Τα πρώτα «δείγματα γραφής» σε όρους ανταγωνισμού καταγράφει, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, το νέο μοντέλο τιμολόγησης στους λογαριασμούς ρεύματος με τις «μηχανές» ορισμένων εταιρειών προμήθειας να δουλεύουν στο «φούλ» για να μετακινήσουν το πελατολόγιό τους από τα πράσινα στα κίτρινα ex-post και μπλε τιμολόγια.
Ειδικότερα, όπως αναφέρουν πληροφορίες, οι προσπάθειες έχουν ήδη
ξεκινήσει να αποδίδουν καρπούς, με 1 στους 5 καταναλωτές, ήτοι το 20% να συναινεί στη μετάβαση από το πράσινο τιμολόγιο που υποχρεωτικά βρέθηκαν μετά την 1η του μήνα όσοι καταναλωτές δεν επέλεξαν κάτι άλλο, σε κίτρινο ex-post ή μπλε τιμολόγιο.Μάλιστα, σε αυτή την προσπάθεια οι εταιρείες έχουν επιστρετεύσει τα call center που πλέον, όπως σημειώνουν οι ίδιες πληροφορίες, απευθύνονται πλατιά στο πελατολόγιο της εταιρείας προκειμένου να πείσουν τους καταναλωτές να μετακινηθούν στις υπόλοιπες δύο κατηγορίες, αφήνοντας το ειδικό τιμολόγιο του ΥΠΕΝ.
Με τον τρόπο αυτό οι εταιρείες επιτυγχάνουν από την μία μείωση του ρίσκου καθώς το κίτρινο ειδικά, τιμολόγιο, συνεπάγεται μικρότερο ρίσκο για την εταιρεία, δεδομένου ότι, ως γνωστόν, η τιμή του προσδιορίζεται ex-post (εκ των υστέρων) στα τέλη του μήνα, εν αντιθέσει με το πράσινο που «κλειδώνει» την 1η κάθε μήνα, «αγνοώντας» τι θα μεσολαβήσει τις επόμενες 30 ημέρες. Από την άλλη, οι εταιρείες κατορθώνουν να συνάψουν συμβόλαια με το πελατολόγιό τους που σήμερα στη συντριπτική του πλειοψηφία τιμολογείται βάσει του πράσινου τιμολογίου.
Υπενθυμίζεται ότι πάνω από το 70% των καταναλωτών έχει περάσει αυτόματα στο πράσινο τιμολόγιο από την 1η του μήνα με αποτέλεσμα, τα εν ισχύ συμβόλαια των εταιρειών με το πελατολόγιό τους να είναι σημαντικά περιορισμένα. Αναλυτικότερα, η αύξηση των συμβολαίων επιτρέπει καλύτερη διαχείριση του πελατολογίου καθώς η ύπαρξη σύμβασης (κίτρινο ex-post, μπλε τιμολόγιο) ενέχει μια σειρά προβλέψεις που διασφαλίζουν ορατότητα στην εκάστοτε εταιρεία προμήθειας. Από την άποψη αυτή, ένας ρυθμός μετατροπής ήδη γύρω στο 20%, όπως προαναφέρθηκε, αφενός αποκαλύπτει ότι το εγχείρημα γνωρίζει ήδη κάποια επιτυχία και αφετέρου αποτυπώνει ότι η αγορά έχει ξεκινήσει να κινείται με όρους πλέον ανταγωνισμού.
Προκειμένου να λειτουργήσει το «σχήμα», οι εταιρείες προμήθειας καθ’ υπέρβαση, «προδιαγράφουν» την τιμή του κίτρινου τιμολογίου με την υπόδειξη ότι αυτό είναι ex-post και επομένως θα οριστεί στο τέλος του μήνα με βάση την πραγματική ΤΕΑ του μήνα. Χωρίς ωστόσο να μειωθεί η ΤΕΑ του μήνα, σε ορισμένες περιπτώσεις προμηθευτών, τα κίτρινα ex-post τιμολόγια που διαθέτουν ενδέχεται να είναι ακριβότερα του πράσινου τιμολογίου τους. Αυτό οφείλεται κύρια στο γεγονός ότι οι συγκεκριμένοι προμηθευτές ανακοίνωσαν μεγάλες εκπτώσεις για τα πράσινα τιμολόγια (πράγμα που θα προσπαθήσουν να "μαζέψουν" στα κίτρινα) και όχι γιατί θα μειωθεί η ΤΕΑ Ιανουαρίου.
«Φουντώνει» ο ανταγωνισμός
Σε κάθε περίπτωση, τα παραπάνω υποδηλώνουν ότι ενισχύεται ο εταιρικός ανταγωνισμός πράγμα που αποτυπώνεται με την ανακοίνωση νέων προϊόντων από τις εταιρείες με στόχο την βέλτιστη ανταγωνιστική θέση στην αγορά. Ένα τέτοιο δείγμα αποτελεί το νέο προϊόν της Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας, το οποίο αφορά σε τιμολόγιο σταθερής χρέωσης στα 12,3 λεπτά του ευρώ ανά kWh με 8μηνη διάρκεια και για όσους καταναλωτές κάνουν αίτηση μέχρι τις 31 Ιανουαρίου.
Διευκρινίζεται ότι πρόκειται για κίτρινο τιμολόγιο καθώς, αν και με σταθερή χρέωση για 8 μήνες, για να χαρακτηριστεί μπλε ένα τιμολόγιο σταθερής χρέωσης, θα πρέπει η τιμή του να ισχύει για τουλάχιστον 12μηνο. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση της εταιρείας, το «Ρεύμα MAXI Home Fixed» διαθέτει τη χαμηλότερη σταθερή τιμή της αγοράς ανεξαρτήτως χρώματος τιμολογίου και Παρόχου, έχει μηδενική εγγύηση για πληρωμή με πάγια εντολή, είναι διαθέσιμο και για παροχές με νυχτερινό μετρητή με ενιαία τιμή όλο το 24ώρο και δεν υπόκειται σε καμία αναπροσαρμογή στις τιμές προμήθειας. Το μηνιαίο πάγιο, βέβαια, ανέρχεται σε 9 ευρώ.
Με δεδομένο ότι η πλειοψηφία των καταναλωτών, όπως αποδείχθηκε και κατά το προηγούμενο διάστημα με την ανά μήνα τιμολόγηση, δεν προτίθεται να σπαταλά «εργατοώρες» αναζητώντας τον φθηνότερο πάροχο, θα επιλέξει να κινηθεί προς μια όσο το δυνατόν χαμηλή και σταθερή χρέωση χωρίς το ρίσκο ξαφνικών αυξήσεων. Υπό το πρίσμα αυτό, η ενέργεια της Φυσικό Αέριο έρχεται να ταράξει τα νερά και ουσιαστικά να δώσει το έναυσμα στην αγορά για ανάλογα προϊόντα που το αμέσως επόμενο διάστημα θα κάνουν την εμφάνισή τους στην «παλέτα» επιλογών του πελάτη.
Υπό εξέταση παρατυπίες και εκπτώσεις από την ΡΑΑΕΥ
Την ίδια στιγμή και χωρίς να έχει πρόθεση, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, να δημιουργήσει προσκόμματα στη μείωση των τιμολογίων ρεύματος, η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων προχωρά σε ελέγχους με συστάσεις και πρόστιμα όπου χρειαστεί, προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι εταιρείες κινούνται με βάση το «γράμμα του νόμου».
Να σημειωθεί ότι ήδη έχει εκκινήσει η συζήτηση στα πλαίσια της Ολομέλειας της Αρχής όπου εξετάζεται κατά πόσο οι εταιρείες προμήθειας συμμορφώθηκαν και συμμορφώνονται με το θεσμικό πλαίσιο του ΥΠΕΝ, πράγμα που αναμένεται να συνεχιστεί εκ νέου την ερχόμενη Πέμπτη στη νέα συνεδρίαση της Ολομέλειας. Μάλιστα, όπως έχει γράψει το energypress, η Αρχή έχει ήδη καλέσει σε ακρόαση τις εταιρείες που ανακοίνωσαν εκπτώσεις κατά παράβαση του νόμου μετά την 1η Δεκεμβρίου, όπου εκτός από αυστηρή επίπληξη, αναμένεται κατά πάσα πιθανότητα να επιβληθεί και κάποιο πρόστιμο σε βάρος κάποιων τουλάχιστον εξ΄αυτών.
Η γενική φιλοσοφία του Ρυθμιστή είναι να διευκολύνει κάθε ενέργεια που ρίχνει τις τιμές για τους καταναλωτές χωρίς όμως αυτό να σηματοδοτεί ανοχή σε παραβιάσεις του Κώδικα Προμήθειας και του θεσμικού πλαισίου και βεβαίως να μην νοθεύει τον ανταγωνισμό. Υπό το πρίσμα αυτό, βασική επιδίωξη της Αρχής, όντας πλέον σε ισχύ το νέο μοντέλο με τα «χρωματιστά» τιμολόγια, είναι να βάλει μια τάξη στον τρόπο με τον οποίο θα γίνονται οι ανακοινώσεις, ώστε να υπάρχει μια «πεπατημένη», γνωστή για όλους, τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τις εταιρείες προμήθειας.
Πέραν αυτών, πάντως, η Ρυθμιστική Αρχή έχει εντοπίσει και παραβάσεις από μερίδα προμηθευτών μέσα στην πρώτη εβδομάδα εφαρμογής των νέων τιμολογίων. Γιαυτό φέρεται να έχει ήδη καλέσει σε ακρόαση τέσσερις εταιρείες, ενώ με επιστολή της εγκαλεί μια εταιρεία για παραπλανητική διαφήμιση και την καλεί να την αποσύρει επισείοντας και την απειλή του προστίμου.
energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου