Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου 2024

Ζωντάνεψε ξανά το λιγνιτωρυχείο Προσηλίου από την αυξημένη ζήτηση λιγνίτη στη Β. Μακεδονία – Τα δύο ζητήματα με τα φορτηγά

Ζωντάνεψε ξανά το λιγνιτωρυχείο Προσηλίου από την αυξημένη ζήτηση λιγνίτη στη Β. Μακεδονία – Τα δύο ζητήματα με τα φορτηγά

Διέξοδο στην αγορά της Βορείου Μακεδονίας έχει βρει το τελευταίο διάστημα η παραγωγή από το λιγνιτωρυχείο της ΜΕΤΕ στο Προσήλιο Σερβίων, καθώς η ζήτηση για λιγνίτη στη γειτονική χώρα είναι μεγάλη.

Οι εικόνες με τα μεγάλα κομβόι φορτηγών που μεταφέρουν το λιγνίτη από το ορυχεία στη Β. Μακεδονία είναι αδιάψευστος μάρτυρας του

μεγάλου όγκου των εξαγωγών.

Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο λιγνιτωρυχείο τροφοδοτούσε την παραγωγή του ΑΗΣ Μελίτης. Όμως, οι παραδόσεις λιγνίτη από το Προσήλιο στον ΑΗΣ Μελίτης διεκόπησαν στις αρχές Νοεμβρίου, λόγω αδυναμίας απορρόφησής του από τη ΔΕΗ. 

Σύμφωνα με αρκετές εκτιμήσεις, η αγορά της Β. Μακεδονίας θα μπορούσε να διασφαλίσει τη ροή εξόρυξης όχι μόνο βραχυπρόθεσμα, αλλά και μεσοπρόθεσμα. Η υψηλή θερμογόνος αξία του λιγνίτη από το λιγνιτωρυχείο, σε συνδυασμό με το μεγάλο μερίδιο του καυσίμου στην ηλεκτροπαραγωγή της γειτονικής χώρας και το ανταγωνιστικό του κόστος, αλλά και τη γεωγραφική εγγύτητα του ορυχείου με τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής όπου αξιοποιείται ο εξορυσσόμενος λιγνίτης, καθιστούν ρεαλιστική αυτή την προοπτική.

Άλλωστε, η αγορά της Β. Μακεδονίας απορροφά την παραγωγή και από το λιγνιτωρυχείο Αχλάδας στη Φλώρινα, τα οποία έχουν επεκταθεί και σε νέα εδάφη μετά και την είσοδο του Ομίλου Mytilineos ως στρατηγικού επενδυτή στη μισθώτρια εταιρεία πέρυσι.

Η κυκλοφορία των φορτηγών που μεταφέρουν το λιγνίτη από το Προσήλιο στη Β. Μακεδονία, όμως, έφερε εκ νέου στο προσκήνιο δύο σημαντικά ζητήματα.

Το πρώτο αφορά την υψηλή γέφυρα Σερβίων, όπου πρόσφατα έγινε τοπική ενίσχυση, όμως η εικόνα της διέλευσης τόσων βαρέων οχημάτων προκάλεσε μια ορισμένη ανησυχία, ιδίως από τη στιγμή που αυτόπτες μάρτυρες διαπίστωσαν διαφορετική οδηγική συμπεριφορά των οδηγών τους σε σχέση με αυτή που ήταν συνήθης εικόνα στο παρελθόν, αλλά και με τις σχετικές οδηγίες και προδιαγραφές της γέφυρας. Συγκεκριμένα, οι προδιαγραφές ασφαλείας με τις οποίες πρέπει να γίνεται η διέλευση των φορτηγών από τη γέφυρα λόγω και του βεβαρημένου ιστορικού της προβλέπουν μέγιστο μικτό βάρος φορτηγού 40 τόνοι, μέγιστη ταχύτητα 40 km/h και ελάχιστη απόσταση μεταξύ βαρέων οχημάτων 100 μέτρα. 

Το δεύτερο, σε συνάρτηση και με το πρώτο, αφορά τη διαπίστωση ότι, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, τα φορτία από το λιγνιτωρυχείο Προσηλίου προς τη Β. Μακεδονία μεταφέρονται από φορτηγά που έρχονται από τη γειτονική χώρα, καθώς εκεί το πετρέλαιο κίνησης είναι πολύ πιο φθηνό, ενώ και η φορολογία των επιχειρήσεων μεταφορών είναι πολύ μικρότερη από ότι στη χώρα μας. Ως αποτέλεσμα, η πλειονότητα των οδηγών που τα προηγούμενα χρόνια εργάζονταν για τη μεταφορά προς τον ΑΗΣ Μελίτης παραμένουν εκτεθειμένοι στις δυσμενείς για την επαγγελματική δραστηριότητα των συγκεκριμένων μεταφορέων συνέπειες της απολιγνιτοποίησης στη χώρα μας, παρά την αναζωογόνηση της παραγωγής από το λιγνιτωρυχείο Προσηλίου.

Ως προς το πρώτο, μετά από επιτόπια επίσκεψή του στη γέφυρα Σερβίων ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης τεχνικών έργων κ. Χάρης Γκοβεδάρος, έγραψε σε πρόσφατη ανάρτησή του στον προσωπικό του λογαριασμό στο facebook: “Πριν λίγες μέρες με πληροφόρησαν αγρότες της παραλίμνιας περιοχής του Δήμου Σερβίων ότι κομβόι βαρέων οχημάτων διήλθε από τη γέφυρα Σερβίων με προορισμό τα Σκόπια. Το επόμενο πρωί μαζί με στελέχη της Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών της Έδρας της Π.Δ.Μ. και στα πλαίσια προγραμματισμένης ενημέρωσής μου, επισκεφθήκαμε τη γέφυρα Σερβίων στο άκρο του προβόλου στο οποίο έγινε η τοπική ενίσχυση. Εν συνεχεία με προτροπή μου ξεκινήσαμε με προορισμό το ορυχείο λιγνίτη της Μ.Ε.Τ.Ε. στο Προσήλιο. Ένα χιλιόμετρο περίπου πριν την είσοδο του ορυχείου αντικρίσαμε κομβόι περίπου δεκαπέντε σταθμευμένων βαρέων οχημάτων τα οποία ήδη είχαν φορτωθεί με λιγνίτη και ανέμεναν και άλλα για να φορτωθούν και εν συνεχεία να αναχωρήσουν μαζί με προορισμό τα Σκόπια διερχόμενα από τη γέφυρα Σερβίων. Σε άμεση συνάντηση με τον υπεύθυνο του ορυχείου έγινε ενημέρωση-υπενθύμιση για τα επιτρεπόμενα όρια διέλευσης της γέφυρας (μέγιστο μικτό βάρος 40tn, μέγιστη ταχύτητα 40km/h και ελάχιστη απόσταση μεταξύ βαρέων οχημάτων 100m) για τα οποία άλλωστε υπάρχει η αντίστοιχη σήμανση. Η ανταπόκριση του υπευθύνου ήταν άμεση και προσφέρθηκε να βοηθήσει στο κομμάτι της ενημέρωσης των Σκοπιανών οδηγών και της εταιρείας για την οποία μεταφέρουν το λιγνίτη. Βασικό μέλημα της Περιφερειακής Αρχής, είναι η διατήρησή της σε κυκλοφορία και σύμφωνα με τις οδηγίες της Τεχνικής Υπηρεσίας και των Ειδικών Επιστημόνων Καθηγητών και Γεφυροποιών. Στα πλαίσια αυτά ενημερώθηκε η Τροχαία και εγγράφως η Μ.Ε.Τ.Ε., ώστε να βοηθήσουν στο κομμάτι της ενημέρωσης και υπενθύμισης των μέτρων στους οδηγούς των βαρέων οχημάτων”.  

Ως προς το δεύτερο, η εταιρεία ΜΕΤΕ ανέφερε στο prlogos.gr: ““Η εταιρεία Μ.Ε.ΤΕ. Α.Ε. δραστηριοποιείται ως παραγωγός λιγνίτη σχεδόν 30 έτη, αξιοποιώντας λιγνιτικά κοιτάσματα κυρίως για ενεργειακές χρήσεις. Απευθύνεται τόσο στην ελληνική ενεργειακή αγορά όσο και σε άλλες αγορές στις οποίες είναι ανταγωνιστική. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η ικανοποιητική λειτουργία του λιγνιτωρυχείου Προσηλίου, υποστηρίζοντας περισσότερες από 150 θέσεις εργασίας. Ειδικά για τη μεταφορά του λιγνίτη από το λιγνιτωρυχείο στους Ατμοηλεκτρικούς Σταθμούς Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας, διευκρινίζεται ότι αυτή γίνεται με τρόπο τον οποίο επιλέγουν οι πελάτες της και μπορεί να είναι είτε με φορτηγά αυτοκίνητα δικής τους επιλογής είτε με αυτά που ήδη συνεργάζεται η εταιρεία. Όπως είναι ήδη γνωστό από τις αρχές του μηνός Νοεμβρίου του έτους 2023 έχουν διακοπεί οι παραδόσεις λιγνίτη από το Προσήλιο στον ΑΗΣ Μελίτης, λόγω προσωρινής αδυναμίας απορρόφησής του από τη Δ.Ε.Η. Α.Ε. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει μεταφορικό έργο για τους τουλάχιστον 55 συνεργάτες-μεταφορείς ιδιοκτήτες φορτηγών Δημοσίας Χρήσης (Δ.Χ.), με τους οποίους η εταιρεία συνεργάζεται επιτυχώς επί πολλά έτη. Η εταιρεία, αναγνωρίζοντας το σοβαρό πρόβλημα, που έχει δημιουργηθεί με τους συνεργάτες- μεταφορείς επιδιώκει στις μεταφορές λιγνίτη προς το εξωτερικό να συμμετέχουν και αυτοί, εφόσον είναι εφικτό. Όπως προαναφέρθηκε ο τρόπος μεταφοράς του λιγνίτη στο εξωτερικό είναι επιλογή των αγοραστών και επηρεάζεται κατά κύριο λόγο από το διαμορφούμενο μεταφορικό κόστος. Σημειώνεται ότι οι πελάτες εξωτερικού δραστηριοποιούνται σε διαφορετικά μακροοικονομικά περιβάλλοντα και επωφελούνται από χαμηλότερες τιμές πετρελαίου, χαμηλότερους μισθούς, χαμηλότερη φορολογία και χαμηλότερες λοιπές σχετικές επιβαρύνσεις που αφορούν στη χρήση του λιγνίτη”.

 

Γιάννα Παπαδημητρίου 

energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου