Πέμπτη 2 Μαΐου 2019

Κομισιόν: Μήνυμα προς Αθήνα οι προειδοποιητικές επιστολές προς 8 κράτη μέλη για παραβιάσεις στα Υδροηλεκτρικά



Τα υδροηλεκτρικά αποκτούν ολοένα αυξανόμενο ρόλο στο ευρωπαϊκό ενεργειακό μείγμα, καθώς μάλιστα ενισχύουν καθοριστικά τη διαδικασία μετάβασης του τομέα του ηλεκτρισμού σε ένα περιβάλλον χαμηλότερων εκπομπών ρύπων. Αυτός είναι και ο λόγος που οι Βρυξέλλες ξεκίνησαν
τις τελευταίες εβδομάδες συντονισμένες κινήσεις με στόχο να διασφαλιστεί ο ισότιμος ανταγωνισμός στον τομέα των υδροηλεκτρικών στην ενεργειακή αγορά της ΕΕ. 
Πιο συγκεκριμένα, πρόσφατα η Κομισιόν απέστειλε προειδοποιητικές επιστολές σε 8 κράτη μέλη, ξεκινώντας ουσιαστικά τις διαδικασίες διαπίστωσης παράβασης σχετικά με τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού στον τομέα των υδροηλεκτρικών.
Οι χώρες που μπαίνουν πρώτες στο στόχαστρο των αρχών ανταγωνισμού της ΕΕ είναι η Αυστρία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Πολωνία, η Πορτογαλία, η Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ προς την Ιταλία η επιστολή που εστάλη είναι η δεύτερη.
Όπως τονίζει η Επιτροπή, η υδροηλεκτρική παραγωγή είναι ο μεγαλύτερος τομέας ΑΠΕ στην ΕΕ και ήδη συνεισφέρει το 40% της ανανεώσιμης ενέργειας στην Ευρώπη. Μπορεί να συνεισφέρει στην επίτευξη των στόχων της ένωσης, φτάνοντας το 20% της τελικής ενεργειακής κατανάλωσης από ΑΠΕ το 2020 και τουλάχιστον το 27% μέχρι το 2030. 
Οι υποθέσεις
Ποιες είναι όμως οι υποθέσεις για τις οποίες η Κομισιόν ξεκινά τις διαδικασίες παράβασης με τις προειδοποιητικές επιστολές που απέστειλε;
Για 5 από τα 8 κράτη, δηλαδή για την Αυστρία, τη Γερμανία, την Πολωνία, τη Σουηδία και τη Μεγάλη Βρετανία, η προειδοποιητική επιστολή αφορά στην έκδοση νέων αδειών για την κατασκευή και λειτουργία υδροηλεκτρικών μονάδων χωρίς διαφανείς και αμερόληπτες διαδικασίες. 
Για την Ιταλία, η επιστολή αφορά στο ότι η Κομισιόν εκτιμά ότι οι αρχές απέτυχαν να διοργανώσουν διαφανείς και αμερόληπτες διαδικασίες για την ανανέωση των αδειών λειτουργίας υδροηλεκτρικών μονάδων που είχαν λήξει.
Τέλος για δύο κράτη μέλη, τη Γαλλία και την Πορτογαλία η Κομισιόν θεωρεί ότι η νομοθεσία και η λειτουργία των αρχών στις δύο χώρες, αντιβαίνει στο κοινοτικό δίκαιο. Συγκεκριμένα η νομοθεσία στη Γαλλία και την Πορτογαλία επιτρέπει την ανανέωση ή την παράταση υδροηλεκτρικών παραχωρήσεων χωρίς διαγωνιστικές διαδικασίες.
Τα 8 κράτη μέλη έχουν διάστημα 2 μηνών προκειμένου να απαντήσουν στα ερωτήματα και στη συνέχεια η Κομισιόν μπορεί να αποφασίσει να επανέλθει με επιστολές αιτιολογημένης γνώμης. 
Ελλάδα
Στο πακέτο των παραβιάσεων που εντόπισε η Κομισιόν δεν εξαντλείται στα 8 κράτη μέλη στα οποία εστάλησαν προειδοποιητικές επιστολές. Άλλωστε είναι γνωστό ότι η γενική διεύθυνση ανταγωνισμού έχει κάνει έρευνα και στην Ελλάδα και ήδη έχει δημιουργήσει φάκελο για ενδεχόμενες παραβιάσεις του ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά. 
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, η Ελλάδα δεν περιλήφθηκε στο εν λόγω πακέτο καθώς θεωρείται ότι αποτελεί “ειδική” περίπτωση, η οποία και θα αντιμετωπιστεί ξεχωριστά από τις υπόλοιπες αγορές. Άλλωστε για την ελληνική αγορά ηλεκτρισμού, υπάρχει σε εκκρεμότητα ακόμη μια υπόθεση ανταγωνισμού που αφορά στο λιγνίτη και στο διαγωνισμό της αποεπένδυσης. 
Σε κάθε περίπτωση, είναι σαφές ότι η Κομισιόν εμφανίζεται αποφασισμένη να δημιουργήσει όρους ισότιμης πρόσβασης και ανταγωνισμού στον τομέα των υδροηλεκτρικών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για την “κλειστή” ελληνική αγορά. 
energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου