Πιο εύκολα και πιο ευνοϊκά για την κυβέρνηση, σε σχέση τουλάχιστον με την εικόνα που είχε δημιουργηθεί από τις πολύμηνες διαπραγματεύσεις, φαίνεται ότι κλείνει η δεύτερη αξιολόγηση για τα ενεργειακά.
Θοδωρής Παναγούλης
Το κείμενο του Staff Level Agreement που έχει δει το φως της δημοσιότητας είναι σαφώς ηπιότερο από τα προσχέδια που είχαν σταλεί σε άλλες φάσεις, γεγονός που διευκολύνει τη
διαδικασία και αφήνει περιθώριο ικανοποιητικής πολιτικής διαχείρισης από το ΥΠΕΝ.
AdTech Ad
Και τούτο διότι, όταν έχουν προεξοφληθεί πολύ δυσμενέστερες αποφάσεις, οι σχετικώς ήπιες διατυπώσεις του παρόντος κειμένου είναι ευκολότερο να «περάσουν» και από το εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ και από τις τοπικές κοινωνίες.
Τα βασικά σημεία του το Staff Level Agreement είναι τα εξής:
- Η υπόθεση πώλησης λιγνιτικών μονάδων περιορίζεται στην υποχρέωση που αναλαμβάνει η χώρα μας να παρουσιάσει μέσα στο επόμενο τρίμηνο σχέδιο προσαρμογής στην απόφαση του ευρωδικαστηρίου για την πρόσβαση τρίτων στα λιγνιτικά αποθέματα με αποεπένδυση της ΔΕΗ από τα λιγνιτικά εργοστάσια σε ποσοστό 40%.
- Δεν υπάρχει δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για πραγματοποίηση market test. Αυτό πιθανόν θα περιληφθεί στο σχέδιο που θα παρουσιάσει η ελληνική πλευρά μέχρι τον Ιούλιο προκειμένου να υπάρξει συμφωνία με την Κομισιόν μέχρι το Νοέμβριο.
- Δεν υπάρχει καμία ονομαστική αναφορά στην πώληση υδροηλεκτρικών μονάδων. Υπάρχει μόνον έμμεση αναφορά σε, υπό προϋποθέσεις, πρόσθετα δομικά μέτρα που δεν κατονομάζονται.
- Προβλέπεται αύξηση στις ποσότητες NOME σε σχέση με όσα προβλέπει ο υφιστάμενος νόμος, αλλά η αύξηση αυτή είναι σαφώς χαμηλότερη από τις αρχικές απαιτήσεις. Για το 2017 θα είναι στο 16%, το 2018 θα πάει στο 19% και το 2019 θα πάει στο 22%. Αλλά και αυτά τα ποσοστά θα μπορούν να μειωθούν όσο ευδοκιμεί η προσαρμογή στην απόφαση του ευρωδικαστηρίου για τους λιγνίτες (δηλαδή η πώληση λιγνιτικών μονάδων). Υπενθυμίζεται ότι οι θεσμοί στον προηγούμενο γύρο των διαπραγματεύσεων μιλούσαν για NOME 20% εφέτος και 33% το 2018 και το 2019
- Δεν υπάρχουν αυστηρές νόρμες όσον αφορά τη δυνατότητα να διεκδικήσουν μονάδες της ΔΕΗ άλλες εταιρείες με τις οποίες σχετίζεται έμμεσα το ελληνικό δημόσιο. Οι σχετικές διατυπώσεις είναι πλέον περισσότερο soft.
- Για την ανάκτηση των ΥΚΩ παρελθόντων ετών προβλέπεται ότι θα υποβληθεί σχετικό σχέδιο από την ελληνική πολιτεία, με ορίζοντα ολικής ανάκτησης το 2022 (σε μια πενταετία).
- Για την αγορά φυσικού αερίου προβλέπεται ότι μέχρι το Σεπτέμβριο η ελληνική πλευρά θα υποβάλει «οδικό χάρτη» των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων, στόχος των οποίων, μεταξύ άλλων, είναι να εξαλειφθούν εστίες που μπορεί να δημιουργούν σύγκρουση συμφερόντων λόγω μετοχικών συμμετοχών κ.λπ. Το ζήτημα αυτό αφορά προφανώς τη συμμετοχή της ΔΕΠΑ στις ΕΠΑ, με τις διατυπώσεις να είναι και εδώ περιγραφικές και όχι αυστηρές.
- Όσον αφορά στις αποκρατικοποιήσεις προβλέπει την άμεση πρόσληψη συμβούλου για τη ΔΕΠΑ και να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ μέχρι το τέλος του χρόνου.
Το αναθεωρημένο μνημόνιο προβλέπει επίσης αυστηρά χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση του target model στον ηλεκτρισμό, ενώ κάνει για πρώτη φορά λόγο για πολλά θέματα που αφορούν τη λιανική αγορά και τους καταναλωτές, όπως οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη ΔΕΗ, οι ρευματοκλοπές κ.λπ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου