Στο Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας, αλλά και στο αντίστοιχο ευρωπαϊκό «European Energy Exchange AG» με έδρα τη Λειψία, μπορεί η ΔΕΗ να διαθέσει τα προθεσμιακά προϊόντα ηλεκτρικής
ενέργειας που προέρχονται από τις λιγνιτικές μονάδες της και τα οποία ενεργοποιούνται προκειμένου να επιλυθεί το περίφημο antitrust case, δηλαδή η υποχρέωση της ΔΕΗ να ανοίξει τη λιγνιτική παραγωγή της σε τρίτους.Θεωρητικά η διάθεση των συγκεκριμένων προϊόντων, που θα ισχύσει έως το αργότερο στο τέλος του 2024 στόχο έχει να αυξήσει τη ρευστότητα στην ελληνική προθεσμιακή αγορά ηλεκτρισμού η οποία μάλλον υπολειτουργεί. Ως εκ τούτου παράγοντες της αγοράς εκφράζουν το προβληματισμό τους για την επιλογή στα προθεσμιακά λιγνιτικά πακέτα ενέργειας να διατίθενται στο Ευρωπαϊκό Χρηματιστήριο Ενέργειας. Όπως σημειώνουν με τον τρόπο αυτό δεν απελευθερώνεται η εγχώρια αγορά ηλεκτρισμού, όπως είναι ο στόχος της συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την επίλυση του antitrust case και βεβαίως δεν αυξάνεται η ρευστότητα της εγχώριας προθεσμιακής αγοράς όταν οι λιγνιτικές ποσότητες διατίθενται στην αγορά της Ευρώπης.
Αποεπένδυση τέλος
Αξίζει να αναφερθεί ότι στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται άρθρο με το οποίο καταργείται η υποχρέωση «αποεπένδυσης»,
η οποία είχε προβλεφθεί στο πλαίσιο της ίδιας υπόθεσης και δίνεται στη
ΔΕΗ η δυνατότητα να προβεί, κατά την διακριτική της ευχέρεια, σε
εταιρικούς μετασχηματισμούς που εξυπηρετούν το επιχειρησιακό της σχέδιο.
Έτσι δίνεται στη ΔΕΗ η δυνατότητα της συγχώνευσης με απορρόφηση των δυο εταιριών Λιγνιτική Μελίτη και Λιγνιτική Μεγαλόπολη,
τις οποίες είχε ιδρύσει η προηγούμενη διοίκηση της ΔΕΗ στην προσπάθεια
της να πωλήσει τις λιγνιτικές μονάδες Μελίτης και Μεγαλόπολης.
Οι βασικές προβλέψεις για την επίλυση του antitrust case περιλαμβάνουν στο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την Ενεργειακή Απόδοση και όπως αναφέρεται η περίοδος για την οποία τίθεται σε ισχύ το μέτρο και δεσμεύει την ΔΕΗ ορίζεται από την 10η Σεπτεμβρίου 2021 έως το αργότερο μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2024.
Η πώληση ορίζεται ως εξής:
(α) 50% της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη του αντίστοιχου ημερολογιακού τριμήνου του προηγούμενου ημερολογιακού έτους, κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2021 και μέχρι και το τρίτο τρίμηνο του έτους 2022, και
(β) 40% της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη του αντίστοιχου ημερολογιακού τριμήνου του προηγούμενου ημερολογιακού έτους, κατά τα επόμενα τρίμηνα, έως το τέλος της περιόδου δεσμεύσεων, ενώ οι ποσότητες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη υπολογίζονται από τον ΑΔΜΗΕ και είτε δημοσιεύονται στα μηνιαία δελτία ενέργειας που αναρτά στην ιστοσελίδα του, είτε γνωστοποιούνται από τον ΑΔΜΗΕ στον Εντολοδόχο Παρακολούθησης.
Οι ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας που προαναφέρονται, καταμερίζονται σε τέσσερα τριμηνιαία Ελληνικά Συμβόλαια Μελλοντικής Εκπλήρωσης κατ’ έτος, τα οποία αφορούν σε προϊόντα βάσης (baseload), όπως αυτά ορίζονται στις προδιαγραφές προϊόντων της αντίστοιχης οργανωμένης αγοράς ενεργειακών παραγώγων, στην οποία η ΔΕΗ συναλλάσσεται κατά περίπτωση και αντιστοιχούν σε παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη του αντίστοιχου τριμήνου του προηγούμενου ημερολογιακού έτους από το έτος εφαρμογής, επί του ποσοστού που αντιστοιχεί σε έκαστο έτος εφαρμογής.
Εκτός το κομμάτι της Στρατηγικής Εφεδρείας
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το νομοσχέδιο η ΔΕΗ δεν επιτρέπεται να συνάπτει συμφωνίες με τρίτους για συνδυασμένη πώληση και επαναγορά σε απώτερο χρόνο ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας (back-to-back agreements) όσον αφορά στις ποσότητες που πωλούνται με το σχήμα antitrust, ενώ για τον υπολογισμό των ποσοτήτων προς πώληση δεν λαμβάνεται υπόψη το κομμάτι της παραγωγής που προορίζεται για σκοπούς στρατηγικής εφεδρείας.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το ΥΠΕΝ προχωρεί σε αυτή την πρόβλεψη καθώς ήδη έχει θέσει υπ όψιν της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχέδιο Μηχανισμού Στρατηγικής Εφεδρείας μέσω του οποίου λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ θα διατεθούν στον ΑΔΜΗΕ, για να της λειτουργεί για τη διασφάλιση της επάρκειας του συστήματος, αποζημιώνοντας τη ΔΕΗ.
Μέσω του νομοσχεδίου εξάλλου καθορίζεται η διαδικασία ορισμού και οι αρμοδιότητες του Εντολοδόχου Παρακολούθησης (monitoring trustee), ο οποίος θα αναλάβει την εποπτεία της εφαρμογής των διαδικασιών και των στόχων των δεσμεύσεων, τη σχετική ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ελληνικής Δημοκρατίας και της ΡΑΕ, καθώς και την πρόταση κατάλληλων μέτρων για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
www.worldenergynews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου