Μια από τις βασικές παραμέτρους της πρότασης της ΡΑΕ για τα αναδρομικά των ΥΚΩ που έχει λαμβάνειν η ΔΕΗ και τα οποία προσδιορίστηκαν στα 360 εκατ. ευρώ δεν έγινε αποδεκτή από την τρόικα προκαλώντας προσωρινή εμπλοκή στο θέμα που βρίσκεται σε εκκρεμότητα και αποτελεί έναν
από τους όρους για το κλείσιμο της αξιολόγησης.
Συγκεκριμένα σύμφωνα με πληροφορίες του energypress στις συζητήσεις του οικονομικού επιτελείου με την τρόικα έγινε σαφές ότι ι δανειστές δεν δέχονται να καλύψει ο προϋπολογισμός του 2018 την επιστροφή των "παλιών" ΥΚΩ στη ΔΕΗ.
Αλλά και το ίδιο το υπουργείο οικονομικών δεν τοποθετήθηκε με ενθουσιασμό έναντι αυτής της πρότασης, καθώς δεν θέλει να ανοίξει τρύπες σε καινούργια θέματα, ειδικά για το 2018 που είναι η πλέον κρίσιμη δημοσιονομικά χρονιά.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση την εισήγηση της ΡΑΕ τα αναδρομικά για την πενταετία 2012 - 2016 προσδιορίστηκαν στα 360 εκατ. ευρώ συν τις αποδόσεις του κεφαλαίου αυτού, καθώς η επιστροφή θα γινόταν σε βάθος πενταετίας προκειμένου να μην προκύψει επιβάρυνση για τους καταναλωτές. Εκτός όμως από το ύψος του ποσού (360 εκατ. έναντι των 735 εκατ. ευρώ που ζητούσε η ΔΕΗ) προκειμένου να μην υπάρξει αύξηση στους λογαριασμούς η κυβέρνηση είχε καταλήξει στη λύση το ποσό της επιβάρυνσης να καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό και από κάποιο σχετικό κονδύλι για το οποίο υπήρχαν συνεννοήσεις με το ΥΠΟΙΚ.
Η λύση
Η κατεύθυνση στην οποία προσανατολίζεται τώρα η κυβέρνηση είναι να μην πάρει η ΔΕΗ το 2018 τα αναλογούν ποσό, αλλά να κατανεμηθεί η ανάκτηση του συνολικού ποσού στα υπόλοιπα τέσσερα χρόνια (2019, 2020, 2021 και 2022). Για αυτά τα χρόνια θα καθοριστεί ότι πράγματι τα αντίστοιχα ποσά θα καλυφθούν από τον προϋπολογισμό, όπως άλλωστε συμβαίνει και σε άλλες χώρες όπου η άσκηση κοινωνικής επιδοτείται από το δημόσιο ταμείο και όχι από τα ποσά που πληρώνουν απευθείας οι καταναλωτές στους λογαριασμούς τους.
Με τη μετάθεση των ποσών του 2018 στο 2019 και με τη … χρονοκαθυστέρηση στην καταβολή των ποσών που αναλογούν στη ΔΕΗ, θα επιτευχθεί και η υλοποίηση της δέσμευσης του υπουργού ενέργειας Γ. Σταθάκη (καμία αύξηση στα τιμολόγια της ΔΕΗ) και ταυτόχρονα η απαίτηση των δανειστών να μην επιβαρυνθεί ο φετινός προϋπολογισμός.
Ο χαμένος της εξίσωσης είναι η ΔΕΗ, εντούτοις η απώλεια αυτή είναι μόνο ταμειακή σε επίπεδο ρευστότητας αφού η εταιρεία όχι μόνο θα λάβει τα ποσά που της αναλογούν αλλά θα τα πάρει και εντόκως, όπως άλλωστε και όλα τα ποσά που αναλογούν στην πενταετία της ανάκτησης.
Κοινωνική πολιτική
Υπενθυμίζεται ότι οι χρεώσεις ΥΚΩ προσδιορίστηκαν νομοθετικά το 2012, χωρίς να αναπροσαρμοστούν έκτοτε, προκαλώντας έτσι σωρευτικά ένα έλλειμμα στον Ειδικό Λογαριασμό ΥΚΩ κατά την πενταετία 2012-2016, το οποίο μετά την ενδελεχή έρευνα της ΡΑΕ προσδιορίστηκε στα 360 εκ. ευρώ, έναντι των 735 εκ. ευρώ που είχε ζητήσει και εγγράψει ως πρόβλεψη στον ισολογισμό της η ΔΕΗ.
Σημειώνεται ότι με βάση την ευρωπαϊκή πρακτική στις περισσότερες χώρες όπου υπάρχουν νησιά, το πρόβλημα έχει λυθεί με διασυνδέσεις ενώ εκεί όπου υπάρχουν μη διασυνδεδεμένα νησιά, όπως στην Ισπανία το κόστος άσκησης κοινωνικής πολιτικής στο ρεύμα, μοιράζεται 50%-50% μεταξύ του κρατικού προϋπολογισμού και των καταναλωτών. Το καλοκαίρι η ΡΑΕ είχε εισηγηθεί στο ΥΠΕΝ για τις ΥΚΩ, ο κ. Μπουλαξής είχε προτείνει τα κόστη που αφορούν την επιδότηση των νησιών, οι ΥΚΩ να καλύπτονται με την καταβολή 100 εκατ. ευρώ από τις εισπράξεις του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το πετρέλαιο, το οποίο άλλωστε χρησιμοποιούν οι μονάδες ντίζελ της ΔΕΗ στα νησιά. Η εισήγησή για επιστροφή του ΕΦΚ στον ειδικό λογαριασμό ΥΚΩ ωστόσο δεν έγινε αποδεκτή από την κυβέρνηση, η οποία πάντως ενστερνίζεται τη φιλοσοφία να καλύπτονται οι συγκεκριμένες χρεώσεις ή τουλάχιστον μέρος τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.
energypress.gr
από τους όρους για το κλείσιμο της αξιολόγησης.
Συγκεκριμένα σύμφωνα με πληροφορίες του energypress στις συζητήσεις του οικονομικού επιτελείου με την τρόικα έγινε σαφές ότι ι δανειστές δεν δέχονται να καλύψει ο προϋπολογισμός του 2018 την επιστροφή των "παλιών" ΥΚΩ στη ΔΕΗ.
Αλλά και το ίδιο το υπουργείο οικονομικών δεν τοποθετήθηκε με ενθουσιασμό έναντι αυτής της πρότασης, καθώς δεν θέλει να ανοίξει τρύπες σε καινούργια θέματα, ειδικά για το 2018 που είναι η πλέον κρίσιμη δημοσιονομικά χρονιά.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση την εισήγηση της ΡΑΕ τα αναδρομικά για την πενταετία 2012 - 2016 προσδιορίστηκαν στα 360 εκατ. ευρώ συν τις αποδόσεις του κεφαλαίου αυτού, καθώς η επιστροφή θα γινόταν σε βάθος πενταετίας προκειμένου να μην προκύψει επιβάρυνση για τους καταναλωτές. Εκτός όμως από το ύψος του ποσού (360 εκατ. έναντι των 735 εκατ. ευρώ που ζητούσε η ΔΕΗ) προκειμένου να μην υπάρξει αύξηση στους λογαριασμούς η κυβέρνηση είχε καταλήξει στη λύση το ποσό της επιβάρυνσης να καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό και από κάποιο σχετικό κονδύλι για το οποίο υπήρχαν συνεννοήσεις με το ΥΠΟΙΚ.
Η λύση
Η κατεύθυνση στην οποία προσανατολίζεται τώρα η κυβέρνηση είναι να μην πάρει η ΔΕΗ το 2018 τα αναλογούν ποσό, αλλά να κατανεμηθεί η ανάκτηση του συνολικού ποσού στα υπόλοιπα τέσσερα χρόνια (2019, 2020, 2021 και 2022). Για αυτά τα χρόνια θα καθοριστεί ότι πράγματι τα αντίστοιχα ποσά θα καλυφθούν από τον προϋπολογισμό, όπως άλλωστε συμβαίνει και σε άλλες χώρες όπου η άσκηση κοινωνικής επιδοτείται από το δημόσιο ταμείο και όχι από τα ποσά που πληρώνουν απευθείας οι καταναλωτές στους λογαριασμούς τους.
Με τη μετάθεση των ποσών του 2018 στο 2019 και με τη … χρονοκαθυστέρηση στην καταβολή των ποσών που αναλογούν στη ΔΕΗ, θα επιτευχθεί και η υλοποίηση της δέσμευσης του υπουργού ενέργειας Γ. Σταθάκη (καμία αύξηση στα τιμολόγια της ΔΕΗ) και ταυτόχρονα η απαίτηση των δανειστών να μην επιβαρυνθεί ο φετινός προϋπολογισμός.
Ο χαμένος της εξίσωσης είναι η ΔΕΗ, εντούτοις η απώλεια αυτή είναι μόνο ταμειακή σε επίπεδο ρευστότητας αφού η εταιρεία όχι μόνο θα λάβει τα ποσά που της αναλογούν αλλά θα τα πάρει και εντόκως, όπως άλλωστε και όλα τα ποσά που αναλογούν στην πενταετία της ανάκτησης.
Κοινωνική πολιτική
Υπενθυμίζεται ότι οι χρεώσεις ΥΚΩ προσδιορίστηκαν νομοθετικά το 2012, χωρίς να αναπροσαρμοστούν έκτοτε, προκαλώντας έτσι σωρευτικά ένα έλλειμμα στον Ειδικό Λογαριασμό ΥΚΩ κατά την πενταετία 2012-2016, το οποίο μετά την ενδελεχή έρευνα της ΡΑΕ προσδιορίστηκε στα 360 εκ. ευρώ, έναντι των 735 εκ. ευρώ που είχε ζητήσει και εγγράψει ως πρόβλεψη στον ισολογισμό της η ΔΕΗ.
Σημειώνεται ότι με βάση την ευρωπαϊκή πρακτική στις περισσότερες χώρες όπου υπάρχουν νησιά, το πρόβλημα έχει λυθεί με διασυνδέσεις ενώ εκεί όπου υπάρχουν μη διασυνδεδεμένα νησιά, όπως στην Ισπανία το κόστος άσκησης κοινωνικής πολιτικής στο ρεύμα, μοιράζεται 50%-50% μεταξύ του κρατικού προϋπολογισμού και των καταναλωτών. Το καλοκαίρι η ΡΑΕ είχε εισηγηθεί στο ΥΠΕΝ για τις ΥΚΩ, ο κ. Μπουλαξής είχε προτείνει τα κόστη που αφορούν την επιδότηση των νησιών, οι ΥΚΩ να καλύπτονται με την καταβολή 100 εκατ. ευρώ από τις εισπράξεις του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το πετρέλαιο, το οποίο άλλωστε χρησιμοποιούν οι μονάδες ντίζελ της ΔΕΗ στα νησιά. Η εισήγησή για επιστροφή του ΕΦΚ στον ειδικό λογαριασμό ΥΚΩ ωστόσο δεν έγινε αποδεκτή από την κυβέρνηση, η οποία πάντως ενστερνίζεται τη φιλοσοφία να καλύπτονται οι συγκεκριμένες χρεώσεις ή τουλάχιστον μέρος τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.
energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου