Η μη πώληση υδροηλεκτρικών και μονάδων φυσικού αερίου βασικά επιχειρήματα
H κυβερνητική πλευρά διατυπώνει συγκεκριμένη επειχειρηματολογία για την επιλογή της να συγκροτήσει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο για την απελευθέρωση της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικού ρεύματος σε σχέση με την μικρή ΔΕΗ.
Η διαδικασία αποεπένδυσης προέκυψε από την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου (τέλη 2016) ότι η Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δικαίως καταδίκασε τη ΔΕΗ για δεσπόζουσα θέση στην πρόσβαση σε ορυχεία λιγνίτη.
Δεδομένης της πολιτικής απόφασης της Κυβέρνησης να ενισχύσει το μερίδιο των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα (στο πλαίσιο των διεθνών δεσμεύσεων για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής) και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των ορυχείων λιγνίτη (άπαξ και ενεργοποιηθεί η εκμετάλλευση ενός ορυχείου δεν είναι εφικτή η διακοπή της), είναι πολιτική επιλογή μας να μην αξιοποιηθούν νέα ορυχεία λιγνίτη.
Δεδομένων των παραπάνω, οδηγηθήκαμε τελικά στη συμφωνία η αποεπένδυση της ΔΕΗ να αφορά μόνο το παραγωγικό δυναμικό σε λιγνιτικές μονάδες και να διατηρηθεί ακέραιο το υδροηλεκτρικό της δυναμικό και το σύνολο των
μονάδων φυσικού αερίου.
H κριτική για την Μικρή ΔΕΗ
Η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου είχε ψηφίσει το νόμο της «μικρής ΔΕΗ», ο οποίος προέβλεπε πώληση:
- του 22% του συνολικού παραγωγικού δυναμικού της
- του 21,4% του σημερινού λιγνιτικού δυναμικού της
- του 18% του σημερινού δυναμικού φυσικού αερίου της
- του 26,3% του σημερινού υδροηλεκτρικού δυναμικού της
Το περίγραμμα της τωρινής συμφωνίας
Η ΔΕΗ θα παραμείνει πυλώνας της αγοράς ενέργειας υπό το νέο θεσμικό περιβάλλον, που είναι πλήρως εναρμονισμένο με το κοινοτικό δίκαιο.
Οι παρεμβάσεις που θα γίνουν, σε εφαρμογή της απόφαση του Ευρωδικαστηρίου,είναι πλήρως συμβατές με τον στρατηγικό σχεδιασμό της Επιχείρησης.
Σε αντίθεση με τους σχεδιασμούς της προηγούμενης κυβέρνησης για τη «μικρή ΔΕΗ», εμείς προωθούμε μια «εστιασμένη παρέμβαση», πλήρως συμβατή τόσο με τους κοινοτικούς κανόνες, όσο και με τον στρατηγικό σχεδιασμό της
Επιχείρησης.
Η παραγωγική βάση της ΔΕΗ μένει ανέπαφη, με μοναδική εξαίρεση το κομμάτι των λιγνιτικών μονάδων, στο οποίο, έτσι κι αλλιώς, θα πρέπει σταδιακά να υπάρξει αποεπένδυση, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου της
Επιχείρησης για στροφή προς τις ΑΠΕ – κάτι που, επίσης, αποτελεί εθνικό στόχο για το ενεργειακό μείγμα.
Δεν πωλούνται υδροηλεκτρικές μονάδες
Επιτρέπουμε, έτσι, στη ΔΕΗ να ακολουθήσει τον στρατηγικό της σχεδιασμό, εκμεταλλευόμενη τη φθηνή ενέργεια που προσφέρουν παλαιότερες επενδύσεις σε υδροηλεκτρικά και επενδύοντας σε ΑΠΕ.
Σε μεσοπρόθεσμη βάση (το 2026), η ΔΕΗ θα συνεχίζει να ελέγχει το 68% τουλιγνιτικού δυναμικού.
Κατά μέσο όρο, μέχρι τότε, η ΔΕΗ θα διατηρεί πάνω από το 70%.
Σε μακροπρόθεσμη βάση (μέσος όρος περιόδου 2018-35) η ΔΕΗ θα διατηρείτο 65%, προσεγγίζοντας τελικά τον στόχο αποεπένδυσης του 40%.
Η διαδικασία αποεπένδυσης προέκυψε από την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου (τέλη 2016) ότι η Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δικαίως καταδίκασε τη ΔΕΗ για δεσπόζουσα θέση στην πρόσβαση σε ορυχεία λιγνίτη.
Δεδομένης της πολιτικής απόφασης της Κυβέρνησης να ενισχύσει το μερίδιο των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα (στο πλαίσιο των διεθνών δεσμεύσεων για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής) και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των ορυχείων λιγνίτη (άπαξ και ενεργοποιηθεί η εκμετάλλευση ενός ορυχείου δεν είναι εφικτή η διακοπή της), είναι πολιτική επιλογή μας να μην αξιοποιηθούν νέα ορυχεία λιγνίτη.
Δεδομένων των παραπάνω, οδηγηθήκαμε τελικά στη συμφωνία η αποεπένδυση της ΔΕΗ να αφορά μόνο το παραγωγικό δυναμικό σε λιγνιτικές μονάδες και να διατηρηθεί ακέραιο το υδροηλεκτρικό της δυναμικό και το σύνολο των
μονάδων φυσικού αερίου.
H κριτική για την Μικρή ΔΕΗ
Η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου είχε ψηφίσει το νόμο της «μικρής ΔΕΗ», ο οποίος προέβλεπε πώληση:
- του 22% του συνολικού παραγωγικού δυναμικού της
- του 21,4% του σημερινού λιγνιτικού δυναμικού της
- του 18% του σημερινού δυναμικού φυσικού αερίου της
- του 26,3% του σημερινού υδροηλεκτρικού δυναμικού της
Το περίγραμμα της τωρινής συμφωνίας
Η ΔΕΗ θα παραμείνει πυλώνας της αγοράς ενέργειας υπό το νέο θεσμικό περιβάλλον, που είναι πλήρως εναρμονισμένο με το κοινοτικό δίκαιο.
Οι παρεμβάσεις που θα γίνουν, σε εφαρμογή της απόφαση του Ευρωδικαστηρίου,είναι πλήρως συμβατές με τον στρατηγικό σχεδιασμό της Επιχείρησης.
Σε αντίθεση με τους σχεδιασμούς της προηγούμενης κυβέρνησης για τη «μικρή ΔΕΗ», εμείς προωθούμε μια «εστιασμένη παρέμβαση», πλήρως συμβατή τόσο με τους κοινοτικούς κανόνες, όσο και με τον στρατηγικό σχεδιασμό της
Επιχείρησης.
Η παραγωγική βάση της ΔΕΗ μένει ανέπαφη, με μοναδική εξαίρεση το κομμάτι των λιγνιτικών μονάδων, στο οποίο, έτσι κι αλλιώς, θα πρέπει σταδιακά να υπάρξει αποεπένδυση, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου της
Επιχείρησης για στροφή προς τις ΑΠΕ – κάτι που, επίσης, αποτελεί εθνικό στόχο για το ενεργειακό μείγμα.
Δεν πωλούνται υδροηλεκτρικές μονάδες
Επιτρέπουμε, έτσι, στη ΔΕΗ να ακολουθήσει τον στρατηγικό της σχεδιασμό, εκμεταλλευόμενη τη φθηνή ενέργεια που προσφέρουν παλαιότερες επενδύσεις σε υδροηλεκτρικά και επενδύοντας σε ΑΠΕ.
Σε μεσοπρόθεσμη βάση (το 2026), η ΔΕΗ θα συνεχίζει να ελέγχει το 68% τουλιγνιτικού δυναμικού.
Κατά μέσο όρο, μέχρι τότε, η ΔΕΗ θα διατηρεί πάνω από το 70%.
Σε μακροπρόθεσμη βάση (μέσος όρος περιόδου 2018-35) η ΔΕΗ θα διατηρείτο 65%, προσεγγίζοντας τελικά τον στόχο αποεπένδυσης του 40%.
www.worldenergynews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου