Η ξεκάθαρη και δυναμική θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπέρ του ηλεκτρικού αγωγού που θα συνδέει το Ισραήλ με την Κύπρο, την Κρήτη, την ηπειρωτική Ελλάδα και την Ευρώπη ανέτρεψε προσπάθειες που προέρχονται κυρίως από οικονομικά συμφέροντα στην Ελλάδα, για να «σπάσει» ο αγωγός και να γίνει ξεχωριστά το τμήμα του αγωγού μεταξύ
Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση απέρριψε εμμέσως πλην σαφώς και την τελευταία προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση, που ήταν να γίνουν ξεχωριστοί διαγωνισμοί για τις εργολαβίες κατασκευής του τμήματος αυτού, από τον υπόλοιπο αγωγό, με πρόφαση το επείγον για διασύνδεση της Κρήτης πριν το 2020.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω της Διεύθυνσης Ενέργειας, ήταν κατηγορηματική προς τους εκπροσώπους των προσπαθειών για να αναλάβει ξεχωριστά άλλος φορέας (η «Αριάδνη» που συστάθηκε στην Ελλάδα) το τμήμα του αγωγού μεταξύ Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας: Αν δεν εντάσσεται στο σχήμα του έργου EuroAsian Interconnector, ξεχάστε τη συγχρηματοδότηση του τμήματος Κρήτης – ηπειρωτικής Ελλάδας του υποθαλάσσιου ηλεκτρικού καλωδίου. Κάτι που θα σήμαινε ότι θα γινόταν πολύ δύσκολη η χρηματοδότηση του τμήματος αυτού του αγωγού, αλλά και ότι θα ανέβαζε σημαντικά το κόστος ηλεκτρισμού για τους καταναλωτές στην Ελλάδα ώστε να γίνει απόσβεση της επένδυσης.
Μάλιστα, οι Βρυξέλλες υπενθύμισαν στους εκπροσώπους της πρωτοβουλίας για «σπάσιμο» του αγωγού ότι η διασύνδεση Αττική - Κρήτη - Κύπρος είναι ένα έργο που κατατάσσεται ψηλά στις προτεραιότητες της Ε.Ε. για ενεργειακές υποδομές και μπορεί να εξασφαλίσει συγχρηματοδότηση έως και 60% στο συνολικό κόστος του έργου. Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι σχεδόν στο ποσοστό αυτό η Ε.Ε. ενέκρινε και τη χρηματοδότηση των υποδομών για αποθήκευση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) με €114 εκατ. στην Κύπρο για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής. Επίσης, σε σχέση με τον EuroAsian Interconnectror, η στήριξη από πλευράς Βρυξελλών βοηθά αισθητά και στην εξασφάλιση χρηματοδότησης με συγκριτικά πολύ ευνοϊκούς όρους, χρηματοδότησης για το υπόλοιπο της συνολικής επένδυσης, μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, αλλά και μέσω κονδυλίων από το λεγόμενο πακέτο Γιούνκερ.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με διάφορες πηγές, το ύψος της συγχρηματοδότησης από πλευράς Ε.Ε. (μέχρι και 60%) μπορεί να φτάσει τα €600 εκατ. και να απαιτηθεί χρηματοδότηση για ακόμα €300 εκατ. έως €400 με ευνοϊκούς όρους. Για να εξασφαλιστεί τέτοια συγχρηματοδότηση, το έργο θα πρέπει να παραμείνει ως διασυνοριακό, δηλαδή να είναι ενιαίο από το πρώτο μέτρο του ηλεκτρικού καλωδίου μέχρι το τελευταίο, περιλαμβανομένων και των χερσαίων υποδομών υποστήριξης.
Επίσης, οι διαγωνισμοί ανάθεσης του έργου πρέπει να είναι ενιαίοι και να διεξαχθούν υπό την ευθύνη του φορέα υλοποίησης του έργου για το σύνολο του έργου, δηλαδή του EuroAsian Interconnector, όπως ξεκαθάρισε η Ε.Ε. σε ερωτήματα του υπουργείου Ενέργειας της Ελλάδας.
Ταυτόχρονα, όμως, αναγνωρίζεται και η προτεραιότητα που πρέπει να δοθεί στον σχεδιασμό του ηλεκτρικού αγωγού από το Ισραήλ στην Κύπρο και από εκεί στην Ελλάδα, στο τμήμα Κρήτης – ηπειρωτικής Ελλάδας, αφού η Διεύθυνση Ενέργειας της Ε.Ε. έχει καταστήσει και γραπτώς σαφές στην Ελλάδα ότι δεν θα επιτρέψει τη λειτουργία των ρυπογόνων μονάδων παραγωγής ηλεκτρισμού στην Κρήτη μετά το 2020.
Ο Επίτροπος Ενέργειας Ε.Ε. βλέπει Λακκοτρύπη - Σταθάκη
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το θέμα τέθηκε επί τάπητος και στην πρόσφατη συνάντηση Τσίπρα - Αναστασιάδη στο περιθώριο της Ευρωαραβικής Συνόδου στην Αθήνα, όπου συζητήθηκαν και κοινά ενεργειακά θέματα, μεταξύ των οποίων και ο Euroasia Interconnector, όπου ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας και ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας συμφώνησαν ότι θα δοθεί πολιτική στήριξη, στο πλαίσιο που θέτει και η Ευρωπαϊκή Ένωση. Η πολιτική κατεύθυνση, στο πλαίσιο που θέτει η Ε.Ε., είναι να λυθούν οι τεχνικές διαφορές ώστε χωρίς καθυστερήσεις και εντός των χρονικών περιορισμών που αφορούν στην Κρήτη, να προχωρήσει η υλοποίηση του έργου.
Αυτό θα γίνει στο αμέσως επόμενο διάστημα, με συνάντηση μεταξύ του Επιτρόπου Ενέργειας της Ε.Ε. Μιγκέλ Κανιέτε και των υπουργών Ενέργειας Κύπρου και Ελλάδας, Γιώργου Λακκοτρύπη και Γιώργου Σταθάκη, που να σημειωθεί ότι κατάγεται από την Κρήτη (Χανιά) και δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την άρση της ενεργειακής απομόνωσης του νησιού.
Στόχος, θα είναι να δοθεί προτεραιότητα στο τμήμα του αγωγού από την Κρήτη προς την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά ως τμήμα του Euroasia Interconnector, που μεταξύ άλλων θα άρει την ενεργειακή απομόνωση και της Κύπρου και της Κρήτης, κάτι που εξυπηρετεί και τη στρατηγική προτεραιότητα της Ε.Ε. για την άρση της ενεργειακής απομόνωσης των νησιών.
Να σημειωθεί ότι τις τελευταίες εβδομάδες υπήρξε και αλληλογραφία αλλά και τηλεφωνικές συνομιλίες για το θέμα μεταξύ του υπουργού Ενέργειας της Κύπρου και του ομολόγου του στην Ελλάδα, με πρωτοβουλία του πρώτου. Όπως αποκάλυψε πρόσφατα η διαδικτυακή πύλη «Energy Press» στην Ελλάδα, ο Γιώργος Λακκοτρύπης, είχε απευθύνει προ δεκαπενθημέρου επιστολή στον Έλληνα ομόλογό του Γιώργο Σταθάκη, ζητώντας τη συμβολή του ώστε επί μέρους ενέργειες και αποφάσεις στην Ελλάδα, να μην γίνουν εμπόδιο στην ηλεκτρική απομόνωση της Κύπρου και της προοπτική ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας.
Επίσης, τόνισε στον Ελληνα ομόλογό του ότι ο φορέας υλοποίησης του έργου της διασύνδεσης της Κύπρου με την Κρήτη, Euroasia Interconnector, προχώρησε στα βήματα που είχαν προταθεί από τους ρυθμιστές Ελλάδας και Κύπρου, προκειμένου το σκέλος της διασύνδεσης Κρήτη-Κύπρος να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ, εφόσον υλοποιηθούν ως έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. Επίσης, επεσήμανε τον κίνδυνο να μείνει εκτός χρηματοδότησης το τμήμα Κρήτης-Ηπειρωτικής Ελλάδας, αν δεν εντασσόταν στο κοινό πρόγραμμα.
(Φιλελεύθερος)
energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου