Με καθυστέρηση μερικών χρόνων άνοιξε η αγορά
ηλεκτρισμού της Κρήτης, αλλά οι ιδιώτες "κέρδισαν" ποσοστό 3% σε ένα
μήνα. Ποια τα μερίδια ανά εταιρεία. Σε ποιους καταναλωτές στοχεύουν.
Γιατί καθυστέρησε το άνοιγμα της αγοράς. Ποιο νησί ακολουθεί.
Με το δεξί αποβιβάστηκαν οι ιδιώτες προμηθευτές
ηλεκτρισμού στην Κρήτη, το πρώτο μη διασυνδεμένο νησί στο οποίο μπορούν
να δραστηριοποιηθούν. Τον περασμένο Αύγουστο, τον δεύτερο δηλαδή μήνα
από το άνοιγμα της αγοράς αυτής, το ποσοστό τους ανήλθε σε περίπου 3%.
Συγκεκριμένα,
με βάση τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος
διαχειρίζεται το δίκτυο της
Κρήτης και των άλλων νησιών, τον περασμένο Ιούλιο, τον πρώτο μήνα κατά
τον οποίο μπορούσαν να ασκήσουν δραστηριότητα, το ποσοστό των ιδιωτών
ήταν 0,7% της συγκεκριμένης αγοράς, ενώ τον Αύγουστο εκτινάχθηκε στο 2,85%.
Στην αγορά της Κρήτης, εκτός της ΔΕΗ ΔΕΗ +0,71%, συμμετέχουν οι εταιρείες Protergia, HΡΩΝ, Elpedison, GREEN, NRG, Volterra, WATT & VOLT. H ιδιωτική εταιρεία με το μεγαλύτερο μερίδιο στη νέα αγορά είναι η Protergia του ομίλου Μυτιληναίου ΜΥΤΙΛ -0,21% με 1,12%. Ακολουθεί η ΗΡΩΝ της ΤΕΡΝΑ με 0,79%, η NRG με 0,69% και η Elpedison (θυγατρική ΕΛ.ΠΕ.-Edison ) με 0,138%.
Τα
μερίδια των παραπάνω εταιρειών στο διασυνδεμένο σύστημα τον Αύγουστο
ήταν αντιστοίχως 2,53%, 2,72%, 0,84% και 2,16% και της ΔΕH 89,83%. Για
τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με δηλώσεις κυβερνητικών παραγόντων, υπάρχει
συνολικά περαιτέρω αύξηση των μεριδίων των ιδιωτών, με αυτό της ΔΕH να
κινείται στο 88%.
Το εντυπωσιακό άνοιγμα των ιδιωτών προμηθευτών
στην Κρήτη θα πρέπει να συνδυαστεί με την ανάπτυξη από τις περισσότερες
εταιρείες επιθετικών πολιτικών μάρκετινγκ τις οποίες εφαρμόζουν, με
επιτυχία όπως φαίνεται, στο διασυνδεμένο σύστημα. Οπότε αντίστοιχες
πρακτικές εφάρμοσαν και στην Κρήτη. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα
υψηλότερα ποσοστά τους οι ιδιώτες τα έχουν στη μέση τάση, δηλαδή σε
σχετικά μεγάλους καταναλωτές, που είναι ξενοδοχεία, βιομηχανίες,
λατομεία κ.λπ.
Σημειώνεται ότι το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Κρήτης, όπως και της Ρόδου, που θα ακολουθήσει, αποτελούσε αίτημα της αγοράς
εδώ και χρόνια. Η ύπαρξη μεγάλων τουριστικών μονάδων στα νησιά αυτά, η
λειτουργία τους έως και εννέα μήνες τον χρόνο, όπως και η ένταξή τους σε
«αλυσίδες», αποτελούν στοιχεία που μπορούν να αξιοποιήσουν οι ιδιώτες
προσφέροντας ανταγωνιστικά πακέτα, ιδίως όταν έχουν στο πελατολόγιό τους
μονάδες των ίδιων αλυσίδων που βρίσκονται στο διασυνδεμένο σύστημα.
Οι καθυστερήσεις
Η
τυπική διαδικασία για τη συμμετοχή ιδιωτών στην αγορά της Κρήτης
ξεκίνησε μόλις τον περασμένο Ιούνιο, όταν προσκλήθηκαν από τον ΔΕΔΔΗΕ οι
προμηθευτές να καταθέσουν αίτηση και δικαιολογητικά για την εγγραφή
τους στο Μητρώο Εκπροσώπων Φορτίου. Ωστόσο η προεργασία πέρασε από διαδοχικές φάσεις με μεγάλες καθυστερήσεις.
Ο Κώδικας Μη Διασυνδεμένων Νησιών, απαραίτητη προϋπόθεση για τη λειτουργία αγοράς, τέθηκε σε ισχύ τον Φεβρουάριο του 2014,
ενώ πραγματοποιήθηκε και διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για
το ποια θα είναι τα νησιά, οι καταναλωτές των οποίων θα μπορούν να
επιλέξουν προμηθευτή, με βάση το ύψος της ζήτησης σε κάθε νησί.
Ωστόσο
οι αναγκαίες μεθοδολογίες για τη λειτουργία της αγοράς στα μη
διασυνδεμένα νησιά εγκρίθηκαν από τη ΡΑΕ μόλις τον περασμένο Απρίλιο,
οπότε ο ΔΕΔΔΗΕ ως Διαχειριστής ενημέρωσε τους ενδιαφερόμενους
προμηθευτές ότι το άνοιγμα της αγοράς της Κρήτης ξεκινάει στις 21
Ιουνίου 2016.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου