Χθες δημοσιοποιήθηκε η εγκριτική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη διακοψιμότητα της Γερμανίας, εξέλιξη η οποία κρίνεται ως ιδιαίτερα σημαντική με δεδομένο ότι το σκεπτικό της Κομισιόν, μπορεί να αποτελέσει τον «οδηγό» για την εφαρμογή του μέτρου και σε άλλες χώρες.
Ειδικά σε σχέση με την Ελλάδα, όπου θυμίζουμε έχει κατατεθεί επισήμως από τη βιομηχανία αίτημα για παράταση
του μέτρου που λήγει τον επόμενο Νοέμβριο, οι ομοιότητες είναι ακόμη μεγαλύτερες, αφού και στην περίπτωση της Γερμανίας ουσιαστικά έχουμε επέκταση ενός μέτρου που ήδη ίσχυε (χωρίς πάντως να έχει εγκριθεί από την ΕΕ).
Με βάση λοιπόν την απόφαση της ΕΕ, ανοίγει ο δρόμος για επανεξέταση της πιθανότητας να υπάρξει επέκταση του μέτρου, ιδιαίτερα όταν όλες οι εκτιμήσεις συγκλίνουν στο ότι το νέο μοντέλο της αγοράς όπου θα ενσωματωθούν και οι υπηρεσίες απόκρισης ζήτησης, στην καλύτερη των περιπτώσεων θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται σε 2 με 3 χρόνια από σήμερα. Ωστόσο καθώς από το Νοέμβριο του 2017 η διακοψιμότητα λήγει, προκύπτει ένα σημαντικό κενό που αφήνει ξεκρέμαστη τη βιομηχανία, η οποία προειδοποιεί από σήμερα ότι οι επιπτώσεις θα είναι δραματικές.
Με βάση μάλιστα το γερμανικό μοντέλο, πιθανή παράταση του ισχύοντος μηχανισμού με σχετικές τροποποιήσεις θα συνεπάγεται λιγότερα MW, κάτι που ούτως ή άλλως συμβαίνει ακόμη και σήμερα στην πράξη, αφού ο ΑΔΜΗΕ δημοπρατεί μικρότερες ποσότητες.
Σε ό,τι αφορά την απόφαση για τη Γερμανία, η ΕΕ έκρινε ότι το μέτρο συνιστά μεν κρατική ενίσχυση αλλά επειδή ικανοποιεί τις προϋποθέσεις του 3.9 συνιστά μηχανισμό capacity και εγκρίθηκε με την εξαίρεση.
Ειδικότερα τα πιο βασικά σημεία του μηχανισμού που εγκρίθηκε είναι τα εξής:
- Ο μηχανισμός διακοψιμότητας στη Γερμανία αποζημιώνει τη διαθεσιμότητα της υπηρεσίας (έως 500ευρώ/Mw/εβδομάδα) και προβλέπει επιπρόσθετη αμοιβή για την πραγματική διακοπή του φορτίου (έως 400ευρώ/MWh). Οι δημοπρασίες είναι εβδομαδιαίες για 1500MW και δεν απαιτείται 100% διαθεσιμότητα των διακοπτόμενων καταναλωτών (max. nonavailability 30h/εβδομάδα).
- Η Επιτροπή διαπιστώνει ότι πέραν της συνεισφοράς στη διατήρηση της ευστάθειας του συστήματος, η διακοψιμότητα μπορεί να λειτουργήσει ως μηχανισμός επάρκειας (πρωτεύουσα εφεδρεία)
- Η Επιτροπή επισημαίνει ότι ο μηχανισμός συνεισφέρει καθοριστικά στο μακροπρόθεσμο στόχο της ανάπτυξης πιο ευέλικτου βιομηχανικού φορτίου, παρέχοντας τη δυνατότητα στους διακοπτόμενους καταναλωτές να γίνουν «defacto ευέλικτοι πάροχοι διαθεσιμότητας ισχύος».
- Η Επιτροπή καταλήγει ότι ο μηχανισμός της διακοψιμότητας είναι αναγκαίος, όταν υπάρχουν ρυθμιστικά εμπόδια που δεν καθιστούν δυνατή την ισότιμη συμμετοχή του demand response στην αγορά. Η Επιτροπή εγκρίνει το μηχανισμό για έξι χρόνια και αναφέρει ότι το 2021 θα ελέγξει εκ νέου την αναγκαιότητα της διακοψιμότητας στη Γερμανία, ιδίως σε σχέση με την άρση των ρυθμιστικών εμποδίων για τη συμμετοχή του demand response στην αγορά.
Η εγκριτική απόφαση της Επιτροπής για τη διακοψιμότητα στη Γερμανία κρίνεται ως ιδιαίτερα σημαντική διότι αποτελεί «οδηγό» καταρχάς για την παράταση της διακοψιμότητας μέχρι την εφαρμογή του μόνιμου μηχανισμού επάρκειας ισχύος που θα εγκρίνει η Επιτροπή για την Ελλάδα. Κυρίως όμως η απόφαση αυτή ανοίγει το δρόμο για την παράταση και παράλληλη εφαρμογή της διακοψιμότητας και μετά την εφαρμογή του μηχανισμού επάρκειας ισχύος (πρώτη φάση υλοποίησης του μόνιμου μηχανισμού μέχρι την πλήρη μετάβαση στο target model).
Με βάση τη λογική που ακολουθεί η Επιτροπή για τη διακοψιμότητα στη Γερμανία, το αίτημα αυτό μπορεί να γίνει δεκτό και για τη διακοψιμότητα στην Ελλάδα, αφού είναι δεδομένο ότι στην πρώτη φάση υλοποίησης του μόνιμου μηχανισμού, η Ελλάδα δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να διασφαλίσει την ισότιμη συμμετοχή του demand response, παρά μόνο μέσα από το μηχανισμό της διακοψιμότητας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου