Να προχωρήσουν ταυτόχρονα και τα δύο έργα για την ηλεκτρική
διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα (με Αττική και
Πελοπόννησο) ζητά η περιφερειακή αρχή του νησιού, υπογραμμίζοντας
παράλληλα ότι η διασύνδεση θα μπορούσε να ενταχθεί στο «εθνικό σκέλος»
του EuroAsia Interconnector, ώστε να καταστεί εφικτή η χρηματοδότηση με
ευνοϊκούς όρους και να υπάρξει ταχύτερο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
Την περασμένη εβδομάδα αντιπροσωπεία της Περιφέρειας, με επικεφαλής
τον περιφερειάρχη Σταύρο Αρναουτάκη, συναντήθηκε με τον υπουργό
Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνο Σκουρλέτη, παρουσία των επικεφαλής της
ΡΑΕ, του ΑΔΜΗΕ και του ΔΕΔΔΗΕ. Είχε προηγηθεί συνάντηση και με τη
διοίκηση της ΔΕΗ.
Όπως αναφέρει στο energia.gr η αντιπεριφερειάρχης Κρήτης, αρμόδια
για την Ενέργεια και τη Βιομηχανία, Βιργινία Μανασάκη, ο κ. Σκουρλέτης
δεσμεύτηκε ότι θα προχωρήσουν παράλληλα και τα δύο έργα και ότι θα κάνει
ότι είναι καλύτερο δυνατόν σε ό,τι αφορά την επιτάχυνση των συνήθως
χρονοβόρων διαδικασιών που αφορούν τις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, την
έκδοση των σχετικών Υπουργικών Αποφάσεων κ.ά. Επίσης, από την πλευρά του
ΑΔΜΗΕ αναφέρθηκε ότι θα «τρέξει» πολύ γρήγορα τις σχετικές μελέτες, ενώ
καθοριστικό ρόλο σε όλη αυτή την προσπάθεια θα έχει η ΡΑΕ, η οποία
αναμένεται ότι θα έχει εγκρίνει το νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του
ΑΔΜΗΕ μέσα σε 2 με 3 μήνες περίπου από την ημερομηνία που θα ολοκληρωθεί
η δημόσια διαβούλευση, δηλαδή την ερχόμενη Τετάρτη 9 Μαρτίου.
Αιτία των επαφών που είχε η περιφερειακή αρχή ήταν οι ανησυχίες ότι
τελικώς θα υλοποιηθεί μόνο το έργο της μικρής διασύνδεσης με την
Πελοπόννησο (ή διασύνδεση εξοικονόμησης όπως την ονομάζει ο ΑΔΜΗΕ),
επιλογή που θεωρείται ανεπαρκής για την κάλυψη των αναγκών της Κρήτης,
την ασφαλή τροφοδότηση του νησιού, την περαιτέρω ενίσχυση της τοπικής
παραγωγής από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, καθώς και τη μείωση της
οικονομικής «αιμορραγίας» που υφίστανται όλοι οι καταναλωτές της χώρας
από τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (το ετήσιο κόστος των ΥΚΩ για την
Κρήτη ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ περίπου ή το 50% των συνολικών ΥΚΩ).
Στο υπό διαβούλευση Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2017-2026, ο ΑΔΜΗΕ
καταλήγει σε τέσσερα σενάρια για τη διασύνδεση της Κρήτης. Ως βέλτιστη
λύση θεωρεί τη διασύνδεση με την Αττική, με δύο καλώδια Συνεχούς
Ρεύματος μεταφορικής ικανότητας 350 MW έκαστο. Ανάλογα με την ανάπτυξη
των έργων ΑΠΕ στο νησί, η μεταφορική ικανότητα θα μπορούσε να αυξηθεί
έως και τα 1.000 MW, ενώ το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την
ολοκλήρωση του έργου υπολογίζεται σε 9 χρόνια.
Ωστόσο, καθώς το κόστος αυτού του έργου είναι σχετικά υψηλό (περί
τα 800 εκατ, έως 1 δισ. ευρώ), προβάλει και τη λεγόμενη «διασύνδεση
εξοικονόμησης», δηλαδή τη σύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο, με ένα
καλώδιο Εναλλασσόμενου Ρεύματος μεταφορικής ικανότητας 200 MVA. Το
κόστος εκτιμάται σε 180-190 εκατ. ευρώ, ο χρόνος υλοποίησης έως 4 έτη
και η απόσβεση της δαπάνης έως 5 έτη.
Αυτή η επιλογή, πάντως, έχει αρκετά μειονεκτήματα έναντι της
βέλτιστης λύσης, ενώ είναι ένα έργο επί της ουσίας συμπληρωματικό της
σύνδεσης με την Αττική. Σημειώνεται ότι το φορτίο βάσης της Κρήτης είναι
350 MW περίπου και η αιχμή, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, μπορεί και
να αγγίξει ακόμα και τα 700 MW.
Σε ό,τι αφορά πάντως, τον χρόνο υλοποίησης του έργου σύνδεσης με
την Αττική, η Περιφέρεια Κρήτης εκτιμά ότι είναι πολύ μικρότερος σε
σύγκριση με τις προβλέψεις του ΑΔΜΗΕ. Επισημαίνεται, μάλιστα, ότι στο
project του EuroAsia Interconnector το αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα είναι 5
έτη.
Αντιρρήσεις σε αυτό το σημείο φέρεται να εκφράζει και η ΡΑΕ, καθώς
δεν θεωρεί ότι η πρόβλεψη του ΑΔΜΗΕ δικαιολογείται από τα διαθέσιμα
δεδομένα.
Σε ό,τι αφορά, τέλος, τη δυνατότητα υλοποίησης της μεγάλης
διασύνδεσης, από την Περιφέρεια Κρήτης τονίζουν ότι είναι αναγκαίο να
ενταχθεί στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας
(EuroAsia Interconnector). Με αυτόν τον τρόπο, επισημαίνουν, είναι
εφικτό να υπάρξουν πολύ ευνοϊκοί όροι χρηματοδότησης από ευρωπαϊκές
πηγές, ενώ θα υπάρξει ενδιαφέρον και από τον ιδιωτικό τομέα. Δεδομένου
μάλιστα ότι το συγκεκριμένο project συμπεριλαμβάνεται στα ευρωπαϊκά Έργα
Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI's), τότε θα υλοποιηθεί με τη διαδικασία του
fast track.
Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, δηλαδή η
επέκταση του ευρωπαϊκού διασυνδεδεμένου συστήματος προς το νησί, είναι
ένα έργο στρατηγικής σημασίας για την ελληνική οικονομία, την ασφάλεια
και ευστάθεια του συστήματος μεταφοράς, με μεγάλα οικονομικά και
περιβαλλοντικά οφέλη. Μολονότι συζητείται εδώ και τρεις δεκαετίες, θα
μπορούσε ήδη να έχει ολοκληρωθεί τουλάχιστον από την περασμένη δεκαετία,
καθώς οι τεχνολογικές εξελίξεις σε ό,τι αφορά την κατασκευή και πόντιση
των υποβρύχιων καλωδίων, καθώς και οι ασφαλέστερες συνθήκες στις
τεχνολογίες διασύνδεσης, έχουν μειώσει σημαντικά τα κόστη.
Ζητούμενο είναι η τοπική κοινωνία της Κρήτης και οι δυνάμεις της
αγοράς, μαζί βεβαίως με την πολιτική ηγεσία της χώρας. να καταφέρουν να
επικρατήσουν έναντι των δυνάμεων της αδράνειας, δηλαδή όσων κερδίζουν
από τη διαιώνιση του σημερινού καθεστώτος, ώστε αυτό το σχέδιο να μην
παραμείνει στα «χαρτιά». Ένα αναγκαίο μέτρο προς αυτή την κατεύθυνση,
όπως επισημαίνουν έμπειροι παράγοντες της αγοράς ηλεκτρισμού, θα ήταν η
επιλογή ενός κατάλληλου τεχνικού συμβούλου για την ανάθεση της πλήρους
μελέτης και επίβλεψης του έργου, επιλογή που θα διευκόλυνε αρκετά και το
θέμα της χρηματοδότησης.
ΑΠΟ http://www.energia.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου