Δευτέρα 25 Ιουνίου 2018

Αντίστροφη μέτρηση για συμφωνία ή οριστικό ναυάγιο μεταξύ ΑΔΜΗΕ και EuroAsia Interconnector για τη διασύνδεση Αττικής – Κρήτης

Αντίστροφη μέτρηση για συμφωνία ή οριστικό ναυάγιο μεταξύ ΑΔΜΗΕ και EuroAsia Interconnector για τη διασύνδεση Αττικής – Κρήτης 
Σήμερα Δευτέρα θα πραγματοποιηθούν προσυναντήσεις όλων των εμπλεκόμενων φορέων, ώστε να προετοιμαστεί το έδαφος για την αυριανή σύσκεψη Σε ένα περίπου 24ωρο λήγει στην πράξη η διορία που είχε δοθεί στον ΑΔΜΗΕ και την κοινοπραξία του Euroasia Interconnector, ώστε να καταλήξουν σε μία κοινά
αποδεκτή λύση για το «σχήμα» που θα υλοποιήσει τη διασύνδεση Κρήτης - Αττικής. Η απόφαση για τον νέο (και τελικό) γύρο διαβουλεύσεων των δύο πλευρών είχε ληφθεί στο πλαίσιο της ευρείας σύσκεψης που είχε πραγματοποιηθεί στην Αθήνα την Τρίτη 12 Ιουνίου, όπου εκτός από τον Διαχειριστή και την κοινοπραξία, είχαν πάρει μέρος εκπρόσωποι της ελληνικής και της κυπριακής ρυθμιστικής αρχής ενέργειας, της γενικής διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Energy) και του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Έτσι, αύριο Τρίτη (26/6) θα επαναληφθεί η σύσκεψη, και πάλι παρουσία των ίδιων ρυθμιστικών και θεσμικών φορέων, για να τεθεί επί τάπητος η έκβαση των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και την κοινοπραξία, στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε. Επίσης, σήμερα θα πραγματοποιηθούν προσυναντήσεις με τις δύο πλευρές, ώστε να προετοιμαστεί το έδαφος για την αυριανή σύσκεψη. Στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων, οι δύο πλευρές πραγματοποίησαν συνάντηση την προηγούμενη Δευτέρα (18/6), όπου ο ΑΔΜΗΕ παρέδωσε στην κοινοπραξία προσχέδιο συμφωνίας μετόχων. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κοινοπραξία ζήτησε να υποβάλει τις παρατηρήσεις της τις επόμενες ημέρες, χωρίς ωστόσο να έχει εξακριβωθεί αν αυτό έγινε μέσα στην προηγούμενη εβδομάδα. Προσχέδιο συμφωνίας όπως MoU Το προσχέδιο κινείται στο πλαίσιο του μνημονίου κατανόησης (MoU) που είχαν συνυπογράψει ο Διαχειριστής και η κοινοπραξία τον Οκτώβριο, για την από κοινού υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής. Έτσι, σε αυτό επαναλαμβάνονται οι βασικές πρόνοιες του MoU, τις οποίες σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ στην πορεία αμφισβήτησε η κοινοπραξία, δυναμιτίζοντας έτσι την προοπτική σύμπραξής τους. Μία τέτοια βασική παράμετρος αφορά τη μετοχική σύνθεση της εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) που θα συστήσουν από κοινού για το συγκεκριμένο έργο, καθώς ο Euroasia Interconnector δεν αναγνωρίζει την πλειοψηφική συμμετοχή του Διαχειριστή (με ποσοστό 51%), όπως αναφερόταν στο MoU. Επίσης, με βάση το προσχέδιο, η εταιρεία ειδικού σκοπού θα είναι υπεύθυνη και για την κατασκευή της διασύνδεσης, πέρα από τη χρηματοδότησή της. Κάτι που η πλευρά του Euroasia αρνείται, επικαλούμενη την ιδιότητά της ως project promoter (φορέα προώθησης του έργου), με συνέπεια να επιδιώκει τη διατήρηση μεν της χρηματοδοτικής συμβολής του ΑΔΜΗΕ, αλλά περιορισμό του σε ρόλο συμβούλου. Επιπλέον, η κοινοπραξία δείχνει αρνητική στο να τεθεί ένα εύλογο χρονικό διάστημα υποχρεωτικής διακράτησης των μετοχών της κοινής εταιρείας, τη στιγμή που ο Διαχειριστής θεωρεί πως η σταθερότητα της μετοχικής σύνθεσης της κοινής εταιρείας είναι σημαντική ώστε να διασφαλισθεί και η σταθερότητα υλοποίησης του έργου. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει συμφωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές, τότε μία εναλλακτική λύση είναι να αναλάβει η ίδια η ΡΑΕ την υλοποίηση της διασύνδεσης, με την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την υλοποίηση του έργου. Πάντως, στην πρόσφατη ενημέρωση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής του απολογισμού και του γενικού ισολογισμού του Κράτους και ελέγχου της εκτέλεσης του προϋπολογισμού του Κράτους, ο πρόεδρος της ΡΑΕ υποβάθμισε αυτό το ενδεχόμενο η ΡΑΕ δεν έχει τη δυναμικότητα, δηλαδή το προσωπικό και τον χρόνο, για να υλοποιήσει ένα τέτοιο σχέδιο. Όπως συμπλήρωσε, στην Ευρώπη δεν έχει εφαρμοστεί κάτι ανάλογο από άλλον ρυθμιστή. Έτσι, συνήθως αυτό που γίνεται είναι οι ρυθμιστές να επιβάλουν στους διαχειριστές να κατασκευάσουν τις διασυνδέσεις. Στον αντίποδα, επισήμανε ότι η συμφωνία ΑΔΜΗΕ και EuroAsia αποτελεί τον πιο σύντομο τρόπο για να γίνει η διασύνδεση, καθώς έχουν ήδη προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό οι σχετικές αδειοδοτήσεις. Μάλιστα, αν και ο ΑΔΜΗΕ προβλέπει πως είναι δυνατόν το έργο να ολοκληρωθεί το 2002, ο πρόεδρος της ΡΑΕ εκτίμησε πως η αποπεράτωσή του μπορεί να «έρθει» ένα χρόνο νωρίτερα.

www.worldenergynews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου