Ορατός είναι ο κίνδυνος μπλακ-άουτ στο νησί ή ηλεκτροδότησης
εκ περιτροπής σε πολλές περιοχές.
Μπορεί οι άμεσα εμπλεκόμενοι φορείς, ΡΑΕ και ΑΔΜΗΕ, να έχουν
μπλέξει στα καλώδια, θέτοντας εν αμφιβόλω τη στιγμή αυτή το όλο σκηνικό της
ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα, ωστόσο το... μπλέξιμο
για το νησί μας από τις διενέξεις και το πινγκ-πονγκ χειρισμών και μεθοδεύσεων
μεταξύ των δύο φορέων είναι πολύ μεγαλύτερο!
Λουκέτο σε μονάδες της ΔΕΗ
Βλέπετε, στα τέλη του 2019, με βάση τα σημερινά δεδομένα, θα πρέπει βάσει της κοινοτικής περιβαλλοντικής νομοθεσίας να μπει “λουκέτο” σε ένα σημαντικό κομμάτι των σημερινών, ρυπογόνων μονάδων της ΔΕΗ στο νησί.
Αυτό σημαίνει μια μεγάλη απώλεια ισχύος από το ηλεκτρικό σύστημα της Κρήτης, για την αναπλήρωση της οποίας υπάρχει μία μόνο, αλλά προβληματική προοπτική.
Μοναδική λύση στον ορίζοντα είναι το μικρό καλώδιο (Χανιά-Πελοπόννησος), το οποίο όμως αφενός έχει “κουτσουρευτεί” στις προδιαγραφές του, αφού η μεταφορική του ικανότητα μειώθηκε από τα 280 στα 150 μεγαβάτ, και αφετέρου είναι αμφίβολο έως εξαιρετικά αμφίβολο αν θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2019 ή το 2020!
Αν λοιπόν δεν έχει γίνει ως τότε η μικρή διασύνδεση και δεν εξασφαλιστεί με κάποιο νομικό “παράθυρο” η παράταση της λειτουργίας των μονάδων της ΔΕΗ στο νησί, που κανονικά θα πρέπει να κατεβάσουν “ρολά” ή να τεθούν σε καθεστώς υπολειτουργίας, τότε απλά και πρακτικά η Κρήτη δε θα έχει την απαιτούμενη παραγωγή ηλεκτρική ενέργειες για να μπορεί να καλύπτει τις ανάγκες της. Όπερ σημαίνει... ορατός κίνδυνος μπλακ-άουτ, ηλεκτροδότηση εκ περιτροπής και άλλες τέτοιες καταστάσεις, που κάθε άλλο παρά συνάδουν φυσικά με την εικόνα μιας “ναυαρχίδας” του τουρισμού.
Αντί λοιπόν η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας να κάτσουν να ασχοληθούν σοβαρά και σε πνεύμα αγαστής συνεργασίας για το πώς θα βρεθεί έγκαιρα λύση και δε θα μπει σε ενεργειακές περιπέτειες από τα τέλη του 2019 η Κρήτη, επιμένουν να “αλληλοτρώγονται” και να μπερδεύουν τη σκακιέρα σε σχέση με το έργο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα.
Άλλωστε, όπως είχε γράψει η εφημερίδα "Νέα Κρήτη" το θέμα της εμπλοκής με το έργο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα έφτασε μέχρι την Κομισιόν! Μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζεται να στείλει προσεχώς ειδική αντιπροσωπία στην Αθήνα, ώστε να βρεθεί μια φόρμουλα και να ξεμπλοκάρει το έργο του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης...
Το όλο μπερδεμένο κουβάρι μεταξύ ΡΑΕ και ΑΔΜΗΕ αλλά και ο εφιάλτης του μπλακ-άουτ που καραδοκεί για την Κρήτη βρέθηκαν στο επίκεντρο κεντρικών ενημερωτικών Μέσων της χώρας.
Χαρακτηριστικά, το euro2day.gr αναφέρει ότι σε λιγότερο από ενάμιση χρόνο, στο τέλος του 2019, από το νησί θα πρέπει να αποσυρθούν οι περισσότερες πετρελαιοκίνητες μονάδες παραγωγής ρεύματος της ΔΕΗ. Κι αυτό καθώς κοινοτική οδηγία βάζει αυστηρούς περιορισμούς για τις εκπομπές ρύπων από τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Για την ακρίβεια, την επόμενη χρονιά λήγει η εξαίρεση της λειτουργίας των μονάδων αυτών, σύμφωνα με την Οδηγία 201/75/Ε.Ε. Και για να γίνει ακόμη περισσότερο αντιληπτή η σοβαρότητα του θέματος, αρκεί να αναφερθεί πως οι τέσσερις νομοί της Κρήτης ηλεκτροδοτούνται από μονάδες συνολικής ισχύος 813 MW και, βάσει του κοινοτικού πλαισίου, τα 601 MW πρέπει να αποσυρθούν.
Επιπλέον από το 2021 οι μονάδες αυτές θα υπόκεινται σε ακόμη μεγαλύτερους περιορισμούς. Το ενεργειακό έλλειμμα της Κρήτης δεν μπορεί επίσης να καλυφθεί ούτε καν με αναβάθμιση των μονάδων αυτών. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ακόμη και να γίνουν επενδύσεις από τη ΔΕΗ (όπου είναι δυνατό τεχνικά και εφόσον η εταιρεία αντέχει οικονομικά...), αυτά τα 601 MW θα μπορούν να διατίθενται μόνο για διάστημα 500 έως 1.500 ωρών ετησίως, όταν ένας χρόνος έχει 8.760 ώρες.
Μάλιστα, σε ημερίδα για τον ενεργειακό σχεδιασμό της Κρήτης που πραγματοποιήθηκε το 2016, ανάλυση της Δημόσιας Επιχείρησης έδειχνε πως ακόμη και με τεχνικές παρεμβάσεις, αλλά ακόμη και αν η Ελλάδα ζητούσε εξαίρεση, θα μπορούσε να εξασφαλιστεί η λειτουργία μονάδων που να δίνουν ενέργεια ισχύος μόλις 300 MW από τα συνολικά 813 MW... κι ενώ το 2020 το νησί, που γνωρίζει πρωτόγνωρη ανάπτυξη και αύξηση του τουρισμού, θα χρειάζεται 700 MW, έναντι 630 σήμερα, σύμφωνα με τον Διαχειριστή Δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ).
Ο κίνδυνος
Στο διά ταύτα, στο τέλος του 2019 οι μονάδες της ΔΕΗ στην
Κρήτη θα μπορούν να παράγουν ρεύμα μόλις 300 MW από τα 700 MW που χρειάζεται το
νησί, ενώ η μικρή διασύνδεση Πελοποννήσου-Κρήτης που στήριξαν ο ΑΔΜΗΕ και η ΡΑΕ
θα δίνει μόλις 150 με 180 MW, αντί των υποσχόμενων 280 MW!
Τα κουκκιά, δηλαδή, δε βγαίνουν για να καλυφθούν οι ανάγκες σε ηλεκτρικό ρεύμα και έτσι χιλιάδες κάτοικοι και τουρίστες του νησιού κινδυνεύουν να ζουν στο σκοτάδι σε ενάμιση χρόνο από σήμερα...
Τα κουκκιά, δηλαδή, δε βγαίνουν για να καλυφθούν οι ανάγκες σε ηλεκτρικό ρεύμα και έτσι χιλιάδες κάτοικοι και τουρίστες του νησιού κινδυνεύουν να ζουν στο σκοτάδι σε ενάμιση χρόνο από σήμερα...
Παλινωδίες και τακτικισμοί
Στο ίδιο δημοσίευμα παρατίθεται καρέ-καρέ το ιστορικό των
παλινωδιών και τακτικισμών με φόντο την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης.
Το φθινόπωρο του 2017, κι ενώ η ΡΑΕ δεν έχει εγκρίνει ακόμη το Δεκαετές Πρόγραμμα του Διαχειριστή, ο τελευταίος ξεκινά συζητήσεις με την κοινοπραξία EuroAsia Interconnector για την υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής. Η ΡΑΕ, δε, και η αντίστοιχη Αρχή της Κύπρου συμφωνούν και προς το τέλος του 2017 ο ΑΔΜΗΕ και η κοινοπραξία υπογράφουν μνημόνιο κατανόησης με σκοπό η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής να γίνει από κοινού, επιμερίζοντας έτσι το κόστος επένδυσης. Στόχος είναι αυτή να είναι έτοιμη το 2021.
Το φθινόπωρο του 2017, κι ενώ η ΡΑΕ δεν έχει εγκρίνει ακόμη το Δεκαετές Πρόγραμμα του Διαχειριστή, ο τελευταίος ξεκινά συζητήσεις με την κοινοπραξία EuroAsia Interconnector για την υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής. Η ΡΑΕ, δε, και η αντίστοιχη Αρχή της Κύπρου συμφωνούν και προς το τέλος του 2017 ο ΑΔΜΗΕ και η κοινοπραξία υπογράφουν μνημόνιο κατανόησης με σκοπό η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής να γίνει από κοινού, επιμερίζοντας έτσι το κόστος επένδυσης. Στόχος είναι αυτή να είναι έτοιμη το 2021.
Παρ’ όλα αυτά, και παρά τις υπογραφές, ο ΑΔΜΗΕ τον Δεκέμβριο του 2017 δημοσιεύει το νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς (2019-2028) και επιμένει ότι το έργο θα ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2023!
Το άδειασμα της EuroAsia Interconnector
H κοινοπραξία EuroAsia Interconnector το βλέπει και παθαίνει
ηλεκτροσόκ... Παρατηρεί το παράλογο του πράγματος στη σχετική δημόσια
διαβούλευση. Ο ΑΔΜΗΕ απαντά λέγοντας ότι ναι μεν γίνονται συζητήσεις για
συμφωνία μετόχων, αλλά είναι υποχρεωμένος να προγραμματίζει το δικό του έργο
(Κρήτης-Αττικής) στην περίπτωση που δεν επιτευχθεί συμφωνία. Η ατμόσφαιρα
ηλεκτρίστηκε και η κοινοπραξία στέλνει επιστολές στη ΡΑΕ, διαμαρτυρόμενη πως ο
ΑΔΜΗΕ δεν ανταποκρίνεται στις κλήσεις για τη σύναψη συμφωνίας μετόχων.
Την Κυριακή 13 Μαΐου δημοσιεύεται είδηση, σύμφωνα με την οποία ζητά από τη ΡΑΕ να επανέλθει σε αυτόν η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση για να την κατασκευάσει και να ηλεκτριστεί το 2022! Κοινώς, προκύπτει ότι ο Διαχειριστής δεν τα βρήκε με την κοινοπραξία.
Την Κυριακή 13 Μαΐου δημοσιεύεται είδηση, σύμφωνα με την οποία ζητά από τη ΡΑΕ να επανέλθει σε αυτόν η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση για να την κατασκευάσει και να ηλεκτριστεί το 2022! Κοινώς, προκύπτει ότι ο Διαχειριστής δεν τα βρήκε με την κοινοπραξία.
Η ΡΑΕ την επόμενη μέρα αναρτά απόφασή της στη “Διαύγεια”, η οποία έχει ημερομηνία 15 Μαρτίου 2018! Δηλαδή έλαβε απόφαση την οποία δημοσίευσε δύο μήνες μετά... Και ο λόγος αυτού του τακτικισμού; Να καλύψει τα νώτα της. Πιο συγκεκριμένα, η Αρχή αναφέρει σε αυτή την απόφαση ότι εγκρίνει μεν το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2018-2027, ωστόσο παρατηρεί ότι αφενός, και παρά τις συστάσεις της, από το 2016 η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής παραμένει προς ολοκλήρωση το 2023 αντί για το 2021, και, αφετέρου, τονίζει ότι δεν εγκρίνει το χρονοδιάγραμμα, καλώντας τον ΑΔΜΗΕ έως τον Απρίλιο του 2018 (σ.σ. η απόφαση της ΡΑΕ, αν και ελήφθη τον Μάρτιο, υπενθυμίζουμε ότι δημοσιεύτηκε στις 15 Μαΐου) να έχει συμφωνήσει με την κοινοπραξία EuroAsia Interconnector για την από κοινού υλοποίηση του έργου...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου