Τρίτη 19 Ιουνίου 2018

Πρώτη διερευνητική συνάντηση ΑΔΜΗΕ – Euroasia αναζητώντας σύγκλιση για τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης

 
Με τις 6 ημέρες του 10ήμερου που τους έχουν δώσει ως προθεσμία οι Ρυθμιστές (ΡΑΕ και ΡΑΕΚ) να έχουν ήδη παρέλθει, οι δύο φορείς που διεκδικούν το project της λεγόμενης μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, είχαν χθες την πρώτη τους εκ του σύνεγγυς επαφή.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, την πρόσκληση
για συνάντηση απηύθυνε στην «άλλη πλευρά» ο ΑΔΜΗΕ και η εταιρεία του Euroasia Interconnector ανταποκρίθηκε.
Παρόλα αυτά δεν φαίνεται να προχώρησαν τα πράγματα, καθώς ο κάθε φορέας παραμένει, προς ώρας τουλάχιστον, στις θέσεις του.
Ειδικότερα, ο ΑΔΜΗΕ παρουσίασε και παρέδωσε σχέδιο συμφωνίας μετόχων που βασίζεται απολύτως στα όσα έχουν συμφωνηθεί και συνυπογραφεί στο MoU του Οκτωβρίου. Η εταιρεία του Euroasia Interconnector επιφυλάχτηκε να δώσει τις επόμενες ημέρες παρατηρήσεις επί του σχεδίου.
Το MoU που έχουν υπογράψει οι δύο πλευρές, προβλέπει  ποσοστό τουλάχιστον 51% για τον ΑΔΜΗΕ, 39% για τον Euroasia και 10% για συμμετοχή ιδιωτών.
Στο MoU προβλέπεται επίσης ότι η εταιρεία ειδικού σκοπού (SPV) που θα δημιουργηθεί από κοινού, θα είναι αυτή που θα αναλάβει, τόσο τη χρηματοδότηση, όσο και την ίδια την κατασκευή του έργου. Το σημείο αυτό φαίνεται ότι είναι κομβικό και εξηγεί εν πολλοίς τη διαμάχη των δύο πλευρών. Η εταιρεία του Euroasia Interconnector προβάλει την άποψη η κατασκευή του έργου είναι «δική της υπόθεση» και ότι το SPV πρέπει να αναλάβει μόνον το χρηματοδοτικό κομμάτι του project.
Διαφωνία υπάρχει επίσης όσον αφορά την υποχρέωση διακράτησης των μετοχών της κοινής εταιρείας για κάποιο διάστημα (την οποία επιδιώκει ο ΑΔΜΗΕ για λόγους σταθερότητας του σχήματος) σε αντίθεση με την επιδίωξη του Euroasia για μεγαλύτερη ευελιξία στη μελλοντική διασπορά του ιδιοκτησιακού πακέτου του SPV.
H εταιρεία του Euroasia Interconnector έχει «οχυρωθεί» πίσω από τη σημαντική παράμετρο ότι το δικό της συνολικό project (ηλεκτρική  σύνδεση Ισραήλ, Κύπρου, Κρήτης, Αττικής) έχει ενταχθεί στα έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της Ε.Ε. (PCI) και έχει εξ΄αυτού του λόγου, όχι μόνον προτεραιότητα, αλλά και τη συνολική ευθύνη για το έργο. Είναι χαρακτηριστικός ο ισχυρισμός της εταιρείας ότι ως εποπτεύουσα Αρχή αναγνωρίζει μόνον τον ACER (Οργανισμός Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας), με βάση την αξιολόγηση του οποίου είναι εντός χρονοδιαγράμματος.
Η εταιρεία έχει επίσης κλείσει συνεργασία με τον Βέλγο Διαχειριστή ELIA. Παρόλα αυτά παρουσιάζει σοβαρό κενό, όσον αφορά τον ισχυρισμό της ότι μπορεί να διασφαλίσει 100% χρηματοδότηση για όλο το έργο. Ο ισχυρισμός αυτός πρέπει να τεκμηριωθεί, πράγμα που δεν έχει γίνει μέχρι τώρα.
Η τεκμηρίωση για τη χρηματοοικονομική του ικανότητα είναι άλλωστε μια από τις προϋποθέσεις που θέτει ο ΑΔΜΗΕ για να προχωρήσει σε συνεργασία με τον  Euroasia Interconnector. Στο θέμα αυτό ο ΑΔΜΗΕ έχει προχωρήσει σημαντικά καθώς υπέγραψε πρόσφατα για δάνειο 200 εκατ. ευρώ με πολύ ανταγωνιστικό επιτόκιο από τις Bank of China (Luxembourg) και ICBC.  
Πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι οι εκπρόσωποι της Κομισιόν κατά τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα τάχθηκαν σαφώς υπέρ της άποψης ότι το θέμα το διαχειρίζονται οι Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδος και Κύπρου. Αυτό σημαίνει ότι παραμένουν σε ισχύ όχι μόνον οι κατευθύνσεις των Ρυθμιστών, αλλά και οι δεσμεύσεις που απορρέουν από τις αποφάσεις τους.
Συγκεκριμένα, η μεν εταιρεία του Euroasia Interconnector έχει αδειοδοτηθεί για το project της υπό την προϋπόθεση ότι το μέρος του έργου που αφορά τη διασύνδεση Κρήτης – Αττικής θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με τον ΑΔΜΗΕ, ο δε ΑΔΜΗΕ έχει εντάξει τη συγκεκριμένη διασύνδεση στο 10ετές πρόγραμμά του υπό την προϋπόθεση ότι θα συνεργαστεί με τον Euroasia Interconnector.
«Σε αντίθετη περίπτωση κανένας από τους δύο δεν έχει το έργο και συνεπώς όλα ξεκινάνε από το μηδέν» δηλώνει στο energypress αρμόδιος παράγοντας.
energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου