Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 245 εκατ. ευρώ, με συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με τη χρηματοδοτική στήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Εμβληματικό έργο, στην προσπάθεια που καταβάλλει η χώρα
μας για τον μετασχηματισμό του ενεργειακού μείγματος, χαρακτήρισε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, την Ηλεκτρική Διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Τα εγκαίνια του έργου πραγματοποίησε ο Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας σήμερα, στον Υποσταθμό του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) στη Σύρο, στην περιοχή Λαζαρέττα.
Στην ομιλία του, ο κ. Σταθάκης αναφέρθηκε στους φιλόδοξους στόχους που έχει θέσει η Ελλάδα για την κλιματική αλλαγή με ορίζοντα το 2030, σημειώνοντας πως το έργο συμβάλλει τόσο στην εξοικονόμηση ενέργειας όσο και στην ενίσχυση του ρόλου των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Σημείωσε ότι η εξοικονόμηση ενέργειας σε τομείς όπως οι μεταφορές, η ναυτιλία, τα κτίρια κ.λ.π. είναι το πεδίο στο οποίο πρέπει να γίνει ο μεγάλος μετασχηματισμός τα επόμενα 10- 15 χρόνια. Σε ό, τι αφορά την ανάπτυξη των ΑΠΕ, επισήμανε ότι θα γίνει με λελογισμένο τρόπο και στην κατεύθυνση αυτή δρομολογείται η θέσπιση του ειδικού χωροταξικού των ΑΠΕ.
Ο μετασχηματισμός του ενεργειακού μας μείγματος βασίζεται στην ανάπτυξη των διασυνδέσεων και αποτελεί υποχρέωσή μας προς τις επόμενες γενεές, υπογράμμισε ο Υπουργός. Στο πλαίσιο αυτό, πρωτοπόρο εργαλείο αποτελεί ο θεσμός των ενεργειακών κοινοτήτων με τους καταναλωτές να έχουν κεντρικό, ενεργό ρόλο.
Μετά την ολοκλήρωση των εγκαινίων του έργου, ο κ. Σταθάκης επισκέφθηκε, μαζί με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΔΕΗ, Μ. Παναγιωτάκη, τον Ατμοηλεκτρικό Σταθμό Σύρου όπου και συνομίλησε με τους εργαζόμενους.
Μιλώντας σε εκπροσώπους του Τύπου ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μ. Μανουσάκης, τόνισε ότι η Α΄ φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων είναι το πρώτο έργο που ολοκληρώνεται υπό τον έλεγχο του ΑΔΜΗΕ υπό το νέο ιδιοκτησιακό του καθεστώς, με το Δημόσιο ως βασικό μέτοχο και την State Grid of China ως στρατηγικό επενδυτή μειοψηφίας. Σημείωσε ότι η τρέχουσα Διοίκηση που ανέλαβε καθήκοντα το καλοκαίρι, σε συνεργασία με τους εργαζόμενους που υπερέβαλαν εαυτούς, ολοκλήρωσε το έργο σε επτά μήνες, ξεπερνώντας προβλήματα διοικητικού και επιχειρηματικού χαρακτήρα. «Είναι ένα παράδειγμα πως γίνεται κι αλλιώς, πως δηλαδή μια επιχείρηση υπό δημόσιο έλεγχο μπορεί να επιταχύνει τα έργα, να λειτουργήσει αποδοτικά και να συμβάλει έτσι στην ανάπτυξη της οικονομίας», κατέληξε.
Τα οφέλη από τη διασύνδεση των νησιών
Η διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας είναι έργο εξαιρετικού ενδιαφέροντος για την οικονομία της χώρας, το οποίο θα εξασφαλίσει την αξιόπιστη και επαρκή τροφοδότηση των νησιών με ηλεκτρική ενέργεια για τις προσεχείς δεκαετίες.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 245 εκατ. ευρώ, με συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με τη χρηματοδοτική στήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Στόχοι της διασύνδεσης είναι:
- η αξιόπιστη και επαρκής τροφοδότηση των νησιών με ηλεκτρική ενέργεια, ακόμα και τους καλοκαιρινούς μήνες, όταν η ζήτηση αυξάνεται κατακόρυφα, δίνοντας παράλληλα πρόσθετη ώθηση στη τουριστική δραστηριότητα
- η μείωση της επιβάρυνσης που προκαλείται στο περιβάλλον από τους πετρελαϊκούς σταθμούς παραγωγής
- η μείωση του κόστους του ηλεκτρικού ρεύματος για τα νοικοκυριά όλης της χώρας μέσω του περιορισμού των χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας που αντανακλούν εν πολλοίς το αυξημένο κόστος ηλεκτροπαραγωγής των μη διασυνδεδεμένων νησιών
Το συνολικό κοινωνικοοικονομικό όφελος, ήδη από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της διασύνδεσης των Κυκλάδων, προσεγγίζει τα 80 εκατ. ευρώ.
Οι μελέτες για τη διασύνδεση νησιών του Αιγαίου έχουν εκπονηθεί από τη ΔΕΗ ήδη από τη δεκαετία του ’70. Στη συνέχεια τα σχέδια αυτά παρέμεναν ασκήσεις επί χάρτου, παρόλο που μέσω των χρεώσεων ΥΚΩ οι καταναλωτές επιβαρύνονται κάθε χρόνο με ένα ποσό 500-800 εκατ. ευρώ (ανάλογα με τις τιμές του πετρελαίου) για την τροφοδοσία με ντίζελ ή μαζούτ των πετρελαϊκών σταθμών στα νησιά. Αυτό πλέον θα σταματήσει, ελαφρύνοντας τους λογαριασμούς των καταναλωτών σε όλη τη χώρα.
Με την ηλέκτριση της Σύρου, της Πάρου και σύντομα της Μυκόνου κλείνει η Α’ Φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων. Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ δρομολογεί με ταχείς ρυθμούς τις διαδικασίες για τη Β’ Φάση που προβλέπει αφενός την ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού της Νάξου, αφετέρου την αναβάθμιση των υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων Άνδρου-Τήνου και Άνδρου-Λιβαδιού (Εύβοια).
Ο ΑΔΜΗΕ αποφάσισε πρόσφατα την επίσπευση κατά δυο χρόνια της Γ’ Φάσης της Διασύνδεσης των Κυκλάδων (που περιλαμβάνει την πόντιση δεύτερου καλωδίου μεταξύ Λαυρίου και Σύρου), ώστε το έργο να περατωθεί το 2020 αντί για το 2022.
Με την ολοκλήρωση και της Γ΄ Φάσης θα μεγιστοποιηθούν τα οφέλη της διασύνδεσης, με τη σωρευτική εξοικονόμηση πόρων να υπολογίζεται σε 2,7 δισ. ευρώ σε ορίζοντα 20ετίας, εξασφαλίζεται δε πλήρης αξιοπιστία τροφοδότησης μεγάλου μέρους των Κυκλάδων.
Τέλος, ο ΑΔΜΗΕ ετοιμάζεται να εντάξει στο μακροχρόνιο προγραμματισμό των έργων του (όπως αυτός αποτυπώνεται στο επικαιροποιημένο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης για την περίοδο 2019-2028) και τη Δ’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, που περιλαμβάνει νησιά των Δυτικών και Νότιων Κυκλάδων.
left.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου