Σε συνθήκες ισχυρού ανταγωνισμού παραπέμπει το μπαράζ ερωτημάτων που υποβάλουν προς τον ΔΕΔΔΗΕ οι τέσσερις «μνηστήρες» στο διαγωνισμό για το mega - έργο των έξυπνων μετρητών, προυπολογισμού 1,2 δισ ευρώ.
Τα τουλάχιστον 68 τεχνικής φύσης ερωτήματα που είχαν κατατεθεί μέχρι και τις 14 Νοεμβρίου από τα σχήματα Itron, Elster (Honeywell), Iskraemeco και Protasis ήταν η αιτία για να δοθεί παράταση μέχρι τις
28 Νοεμβρίου. Τότε κανονικά εκπνέει η παράταση για την υποβολή τεχνικών και οικονομικών προσφορών στο διαγωνισμό για την προμήθεια και εγκατάσταση συνολικά 7,3 εκατομμυρίων smart meters πανελλαδικά, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη της δεκαετίας.Τα ερωτήματα ωστόσο δεν σταμάτησαν, παρά συνεχίστηκαν με αμείωτο ρυθμό και από τις 14 Νοεμβρίου μέχρι και σήμερα, έχουν υποβληθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, πάνω από 40 καινούργια. Το γεγονός δείχνει αφενός ότι το ενδιαφέρον και των τεσσάρων κοινοπραξιών παραμένει ζωηρό, αφετέρου ότι ίσως να μην καταστεί εφικτό να απαντηθούν όλα αυτά τα τεχνικά ζητήματα εντός των επτά ημερών που απομένουν μέχρι την επόμενη Τρίτη, οπότε και λήγει η προθεσμία. Σε αυτή τη λογική δεν πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο να δοθεί μια ακόμη παράταση μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου, όπως είχαν ζητήσει εξαρχής οι συμμετέχοντες, δεδομένου του τεράστιου όγκου του έργου.
Τόσο ο αριθμός, όσο και τα ερωτήματα στα οποία καλούνται να απαντήσουν οι υπηρεσίες του Διαχειριστή μαρτυρούν τη συνθετότητα των τεχνικών απαιτήσεων του project (από τα αρχικά 800 εκατ, ο προυπολογισμός του βρίσκεται στα 1,2 δισ ευρώ), που αναφέρονται σε ψηφιακούς μετρητές χαμηλής τάσης με διακοπτικό στοιχείο και modem.
Αυτό σημαίνει ότι ο Διαχειριστής θα έχει την τεχνική δυνατότητα να
κόβει το ρεύμα μιας παροχής από απόσταση, (remotely), χωρίς να
χρειάζεται η επί τόπια παρουσία συνεργείου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε
κόστος και χρόνο. Και όταν εξοφλείται ο λογαριασμός, τότε, προτού
αποκατασταθεί η ηλεκτροδότηση, ο ΔΕΔΔΗΕ, για λόγους ασφαλείας, θα
επικοινωνεί με τον πελάτη για να τον ενημερώσει ότι επανέρχεται το
ρεύμα, στην περίπτωση που εκείνος έχει ξεχάσει κάποια συσκευή στην
πρίζα, γεγονός που εκτός από ζημιές, εγκυμονεί και κίνδυνο πυρκαγιάς.
Τα τέσσερα σχήματα που έχουν περάσει στη δεύτερη φάση, όπως έχει γράψει το Energypress, είναι:
Η ισπανική θυγατρική της κορυφαίας αμερικανικής εταιρείας κατασκευής
μετρητών Itron Spain SLU, από κοινού με την επίσης ισπανική ZIV
Aplicaciones y Tecnologia SL (modems και παρεμφερής εξοπλισμός).
Η ρουμανική θυγατρική της επίσης αμερικανικής εταιρείας παραγωγής
μετρητών Elster Rometrics SRL (μέλος του διεθνούς ομίλου
Honeywell), μαζί με τις Intracom SA Telecom Solutions και Elster Gmbh.
Η γνωστή στον χώρο σλοβενική εταιρεία κατασκευής μετρητών Iskraemeco
d.d., έχει κατέβει στο διαγωνισμό από κοινού με την γαλλική Oracle
France SAS.
Και η ελληνική Protasis AE, μια κοινοπραξία από κοινού με την γαλλική
Sagemcom Energy & Telecom SAS, τον μεγαλύτερο προμηθευτή της
γαλλικής Enedis
Τι αλλάζει
Το roll-out θα γίνει σε δύο φάσεις, για την πρώτη από τις οποίες ο
ΔΕΔΔΗΕ «κλείδωσε» πρόσφατα δάνειο, ύψους 150 εκατ. ευρώ από την
Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Ταυτόχρονα με τη διεξαγωγή του
διαγωνισμού, ο Διαχειριστής προμηθεύεται ήδη παρτίδες «έξυπνων»
μετρητών, τους οποίους και τοποθετεί σε νέες παροχές ή αντικαθιστά
αναλογικά «ρολόγια» ρεύματος, τα οποία έχουν παρουσιάσει βλάβες.
Και από το 2024 σχεδιάζει να αξιοποιήσει ακόμη πιο εκτεταμένα το
πλεονέκτημα που δίνουν οι «έξυπνοι» μετρητές στη δραστική αντιμετώπιση
των ρευματοκλοπών, με «στοχευμένη» εγκατάσταση σε κατηγορίες εμπορικών
επιχειρήσεων (όπως η εστίαση), όπου και καταγράφονται πολλά κρούσματα.
Συνολικά οι ρευματοκλοπές αντιστοιχούν σε επιβάρυνση 400 εκατ. ευρώ το χρόνο στους λογαριασμούς των καταναλωτών, με τον υπουργό ΠΕΝ Θ.Σκυλακάκη να έχει ανακοινώσει αυστηρότερες ποινές, κλείσιμο προσωρινό ή μόνιμο των επιχειρήσεων που κάνουν αυτήν την δουλειά και αφαίρεση αδείας των ηλεκτρολόγων που εμπλέκονται.
Ταυτόχρονα, οι έξυπνοι μετρητές θα επιτρέψουν στον ΔΕΔΔΗΕ να έχει άμεσα ένα ψηφιακό χάρτη με τις βλάβες. Ενα «ραντάρ», ώστε τα συνεργεία του να μην δουλεύουν στα τυφλά, παρά να στέλνονται στο σωστό χρόνο, στα σωστά σημεία, χωρίς καθυστέρηση. Απουσία μιας ψηφιοποιημένης εικόνας σε real time, το προσωπικό του διαχειριστή αναγκάζεται στις μεγάλες θεομηνίες, όπως η Daniel ή ο Ιανός, να διατρέχει γραμμές πολλών χιλιομέτρων, άρα να χάνει πολύτιμο χρόνο, προκειμένου να βρει τις ζημιές ανά σπίτι.
Στα οφέλη για τον καταναλωτή ξεχωρίζουν:
Η δυνατότητα εξοικονόμησης. Ο καταναλωτής ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να
λαμβάνει ανταγωνιστικές προσφορές για προϊόντα προμήθειας ηλεκτρικού
ρεύματος προσαρμοσμένα στο προφίλ του και να επιλέγει ο ίδιος αυτό που
θεωρεί οικονομικότερο.
Η παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας από την αγορά. Δηλαδή η πρόσβαση
σε ιστορικά δεδομένα, ανάλυση προφίλ κατανάλωσης, προτάσεις για
εξοικονόμηση, νέες υπηρεσίες όπως απόκριση για τη διαχείριση της
ζήτησης.
Η μεγαλύτερη διαφάνεια σε ό,τι αφορά την μέτρηση της κατανάλωσης. Στην
πράξη θα αποφεύγονται προβλήματα από λάθη στην καταμέτρησης, δυσκολία
στην κατανόηση των κατ’ εκτίμηση λογαριασμών ή την επιβεβαίωση των
στοιχείων.
Η υπόθεση των έξυπνων μετρητών είναι ένα στοιχειωμένο project που συζητείται για πάνω από δεκαετία, η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις ελάχιστες χώρες που έχει ακόμη συμβατικά ρολόγια, ενώ ο τελευταίος διαγωνισμός, του 2014, ναυάγησε μέσα σε ένα μπαράζ προσφυγών καταγγελιών και αναβολών. To project επανεκκίνησε στις 14 Δεκεμβρίου 2021, όταν προκηρύχθηκε ο νέος διαγωνισμός, και αφορά την αντικατάσταση των σημερινών απαρχαιωμένων ρολογιών με 7,5 εκατομμύρια καινούργια.
Εφόσον δεν πάει κάτι στραβά, τότε σταδιακά μέσα στην επόμενη δεκαετία η εικόνα αυτή θα αλλάξει και κάπου στα μέσα του 2030, θα έχει «κουμπώσει» στο δίκτυο το σύνολο των νέων μετρητών, αντικαθιστώντας με ψηφιακά τα σημερινά παμπάλαια ρολόγια.
energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου