Δευτέρα 7 Μαρτίου 2016

Στο "μικροσκόπιο" της ΡΑΕ τα κοστολογικά στοιχεία της ΔΕΗ για τα τιμολόγια ρεύματος

Απέστειλε η ΔΕΗ τις απαντήσεις και τα στοιχεία που ζήτησε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αναφορικά με το θέμα της διαμόρφωσης των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος στους πελάτες της, κατόπιν της μεγάλης πτώσης των τιμών του πετρελαίου.

του Χρήστου Κολώνα
 
Απέστειλε η ΔΕΗ τις απαντήσεις και τα στοιχεία που ζήτησε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αναφορικά με το θέμα της διαμόρφωσης των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος στους πελάτες της, κατόπιν της μεγάλης πτώσης των τιμών του πετρελαίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες του “Business Energy”, η διοίκηση της επιχείρησης ανταποκρίθηκε στο αίτημα της ΡΑΕ και τώρα
η Αρχή βρίσκεται στη διαδικασία εξέτασης των στοιχείων που έχει στη διάθεσή της, προκειμένου να καταλήξει στα περιθώρια που έχει η ΔΕΗ για τη μείωση των τιμολογίων ρεύματος.
Την ίδια ώρα, και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης ασκεί πιέσεις στη μεγαλύτερη βιομηχανία της χώρας για φθηνότερο ρεύμα προς νοικοκυριά κι επιχειρήσεις, αναγγέλλοντας, με κάθε ευκαιρία, μειώσεις στις τιμές της κιλοβατώρας.
Πάντως από την επεξεργασία των δημοσιευμένων στοιχείων της ΔΕΗ, που αφορούν την επιβάρυνση της εταιρίας από την προμήθεια μαζούτ και ντίζελ για τις μονάδες της προκύπτουν τα εξής: Το 2013 οι δαπάνες της εταιρίας για αγορά υγρών καυσίμων ήταν στα 792,6 εκατ. ευρώ, το 2014 μειώθηκαν ελαφρώς στα 767,9 εκατ. ευρώ, στο εννιάμηνο του 2015 κατρακύλησαν στα 483,6 εκατ. ευρώ, ενώ για φέτος το κόστος προμήθειας μαζούτ και ντίζελ, σύμφωνα με ομιλία του προέδρου της ΔΕΗ Μανώλη Παναγιωτάκη στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής την περασμένη Τρίτη 1 Μαρτίου, εκτιμάται σε 540 εκατ. ευρώ.
Προκύπτει λοιπόν, μία ελάφρυνση της ΔΕΗ της τάξης των 250 – 300 εκατ. ευρώ, τα οποία, όμως τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να επιβαρύνονται αφού τα τιμολόγια της εταιρίας είναι αμετάβλητα, παρά τη μεγάλη πτώση των τιμών των καυσίμων.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι τα κόστη της εταιρίας για τον εφοδιασμό με ντίζελ των μονάδων των μη διασυνδεδεμένων νησιών με το ηλεκτρικό σύστημα της ηπειρωτικής Ελλάδας, περνάνε στις χρεώσεις Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), τις οποίες επιβαρύνονται οι καταναλωτές. Τις δαπάνες αυτές προσδιορίζει η ΡΑΕ και εκδίδει απόφαση. Οι τελευταίες αποφάσεις που είχε λάβει η Αρχή ήταν τη διετία 2012 και 2013. Αυτές έδιναν το δικαίωμα στη ΔΕΗ να ανακτήσει κόστη της τάξης των 783,9 και 771,2 εκατ. ευρώ. Για τα επόμενα έτη μέχρι και το 2015 δεν ελήφθησαν αντίστοιχες αποφάσεις και οι καταναλωτές συνέχισαν να πληρώνουν τις ίδιες χρεώσεις ΥΚΩ, και μάλιστα και το 2015 παρά τη μεγάλη πτώση των τιμών των καυσίμων.
Πέραν αυτών όμως των δαπανών, κι άλλα κόστη που επιβαρύνουν τη ΔΕΗ έχουν υποχωρήσει θεαματικά. Για παράδειγμα στο εννιάμηνο του 2015 το κόστος προμήθειας φυσικού αερίου και αγοράς ενέργειας από τη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικού ρεύματος μειώθηκαν αθροιστικά κατά περίπου 200 εκατ. ευρώ.
Αυτές οι παράμετροι αμέσως, αμέσως δημιουργούν τις προϋποθέσεις για φθηνότερα τιμολόγια ρεύματος.
Από την άλλη πλευρά, όμως, η ΔΕΗ επικαλείται το σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετωπίζει από την έκρηξη των ληξιπρόθεσμων λογαριασμών ρεύματος. Σύμφωνα με τα όσα είπε ο κ. Παναγιωτάκης στη Βουλή, τον Απρίλιο του 2015, όταν ανέλαβε τη διοίκηση, ήταν στα 2 δισ. ευρώ και σήμερα έχουν αυξηθεί στα 2,3 δισ. ευρώ. Ο αριθμός των οφειλετών μειώθηκε από τους 2,5 εκατομμύρια σε 2,1 εκατομμύρια, όχι όμως τα ποσά.
Άλλο ένα εμπόδιο που συναντά η ΔΕΗ στη λειτουργία της είναι η αυξημένη δαπάνη που καλείται να πληρώσει για την εκπομπή CO2 από τις λιγνιτικές της μονάδες. Τα δικαιώματα ρύπων στο εννιάμηνο του 2015 αυξήθηκαν σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014 κατά 18,6 εκατ. ευρώ. Το αποτέλεσμα είναι ο λιγνίτης να μην είναι πια ανταγωνιστικότερο καύσιμο. Μάλιστα το φυσικό αέριο είναι φθηνότερο και η ΔΕΗ έχει οδηγηθεί σε περιορισμό της λειτουργίας των σταθμών παραγωγής ρεύματος με καύσιμο το λιγνίτη.

ΠΗΓΗ http://www.businessenergy.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου