Του Χάρη Φλουδόπουλου
Τον Ιούλιο του 2014 η τότε διοίκηση του
ΑΔΜΗΕ υπέγραψε τις συμβάσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων
με την ηπειρωτική Ελλάδα. Το έργο είναι χωρισμένο σε τέσσερις ομάδες και
ο συμβατικός χρόνος παράδοσης ήταν 22 μήνες για τις
τρεις πρώτες ομάδες
και 18 μήνες για την τέταρτη ομάδα. Δηλαδή η διασύνδεση θα έπρεπε να
λειτουργεί σε κάτι λιγότερο από δύο χρόνια μετά, το Μάιο του 2016.
Το συγκεκριμένο έργο προϋπολογισμού 240
εκατ. ευρώ, είχε χαρακτηριστεί ως σημαντικής προτεραιότητας, αφού η
λειτουργία της διασύνδεσης μεταφράζεται σε εξοικονόμηση περίπου 100
εκατ. ευρώ ετησίως από τους λογαριασμούς ρεύματος. Είναι το ποσό που θα
αφαιρεθεί από το κόστος των περίφημων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ).
Ένα χρόνο μετά την προβλεπόμενη
ημερομηνία έναρξης λειτουργίας, η διασύνδεση δε λειτουργεί, παρά το
γεγονός ότι τα καλώδια έχουν ποντιστεί και έχουν τεσταριστεί. Πίσω από
την καθυστέρηση κρύβονται προβλήματα σε σχέση με τους υποσταθμούς στο
Λαύριο και τη Σύρο. Κάποιες πηγές εκτιμούν ότι καθοριστικής σημασίας για
την καθυστέρηση ήταν η αλλαγή που έγινε στον project manager του έργου
που πραγματοποιήθηκε το 2015. Κάποιες άλλες πληροφορίες μιλούν για
προβλήματα με το χώρο εναπόθεσης των μπάζων στην περιοχή όπου
κατασκευάζεται ο υποσταθμός στη Σύρο. Για το θέμα μάλιστα φαίνεται να
έχει δημιουργηθεί εστία τριβής με τον ανάδοχο του έργου των υποσταθμών.
Αποτέλεσμα; Ένα αναπτυξιακό έργο που ήδη
από το 2016 θα έπρεπε να λειτουργεί και να αφαιρεί κόστη από το
ηλεκτρικό σύστημα και τους λογαριασμούς των καταναλωτών, παραμένει
ανενεργό και ο λογαριασμός των φουσκωμένων ΥΚΩ συνεχίζει να φτάνει στα
σπίτια μας. Μάλιστα η ΔΕΗ όπως πρόσφατα ανακοίνωσε ζητεί αυξήσεις, που
θα μπορούσαν να αποφευχθούν με την έγκαιρη λειτουργία της διασύνδεσης.
Το πρόβλημα όμως δεν είναι μόνο οι
Κυκλάδες. Ακόμη μεγαλύτερο όφελος θα προκύψει από τη λεγόμενη Διασύνδεση
της Κρήτης. Για την Κρήτη έχουν προγραμματιστεί δύο έργα. Το πρώτο
είναι ένα έργο ταχείας ολοκλήρωσης (fast track), που επρόκειτο με βάση
το σχεδιασμό του ΑΔΜΗΕ να λειτουργεί μέχρι το 2020. Ωστόσο ήδη ακόμη και
στο στάδιο της προετοιμασίας έχουν κάνει την εμφάνισή τους, οι ...
ελληνικές καθυστερήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ προβλέπεται
ανάθεση του έργου τον Ιούνιο και υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης για την
κατασκευή τον ερχόμενο Οκτώβριο, μόλις προ ημερών αναρτήθηκε από τον
ΑΔΜΗΕ η διακήρυξη για τη μελέτη ... βυθού.
Η καθυστέρηση αυτή ωστόσο σημαίνει
κόστος σε χρήμα για τους καταναλωτές ρεύματος. Όσο δεν γίνεται η
διασύνδεση της Κρήτης, οι λογαριασμοί συνεχίζουν να επιβαρύνονται με
υψηλά ΥΚΩ.
Το όφελος που θα προκύψει από τη
λεγόμενη μικρή διασύνδεση είναι σημαντικό. Σύμφωνα με τις προβλέψεις η
λεγόμενη μικρή διασύνδεση αναμένεται να οδηγήσει σε μείωση έως και 50%
του κόστους που πληρώνουν οι καταναλωτές μέσω ΥΚΩ για την κάλυψη της
ηλεκτροδότησης της Κρήτης. Το ποσό σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις
αρμοδίων ανέρχεται σε 250 έως 350 εκατ. ευρώ ετησίως.
Είναι σαφές λοιπόν ότι υπάρχει σημαντική
καθυστέρηση, στην ολοκλήρωση του έργου των Κυκλάδων, η οποία θα
οδηγήσει σε μείωση του κόστους για την ηλεκτροδότηση των νησιών και θα
ελαφρύνει κατά 100 εκατ. ευρώ το ποσό που πληρώνουν οι καταναλωτές. Και
την ίδια στιγμή το πάθημα των Κυκλάδων, δεν γίνεται μάθημα, με
αποτέλεσμα να υπάρχουν με το καλημέρα καθυστερήσεις στη διαδικασία για
τη Διασύνδεση της Κρήτης.
Να σημειωθεί τέλος ότι η υπόθεση της
Κρήτης είναι ακόμη πιο περίπλοκη και το έργο εξαιρετικά επείγον, αφού
υπάρχει κίνδυνος πολύ σύντομα ενδέχεται να εμφανιστεί πρόβλημα επάρκειας
στο νησί. Όπως έχει ήδη προειδοποιήσει η ΔΕΗ θα πρέπει να αποσυρθούν
λόγω περιβαλλοντικών κανονισμών οι παλιές πετρελαϊκές μονάδες που σήμερα
τροφοδοτούν το νησί. Έτσι εάν δεν υπάρξει κάποια άμεση αντίδραση,
υπάρχει είναι ορατό το ενδεχόμενο να εγερθούν ζητήματα επάρκειας για το
νησί (ιδιαίτερα στους τουριστικούς μήνες που αυξάνεται η ζήτηση
ρεύματος) ή να κληθεί η χώρα να πληρώσει πρόστιμα για παραβίαση των
περιβαλλοντικών κανονισμών από τη λειτουργία παλιών ρυπογόνων σταθμών
παραγωγής ρεύματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου