Δευτέρα 16 Οκτωβρίου 2023

«Κόκκινος» ο κακοπληρωτής μετά από δύο ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς - Τι συμφωνηθηκε για το debt flagging μετά τη συνάντηση Σκυλακάκη - ΡΑΑΕΥ - ΔΕΔΔΗΕ

«Κόκκινος» ο κακοπληρωτής μετά από δύο ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς -  Τι προβλέπει ο νέος μηχανισμός για debt flagging και «ενεργειακό τουρισμό» μετά τη συνάντηση Σκυλακάκη - ΡΑΑΕΥ - ΔΕΔΔΗΕ

Κόκκινη σήμανση θα συνοδεύει στο εξής το όνομα του καταναλωτή μετά από δύο ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς με βάση το μοντέλο του debt flagging στο οποίο φαίνεται ότι καταλήγει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Εφόσον δεν έχει ενεργοποιηθεί εντολή αποκοπής, τότε ο καταναλωτής θα μπορεί να αλλάξει πάροχο. Και αν στην πορεία εξοφλήσει ή διακανονίσει το χρέος του, τότε θα «ξεκοκκινίζεται» από τον παλιό

του προμηθευτή. Αν ωστόσο δεν μεριμνήσει για τις οφειλές του εντός ενός συγκεκριμένου διαστήματος (δεν έχει διευκρινισθεί πόσο), τότε ο παλιός του πάροχος θα έχει τη δυνατότητα να τον «ξανακοκκινήσει» και να του κόψει το ρεύμα.

Σε αυτά συνοψίζονται σε γενικές γραμμές τα βασικά σημεία της νέας στρατηγικής αντιμετώπισης του «ενεργειακού τουρισμού» στην οποία φαίνεται να προσανατολίζεται το ΥΠΕΝ, μετά και τη χθεσινή συνάντηση που είχε ο υπουργός Θοδωρής Σκυλακάκης με στελέχη της ΡΑΑΕΥ και του ΔΕΔΔΗΕ.

Κλειδί, το νέο μοντέλο σήμανσης των κακοπληρωτών, γνωστό ως debt flagging, για το οποίο φαίνεται να πείσθηκε τελικά το ΥΠΕΝ πως δεν πρόκειται για κάποιο είδος «ενεργειακού Τειρεσία», παρά για ένα μοντέλο στο οποίο η φερεγγυότητα του πελάτη θα καθορίζεται με χρωματική σήμανση. 

Σύμφωνα με το νέο αυτό μηχανισμό, αναλόγως με τη συμπεριφορά του κακοπληρωτή, αν για παράδειγμα έχει βάλει την οφειλή σε διακανονισμό χωρίς να τον τηρεί και να πληρώνει τις δόσεις του, τότε ο παλιός του προμηθευτής θα μπορεί να τον βάλει ξανά σε red flagging και να του κόψει το ρεύμα.

Εννοείται ότι ο οφειλέτης θα μπορεί να εξοφλήσει ή να διακανονίσει τα χρέη του προτού αλλάξει πάροχο, οπότε και θα «ξεκοκκινίζει» πριν την αλλαγή εταιρείας. Επίσης, θα υπάρχει η δυνατότητα για νέο διακανονισμό, ο οποίος θα μηδενίζει ξανά το χρονικό κοντέρ. Πάντως, θα καθοριστεί και ένα μέγιστο χρονικό «παράθυρο» (π.χ. 12 μήνες), μετά το οποίο, τα δικαιώματα του παλιού προμηθευτή - είτε αυτός έχει εξοφληθεί πλήρως μέχρι τότε, είτε όχι - θα αίρονται τελεσίδικα.

Στην χθεσινή σύσκεψη, υπό τον κ. Σκυλακάκη, επισημάνθηκαν μια σειρά από αναγκαίες βελτιώσεις στο σχέδιο της ΡΑΑΕΥ, το οποίο έχει ως στόχο να «προστατεύει» τις εταιρείες προμήθειας από το να εντάσσουν στο πελατολόγιό τους τους συστηματικούς κακοπληρωτές. Το υπουργείο επιθυμεί οι όποιες λεπτομέρειες και αλλαγές να οριστικοποιηθούν το συντομότερο, προκειμένου εντός του Οκτωβρίου να παρουσιάσει το νέο σύστημα.

Βελτιώσεις αφορούν και τη θέση που έχει εκφράσει ο ΔΕΔΔΗΕ ότι τα όρια ευθύνης του θα περιοριστούν στο τεχνικό κομμάτι της λειτουργίας της πλατφόρμας, καθώς δεν είναι σε θέση να διασταυρώνει την εγκυρότητα των στοιχείων, τα οποία θα αναρτούν οι προμηθευτές. Δηλαδή δεν μπορεί να αναλάβει καμία ευθύνη για τα στοιχεία που θα αναρτώνται στο εν λόγω σύστημα, καθώς αυτά παρέχονται από τους προμηθευτές και επομένως είναι οι μόνοι αρμόδιοι να βεβαιώσουν την ορθότητά τους.

Στόχος των παρεμβάσεων είναι να διευθετηθεί με σαφήνεια πώς θα γίνεται το switching, δηλαδή η αλλαγή προμηθευτή, με τα παροπάνω να αποτυπώνονται στις αλλαγές του Κώδικα Προμήθειας. Το νέο σύστημα σήμανσης οφειλετών εκτιμάται ότι μπορεί να είναι τεχνικά έτοιμο σε ένα διάστημα, της τάξης του ενός με δύο μήνες.

Σύμφωνα με παλαιότερους υπολογισμούς του ΥΠΕΝ εκείνοι που έχουν εντοπιστεί να χρωστούν συστηματικά, δηλαδή σε περισσότερους του ενός παρόχου, υπολογίζονται σε περίπου 30.000. Το νούμερο ωστόσο δεν αφορούσε παρά μια πρώτη προσέγγιση. Ο ακριβής αριθμός θα προκύψει από νέες διασταυρώσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη και δεν αποκλείεται να υπερβεί τα παραπάνω επίπεδα. Στην άποψη αυτή συμφωνούν και στελέχη της αγοράς.

Στόχος του νέου συστήματος είναι να περιορισθεί ο «ενεργειακός τουρισμός» - φαινόμενο που εντάθηκε από τον Ιούλιο του 2022, οπότε και καθιερώθηκε το δικαίωμα της ελεύθερης μετακίνησης των καταναλωτών από πάροχο σε πάροχο, χωρίς «πέναλτι» - με πηγές της αγοράς να ανεβάζουν τα ανεξόφλητα χρέη στα επίπεδα του 1 δισ. ευρω. Και ακριβώς για αυτό, έχει δρομολογηθεί η τροποποίηση του επίμαχου άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας.

 

Γιώργος Φιντικάκης 

 energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου