόσθεσε ο Πάνος Σκουρλέτης, σχολιάζοντας τις φήμες των τελευταίων ημερών.
«Εγινε σημαντική δουλειά αλλά προφανώς λόγω μιας σταθερής στάσης των ΜΜΕ ποτέ δεν αναδείχτηκε στο βαθμό που θα έπρεπε. Πολλές φορές έγινε επίθεση, διαστρέβλωση. Δεν είναι τυχαίο. Είναι από δυνάμεις μέσα και έξω από την χώρα που ενοχλούνται όταν βλέπουν κυβέρνηση με κορμό την αριστερά να βάλει το αποτύπωμά της.
Κερδίσαμε το στοίχημα. Σε 13 μήνες παρότι διαχειριζόμαστε μια πολιτική που δεν είναι στο σύνολο δική μας μπορέσαμε να βάλουμε το δικό μας άρωμα», τόνισε. «Φεύγουμε με ψηλά το κεφάλι και πιστοί με τις προγραμματικές μας δεσμεύσεις για να λένε οι επόμενες γενιές ότι αυτή η κυβέρνηση δεν λιποτάκτησε, έδωσε μάχες και έσωσε ό,τι
μπορούσε να σώσει παρά τις αναγκαίες υποχωρήσεις» ανέφερε στην τοποθέτησή του ο κ. Σκουρλέτης.
Ο ίδιος, κατά τον απολογισμό του, έδωσε επίσης έμφαση στο Εξοικονομώ κατ' Οίκον, στην υλοποίηση του αγωγού ΤΑΡ, στον IGB, στο LNG, αλλά και στις τομές που έγιναν στην αγορά ηλεκτρισμού.
Ειδικά όσον αφορά την τελευταία, ο κ. Σκουρλέτης έκανε λόγο για τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΗ και του ΑΔΜΗΕ. Για τον διαχειριστή του δικτύου, είπε ότι «εξασφαλίστηκε η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του ΑΔΜΗΕ, η αποζημίωση της ΔΕΗ, οι θέσεις εργασίας, αλλά και τα δικαιώματα των εργαζομένων». Όπως πρόσθεσε, «σε συνδυασμό με την κατάργηση του νόμου για την «Μικρή ΔΕΗ» και την αντικατάσταση του με τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ, δρομολογήθηκε ένα νέο σχέδιο για την ΔΕΗ συνολικά, έτσι ώστε να παραμείνει ο ισχυρός παίκτης στην αγορά της Ελλάδας και να ενισχυθεί με συμπράξεις που θα την καταστήσουν δομικό στοιχείο κάθε νεότερης εξέλιξης. Σε αυτό το πλαίσιο, εξάλλου υπεγράφη το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της ΔΕΗ και της κινεζικής CMEC για την κατασκευή δεύτερης λιγνιτικής μονάδας στην περιοχή της Φλώρινας».
Για τη σημασία της τροπολογίας του ΔΕΣΦΑ, ο κ. Σκουρλέτης ανέφερε πως «προστατεύτηκε η εγχώρια βιομηχανική παραγωγή και τα νοικοκυριά από παράλογες αυξήσεις της τάξης του 68% στα τέλη χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου. Με την ρύθμιση για τον καθορισμό ανακτήσιμης διαφοράς περιόδου 2006-2015 του ΔΕΣΦΑ και με συγκεκριμένη νομοθετική παρέμβαση, εξασφαλίστηκαν οι όροι βιωσιμότητας όχι μόνο για την εγχώρια βιομηχανική παραγωγή και τους οικιακούς καταναλωτές που έχουν στραφεί στο φυσικό αέριο, αλλά και για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ».
Σχετικά με το νόμο για τις ΑΠΕ, τόνισε ότι «ο νόμος θέτει την λειτουργία των νέων ΑΠΕ σε πιο λειτουργική βάση ως προς τα έσοδα, με όρους αγοράς, αντί για μια κεντρικά ρυθμιζόμενη απόδοση με υπερβολικές χρεώσεις για τους καταναλωτές».
Από την  πλευρά του ο Γ. Σταθάκης τόνισε ότι είναι πιο εύκολη η δουλειά του αφού παραλαμβάνει από τον Π. Σκουρλέτη ο οποίος αφήνει  ισχυρή παρακαταθήκη και βάσεις που η νέα ηγεσία του ΥΠΕΝ καλείται να συνεχίσει. Ο τομέας της ενέργειας  είναι  στρατηγικής σημασίας για την  οικονομία ανέφερε. Ο νέος υφυπουργός Σ. Φάμελος τόνισε ότι το διεθνές επίπεδο του υπουργείο δεν περιορίζεται μόνο στη διαπραγμάτευση αλλά εκτείνεται και στις μεγάλες συζητήσεις που βρίσκονται διεθνώς στο προσκήνιο για το περιβάλλον.
Ακολουθεί ο πλήρης απολογισμός της απερχόμενης ηγεσίας του ΥΠΕΝ:
Α. Πρωτοβουλίες και ενέργειες Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας με επείγοντα χαρακτήρα
  1. Το σχέδιό μας για την Αττική. Με την ανάληψη των καθηκόντων της κυβέρνησης πραγματοποιήθηκαν διυπουργικές συσκέψεις υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού και αντιμετωπίστηκε το ζήτημα σχετικά με την Δυτική Αθήνα όπως η Δραπετσώνα και το Κερατσίνι, προκειμένου να στηριχθούν οι περιοχές με την μεγαλύτερη ανάγκη για μια «ανάσα ζωής». Σ’ αυτή την κατηγορία εντάσσονται και οι, υπό εξέλιξη, επεξεργασίες για το Μητροπολιτικό Πάρκο στο Γουδή, την Πολιτεία Πλάτωνος και τις ευρύτερες περιοχές, οι οποίες καταγράφονται ως σημαντικές «νησίδες» πρασίνου και ελεύθερου χώρου για τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου. Ο (απερχόμενος) Υπουργός με νομοθετική ρύθμιση εξαίρεσε παράλιες εκτάσεις (περιοχή των λιπασμάτων) στο Κερατσίνι και την Δραπετσώνα από την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και τις παραχώρησε στους ομώνυμους Δήμους.
  2. Λύση για Πάρκο Τρίτση με νομοθετική παρέμβαση. Με συγκεκριμένη τεκμηριωμένη πρόταση, η οποία εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα του νέου φορέα διαχείρισης του πάρκου, με συγκεκριμένους πόρους και με την ανάγκη να υπάρξει ένα βιώσιμο σχέδιο διαχείρισης, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η αυτάρκειά του.
  3. Φαληρικός Όρμος. Δρομολογήθηκαν σημαντικά έργα υποδομής και ανάπλασης στον Φαληρικό Όρμο με σκοπό τη διευκόλυνση τη ζωής και την ενίσχυση της ασφάλειας των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής.
  4. Πρωτοβουλία για το συντονισμό των συναρμόδιων Υπουργείων για τη δημιουργία των υδατοδρομίων στην Ελλάδα. Δώδεκα (12) εγκριθείσες περιβαλλοντικές άδειες έχουν υπογραφεί μέχρι σήμερα που αφορούν στη δημιουργία υδατοδρομίων για τις περιοχές: Αγία Μαρίνα Γραμματικού, Αλόννησος, Βόλος, Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη, Παξοί, Πάτρα, Πάτμος, Ρέθυμνο, Σκόπελος, Σκύρος και Τήνος, ώστε να ξεκινήσει η λειτουργία τους το συντομότερο δυνατό, ενώ πρόκειται να ολοκληρωθεί στο εγγύς μέλλον η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης υδατοδρομίου για την περιοχή του Λαυρίου.
  5. Αξιοποίηση πόρων για το «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον»
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τροποποίησε την ΚΥΑ σύστασης του Ταμείου «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον», και εξασφάλισε την ένταξη 8,000 πρόσθετων δικαιούχων στο υφιστάμενο,  πρόγραμμα. Ολοκληρώθηκαν οι αναγκαίες μεταβολές ώστε πόροι περίπου 70 εκατομμυρίων ευρώ να διατεθούν στο σκέλος του προγράμματος για την κάλυψη περισσότερων δικαιούχων, οι οποίοι αν και είχαν υποβάλλει εμπρόθεσμα τις αιτήσεις τους, δεν στάθηκε δυνατό να ενταχθούν στο πρόγραμμα την προηγούμενη περίοδο, λόγω εξάντλησης των σχετικών κονδυλίων, ήδη από το 2014.
  1. Νέο Πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον»
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συντόνισε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Διαχειριστικές αρχές, ΕΤΕΑΝ ΑΕ, Χρηματοπιστωτικά ιδρύματα κ.λπ.) προκειμένου να θεσμοθετηθεί το νέο πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον». Αναμένεται σύντομα η  εκκίνησή του με σημαντική μείωση της γραφειοκρατίας, μέσω ολοκληρωμένης ψηφιακής πλατφόρμας και με στόχο την τόνωση της απασχόλησης και την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας. Με το εν λόγω πρόγραμμα θα ωφεληθούν περίπου 70.000 νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος.
  1. Συστήθηκε ενδεκαμελής επιτροπή για την αναθεώρηση του κανονισμού ενεργειακής απόδοσης κτιρίων (ΚΕΝΑΚ), κατά τις διεργασίες της οποίας ολοκληρώθηκε το μεγαλύτερο μέρος των απαιτούμενων μελετών για τον καθορισμό των οικονομικά αποδοτικών ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης καθώς επίσης και των χαρακτηριστικών των σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης κτιρίων.
  2. Εξασφαλίστηκαν 17,6 εκατομμύρια ευρώ για το ανταποδοτικό τέλος για τους οικιακούς καταναλωτές σε περιοχές όπου λειτουργούν σταθμοί ΑΠΕ. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου ικανοποίησε οριστικά ένα διαχρονικό πάγιο αίτημα των κατοίκων των περιοχών όπου λειτουργούν σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕΟ. Ο (απερχόμενος) Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πάνος Σκουρλέτης, υπέγραψε την απόφαση με την οποία εγκρίθηκε οριστικά η διάθεση των ποσών που παρακρατήθηκαν από τους παραγωγούς Α.Π.Ε. (αιολικά, μικρά υδροηλεκτρικά, βιομάζα), που λειτουργούν εντός των διοικητικών ορίων Δημοτικών ή Τοπικών Κοινοτήτων από το 2010 έως και 31.12.2014 και τα οποία πρόκειται να αποδοθούν σε οικιακούς καταναλωτές 274 Δημοτικών και Τοπικών κοινοτήτων σε όλη τη χώρα.
  3. Αποφασίστηκε η ακύρωση του διαγωνισμού (ΚΤΙΜΑ-13) και προκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός για την κτηματογράφηση του υπολοίπου της χώρας (ΚΤΙΜΑ-16). Πρόκειται για έναν διαγωνισμό με συνολικό προϋπολογισμό περί τα 460 εκατομμύρια ευρώ, ο οποίος αφορά στην κτηματογράφηση περίπου 86 εκατομμυρίων στρεμμάτων, έκταση που αντιστοιχεί στο 63,5% της Ελληνικής επικράτειας. Με τον διαγωνισμό αυτό προβλέπεται η ολοκλήρωση της κτηματογράφησης της χώρας το 2020 ώστε ο νέος θεσμός του Κτηματολογίου να μπορέσει σταδιακά να αντικαταστήσει το σύστημα των υποθηκοφυλακείων σε κάθε περιοχή της επικράτειας. Μέσα σε χρονικό διάστημα λιγότερο των τριών μηνών, από την ηλεκτρονική αποσφράγιση των φακέλων «Δικαιολογητικά Συμμετοχής», η Επιτροπή προέβη στον έλεγχο και την αξιολόγηση των στοιχείων 111 προσφορών από 24 σχήματα υποψήφιων αναδόχων για 32 συμβάσεις και αναμένεται η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών. Επισημαίνεται ότι η διαδικασία βρίσκεται εντός χρονοδιαγράμματος με στόχο να υπογραφούν οι συμβάσεις τον Απρίλιο του 2017.
  4. Προωθήθηκε η οριστική λύση βάση της γεωτεχνικής μελέτης που εκπόνησε το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, για την ευστάθεια του οικισμού της Μεσοχώρας Τρικάλων, καθότι προτείνονται μέτρα με τα οποία μεγάλο τμήμα του οικισμού θα μπορεί να παραμείνει στη θέση του.
  5. Ενεργοποιήθηκε το έργο Πράσινη γειτονιά» στην Α. Βαρβάρα Το έργο της «Πράσινης Γειτονιάς» ξεκίνησε το 2011 αλλά εγκαταλείφθηκε σύντομα. Με πρωτοβουλία του Υπουργού επανεκκινείται σήμερα καθότι δημιουργήθηκαν οι αντικειμενικές προϋποθέσεις.
  6. Συντονισμός για το θέμα γηπέδου της ΑΕΚ. Με τη  δημιουργία μιας κοινής ομάδας εργασίας από την ΑΕΚ, το Δήμο, το Υπουργείο και την Περιφέρεια, επιλύθηκαν ζητήματα που σχετίζονταν με την Περιβαλλοντική αδειοδότηση.
  7. Εξασφαλίστηκαν οι πόροι προκειμένου να ξεκινήσει το έργο των εικαστικών παρεμβάσεων σε τυφλές όψεις κτιρίων. Στο πλαίσιο των αστικών αναπλάσεων, οι εικαστικές παρεμβάσεις στον αστικό ιστό και δη σε τυφλές όψεις κτιρίων, όχι μόνο συμβάλλουν ενεργά στην αναζωογόνηση του Δημόσιου χώρου αλλά ταυτόχρονα εκφράζουν ιδέες, αξίες και συναισθήματα αναβαθμίζοντας την ποιότητα της ζωής των πολιτών.
  8. Συστήθηκε Ομάδα Εργασίας με σκοπό την διερεύνηση των δυνατοτήτων ανάταξης της οικονομικής δραστηριότητας του ενεργειακού άξονα της Δ. Μακεδονίας και την αντιμετώπιση των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί  από τις αλλαγές στον τομέα της  ηλεκτροπαραγωγής από εγχώρια ορυκτά καύσιμα. Στόχος της ομάδας εργασίας είναι:
  • Η ανασκόπηση των μέχρι τώρα αναπτυξιακών  πολιτικών που εφαρμόστηκαν στο ενεργειακό άξονα.
  • Η αξιολόγηση των δυνατοτήτων διεύρυνσης της οικονομικής δραστηριότητας της περιοχής πέραν της λιγνιτικής ηλεκτροπαραγωγής.
  • Εισήγηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας συγκεκριμένων παρεμβάσεων και δράσεων βραχυπρόθεσμου και μεσοπρόθεσμου χαρακτήρα συνοδευόμενων από τυχών αναγκαίες νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις, με στόχο την άμβλυνση των περιβαλλοντικών και κοινωνικών προβλημάτων της περιοχής αλλά και την διασφάλιση της απασχόλησης των κατοίκων στην  μεταλιγνιτική εποχή.
Β. Στρατηγικός σχεδιασμός για την «Ενιαία Ευρωπαϊκή Ενεργειακή Αγορά»
Ο ενεργειακός στρατηγικός σχεδιασμός της (απερχόμενης) διοίκησης του Υπουργείου, αποτελεί εν δυνάμει δομικό στοιχείο της επιδιωκόμενης  παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, στο βαθμό που θα λειτουργήσει συνδυαστικά, ως μέρος ενός συνολικότερου σχεδίου για την θωράκιση  της ενεργειακής ασφάλειας και για την πολλαπλότητα των ενεργειακών πηγών. Ο μετασχηματισμός της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο τής προσδίδει χαρακτηριστικά σταθεροποιητικού παράγοντα για την ευρωπαϊκή οικονομία, με αντίστοιχες θετικές συνέπειες για την ελληνική οικονομία, προκειμένου να υπάρξει διέξοδος από τις υφεσιακές πολιτικές και την λιτότητα. Η χώρα γίνεται ένας ρυθμιστής στην ευρύτερη περιοχή και μετατρέπεται σε έναν περιφερειακό ενεργειακό κόμβο.
  1. Αγωγός φυσικού αερίου TAP
Αποσαφηνίστηκαν και τροποποιήθηκαν αρκετά σημεία ανάμεσα στους επενδυτές και το Eλληνικό Δημόσιο, με αποτέλεσμα την βελτίωση ορισμένων προϋποθέσεων για την υλοποίησή του έργου. Είναι ενδεικτική η συγκεκριμένη δέσμευση 32 εκατ. ευρώ για έργα στις περιοχές από τις οποίες διέρχεται ο αγωγός. Τα  βασικά πεδία έχουν ως εξής:
α) Περιβάλλον
β) Εκπαίδευση και Κατάρτιση (με έμφαση στην επαγγελματική εκπαίδευση και τον ενεργειακό τομέα)
γ) Κοινωνικοοικονομική Ανάπτυξη (με έμφαση στην αγροτική οικονομία και τον τουρισμό)
δ) Ποιότητα Ζωής των τοπικών Κοινοτήτων (με έμφαση στην κοινωνική στήριξη και συνοχή)
Συγκεκριμενοποιήθηκε η επιθυμία της κοινοπραξίας του αγωγού να στηρίξει τις τοπικές κοινωνίες, μέσω ενός σημαντικού εθελοντικού προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης,  το οποίο αυξήθηκε από τα περίπου 11 εκατ. ευρώ, που αναφερόταν αρχικά, στα 32 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για πόρους που θα αποτυπωθούν σε συγκεκριμένα έργα προς όφελος όλων των κατοίκων στους δήμους από τους οποίους θα περάσει ο αγωγός, κατά τη διάρκεια της  κατασκευής του.
Το ελληνικό τμήμα του έργου είναι το πρώτο που ξεκίνησε, ενώ πολύ μεγαλύτερα αναμένεται να είναι τα οφέλη από την ίδια την κατασκευή του αγωγού. Η  δαπάνη για το ελληνικό τμήμα του εκτιμάται κοντά στα 2 δισ. ευρώ και η άμεση απασχόληση υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τις 8.000 θέσεις εργασίας. Ενισχύεται σημαντικά και η έμμεση απασχόληση καθότι στο έργο συμμετέχουν ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες. Επιπλέον:
  • προβλέφθηκε αντάλλαγμα για τη χρήση της δασικής γης, το οποίο εξαιρούνταν από την αρχική σύμβαση
  • αποσαφηνίστηκε ότι θα δοθεί αποζημίωση για τη  δημόσια γη, -κάτι που  επίσης δεν προβλεπόταν στην αρχική σύμβαση, -με όχι δυσμενέστερους όρους σε σχέση με την ιδιωτική.
Με ευθύνη της (απερχόμενης) διοίκησης του Υπουργείου, συγκροτήθηκε Επιτροπή Παρακολούθησης του έργου με την συμμετοχή της TAP AG  και των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης των περιοχών διέλευσης του αγωγού. Ιδιαίτερη μέριμνα υπάρχει για τις ειδικότερες περιοχές όδευσης, έτσι ώστε να κατευθυνθούν κυρίως προς αυτές οι προβλεπόμενοι πόροι που θα διατεθούν στο πλαίσιο της Εταιρική Κοινωνικής Ευθύνης.
  1. Ελληνοβουλγαρικός αγωγός φυσικού αερίου IGB
Ο IGB είναι ένα έργο στρατηγικής γεωπολιτικής σημασίας καθότι συμβάλει στην επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αύξηση της ενεργειακής ασφάλειας και την ολοκλήρωση της αγοράς ενέργειας. Το έργο βρίσκεται στη φάση υποβολής των δεσμευτικών προσφορών προμήθειας φυσικού αερίου, γεγονός που επιστεγάζει τη βιωσιμότητά του. Η σύνδεσή του με τον αγωγό TAP  σηματοδοτεί την μετατροπή της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο για τα Βαλκάνια. Ο Ελληνοβουλγαρικός αγωγός θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας αλλά και στη δημιουργία εναλλακτικών οδών, μέσω του Κάθετου διαδρόμου, για την προμήθεια φυσικού αερίου στις χώρες της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης. Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο με προεκτάσεις σε ότι αφορά την τροφοδότηση χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης με φυσικό αέριο από διαφορετικές πηγές και οδεύσεις.
  1. Πλωτός τερματικός σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ/LNG) Αλεξανδρούπολης
Προωθήθηκε το σχέδιο για τον πλωτό τερματικό σταθμό LNG στην Αλεξανδρούπολη. Το εν λόγω σχέδιο συνδέεται με τον IGB, με την προοπτική να προσελκύσει LNG από ΗΠΑ, Ιράν, Κατάρ, Ισραήλ, Αίγυπτο, Κύπρο και γενικά από όποια χώρα μπορεί και θέλει να προωθήσει αέριο προς τον Βορρά. Οι εταιρείες Gastrade και ΔΕΠΑ εξετάζουν τις δυνατότητες υλοποίησης του έργου, το οποίο μπορεί να ενισχύσει σημαντικά τη διαμετακόμιση αερίου μέσω Ελλάδας.
  1. Αναβάθμιση του σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ/LNG) στην Ρεβυθούσα
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας χορήγησε τις απαραίτητες άδειες για την  τεχνική αναβάθμιση του τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG της Ρεβυθούσας. Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες εθνικές υποδομές της χώρας μας, κατατάσσεται στους δέκα καλύτερους σταθμούς στη Μεσόγειο και την Ευρώπη και αποτελεί ένα σπουδαίο ενεργειακό κεφάλαιο για την Ελλάδα καθότι με την επικείμενη αναβάθμιση παρέχεται ασφάλεια ενεργειακής τροφοδοσίας και αυξάνεται η δυνατότητα κάλυψης απαιτήσεων της αγοράς, αφού ο σταθμός θα μπορεί να παραλαμβάνει και να επεξεργάζεται τριπλάσιες ποσότητες φυσικού αερίου και να τροφοδοτεί ο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς με 5 δισεκατομμύρια κ.μ. ετησίως, στο πλαίσιο της ανάπτυξης και του εκσυγχρονισμού του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου και την επέκτασή του στις μεγαλύτερες πόλεις της Περιφέρειας.
Γ. Νομοθετικό έργο
  • Νέες ρυθμίσεις για την προώθηση του ανταγωνισμού και την απελευθέρωση της λιανικής αγοράς φυσικού αερίου, με τον ν.4336/15, όπως συμπληρώθηκε και με τον 4414/16. Εξασφαλίστηκαν για 5 χρόνια οι θέσεις εργασίας των εργαζομένων στις υφιστάμενες ΕΠΑ (Εταιρείες Παροχής Αερίου).
  • Με τον ν. 4342/15 η (απερχόμενη) πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας εναρμόνισε τη νομοθεσία μας με τις σχετικές οδηγίες της ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση, αποτρέποντας την παραπομπή της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και την επιβολή χρηματικών προστίμων.
  • Με τον ν. 4389/16 ακυρώθηκε ο μνημονιακός νόμος για τη «Μικρή ΔΕΗ» που προέβλεπε την ιδιωτικοποίηση του 30% της Επιχείρησης. Θεσμοθετήσαμε τις δημοπρασίες των ΝΟΜΕ έναντι της «μικρής ΔΕΗ», έναν μεταβατικό μηχανισμό, ο οποίος εφαρμόστηκε τον Οκτώβριο με θετικά αποτελέσματα.
  • Με τον ν. 4389/16 επιτεύχθηκε ο δημόσιος έλεγχος στο 51% του ΑΔΜΗΕ. Στο πλαίσιο μιας σκληρής διαπραγμάτευσης, η κυβέρνηση πέτυχε την ακύρωση του μνημονιακού νόμου, ο οποίος προέβλεπε την ιδιωτικοποίηση του 66% του διαχειριστή των δικτύων (ΑΔΜΗΕ). Εξασφαλίστηκε η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του ΑΔΜΗΕ, η αποζημίωση της ΔΕΗ, οι θέσεις εργασίας, αλλά και τα  δικαιώματα των εργαζομένων. Με την υποβολή δύο προσφορών στον διαγωνισμό για την μεταβίβαση του 24% του ΑΔΜΗΕ σε στρατηγικό επενδυτή, επισφραγίσθηκε μια κομβική επιλογή για την πορεία του διαχειριστή του ηλεκτρικού δικτύου.
  • Μία από τις μεγάλες παρεμβάσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου ήταν η νομοθετική ρύθμιση και η έκδοση της συνακόλουθης ΚΥΑ, για τα πρόστιμα που επιβάλλονται, ποσοστό 40% των πόρων των προστίμων της Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Μεταλλείων να εγγράφεται σε ειδικό κωδικό για τη χρηματοδότηση ελέγχων και επιθεωρήσεων. Όταν η ευθύνη είναι συλλογική, η ελεγκτικοί μηχανισμοί πρέπει να ασκούν τη δράση τους μέχρι το τέλος, και βασικός άξονας της (απερχόμενης) πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου ήταν η ενίσχυση των μηχανισμών, η ουσιαστικότερη λειτουργία τους και η αποτελεσματικότερη δράση τους.
  • Θεσπίστηκε το σύγχρονο πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, με τον ν.4409/16. Ενσωματώσαμε τις διεθνείς συμβάσεις για τις εξωχώριες έρευνες υδρογονανθράκων. Ρυθμίστηκε, επίσης, το νέο καθεστώς των ενεργειακών επιθεωρητών με οριστική λύση, σύμφωνα με τη οποία η δραστηριότητα του ενεργειακού επιθεωρητή είναι πλέον συνυφασμένη με τα επαγγελματικά δικαιώματα των μηχανικών, δίχως να απαιτείται επιπρόσθετη εκπαίδευση και εξετάσεις.
  • Νέο θεσμικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ, για τον εξορθολογισμό των τιμών  με τον ν. 4414/16. Με το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε λίγο πριν από το κλείσιμο της Βουλής για το νέο πλαίσιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας περιορίστηκαν οι στρεβλώσεις σε σχέση με τη διείσδυση  των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Ελλάδα. Μία από αυτές, ήταν το έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, του ΛΑΓΗΕ, που αντιμετωπίστηκε, έτσι ώστε κάποια στιγμή να επέλθει η ισορροπία. Ο νόμος θέτει την λειτουργία των νέων ΑΠΕ σε πιο λειτουργική βάση ως προς τα έσοδα, με όρους αγοράς, αντί για μια κεντρικά ρυθμιζόμενη απόδοση με υπερβολικές χρεώσεις για τους καταναλωτές. Σκοπός του  σχεδίου νόμου είναι η αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τις διατάξεις των Κανονισμών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, ώστε να καταστεί εφικτή η ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
  • Με νομοθετική ρύθμιση δόθηκε η δυνατότητα να ανοίξει το μητρώο ώστε να επιβεβαιώσουν την ιδιότητα τους οι κατ’ επάγγελμα αγρότες και να καταθέσουν τα αγροτικά φωτοβολταϊκά τους, παράλληλα με τη δυνατότητα ύπαρξης εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού (virtual net-metering), όπως είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση στις προγραμματικές της δηλώσεις.
  • Ενισχύθηκε η θεσμική και λειτουργική ανεξαρτησία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ)
  • Με τον ν.4425/16 ορίστηκαν οι νέοι κανόνες για την αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας βάσει του target model.
  • Προετοιμάστηκε το σχέδιο νόμου για τους ενεργειακούς συνεταιρισμούς
  • Εφαρμόστηκε η διακοψιμότητα, η οποία συνιστά πολιτική ενίσχυσης της εγχώριας βιομηχανίας.
  • Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την ενεργειακή εξοικονόμηση. Αυτό ήταν το πρώτο νομοσχέδιο τον περασμένο Νοέμβριο, μετά από τις εκλογές του Σεπτεμβρίου.
  • Μειώθηκε το ενεργειακό κόστος (ηλεκτρικό ρεύμα και φυσικό αέριο) στη βιομηχανία και την ηλεκτροπαραγωγή
  • Καταργήθηκε ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο φυσικό αέριο
  • Τροπολογία για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ. Προστατεύτηκε η εγχώρια βιομηχανική παραγωγή και τα νοικοκυριά από παράλογες αυξήσεις της τάξης του 68% στα τέλη χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου. Με την ρύθμιση για τον καθορισμό ανακτήσιμης διαφοράς περιόδου 2006-2015 του ΔΕΣΦΑ του (απερχόμενου) Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και με συγκεκριμένη νομοθετική παρέμβαση, εξασφαλίστηκαν οι όροι βιωσιμότητας όχι μόνο για την εγχώρια βιομηχανική παραγωγή και τους οικιακούς καταναλωτές που έχουν στραφεί στο φυσικό αέριο, αλλά και για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ, στο πλαίσιο μιας πολυδιάστατης ενεργειακής πολιτικής, την οποία η Κυβέρνηση υπηρετεί όλο αυτό το διάστημα. Η νομοθετική παρέμβαση έγινε με προτροπή και καθ' υπόδειξη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, που έχει τη βασική ευθύνη για την αγορά, ως εποπτεύουσα αρχή. Με παρέμβαση του Υπουργού δεν ενσωματώθηκαν στα πάγια στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, οι κρατικές ενισχύσεις των 200 εκατομμυρίων, που είχαν δοθεί με σκοπό την εξορθολόγιση του Διαχειριστή αλλά και του μηχανισμού διαμόρφωσης των τιμών.
  • Θεσμοθετήθηκε το πλαίσιο για την έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων (πετρέλαιο και αέριο) και αναπτύχθηκε με σκοπό την τεκμηριωμένη πιστοποίηση του δυναμικού, την ενεργειακή ασφάλειά και την κατά το δυνατό απεξάρτηση από εισαγωγές, ώστε να απελευθερωθούν κονδύλια προς κοινωνικές δράσεις. Παράλληλα, ενισχύθηκε το θεσμικό πλαίσιο της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ) για ουσιαστικότερη λειτουργία. Έγιναν προσπάθειες για την ουσιαστική στελέχωσή της και αποτελεσματικότερη δράση της. Τρεις σχετικές διαδικασίες βρίσκονται σε εξέλιξη:
  • Σε εξέλιξη η έρευνα επίσης σε τρεις περιοχές οι οποίες είχαν παραχωρηθεί σύμφωνα με την επονομαζόμενη «Ανοικτή Θύρα» (Open Door) με την πραγματοποίηση νέων σεισμικών ερευνών τριών διαστάσεων στον Πατραϊκό Κόλπο με πολύ ενδιαφέροντα αποτελέσματα ενώ στα Ιωάννινα και στο Κατάκολο προχωρούν επίσης οι έρευνες με καλό ρυθμό.
  • Υπογράφηκαν οι συμβάσεις για τις παραχωρήσεις των άλλων τριών χερσαίων περιοχών (Άρτα-Πρέβαζα, Αιτωλοακαρνανία και ΒΔ-Πελοπόννησος)
  • Στο πλαίσιο του Διεθνούς Διαγωνισμού για παραχώρηση δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων σε είκοσι (20) θαλάσσιες περιοχές της Δυτικής Ελλάδας (Ιόνιο) και νοτίως της Κρήτης (ΦΕΚ Β' 2186/08.08.2014), αξιολογήθηκαν οι προσφορές για τις θαλάσσιες περιοχές προς παραχώρηση στο Ιόνιο και τον Κυπαρισσιακό και υπεγράφη η απόφαση για τον ορισμό των Επιλεγέντων Αιτούντων για την Περιοχή Παραχώρησης 2 (Block 2).
  • Ολοκληρώθηκε το σχέδιο νόμου για την αντικατάσταση του άρθρου 15Α ν.3054/2002 «Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις» και τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση για τη διείσδυση της βιοαιθανόλης στην εγχώρια αγορά καυσίμων. Με το παρόν σχέδιο προβλέπονται ο εξορθολογισμός και η απλοποίηση του υφιστάμενου πλαισίου κατανομής βιοντίζελ, αλλά και η θεσμοθέτηση πλαισίου κατανομής βιοαιθανόλης, με αφετηρία το 2018, στο πλαίσιο της εθνικής πολιτικής και της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Η θεσμοθέτηση νομικού πλαισίου αναμένεται να προσελκύσει νέες επενδύσεις και ως εκ τούτου να συνεισφέρει στη δημιουργία θέσεων εργασίας. Η υποκατάσταση του μεγαλύτερου μέρους των ορυκτών καυσίμων από βιοκαύσιμα, όπως η βιοαιθανόλη, συμβάλει σημαντικά στην ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού, την περαιτέρω διαφοροποίηση του ενεργειακού μείγματος και τη μείωση της εξάρτησης από τις εισαγωγές πετρελαίου. Επίσης, με το εν λόγω σχέδιο, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου επιδιώκει την αξιοποίηση εγχώριων πρώτων υλών, όπως οι ενεργειακές καλλιέργειες (αμυλούχες και σακχαρούχες πρώτες ύλες), τα απόβλητα και τα γεωργικά κατάλοιπα.
  • Με απόφαση του (απερχόμενου) Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ήρθη και το τελευταίο εμπόδιο για τα αποτεφρωτήρια νεκρών. Με την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου που είναι απαραίτητο για την ίδρυση αποτεφρωτηρίων νεκρών στην Ελλάδα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας όρισε τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης των Κέντρων Αποτέφρωσης Νεκρών (ή οστών), ολοκληρώνοντας το θεσμικό πλαίσιο.
Δ. Εγχώρια Ενεργειακή πολιτική
Δημόσια διοίκηση, πολιτικά ουδέτερη και προσανατολισμένη στην επίτευξη των στόχων.
Εξασφαλίστηκε η διατήρηση του 51% του διαχειριστή δικτύων υψηλής τάσης στο Δημόσιο, ενισχύθηκε η πορεία του, ακυρώθηκε ο μνημονιακός νόμος για την ιδιωτικοποίηση του 66% του ΑΔΜΗΕ, και απετράπη ταυτόχρονα την ολοκληρωτική ιδιωτικοποίησή του.
Σε συνδυασμό με την κατάργηση του νόμου για την «Μικρή ΔΕΗ» και την αντικατάσταση του με τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ, δρομολογήθηκε ένα νέο σχέδιο για την ΔΕΗ συνολικά, έτσι ώστε να παραμείνει ο ισχυρός παίκτης στην αγορά της Ελλάδας και να ενισχυθεί με συμπράξεις που θα την καταστήσουν δομικό στοιχείο κάθε νεότερης εξέλιξης. Σε αυτό το πλαίσιο, εξάλλου υπεγράφη το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της ΔΕΗ και της κινεζικής CMEC για την κατασκευή δεύτερης λιγνιτικής μονάδας στην περιοχή της Φλώρινας.
Σχέδιο για τις συμπράξεις με Δημόσιο χαρακτήρα της διοίκησης.
Η (απερχόμενη) πολιτική ηγεσία του Υπουργείου υποστήριξε σθεναρά τη στρατηγική συμπράξεων, οι οποίες όχι μόνο δεν την οδήγησαν σε συρρίκνωση, αλλά την ενδυνάμωσαν μέσα στο νέο ενεργειακό ανταγωνιστικό τοπίο. Το πλαίσιο οριοθετείται με την προστασία των δικαιωμάτων και των όρων εργασίας, παρεμβάσεις σε κρίσιμους τομείς της οικονομίας και της κοινωνίας και διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα αυτών των επιχειρήσεων.
Δημόσια διοίκηση με επιχειρησιακή ικανότητα, προσανατολισμένη στην επίτευξη στόχων.
Η εναλλακτική προσέγγιση της πολιτικής ηγεσίας για την αξιοποίηση των ενεργειακών εταιρειών του Δημοσίου, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, ΕΛΠΕ συνιστά ευρύτερους σχεδιασμούς, αναπτυξιακούς και γεωπολιτικούς, κρίσιμους για την εγχώρια ενεργειακή αγορά. Η διοίκηση των εισηγμένων ΕΛΠΕ πέτυχε αμοιβαία επωφελείς συμφωνίες με το Ιράν, τη Ρωσία, εντός ενός πλαισίου που μπορεί να καταστήσει τις ενεργειακές επιχειρήσεις μοχλό για μια ευρύτερη οικονομική ανάκαμψη. Με τη συγκεκριμένη πολιτική η εταιρία έκλεισε αξιόλογες διεθνείς συμφωνίες, με σημαντικές επιδόσεις στα αποτελέσματά της και ιδιαίτερες προοπτικές. Η ανάπτυξη του έργου αυτών των επιχειρήσεων μπορεί να προσφέρει πολλαπλάσια στον μέτοχο – Δημόσιο, κυρίως όμως όταν αυτές οι επιχειρήσεις έχουν καίριο ρόλο να διαδραματίσουν στην προσπάθεια της κυβέρνησης για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Διαπραγματεύσεις για την τιμή προμήθειας φυσικού αερίου. Επιτεύχθηκαν καλύτερες τιμές προμήθειας φυσικού αερίου και καταργήθηκε η ρήτρα που επιβάρυνε την χώρα για τις χαμηλές καταναλώσεις του 2014.
Διασύνδεση συστημάτων φυσικού αερίου μεταξύ ΔΕΣΦΑ και Bulgartransgaz. Συμφωνήθηκε η Διασύνδεση (Interconnection Agreement) του ελληνικού με το βουλγαρικό σύστημα φυσικού αερίου, μεταξύ των ΔΕΣΦΑ και Διαχειριστή της Βουλγαρίας Bulgartransgaz, γεγονός που οδηγεί την Ελλάδα ακόμη πιο κοντά στην μετατροπή της σε ενεργειακό κόμβο, μετά και από την έναρξη των εργασιών υλοποίησης του αγωγού φυσικού αερίου TAP. Η δυνατότητα αμφίδρομης μεταφοράς φυσικού αερίου από τον υφιστάμενο αγωγό σύνδεσης με την Βουλγαρία, έχει ειδική βαρύτητα στο πλαίσιο της γενικότερης επιδίωξης της ΕΕ για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας.
Υπεγράφη Μνημόνιο Κατανόησης αναφορικά με την προοπτική διασύνδεσης των δύο χωρών στο  τομέα του φυσικού αερίου μεταξύ ΔΕΣΦΑ και MER, της ΠΓΔΜ.
Παράλληλα:
  • εξετάστηκαν οι δυνατότητες μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας
  • Σε πλήρη συνεργασία με την Κύπρο, το Ισραήλ, την Αίγυπτο, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου εξέτασε τα συνολικά τεχνικά δεδομένα για την μεταφορά του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας
  • Πραγματοποιήθηκαν συμφωνίες στον τομέα του πετρελαίου με το Ιράν, ενώ η συνεργασία μας ενδυναμώνεται όλο και περισσότερο
Ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης
Στο πλαίσιο των αποφάσεων της ΕΕ για περιορισμό των ρύπων στην Κρήτη, η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο σταθεροποιεί την ηλεκτρική τροφοδοσία, μειώνει το κόστος, και διασφαλίζει την ενεργειακή υποστήριξη του νησιού. Πρόκειται για ένα έργο καταλύτης στην ανάπτυξη, οικονομικά και περιβαλλοντικά για την Κρήτη.
Αυτονομία μη διασυνδεδεμένων νησιών
Μείζον θέμα για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου αποτέλεσε η ενεργειακή αυτονομία των μη διασυνδεδεμένων νησιών. Οι προωθούμενες διασυνδέσεις, τόσο στις Κυκλάδες, όσο και η διπλή που προτάσσεται για την Κρήτη, λύνουν εν μέρει το πρόβλημα. Προωθήθηκαν ρυθμίσεις και εξετάστηκαν οι δυνατότητες ανάπτυξής των, για τη δημιουργία Ενεργειακών Συνεταιρισμών, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στις τοπικές κοινωνίες να παρεμβαίνουν οι ίδιες για τη διαμόρφωση του ενεργειακού τους μέλλοντος, εξασφαλίζοντας αυτάρκεια, ασφάλεια, χαμηλούς ρύπους και χαμηλό κόστος, με συνδυαστικές τεχνολογίες που θα περιλαμβάνουν  χρήση αιολικής, ηλιακής  και υδροηλεκτρικής ενέργειας.
Ευέλικτη διοίκηση και αποτελεσματικός σχεδιασμός δημόσιας πολιτικής με κοινωνικό πρόσημο
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έδωσε ιδιαίτερη σημασία σε κινήσεις μείωσης του ενεργειακού κόστους για τις επιχειρήσεις με συγκεκριμένες ρυθμίσεις, προώθησε μέτρα διευκόλυνσης των οικιακών καταναλωτών ηλεκτρικού ρεύματος, όπως οι 36 δόσεις χωρίς προκαταβολή σε καταναλωτές με ληξιπρόθεσμες οφειλές και η έκπτωση του 15% για τους ενήμερους πελάτες της ΔΕΗ και εισηγήθηκε τη μείωση των τιμών ηλεκτρικού ρεύματος  για περίπου 1,2 εκατ. επαγγελματικούς καταναλωτές.
Βασικό στόχο αποτέλεσε η αξιοποίηση της δυνατότητας χρηματοδότησης από πολυμερείς αναπτυξιακές τράπεζες, προκειμένου να μεταβούμε σε ένα καλύτερο επίπεδο οικονομικής ανάπτυξης
  • αφενός με την ενίσχυση των έργων και των διαγωνισμών, και
  • αφετέρου, μέσω της τόνωσης της απασχόλησης.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση του προγραμματισμού είναι η διασφάλιση των αναγκαίων πόρων χρηματοδότησης. Προς αυτή την κατεύθυνση υλοποιήθηκαν τα εξής:
  • Ενεργή συνεργασία με Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων –και στο πλαίσιο του Juncker Plan– αναφορικά με την αξιολόγηση και χρηματοδότηση έργων
  • Ενεργοποίηση Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης για τη συμπληρωματική χρηματοδότηση έργων ΣΔΙΤ, παράλληλα με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
  • Συνεργασία με ελληνικό τραπεζικό σύστημα με στόχο την ενεργό συμμετοχή του στη χρηματοδότηση.
  • Ενεργοποίηση δεκάδων προσκλήσεων ΕΣΠΑ από τα ταμειακά προγράμματα ΕΠΑΝΕΚ και ΥΜΕΠΕΡΑΑ ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού.
Για τον λόγο αυτό:
  • Δόθηκε νέα ώθηση στο ζήτημα της επέκτασης της χρήσης φυσικού αερίου, με τη ΔΕΠΑ να αναλαμβάνει –εξασφαλίζοντας και χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ)–  να εκπληρώσει τον στόχο επέκτασης του εσωτερικού δικτύου φυσικού αερίου, την προμήθεια με αέριο πολλών περιοχών της χώρας που σήμερα δεν συνδέονται με το υφιστάμενο δίκτυο ή δεν μπορεί να αναπτυχθεί αγωγός μέχρι εκεί.
  • Στο ίδιο διάστημα, ξεκίνησε η παροχή τεχνικής βοήθειας από τα στελέχη της Παγκόσμιας Τράπεζας προκειμένου να ολοκληρωθεί άμεσα η κτηματογράφηση και να εξασφαλισθεί αποτελεσματικότερο πλαίσιο λειτουργίας των κτηματολογικών γραφείων. Μέσω της τεχνικής βοήθειας που λαμβάνει η χώρα από την Παγκόσμια Τράπεζα, τέθηκαν όλες οι παράμετροι, με πρωτοβουλίες για το συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων φορέων, ώστε να εξασφαλισθεί ένα ολοκληρωμένο, σύγχρονο, καινοτόμο και αξιόπιστο Κτηματολογικό σύστημα το οποίο θα αποτελέσει τομή στη λειτουργία του κράτους. Ενεργοποιήθηκαν οι συζητήσεις με την Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων για τη διαλειτουργικότητα των κτηματολογικών βάσεων δεδομένων με το σύστημα TAXIS.
  • Δόθηκε έμφαση στους υδρογονάνθρακες με αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανοικοδόμησης και Ανάπτυξης (EBRD) για τις βασικές  προτεραιότητές της αναφορικά με τον ενεργειακό τομέα στην Ελλάδα για την περίοδο 2016 – 2020, με έμφαση το φυσικό αέριο, τις ενεργειακές διασυνδέσεις και τους υδρογονάνθρακες, τα υπό εξέλιξη έργα, τα σχέδια και τους στόχους του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ώστε να αναπτυχθεί περαιτέρω ο ενεργειακός τομέας,  για την  καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας, για την μείωση των τιμών προς όφελος νοικοκυριών και επιχειρήσεων, για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας.
  • Συγκροτήθηκε ομάδα εργασίας, με στόχο την εκπόνηση σχεδίου για την υλοποίηση των επενδύσεων σε έργα ηλεκτροπαραγωγής από βιομάζα/βιοαέριο και τα γεωργοκτηνοτροφικά απόβλητα από πηγή ρύπανσης, να αποτελέσουν (και) πηγή ενέργειας προς όφελος του περιβάλλοντος και της οικονομίας της χώρας.
Επίσης, ο (απερχόμενος) Υπουργός υποδέχτηκε αντιπροσωπείες από επιχειρήσεις και φορείς του εξωτερικού, κυρίως από Κίνα, ΗΠΑ, Ρωσία, Ισραήλ, Ιταλία και Αραβικές χώρες αλλά και της εγχώριας αγοράς, τις οποίες ενημέρωσε διεξοδικά για το επιχειρηματικό και επενδυτικό ενεργειακό περιβάλλον στην Ελλάδα και τις διαθέσιμες επενδυτικές ευκαιρίες.
ΣΤ. Χωρικός σχεδιασμός
  • Ολοκληρώθηκε σχέδιο νόμου για την τροποποίηση του ν. 4269/2014 που αφορά στο σύστημα χωρικού σχεδιασμού και πρόκειται να θεσμοθετηθεί μέχρι το τέλος Νοεμβρίου.
  • Καταργήθηκε  το Κεφ. Β του ν. 4269/2014 που αφορούσε στις κατηγορίες χρήσεων γης.
  • Διαμορφώθηκε το σχεδίου ΠΔ για τις χρήσεις γης, σε αντικατάσταση του, ενώ προγραμματίζεται η θεσμοθέτησή του τον Ιανουάριο, 2017.
  • Προωθήθηκε η διαδικασία θεσμοθέτησης της δευτερογενούς νομοθεσίας του ν. 4269/2014 όπως αυτός θα τροποποιηθεί, η οποία θα ολοκληρωθεί τον Ιανουάριο 2017. Περιλαμβάνει την έκδοση ΥΑ για τις προδιαγραφές όλων των επιπέδων χωρικών σχεδίων και των πολεοδομικών σταθεροτύπων καθώς και των δύο προβλεπόμενων ΠΔ .
  • Προωθήθηκαν νομοθετικές ρυθμίσεις για στήριξη της επιχειρηματικότητας (π.χ. παρατάσεις προθεσμιών μετεγκατάστασης παραγωγικών δραστηριοτήτων)
  • Η (απερχόμενη) πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας συνέβαλε στη διαμόρφωση του σχεδίου νόμου της Γ.Γ. Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων για τις στρατηγικές επενδύσεις (Fast Track) καθώς και στην αξιολόγηση/έγκριση στρατηγικών επενδύσεων.
Ε. Ορυκτός Πλούτος
Η (απερχόμενη) πολιτική ηγεσία του Υπουργείου υπηρέτησε εντός του θεσμικού της ρόλου, την νομιμότητα, το δημόσιο συμφέρον, την προστασία του περιβάλλοντος και την ασφάλεια των εργαζομένων για την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου με όρους βιώσιμης ανάπτυξης.
Συγκροτήθηκε ομάδα εργασίας, για την κατάρτιση σχεδίου νόμου με στόχο αφενός την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας για την αδειοδότηση των εκμεταλλεύσεων με στόχο την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου με έναν τρόπο σύγχρονο και βιώσιμο αφετέρου, στο πλαίσιο που οριοθετούν οι βασικές αρχές της πολιτικής ηγεσίας, η νομιμότητα, το δημόσιο συμφέρον, η προστασία του περιβάλλοντος και η ασφάλεια των εργαζομένων.
Σε μεγάλες επενδύσεις αξιοποίησης ορυκτού πλούτου όπως λόγου χάριν τα μεταλλεία στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής, η (απερχόμενη) πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, εξέτασε τα ζητήματα πάντοτε με γνώμονα την τήρηση της νομιμότητας, του δημοσίου συμφέροντος, της προστασίας του περιβάλλοντος και της ασφάλειας των εργαζομένων και των κατοίκων της περιοχής στο πλαίσιο της προσπάθειας για τη διαμόρφωση των αναγκαίων κοινωνικών συναινέσεων. Η πολιτική ηγεσία αξίωσε σαφείς και επιστημονικά τεκμηριωμένες απαντήσεις σε όλα τα κρίσιμα τεχνικά ζητήματα.
Επίσης, στηρίχθηκε η εξόρυξη και παραγωγή ζεόλιθου με την έγκριση για την τεχνική μελέτη εκμετάλλευσης του λατομείου ζεόλιθου που βρίσκεται σε έκταση 83,4 στρεμμάτων στην περιοχή Κόκκαλο Πετρωτών του Δήμου Ορεστιάδας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου