Πέμπτη 22 Μαρτίου 2018

Προχωρημένες συζητήσεις ΑΔΜΗΕ – EuroAsia για κοινή κατασκευή της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης – Τον Απρίλιο η απόφαση

 
Tο 10ετές αναπτυξιακό πρόγραμμα 2018 – 2027 του ΑΔΜΗΕ που ενέκρινε ήδη η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, περιλαμβάνει δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για τη λεγόμενη μικρή διασύνδεση της Κρήτης, δηλαδή για το καλώδιο που θα συνδέει τη Μεγαλόνησο με την Πελοπόννησο, και προβλέπει ολοκλήρωση του έργου το 2020.
Αντίθετα, για τη μεγάλη διασύνδεση, εκείνη δηλαδή μεταξύ
Αττικής – Κρήτης, έχει παραμείνει προς ώρας η αναφορά στον προγραμματισμό του ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με τον οποίο το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί το 2024. Το θέμα όμως δεν έχει κλείσει.
Είναι γνωστό ότι η ΡΑΕ θεωρεί ότι το έργο μπορεί να τελειώσει πολύ νωρίτερα και ασκεί πιέσεις γιαυτό.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, μάλιστα, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει δώσει χρονικό περιθώριο ενός διμήνου, μέχρι δηλαδή το τέλος Απριλίου, για να ολοκληρωθούν οι συζητήσεις ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και στην κοινοπραξία του EuroAsia, και να κατατεθεί ένα κοινό και πιο «σφιχτό» χρονοδιάγραμμα, το οποίο θα καταστεί δεσμευτικό στο νέο 10ετές που θα κατατεθεί και εγκριθεί στη συνέχεια.
Με δεδομένο ότι η κοινοπραξία του EuroAsia προβλέπει ολοκλήρωση του κλάδου Αττική – Κρήτη το 2020 και ο ΑΔΜΗΕ το 2024, φαίνεται ότι, εάν υπάρξει κατάληξη των διαπραγματεύσεων των δύο πλευρών, ως χρόνος ολοκλήρωσης της διασύνδεσης θα οριστεί το 2022. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θεωρείται, αφενός μεν εφικτό, δεδομένου ότι το έργο θα έχει τα προνόμια των έργων Κοινού Ενδιαφέροντος της Ε.Ε. (PCI), αφετέρου, δε, ικανοποιητικό όσον αφορά τις ανάγκες του συστήματος.
Όπως προαναφέρθηκε, το χρονοδιάγραμμα αυτό θα καταστεί δεσμευτικό, πράγμα που σημαίνει ότι οποιαδήποτε καθυστέρηση θα συνεπάγεται κυρώσεις και πρόστιμα για τον ΑΔΜΗΕ και την κοινοπραξία EuroAsia.
Ανάκτηση κόστους
Σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, η ΡΑΕ έχει ήδη λάβει απόφαση σχετικά με τον τρόπο ανάκτησης του κόστους από τον επενδυτή. Έτσι, ενώ στη μικρή διασύνδεση της Κρήτης ο ΑΔΜΗΕ θα αρχίσει να ανακτά τα κόστη (μέσω των τιμολογίων μεταφοράς) κατά τη διάρκεια της κατασκευής και όχι στο τέλος της, στο έργο της μεγάλης διασύνδεσης, που είναι και δαπανηρότερο, θα ακολουθηθεί άλλο μοντέλο: η διασύνδεση θα ενταχθεί στην κατηγορία έργων που πρώτα υλοποιούνται και μετά αρχίζει να ανακτά τα κόστη ο επενδυτής.
Ο λόγος, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, είναι ότι δεν πρέπει ο καταναλωτής να πληρώνει ταυτόχρονα τις αυξημένες σημερινές ΥΚΩ και – επιπλέον – αυξημένα τιμολόγια μεταφοράς. Αντίθετα, μετά την παράδοση του έργου, θα μπορεί να γίνει μείωση των ΥΚΩ και αύξηση των τιμολογίων μεταφοράς, έτσι ώστε τελικά ο καταναλωτής να μην επιβαρύνεται.
Διαπραγματεύσεις
Την περίοδο αυτή ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία του EuroAsia Interconnector, οι οποίες, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι σε ώριμο στάδιο. Στην πράξη ο Διαχειριστής διερευνά τις αναγκαίες συνεργασίες και συνέργειες μεταξύ της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης και του αντίστοιχου τμήματος του EuroAsia. Στα πλαίσια αυτά o ΑΔΜΗΕ διαπραγματεύεται τη σύναψη Συμφωνίας Μετόχων (Shareholders Agreement) με τον φορέα υλοποίησης του έργου, έχοντας ήδη προχωρήσει στη σύναψη σχετικού Μνημονίου Κατανόησης (Memorandum of Understanding). 
Το σχέδιο EuroAsia
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο EuroAsia Interconnector προβλέπει τη σύνδεση Ισραήλ, Κύπρου, Κρήτης και Ηπειρωτικής Ελλάδας, ικανότητας 2000MW. Έχει συμπεριληφθεί από την Ε.Ε. στη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (ΕΚΕ - Projects of Common Interest, PCIs) και περιλαμβάνει στην πλήρη του ανάπτυξη τα εξής υποέργα:
·         Υποβρύχια διασύνδεση Κύπρου – Ισραήλ, με μήκος περί τα 310km
·         Υποβρύχια διασύνδεση Κύπρου – Ελλάδας, με μήκος περί τα 1190km, εκ των οποίων — περίπου 880km αφορούν την υποβρύχια διασύνδεση Κύπρου-Κρήτης και — περίπου 310km αφορούν την υποβρύχια διασύνδεση Κρήτης-Αττικής.
Η υλοποίηση του σκέλους Ισραήλ-Κύπρου προβλέπεται να διαρκέσει ως τα τέλη του 2019. Αντίστοιχα, το τμήμα Κρήτης-Αττικής προβλέπεται να ολοκληρωθεί έτσι κι αλλιώς ως τα τέλη του 2020, ενώ το τμήμα Κρήτης-Κύπρου αναμένεται να κατασκευαστεί από τον Οκτώβριο του 2018 ως τα τέλη του 2022.

energypress.gr
Θοδωρής Παναγούλης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου