Ό,τι ήταν οι αλυσίδες κινητής τηλεφωνίας τις δεκαετίας του ‘90 και του 2000 θα είναι σύντομα οι αλυσίδες και τα μεμονωμένα καταστήματα που προσφέρουν λύσεις ενέργειας. Μπορεί να μιλάμε για τον ίδιο μεγάλο αριθμό, καθώς οι πρώτες πρόσφεραν κυρίως
συσκευές τηλεφώνων που απευθύνονταν σε όλους, όμως οι περισσότεροι πάροχοι ενέργειας αλλά και μεμονωμένοι παίκτες έχουν θέσει στόχο να έχουν παρουσία σε όλη την Ελλάδα το επόμενο διάστημα.Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι η ΔΕΗ, η οποία αν και ηγέτης στον κλάδο είχε μείνει πίσω στον συγκεκριμένο τομέα έχοντας μόνο σημεία εξυπηρέτησης, ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα την επέκταση της μέσω franchise με τα πρώτα δύο σημεία. Οι εξελίξεις στην πώληση της Κωτσόβολος, για την οποία η ΔΕΗ είναι ανάμεσα στους διεκδικητές, θα επαναπροσδιορίσουν το μέγεθος της επέκτασης των συνεργαζόμενων καταστημάτων ΔΕΗ.
Τι είναι αυτό όμως που οδηγεί τους παρόχους να στήνουν πανελλαδικά δίκτυα; Το προφανές είναι να υπάρχουν δίκτυα εξυπηρέτησης των πελατών τους, όπου π.χ. άνθρωποι που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις ηλεκτρονικές πληρωμές, κυρίως ηλικιωμένοι, να έχουν την δυνατότητα να πληρώσουν τον λογαριασμό τους. Όμως, αυτό αποτελεί ένα μικρό κομμάτι της δραστηριότητας, καθώς σε αυτό τον τομέα θα μπορούσαν να συνεργαστούν – όπως γίνεται ήδη- με παρόχους κινητής τηλεφωνίας ή άλλα πανελλαδικά δίκτυα που πραγματοποιούν οικονομικές συναλλαγές.
Η «μάχη» των 1.500.000 στεγών
Η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας ακόμη και σε οικιακό επίπεδο, σε συνδυασμό με την αύξηση του ενεργειακού κόστους και τις ολοκληρωμένες λύσεις παραγωγής, αυτοκατανάλωσης, εμπορίας και αποθήκευσης που αναπτύσσονται ραγδαία είναι το μεγάλο στοίχημα για τους παρόχους αυτή την εποχή. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, στην Ελλάδα υπάρχουν σήμερα περίπου 1,5 εκατ. μονοκατοικίες και διπλοκατοικίες σε αστικές, ημιαστικές, αγροτικές και τουριστικές περιοχές. Η προσέγγιση τους για την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στη στέγη έχει οδηγήσει σε έναν άτυπο αγώνα δρόμου τους μεγάλους παίκτες της αγοράς.
Το φωτοβολταϊκό στη στέγη είναι η πρώτη κίνηση, καθώς αναλόγως με την οικονομική δυνατότητα του ιδιοκτήτη, τον ενεργειακό σχεδιασμό που έχει σκεφτεί ή τη δυνατότητα ενέργειας που μπορεί να παράγει η εγκατάσταση, ακολουθούν οι μπαταρίες αποθήκευσης ενέργειας, η αντλία θερμότητας, ο φορτιστής αυτοκινήτου, ο ηλιακός θερμοσίφωνας κ.α. Ενδιαφέρον υπάρχει και για στέγες, πέρα από μονοκατοικίες ή διπλοκατοικίες, αναφέρουν στελέχη των εταιρειών, όμως εκεί η κατάσταση γίνεται πιο περίπλοκη και για αυτό κάποιοι παίκτες έχουν προχωρήσει σε «εικονικές τοποθετήσεις», δηλαδή τη δυνατότητα καταναλωτών να επενδύσουν σε φωτοβολταϊκά που δεν βρίσκονται στην στέγη τους άλλα σε ένα φωτοβολταϊκό πάρκο.
Gadgets και έξυπνοι μετρητές
Πέρα όμως από τις πιο «βαριές» εγκαταστάσεις, τα νέου τύπου καταστήματα ενέργειας είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να προσφέρουν λύσεις εξοικονόμησης και διαχείρισης μέσα στο σπίτι. Πρόκειται για ενεργειακά gadgets όπως έξυπνες πρίζες, διακόπτες ασφαλείας, έξυπνες λάμπες, λωρίδες κρυφού φωτισμού κ.α. Παράλληλα, το επόμενο διάστημα αναμένεται να αρχίσουν οι πωλήσεις έξυπνων μετρητών προς τους καταναλωτές, που σκοπό δεν έχουν να υποκαταστήσουν αυτούς που θα τοποθετήσει ο ΔΕΔΔΗΕ σε μερικά χρόνια, αλλά να δίνουν την δυνατότητα στον καταναλωτή να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή πόσο ρεύμα καταναλώνει. Παράλληλα αρκετοί πάροχοι μέσα από τα καταστήματα τους προσφέρουν και λύσεις μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά σκούτερ, πατίνια κ.α.)
Οι κινήσεις των παικτών
Όπως προαναφέρθηκε, η ΔΕΗ μπαίνει μεν τελευταία στην κούρσα των καταστημάτων ενέργειας, όμως μπορεί σύντομα να καλύψει το κενό τόσο μέσω της μεθόδου franchise ή ακόμη πιο σύντομα εάν αναδειχθεί πλειοδότης στην κούρσα διεκδίκησης της Κωτσόβολος. Ως προς την επέκταση στο franchise αξίζει να σημειώσουμε ότι την επόμενη εβδομάδα, και συγκεκριμένα στις 16 Οκτωβρίου, ολοκληρώνεται η κατάθεση αίτησης των ενδιαφερόμενων για την απόκτηση των δύο πρώτων "ΔΕΗ myStore" σε Κηφισιά και Πετρούπολη.
Σύμφωνα με το μοντέλο δικαιοχρησίας, η ΔΕΗ επιλέγει το ακίνητο και την τοποθεσία όπου θα ανοίξει το κατάστημα, αναλαμβάνει εξολοκλήρου την κατασκευή και διαμόρφωση του και το κατάστημα παραδίδεται «με το κλειδί στο χέρι», με υπομίσθωση από τη ΔΕΗ στον δικαιοδόχο. Σύμφωνα με την εταιρεία, η απόσβεση της επένδυσης για τους συνεργάτες υπολογίζεται σε περίπου τρία χρόνια, ανάλογα με το μέγεθος του κάθε καταστήματος.
Το μεγαλύτερο δίκτυο μέχρι στιγμής το διαθέτει η Protergia και το οφείλει σε μεγάλο βαθμό στην εξαγορά της Watt+Volt. Μαζί με τον πάροχο ενέργειας πήρε και ένα δίκτυο περίπου 70 καταστημάτων, από την Ορεστιάδα στον βορρά ως την Ιεράπετρα στον νότο και από την Ρόδο και την Κάλυμνο στα Δωδεκάνησα, ως την Κέρκυρα στα Επτάνησα. Είναι θέμα χρόνου τα καταστήματα αυτά, που ήδη «πουλάνε» συνδέσεις της Protergia, να μετονομαστούν και να προστεθούν στο ήδη υπάρχον δίκτυο της ενεργειακής εταιρείας της Mytilineos.
Σύμφωνα με στέλεχος του ομίλου, στο εκτεταμένο δίκτυο καταστημάτων έρχονται να «κουμπώσουν» και να προσφέρουν υπεραξία σε σχέση με τον ανταγωνισμό και οι δύο σχετικά πρόσφατες εξαγορές που πραγματοποίησε ο όμιλος, αυτή της Unison, όπου εάν ο πελάτης είναι μία επιχείρηση ή μία βιοτεχνία θα μπορεί εκτός από παροχή ρεύματος να διατεθούν και τεχνικές υπηρεσίες και αυτή της Avokado της startup που παρέχει λύσεις στον έλεγχο κατανάλωσης ενέργειας καθώς και έξυπνη και αποδοτικότερη διαχείριση των ενεργειακών πόρων.
Στη δημιουργία ενός εκτεταμένου πανελλαδικού δικτύου προσβλέπει και ο ΗΡΩΝ του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ήδη διαθέτει 21 καταστήματα -το πλέον πρόσφατο άνοιξε το περασμένο Σάββατο στο Αγρίνιο- και η εταιρεία «τρέχει» να καλύψει το κενό που δημιουργήθηκε την περίοδο της πανδημίας. Στόχος είναι να υπάρχει παρουσία σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας και σε δήμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και για αυτό σε ετήσια βάση θα προστίθενται 5 με 10 νέα σημεία.
Μία σημαντική διαφοροποίηση από τους περισσότερους ανταγωνιστές είναι ότι στα καταστήματα του ΗΡΩΝΑ δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές για «αγορά» φωτοβολταϊκού ή άλλης πηγής ανανεώσιμης ενέργειας μέσω του προγράμματος «ΗΡΩΝ ΕΝ.Α» με το οποίο μπορούν να μειώσουν σημαντικά έως και να μηδενίσουν το κόστος του ρεύματός τους για 20 χρόνια «παράγοντας» την ενέργεια που καταναλώνουν από ανανεώσιμες πηγές.
Περιορισμένη παρουσία σε επίπεδο δικτύου καταστημάτων διαθέτει η nrg. Συγκεκριμένα η εταιρεία του ομίλου Motor Oil διαθέτει σήμερα τρία καταστήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και σχεδιάζει να ανοίξει άλλα δέκα μέσα στο 2024 με την μέθοδο του franchise. Και εδώ στόχος είναι μεσοπρόθεσμα είναι η εταιρεία να έχει παρουσία πανελλαδικά σε όλες τις μεγάλες πόλεις.
Σε ό,τι αφορά την Elpedison έχει σήμερα ένα δίκτυο 34 καταστημάτων όπου η συντριπτική πλειονότητα (24) είναι επικεντρωμένα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με την εταιρεία να στοχεύει πλέον σε ενδυνάμωση του δικτύου της στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Τέλος, δίκτυα αναπτύσσουν και οι δύο παίκτες που ξεκίνησαν από το φυσικό αέριο. Η εκ Βορείου Ελλάδος ορμώμενη Ζενίθ διαθέτει από τρία καταστήματα σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, δύο στην Λάρισσα και από ένα σε Βόλο, Καρδίτσα και Τρίκαλα. Αντίστοιχα, η Φυσικό Αέριο διαθέτει τρία εταιρικά καταστήματα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα) αλλά εξυπηρετεί τους πελάτες της μέσα από τις αλυσίδες Κωτσόβολος και Vodafone, ενώ διαθέτει και ένα ευρύ δίκτυο συνεργατών σε επίπεδο εγκαταστατών.
Κωστής Χριστοδούλου
www.businessdaily.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου