Τετάρτη 17 Αυγούστου 2022

ΔΕΗ: Διογκώνεται η αδυναμία νοικοκυριών και μικρών επιχειρήσεων να ανταποκριθούν στην εξόφληση λογαριασμών

 Η έκρηξη στο ρεύμα γεμίζει το καταφύγιο της «καθολικής υπηρεσίας».

 ΔΕΗ: Διογκώνεται η αδυναμία νοικοκυριών και μικρών επιχειρήσεων να ανταποκριθούν στην εξόφληση λογαριασμών

Διογκώνεται ανησυχητικά ο αριθμός των καταναλωτών που εντάσσονται στην Καθολική Υπηρεσία. «Κερδίζει» τους περισσότερους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας στο β’ τρίμηνο του 2022, δηλαδή, από τον Απρίλιο έως και τον Ιούνιο. Γεγονός που αποτυπώνει σε μεγάλο βαθμό τη διογκούμενη αδυναμία νοικοκυριών και μικρών επιχειρήσεων να ανταποκριθούν στην εξυπηρέτηση των

οφειλών τους, εν μέσω ενεργειακής κρίσης.

Από τα επίσημα στοιχεία που δημοσιοποίησε ο ΔΕΔΔΗΕ προκύπτουν και άλλα ενδιαφέροντα συμπεράσματα. Η ΔΕΗΔΕΗ +2,34% εμφανίζεται στο β’ τρίμηνο να χάνει μετρητές, οι ιδιώτες πάροχοι να κερδίζουν και να γίνεται ανακατανομή μεριδίων στην αγορά, με τη ΖΕΝΙΘ, που ελέγχεται από την Plenitude (πρώην Eni Gas e Luce, του ομίλου της Ιταλικής ENI), να αναρριχάται στην 4η θέση των εναλλακτικών προμηθευτών, εκτοπίζοντας την NRG του ομίλου Motor Oil και φθάνοντας μία ανάσα από το ποσοστό της ΗΡΩΝ.

Το πιο σοκαριστικό, ωστόσο, αυτό που αναδύεται από την ανάγνωση των στοιχείων του ΔΕΔΔΗΕ, είναι η ενίσχυση της Καθολικής Υπηρεσίας, τη «χωματερή», όπως την αποκαλεί η αγορά, καθώς σε αυτήν βρίσκουν απάγκιο όχι μόνον οι καταναλωτές που δεν μπορούν να πληρώσουν τα τιμολόγια ρεύματος, αλλά και οι λεγόμενοι κακοπληρωτές.

Κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους, οι μετρητές χαμηλής τάσης που εξυπηρετούνται από την Καθολική Υπηρεσία ανήλθαν σε 182.499, από 146.929 που ήταν στο α’ τρίμηνο του 2022, ήτοι, προστέθηκαν 35.570 μετρητές, ένας αριθμός πολύ μεγάλος σε σχέση με ό,τι συνέβαινε ως τώρα. Δεν είναι τυχαίο ότι με βάση τα μεγέθη αυτά η Καθολική Υπηρεσία αναδεικνύεται πλέον στον… 6ο κατά σειρά προμηθευτή, μετά τη ΔΕΗΔΕΗ +2,34%, την Protergia, την Elpedison, την ΗΡΩΝ και τη ΖΕΝΙΘ.

Να σημειωθεί ότι το κόστος προμήθειας ηλεκτρισμού στην Καθολική Υπηρεσία είναι προσαυξημένο κατά 12%, ενώ από τις 3 Φεβρουαρίου 2022 εφαρμόσθηκε και η Ρήτρα Αναπροσαρμογής, ως αντικίνητρα για την απένταξη από αυτήν και την αναζήτηση νέου προμηθευτή. Ωστόσο, όπως φαίνεται, όχι μόνον δεν την εγκαταλείπουν οι καταναλωτές, αλλά πληθαίνουν ανησυχητικά.

Την υπηρεσία αυτή εξυπηρετούν αναγκαστικά για τα επόμενα δύο χρόνια οι, ΔΕΗΔΕΗ +2,34%, Protergia, Elpedison, ΗΡΩΝ και NRG. Στο σχετικό διαγωνισμό της ΡΑΕ δεν υπήρξε, για δεύτερη φορά, κανένα ενδιαφέρον, οπότε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με απόφαση του τον Ιούνιο, την ανέθεσε μέχρι τις 23/6/2024 στους πέντε πρώτους προμηθευτές, με βάση τη δήλωση φορτίου που υπέβαλαν τον Μάιο στο Χρηματιστήριο Ενέργειας. Στη ΔΕΗΔΕΗ +2,34% αντιστοιχεί το 83% των μετρητών της Καθολικής Υπηρεσίας, στην Protergia και την Elpedison το 5%, στην ΗΡΩΝ το 4% και στην NRG το 3%.

Στην Καθολική Υπηρεσία εντάσσονται νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις με ισχύ παροχής μέχρι 25 KVA, μετά την παύση εκπροσώπησης από τον τελευταίο προμηθευτή τους, χωρίς να συνοδεύεται από διακοπή ηλεκτροδότησης. Μπορούν να παραμείνουν σε αυτήν την υπηρεσία επ’ αόριστο και μάλιστα χωρίς να έχουν τον φόβο να κοπεί το ρεύμα τους αν δεν πληρώνουν τους λογαριασμούς τους. Το πιο σοβαρό, όμως, πρόβλημα που χρεώνεται στην Καθολική Υπηρεσία είναι το γεγονός ότι έχει και «ορφανούς» μετρητές, δηλαδή, δεν είναι γνωστοί οι ιδιοκτήτες τους. Αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός ότι σημαντικό ποσοστό ενταγμένων καταναλωτών δεν καταβάλουν τις υποχρεώσεις τους δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα στους προμηθευτές που παρέχουν την υπηρεσία, καθώς δίνουν ρεύμα… δωρεάν.

Αν συνυπολογίσει κανείς και την ανεξέλεγκτη έκρηξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού, που ξεπερνούν πλέον το 1 δισ. ευρώ, δημιουργείται, όπως λένε παράγοντες του κλάδου, ένα εκρηκτικό μείγμα στα θεμέλια της αγοράς. Εκτός από τα ληξιπρόθεσμα οι συγκεκριμένοι πέντε πάροχοι, και κυρίως η ΔΕΗΔΕΗ +2,34% που έχει και το μεγαλύτερο κομμάτι, έχουν να αντιμετωπίσουν και τα φέσια από την Καθολική Υπηρεσία, χωρίς να μπορούν να προβούν σε διακοπή ηλεκτροδότησης για τους κακοπληρωτές αυτής της κατηγορίας.

Έχουν ζητήσει επανειλημμένα να εκσυγχρονιστεί το νομοθετικό πλαίσιο για την παροχή της συγκεκριμένης υπηρεσίας, ώστε να είναι αντίστοιχη με όσα ισχύουν στην Ευρώπη, αλλά δεν έχουν εισακουστεί ακόμη.

Απώλειες και ανακατανομές

Στο β’ τρίμηνο του έτους η ΔΕΗΔΕΗ +2,34% εμφανίζεται να έχει μεγαλύτερες απώλειες μετρητών, σε σχέση με το α’ τρίμηνο. Από 6.300 που έχασε ως τα τέλη Μαρτίου, ο αριθμός αυτός εκτοξεύεται στις 42.817 ως τα τέλη Ιουνίου. Συνολικά η ΔΕΗΔΕΗ +2,34% έχει μέχρι την ημερομηνία αυτή 4.972.580 μετρητές στη χαμηλή τάση, με μερίδιο 72,75%, πολύ μακριά από το στόχο που είχε τεθεί να μειωθεί για λόγους ανταγωνισμού κάτω από το 50%.

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.gr FOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin

Αντίθετα, οι ιδιώτες εμφανίζονται συνολικά κερδισμένοι κατά 8.511 μετρητές. Φαίνεται, με άλλα λόγια, ότι την απώλεια της ΔΕΗΔΕΗ +2,34% δεν την κερδίζουν οι εναλλακτικοί πάροχοι, αλλά η Καθολική Υπηρεσία! Συνολικά οι ιδιώτες προμηθευτές εξυπηρετούσαν ως τα τέλη Ιουνίου 1.680.083 μετρητές.

Τους περισσότερους μετρητές από τους ιδιώτες κέρδισε στο β’ τρίμηνο η ΖΕΝΙΘ (8.925) και ακολουθεί η Elpedison (4.151) με την NRG (4.132). Η Protergia πήρε 2.104 νέους μετρητές και η ΗΡΩΝ 45. Από τους χαμένους ιδιώτες ο μεγαλύτερος είναι η Volton (6.130) και η Volterra (2.727). Και η Watt & Volt απώλεσε μετρητές (1.336).

Η Protergia εξακολουθεί και διατηρεί την πρώτη θέση στη χαμηλή τάση, ανάμεσα στους ιδιώτες παρόχους, με μερίδιο 4,25 και 290.494 μετρητές και ακολουθούν, η Elpedison με 4,01% και 274.090 μετρητές, η ΗΡΩΝ με 3,53% και 241.281 μετρητές, η ΖΕΝΙΘ με 3,25% και 222.143 μετρητές, η NRG με 2,58% και 176.347 μετρητές, η WATT & VOLT με 2,46% και 168.145 μετρητές, η Αέριο Αττικής με 1,74% και 118.932 μετρητές και η Volton με 1,56% και 106.629 μετρητές. Όλοι οι υπόλοιποι έχουν μερίδια κάτω από 1%.

Η ΖΕΝΙΘ, σύμφωνα με πληροφορίες, κάνει την έκπληξη, γιατί φαίνεται ότι κερδίζει πελάτες στην προμήθεια ηλεκτρισμού από το «καλάθι» του πελατολογίου της, το φυσικό αέριο. Τους έτοιμους πελάτες της, δηλαδή, τους προμηθεύει πλέον συνδυαστικά και με αέριο και με ρεύμα.

Πηγή:euro2day.gr

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου