Σε διπλή πώληση μέσα στο 2018 τόσο του 17% του μετοχικού της κεφαλαίου, όσο και μέρους των λιγνιτικών της μονάδων, θα μπορούσε να οδηγηθεί η ΔΕΗ, εφόσον ξεκαθαρίσει από φέτος ποιές ακριβώς θα πάρουν το δρόμο
της εκποίησης.
Την άποψη αυτή διατυπώνουν στο "Energypress" άνθρωποι με γνώση των διαδικασιών, που ερωτηθείς για το χρονοδιάγραμμα έναρξης της αποκρατικοποίησης του 17% της ΔΕΗ, απαντούν ότι "όλα τα λεφτά" είναι το market test του φετινού φθινοπώρου, καθώς αν πάει καλά, τότε είναι δυνατόν να τρέξει από του χρόνου μια διπλή διαγωνιστική διαδικασία. Και για τις μονάδες, και για το μετοχικό ποσοστό.
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι αν στο market test διαπιστωθεί ενδιαφέρον από δυνητικούς επενδυτές για το πακέτο των προς πώληση εργοστασίων, τότε αυτές θα αποτιμηθούν, εν συνεχεία θα αφαιρεθεί η αξία τους από την περιουσιακή βάση της ΔΕΗ, και πάνω στην υπολειπόμενη θα υπολογιστεί από τον σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ το 17%. Διαφορετικά, εφόσον το market test αποτύχει, και ζητηθεί στη συνεχεία να ενεργοποιηθούν τα εναλλακτικά δομικά μέτρα, δηλαδή να συμπεριληφθούν στο πακέτο και υδροηλεκτρικά, προκειμένου μετά να "τεσταριστεί" εκ νέου το ενδιαφέρον της αγοράς, είναι αρκετά πιθανό η ιδιωτικοποίηση του 17% να μετατεθεί για το 2019.
"Ο κανόνας που σε ένα τόσο σύνθετο κουβάρι σαν την ΔΕΗ έχει ακόμη μεγαλύτερη αξία, είναι πως οτιδήποτε ξεκαθαρίζει το τοπίο επηρεάζει θετικά το χρονοδιάγραμμα της ιδιωτικοποίησης, και αντίστροφα οτιδήποτε ενισχύει την αβεβαιότητα, το μεταθέτει προς τα πίσω", όπως λέει ο συνομιλητής μας.
Τόσο στο πρώτο, όσο και στο δεύτερο σενάριο, βασική προυπόθεση είναι να μην σκοντάψει η απόφαση στον πολιτικό παράγοντα, πιθανότητα μάλλον δύσκολη, σύμφωνα με την ίδια πηγή, καθώς θεωρεί πως η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να εφαρμόσει το μνημόνιο μέχρι κεραίας, δίχως να αναλωθεί σε καθυστερήσεις όπως στο παρελθόν. Το πρόταγμα άλλωστε που θα προβληθεί όταν εκκινήσουν οι διαδικασίες, είναι ότι ακόμη και να πουληθεί το 17%, η ΔΕΗ δεν χάνει τον δημόσιο χαρακτήρα της. Από 51% που κατέχει σήμερα στη ΔΕΗ, το Δημόσιο θα παραμείνει με το 34%, συνεχίζοντας να ασκεί τον έλεγχο, καθώς το ποσοστό του διασφαλίζει την καταστατική μειοψηφία.
Αναφορικά με ένα θέμα που είχαν θέσει παλαιότερα οι εκπρόσωποι των δανειστών στον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Γιώργο Χουλιαράκη, να πουληθεί μαζί με το 17% και το μάνατζμεντ, οι ίδιες πηγές ξεκαθαρίζουν πως δεν υφίσταται, για τον απλούστατο λόγο ότι ουδέποτε αυτό μεταφέρθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ. Ούτε και υπάρχει κίνδυνος, αν το ΤΑΙΠΕΔ πουλήσει το 17%, το Δημόσιο να μείνει με ποσοστό κάτω του 51% στον ΑΔΜΗΕ, αφού ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του διαχειριστή θα έχει λογικά ολοκληρωθεί πολύ πριν προκηρυχθεί ο επίμαχος διαγωνισμός.
Κεφαλαιοποίηση στα 921 εκατ. ευρώ
Σχετικά με το τίμημα, είναι πασιφανές ότι οι μνημονιακές εξελίξεις γύρω από το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού, το επηρεάζουν αρνητικά, αφού όταν θα έρθει η ώρα της πώλησης του 17%, η ΔΕΗ θα είναι πολύ μικρότερη από την σημερινή: Τόσο σε μερίδια αγοράς στην λιανική, όσο και σε πάγια περιουσιακά στοιχεία. Σε ερώτηση πάντως κατά πόσο η χρηματιστηριακή αξία της ΔΕΗ θα μπορούσε να θεωρηθεί ως "οδηγός" για την αποτίμηση του 17%, ο συνομιλητής μας απαντά κατηγορηματικά αρνητικά, επικαλούμενος τις περιπτώσεις των δύο μεγαλύτερων λιμανιών. Το premium στην περίπτωση πώλησης του ΟΛΠ ήταν 60% πάνω από την τιμή κλεισίματος της μετοχής, και στην πιο πρόσφατη περίπτωση του ΟΛΘ, έφτασε το 68%.
Το τελευταίο πάντως εξάμηνο, και με οδηγό το επικείμενο κλείσιμο της πώλησης του ΑΔΜΗΕ, την συμφωνία για διάθεση μονάδων, και την πρόσφατη αποπληρωμή του ομολογιακού της δανείου, η κεφαλαιοποίηση της ΔΕΗ εκτινάχθηκε από τα 694 εκατ. ευρώ (Νοέμβριος 2016) στα 921 εκατ. ευρώ, χθες. Πρόκειται για αύξηση 33%.
Αναμφίβολα ανασταλτικός παράγοντας ως προς το τίμημα αποτελούν τα φέσια προς τη ΔΕΗ (ύψους 2,2 δισ ευρώ), ωστόσο ποτέ μέχρι σήμερα η επιχείρηση δεν ανήκε στην κατηγορία εκείνη όπου όλοι πλήρωναν στην ώρα τους. Ασφαλώς και συνστούν πρόβλημα οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί, άλλοι όμως είναι οι παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την ιδιωτικοποίηση, όπως λένε αρμόδιες πηγές, και εν προκειμένω η καθυστέρηση στην πώληση των μονάδων.
Στο διαδικαστικό σκέλος, οι υποψήφιοι έχουν περιθώριο να καταθέσουν τους φακέλους τους έως τις 9 Ιουνίου, ενώ ο επιλεγείς σύμβουλος πρέπει να υποβάλει την πρότασή του για το βέλτιστο τρόπο αξιοποίησης του ποσοστού 17% εντός 3 μηνών, δηλαδή γύρω στο Σεπτέμβριο-Οκτώβριο.
ΑΠΟ
Energypress
της εκποίησης.
Την άποψη αυτή διατυπώνουν στο "Energypress" άνθρωποι με γνώση των διαδικασιών, που ερωτηθείς για το χρονοδιάγραμμα έναρξης της αποκρατικοποίησης του 17% της ΔΕΗ, απαντούν ότι "όλα τα λεφτά" είναι το market test του φετινού φθινοπώρου, καθώς αν πάει καλά, τότε είναι δυνατόν να τρέξει από του χρόνου μια διπλή διαγωνιστική διαδικασία. Και για τις μονάδες, και για το μετοχικό ποσοστό.
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι αν στο market test διαπιστωθεί ενδιαφέρον από δυνητικούς επενδυτές για το πακέτο των προς πώληση εργοστασίων, τότε αυτές θα αποτιμηθούν, εν συνεχεία θα αφαιρεθεί η αξία τους από την περιουσιακή βάση της ΔΕΗ, και πάνω στην υπολειπόμενη θα υπολογιστεί από τον σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ το 17%. Διαφορετικά, εφόσον το market test αποτύχει, και ζητηθεί στη συνεχεία να ενεργοποιηθούν τα εναλλακτικά δομικά μέτρα, δηλαδή να συμπεριληφθούν στο πακέτο και υδροηλεκτρικά, προκειμένου μετά να "τεσταριστεί" εκ νέου το ενδιαφέρον της αγοράς, είναι αρκετά πιθανό η ιδιωτικοποίηση του 17% να μετατεθεί για το 2019.
"Ο κανόνας που σε ένα τόσο σύνθετο κουβάρι σαν την ΔΕΗ έχει ακόμη μεγαλύτερη αξία, είναι πως οτιδήποτε ξεκαθαρίζει το τοπίο επηρεάζει θετικά το χρονοδιάγραμμα της ιδιωτικοποίησης, και αντίστροφα οτιδήποτε ενισχύει την αβεβαιότητα, το μεταθέτει προς τα πίσω", όπως λέει ο συνομιλητής μας.
Τόσο στο πρώτο, όσο και στο δεύτερο σενάριο, βασική προυπόθεση είναι να μην σκοντάψει η απόφαση στον πολιτικό παράγοντα, πιθανότητα μάλλον δύσκολη, σύμφωνα με την ίδια πηγή, καθώς θεωρεί πως η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να εφαρμόσει το μνημόνιο μέχρι κεραίας, δίχως να αναλωθεί σε καθυστερήσεις όπως στο παρελθόν. Το πρόταγμα άλλωστε που θα προβληθεί όταν εκκινήσουν οι διαδικασίες, είναι ότι ακόμη και να πουληθεί το 17%, η ΔΕΗ δεν χάνει τον δημόσιο χαρακτήρα της. Από 51% που κατέχει σήμερα στη ΔΕΗ, το Δημόσιο θα παραμείνει με το 34%, συνεχίζοντας να ασκεί τον έλεγχο, καθώς το ποσοστό του διασφαλίζει την καταστατική μειοψηφία.
Αναφορικά με ένα θέμα που είχαν θέσει παλαιότερα οι εκπρόσωποι των δανειστών στον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Γιώργο Χουλιαράκη, να πουληθεί μαζί με το 17% και το μάνατζμεντ, οι ίδιες πηγές ξεκαθαρίζουν πως δεν υφίσταται, για τον απλούστατο λόγο ότι ουδέποτε αυτό μεταφέρθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ. Ούτε και υπάρχει κίνδυνος, αν το ΤΑΙΠΕΔ πουλήσει το 17%, το Δημόσιο να μείνει με ποσοστό κάτω του 51% στον ΑΔΜΗΕ, αφού ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του διαχειριστή θα έχει λογικά ολοκληρωθεί πολύ πριν προκηρυχθεί ο επίμαχος διαγωνισμός.
Κεφαλαιοποίηση στα 921 εκατ. ευρώ
Σχετικά με το τίμημα, είναι πασιφανές ότι οι μνημονιακές εξελίξεις γύρω από το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού, το επηρεάζουν αρνητικά, αφού όταν θα έρθει η ώρα της πώλησης του 17%, η ΔΕΗ θα είναι πολύ μικρότερη από την σημερινή: Τόσο σε μερίδια αγοράς στην λιανική, όσο και σε πάγια περιουσιακά στοιχεία. Σε ερώτηση πάντως κατά πόσο η χρηματιστηριακή αξία της ΔΕΗ θα μπορούσε να θεωρηθεί ως "οδηγός" για την αποτίμηση του 17%, ο συνομιλητής μας απαντά κατηγορηματικά αρνητικά, επικαλούμενος τις περιπτώσεις των δύο μεγαλύτερων λιμανιών. Το premium στην περίπτωση πώλησης του ΟΛΠ ήταν 60% πάνω από την τιμή κλεισίματος της μετοχής, και στην πιο πρόσφατη περίπτωση του ΟΛΘ, έφτασε το 68%.
Το τελευταίο πάντως εξάμηνο, και με οδηγό το επικείμενο κλείσιμο της πώλησης του ΑΔΜΗΕ, την συμφωνία για διάθεση μονάδων, και την πρόσφατη αποπληρωμή του ομολογιακού της δανείου, η κεφαλαιοποίηση της ΔΕΗ εκτινάχθηκε από τα 694 εκατ. ευρώ (Νοέμβριος 2016) στα 921 εκατ. ευρώ, χθες. Πρόκειται για αύξηση 33%.
Αναμφίβολα ανασταλτικός παράγοντας ως προς το τίμημα αποτελούν τα φέσια προς τη ΔΕΗ (ύψους 2,2 δισ ευρώ), ωστόσο ποτέ μέχρι σήμερα η επιχείρηση δεν ανήκε στην κατηγορία εκείνη όπου όλοι πλήρωναν στην ώρα τους. Ασφαλώς και συνστούν πρόβλημα οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί, άλλοι όμως είναι οι παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την ιδιωτικοποίηση, όπως λένε αρμόδιες πηγές, και εν προκειμένω η καθυστέρηση στην πώληση των μονάδων.
Στο διαδικαστικό σκέλος, οι υποψήφιοι έχουν περιθώριο να καταθέσουν τους φακέλους τους έως τις 9 Ιουνίου, ενώ ο επιλεγείς σύμβουλος πρέπει να υποβάλει την πρότασή του για το βέλτιστο τρόπο αξιοποίησης του ποσοστού 17% εντός 3 μηνών, δηλαδή γύρω στο Σεπτέμβριο-Οκτώβριο.
ΑΠΟ
Energypress
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου