Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου 2024

Κοινοποιήθηκε στη Κομισιόν το σχέδιο για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της Κρήτης από τη ΔΕΗ – Ποιο είναι το μοντέλο που θα εφαρμοστεί

Κοινοποιήθηκε στη Κομισιόν το σχέδιο για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της Κρήτης από τη ΔΕΗ – Ποιο είναι το μοντέλο που θα εφαρμοστεί

Στην τελική φάση βρίσκεται η διαδικασία για την οριστικοποίηση του μοντέλου της Κρήτης, καθώς, όπως αναφέρουν πληροφορίες του energypress, το σχέδιο κοινοποιήθηκε για έγκριση στη Κομισιόν.  

Αναλυτικότερα, πρόκειται για το σχέδιο που προκρίθηκε προκειμένου να καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες της Κρήτης τόσο μέχρι την

λειτουργία της μεγάλης διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης όσο και μεταγενέστερα.

Ως γνωστόν, η φόρμουλα αποζημίωσης που έχει επιλεχθεί, εμπίπτει στις κρατικές ενισχύσεις και επομένως απαιτείται «πράσινο φως» από την Κομισιόν για να προχωρήσει σε εφαρμογή το σχέδιο στήριξης.

Με δεδομένο ότι δεν προχώρησαν οι εναλλακτικές λύσεις από ΗΡΩΝ και Motor Oil, καθώς οι δύο εταιρείες δεν εξέφρασαν κάποιο ενδιαφέρον, το ΥΠΕΝ προχώρησε σε ανάθεση του έργου στη ΔΕΗ.

Το σχέδιο της Δημόσιας Επιχείρησης προβλέπει την μεταφορά στο νησί της μονάδας «ΗΡΩΝ 1» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Όπως έχει γράψει το energypress, για αυτό το σκοπό σε πρώτη φάση η ΔΕΗ θα προχωρήσει διετή εκμίσθωση (leasing) της μονάδας, δηλαδή μέχρι το 2025, ενώ στη συνέχεια θα την εξαγοράσει.

Η «ΗΡΩΝ 1» αποτελείται από τρεις αεροστροβιλικές μονάδας, συνολικής ισχύος 147 Μεγαβάτ. Όσον αφορά την απόσβεση της επένδυσης από τη ΔΕΗ, το 75% θα καλυφθεί από τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), για την διετή περίπου περίοδο που η Κρήτη δεν θα έχει ενταχθεί πλήρως στο διασυνδεδεμένο σύστημα. Υπενθυμίζεται ότι το Κρήτη-Αττική προβλέπεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το καλοκαίρι του 2025.

Το υπόλοιπο 25% θα αποσβεστεί έως το 2028, με την αμοιβή της μονάδας μέσω του μηχανισμού αμοιβής των μονάδων εφεδρείας έκτακτων αναγκών. Ο μηχανισμός θα ενεργοποιηθεί με την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της «μεγάλης» διασύνδεσης, για την αποζημίωση του συμβατικού ηλεκτροπαραγωγικού που θα πρέπει να βρίσκεται σε επιφυλακή στο νησί, αναλαμβάνοντας να καλύψει την τοπική ζήτηση, στην περίπτωση που υπάρξει κάποια βλάβη στα δύο υποβρύχια DC καλώδια.

Τέλος σημειώνεται ότι το ΥΠΕΝ αναμένεται να προωθήσει και σχετική νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να τεθεί σε ισχύ το συγκεκριμένο μοντέλο, αναμένοντας βέβαια και το «πράσινο φως» από την Κομισιόν, όπως προαναφέρθηκε. 

 

Μιχάλης Μαστοράκης 

energypress.gr

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου