Του Γιώργου Φιντικάκη
Χωρίς την παραμικρή αναφορά, έστω
έμμεση, σε πώληση υδροηλεκτρικών εργοστασίων, έκλεισε η συμφωνία στα
ενεργειακά, αφήνοντας στην κυβέρνηση ικανοποιητικά περιθώρια πολιτικής
και επικοινωνιακής διαχείρισης συγκριτικά με τις αρχικές απαιτήσεις των
δανειστών.
Αποσύροντας οι πιστωτές την αρχική
διατύπωση ότι
"ενδεχόμενες ανάγκες για πρόσθετα διαρθρωτικά μέτρα θα
συμπεριλάβουν και υδροηλεκτρικά", την αντικατέστησαν στο
επικαιροποιημενο μνημόνιο που διέρρευσε μέσω Βερολίνου, με μια
γενικόλογη αναφορά ότι "επιπλέον μέτρα θα ληφθούν μόνο εφόσον αποτιμηθεί
το αποτέλεσμα της πώλησης των λιγνιτικών μονάδων". Αν και πρόκειται για
μια μικρή αλλαγή στη φρασεολογία, εντούτοις δείχνει την πρόθεση των
πιστωτών να καταστήσουν τη συμφωνία πιο εύπεπτη για την κυβέρνηση,
αφήνοντάς της περιθώρια επικοινωνιακών ελιγμών, καθώς η αρχική διατύπωση
ήταν αρκετά πιο αυστηρή και δεν επέτρεπε παρερμηνείες για το τι ακριβώς
θα συμβεί αν η πώληση λιγνιτικών σταθμών αποτύχει.
"Επιπλέον μέτρα θα ληφθούν μόνο εφόσον
ληφθούν υπόψη τα δομικά μέτρα που θα έχουν εφαρμοστεί”, αναφέρει
χαρακτηριστικά το τελικό κείμενο, δίνοντας την δυνατότητα στην κυβέρνηση
να κερδίσει χρόνο. Στην πραγματικότητα περί αυτού πρόκειται, καθώς
είναι κοινό μυστικό ότι στο σύντομο μέλλον, και εφόσον αποτύχουν οι
διαγωνισμοί πώλησης λιγνιτικών μονάδων, θα βγουν προς πώληση και τα
υδροηλεκτρικά. Διότι ποιος επενδυτής θα βάλει το χέρι στην τσέπη για να
αποκτήσει μόνο κάποια από τα λιγοστά "φιλέτα" των σύγχρονων λιγνιτικών
μονάδων της ΔΕΗ, και να πάρει εργοστάσια που παράγουν τη μεγαβατώρα προς
50 και 60 ευρώ, όταν την ίδια στιγμή μπορεί να την αγοράσει μέσω των
υποχρεωτικών δημοπρασιών ενέργειας (ΝΟΜΕ) προς 37 ευρώ ή και χαμηλότερα;
Το κείμενο πάντως περιορίζεται να
επισημάνει ότι εφόσον διαπιστωθεί απόκλιση από τους στόχους στις
εξαμηνιαίες εκθέσεις επισκόπησης της προόδου, τότε θα υπάρξει πιθανή
προσαρμογή του μηχανισμού ΝΟΜΕ και πιθανά πρόσθετα δομικά μέτρα που θα
είναι ευθυγραμμισμένα με τα χαρακτηριστικά του χαρτοφυλακίου παραγωγής
της ΔΕΗ.
Γενικόλογη είναι η αναφορά και ως προς
τα κριτήρια που πρέπει να πληρούν οι συμμετέχοντες στους διαγωνισμούς.
Αρκεί να έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία στην αγορά ενέργειας, τα αναγκαία
κεφάλαια, και σαφές κίνητρο να ανταγωνιστούν την ΔΕΗ καθώς και να
διατηρήσουν-αναπτύξουν περαιτέρω τις μονάδες που θα αγοράσουν. Αναφορά
στην δυνατότητα συμμετοχής στους διαγωνισμούς σε εταιρείες με συμμετοχή
του Δημοσίου, Περιφερειών και τοπικών φορέων δεν υπάρχει, ούτε όμως
υπάρχει και κάποια διατύπωση που να την απαγορεύει, όπως στο αρχικό
κείμενο.
Αναφορικά με τις υποχρεωτικές
δημοπρασίες πώλησης ενέργειας ΝΟΜΕ προβλέπεται η εισαγωγή του
εξαμηνιαίου συστήματος αξιολόγησης από τον Ιανουάριο του 2018 και όχι το
Δεκέμβριο του 2017, ενώ για την ανάκτηση από την ΔΕΗ των χρεώσεων για
Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) επιβεβαιώνεται αυτό που είχε
προαναγγείλει το αρμόδιο υπουργείο Ενέργειας. Δηλαδή ότι οι αυξήσεις στα
τιμολόγια θα σπάσουν μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, έως το 2022,
προκειμένου μέχρι τότε να έχει ανακτηθεί σταδιακά μέσω των καταναλωτών,
ένα μέρος από τα 735 εκατ. ευρώ που η ΔΕΗ διατείνεται ότι έχει πληρώσει
για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας, δίχως να τα έχει εισπράξει.
Το προηγούμενο πάντως κείμενο μιλούσε
για ανάκτηση των υπολειπόμενων χρεώσεων από την ΔΕΗ, έως τον Δεκέμβριο
του 2019, άρα υπονοούσε μεγαλύτερες αυξήσεις. Το τελικό ποσό, που θα
είναι χαμηλότερο απ’ όσα διεκδικεί η ΔΕΗ, θα αποφασιστεί τον Ιούνιο από
τη ΡΑΕ, η οποία και θα προτείνει σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων για τις
χρεώσεις των ΥΚΩ αλλά και για τα φθηνότερα ειδικά τιμολόγια που αφορούν
τις κοινωνικά ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.
Τέλος αναφορικά με το μηχανισμό ισχύος
προβλέπεται επιπρόσθετα και πριν την κοινοποίησή του στις Βρυξέλλες, η
κατάθεση μέχρι τον Ιούνιο στην Κομισιόν της νέας μελέτης επάρκειας
ισχύος του ΑΔΜΗΕ.
http://www.liberal.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου