Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου 2023

ΣΥΡΙΖΑ: "Άφαντο" το κείμενο του ΕΣΕΚ - Ασάφειες και ελλείμματα στα σενάρια του ΥΠΕΝ - Προβλέπουν περισσότερη ισχύ από αέριο το 2050 από ότι το 2022

ΣΥΡΙΖΑ: "Άφαντο¨ το κείμενο του ΕΣΕΚ - Ασάφειες και ελλείμματα στα σενάρια του ΥΠΕΝ - Προβλέπουν περισσότερη ισχύ από αέριο το 2050 από ότι το 2022

Το λεπτομερές ΕΣΕΚ που παρουσίασε αρχικά τον Ιανουάριο η κυβέρνηση παραμένει αδημοσίευτο μέχρι σήμερα, τονίζουν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με ερώτησή τους στη Βουλή, επισημαίνοντας παράλληλα τα προβλήματα που χαρακτηρίζουν τα σενάρια του υπουργείου.

Αναλυτικά, η ερώτηση:

Στις 18.01.2023, με μία ακόμη πομπώδη συνέντευξη τύπου, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας προέβη σε παρουσίαση

κάποιων μεγεθών της προτεινόμενης αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), δηλώνοντας μάλιστα και τη φιλοδοξία (!) της κυβέρνησης Μητσοτάκη η Ελλάδα να είναι από τις πρώτες χώρες που θα καταθέσει αναθεωρημένο Σχέδιο πανευρωπαϊκά.

Έως σήμερα ωστόσο, ένα μήνα μετά, η πρόταση της κυβέρνησης για την αναθεώρηση του ΕΣΕΚ παραμένει άφαντη, και η όποια πληροφόρηση περιορίζεται στην παρουσίαση που μοιράστηκε στους δημοσιογράφους κατά τη Συνέντευξη Τύπου και στα αποσπασματικά στοιχεία που επιλέγουν να συμπεριλάβουν σε δημόσιες τοποθετήσεις τους τα κυβερνητικά στελέχη. Δεν υπάρχει πουθενά δημοσιοποιημένο κείμενο και δημοσιοποιημένη μελέτη του Εθνικού Σχεδίου καθώς και καμία προσπάθεια για συντεταγμένη διαβούλευση σε επίπεδο κοινωνικών και παραγωγικών φορέων ούτε προγραμματισμός για την οργάνωση δημόσιας συζήτησης για το μείζον θέμα του ενεργειακού σχεδιασμού της χώρας.

Είναι προφανές ότι για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και για την κυβέρνηση Μητσοτάκη τα θέματα του ενεργειακού σχεδιασμού και της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας αποτελούν ακόμη ένα πεδίο για «επικοινωνιακές ασκήσεις επί χάρτου». Δεν περιμένουμε φυσικά τίποτε διαφορετικό από μία κυβέρνηση η οποία με την εξαγγελία της απολιγνιτοποίησης χωρίς κανένα σχέδιο το Σεπτέμβριο του 2019 ενίσχυσε τις ιδιωτικές επενδύσεις φυσικού αερίου, βάζοντας σε κίνδυνο την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, που μοιράζει τον ηλεκτρικό χώρο με ρουσφέτια, που «διακρίνεται» για τα καθυστερημένα και απλήρωτα προγράμματα «Εξοικονομώ» και που έχει μετατρέψει τις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου Ανάκαμψης σε «πεδίο δόξης λαμπρό» για ιδιωτικές εταιρείες συμβούλων και τακτοποίηση συμφερόντων ημετέρων.

Η απροθυμία της κυβέρνησης Μητσοτάκη να προβεί στην πλήρη δημοσιοποίηση της πρότασής της για την αναθεώρηση του ΕΣΕΚ φαίνεται όμως να μην είναι μόνο αποτέλεσμα επιτελικής ανικανότητας, καθώς τα σενάρια που παρουσιάστηκαν από το ΥΠΕΝ περιλαμβάνουν διάφορες ασάφειες και ελλείμματα.

Συγκεκριμένα:

• Σε κανένα από τα σενάρια που παρουσιάστηκαν δεν επιτυγχάνεται ο στόχος της κλιματικής ουδετερότητας το 2050, ενώ απουσιάζει οποιαδήποτε ποσοτικοποίηση στόχων για τον τομέα LULUCF (εκπομπές και απορροφήσεις από τις χρήσεις γης, τις αλλαγές χρήσεων γης και τη δασοπονία).

• Παρά τις μεγάλες επενδύσεις σε ΑΠΕ και αποθήκευση σε σχέση με το προηγούμενο ΕΣΕΚ, το φυσικό αέριο παραμένει στο ενεργειακό μίγμα της χώρας έως το 2050! και μάλιστα, η ισχύς των μονάδων φυσικού αερίου κατά 2GW αυξάνεται έως το 2030. Χαρακτηριστικό είναι ότι η ισχύς των μονάδων αερίου το 2050 είναι μεγαλύτερη και από αυτή του 2022 (5,1 έναντι 4.9 GW).

• Οι στόχοι και οι επενδύσεις για την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων, τομέα με ιδιαίτερα σημαντική προστιθέμενη αξία για την ελληνική οικονομία κάνουν «χαμηλή πτήση», πράγμα αναμενόμενο καθώς η κυβέρνηση έχει αποτύχει πλήρως να ολοκληρώσει ακόμα και το «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» του 2020, ενώ τα έργα του Εξοικονομώ 2021 (που ξεκίνησε το 2022) στην πλειοψηφία τους δεν έχουν ξεκινήσει και τα έργα ενεργειακής αναβάθμισης στο Δημόσιο (πρόγραμμα ΗΛΕΚΤΡΑ) αλλά και στις επιχειρήσεις πάγωσαν τα 3,5 χρόνια της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

• Η ενεργειακή δημοκρατία παραμένει στα «αζήτητα» χωρίς να παρουσιάζονται στόχοι για την παραγωγή ενέργειας από ενεργειακές κοινότητες ή μικρότερα έργα ΑΠΕ/αποθήκευσης.

• Δεν δίνονται απαντήσεις σε κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τον ενεργειακό σχεδιασμό, όπως η πλήρης απεξάρτηση της χώρας από το φυσικό αέριο, η ολοκλήρωση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ, το τελικό κόστος ενέργειας για τον καταναλωτή και η αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας.

Με βάση τα παραπάνω Ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:

1. Πότε σκοπεύει να καταθέσει η κυβέρνηση το νέο ΕΣΕΚ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή;

2. Σκοπεύει η κυβέρνηση να εκκινήσει δημόσια διαβούλευση για το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, με πλήρη ενημέρωση των πολιτών και της Βουλής ή σκοπεύει να καταθέσει το νέο ΕΣΕΚ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή χωρίς καμία δημοκρατική διαδικασία;

3. Παραμένει η Ελλάδα δεσμευμένη στο στόχο της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050 ή και νωρίτερα;

4. Υπάρχει σχεδιασμός για την απεξάρτηση της χώρας από το φυσικό αέριο;

5. Σκοπεύει η κυβέρνηση να αναθεωρήσει τους στόχους ενεργειακής αναβάθμισης και να προχωρήσει σε ουσιαστικά έργα ενεργειακής εξοικονόμησης για όλους χωρίς αποκλεισμούς;

6. Τίθενται στο κέντρο της ενεργειακής στρατηγικής της χώρας η ενεργειακή δημοκρατία και ο πλουραλισμός στην αγορά ενέργειας με ενίσχυση της αυτοπαραγωγής, αυτοκατανάλωσης των ενεργειακών κοινοτήτων και της αποθήκευσης, καθώς και η αντιμετώπιση και πρόληψη της ενεργειακής φτώχειας;

 

 energypress.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου