Ηγετικό ρόλο στο επενδυτικό κρεσέντο ελληνικών εταιρειών για τον ενεργειακό εφοδιασμό των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης, αναλαμβάνει η ΔΕΗ με τη συμφωνία της για την απόκτηση των συμμετοχών της ιταλικής Enel στη Ρουμανία.

Η ΔΕΗ, σχεδόν ένα χρόνο μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις αποφάσεις της Ε.Ε. να απεξαρτηθεί ενεργειακά από τη Ρωσία, τοποθετείται στρατηγικά  σε έναν πολύ σημαντικό, στρατηγικό

ενεργειακό διάδρομο, που ξεκινά από την Ελλάδα, περνά από τη Βουλγαρία και καταλήγει στη Ρουμανία. Η ελληνική εταιρεία αποκτά 130.000 χλμ δικτύου διανομής ρεύματος στη χώρα και ταυτόχρονα με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ στην περιοχή εξελίσσεται σε έναν ισχυρό παίκτη διασφάλισης της επάρκειας στην περιοχή.

Deal ΔΕΗ – Enel: Εύσημα στη διοίκηση Στάσση από S&P και FITCH

Τα δίκτυα και τα συστήματα μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος είναι διασυνδεδεμένα στην Ευρώπη και άρα ο ρόλος της είναι καθοριστικός στις ποσότητες που θα διακινούνται.

Επιπλέον δίνει ένα γεωπολιτικό προβάδισμα στην Ελλάδα καθώς θα διαχειρίζεται μεγάλο μέρος των ενεργειακών πόρων και δικτύων μεταφοράς στην ευρύτερη περιοχή.

Η ΔΕΗ είναι ο πρώτος ελληνικός ενεργειακός όμιλος που επενδύει άμεσα στην καρδιά των Βαλκανίων, σε μία περιοχή η οποία μαζί με χώρες της Ανατολικής Ευρώπης διψούν για ενεργειακούς πόρους μετά τον βίαιο απογαλακτισμό τους από τη Ρωσία.

Οι επενδύσεις στα FSRUs

Ρόλο κλειδί, όμως, στη μεταφορά και διαχείρισης ενέργειας αποκτούν και άλλες ελληνικές εταιρείες που επενδύουν στη νέα εναλλακτική πηγή εφοδιασμού της ευρύτερης περιοχής.

Ο λόγος για την κοινοπραξία των εταιρειών της Gastrade (ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, Bulgartransgaz, Κοπελούζος και Gaslog) η οποία ετοιμάζει δύο πλωτές μονάδες αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG. Τα δύο FSRU θα κατασκευαστούν ανοικτά της Αλεξανδρούπολης. Θα υποδεχόνται με δεξαμενόπλοια LNG και στη συνέχεια μέσω του δικτύου αγωγών θα μεταφέρονται οι ποσότητες φυσικού αερίου στις βαλκανικές χώρες.

Στις 25 Νοεμβρίου θα έχει φτάσει ανοικτά της Αλεξανδρούπολης το πρώτο. Θα εφοδιάζει μέσω του IGB και με συνδετικό κρίκο τη Βουλγαρία ακόμη και τη Σερβία και τη Ρουμανία.

Το FSRU κατασκευάζεται στα ναυπηγεία Κέπελ της Σιγκαπούρης και αφού φτάσει τον Νοέμβριο υπεράκτια της Αλεξανδρούπολης θα είναι σε θέση να λειτουργήσει τον Ιανουάριο του 2024.

Σε φάση ανάπτυξης από την ίδια την εταιρεία βρίσκεται και το δεύτερο FSRU, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα εφοδιασμού των αγορών της Μολδαβίας και της Ουκρανίας μέσω διασυνδετήριων αγωγών της Βουλγαρίας. Σε λειτουργία εκτιμάται να τεθεί περίπου το 2025.

Ο ΑΔΜΗΕ

Εντός του 2023 θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή της δεύτερης γραμμής ηλεκτρικής διασύνδεσης ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία.

Το έργο το τρέχει ο ΑΔΜΗΕ και η νέα γραμμή μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας 151 χλμ θα ξεκινάει από το ΚΥΤ Ν. Σάντας μέχρι τον Υποσταθμό της Μαρίτσα.

Με το έργο αυτό αυξάνεται η μεταφορικότητα εξαγωγών ρεύματος στη Βουλγαρία στα 1.400 Μεγαβάτ και των εισαγωγών στην Ελλάδα σε 1.700 Μεγαβάτ.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – MOTOR OIL

Η ενίσχυση των γραμμών θα δώσει τη δυνατότητα στις δύο μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που κατασκευάζονται από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Motor Oil στην Κομοτηνή ισχύος 877 MW και από τη ΔΕΗ – ΔΕΠΑ Εμπορίας – Damco Energy στην Αλεξανδρούπολη ισχύος 840 MW να εξάγουν με μεγαλύτερη άνεση ποσότητες ηλεκτρικού ρεύματος.

Βουλγαρία και Β. Μακεδονία

Σε φάση ανάπτυξης βρίσκεται επίσης και ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου Θεσσαλονίκης – Σκοπίων. Το έργο βρίσκεται σε ώριμη φάση και το τρέχουν ο ΔΕΣΦΑ με την αντίστοιχη κρατική εταιρεία της Β. Μακεδονίας.

Η κοινοπραξία ICGB (ΔΕΠΑ – Edison και η κρατική βουλγαρική ΒΕΗ) διαχειρίζεται τον αγωγό IGB. Διακινεί 3 δις. κυβικά μέτρα αερίου από το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου. Πέρυσι οι ελληνικές εξαγωγές ανήλθαν στα 2,5 δισ. κυβικά μέτρα και κατευθύνθηκαν στο σύνολο τους προς τη Βουλγαρία, ενώ μέρος τους κάλυψε και ανάγκες ακόμα και της Μολδαβίας.

 

 Χρήστος Κολώνας www.ot.gr