Σε κομβικό παράγοντα που καθορίζει τις εξελίξεις στην ενεργειακή αγορά έχει εξελιχθεί το χρηματιστήριο ρύπων τόσο εγχώρια όσο και ευρύτερα. Οι τελευταίες εξελίξεις με το πολυήμερο ράλι της τιμής των ρύπων και τις επιπτώσεις που προκάλεσε έρχονται να επιβεβαιώσουν και να σφραγίσουν την νέα πραγματικότητα.
Ιδιαίτερα αν εστιάσουμε στην Ελλάδα και στην περίπτωση
της ΔΕΗ η συσχέτιση φαίνεται εντονότερη δεδομένου ότι ο βασικός παραγωγικός κορμός της επιχείρησης αποτελείται από λιγνιτικές μονάδες που εκπέμπουν σημαντικές ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα, με αποτέλεσμα η όποια άνοδος των τιμών των ρύπων να επηρεάζει και να αναμένεται περισσότερο, την πορεία της εταιρείας.
Ταυτόχρονα όμως οι εξελίξεις στο χρηματιστήριο των ρύπων επηρεάζουν και τη λιγνιτική αποεπένδυση που βρίσκεται σε εξέλιξη και από την οποία η ΔΕΗ προσδοκά σημαντικά οφέλη.
Υπό αυτό το πρίσμα, γίνεται κατανοητό ότι η άνοδος των τιμών των ρύπων συνιστά αρνητική εξέλιξη (για τη ΔΕΗ και όχι μόνο), η οποία μάλιστα υπάρχει κίνδυνος να μετακυληθεί ως κόστος και στους καταναλωτές, κατ΄ αναλογίαν των πρακτικών που εφαρμόζουν οι ιδιωτικές εταιρείες ηλεκτροπαραγωγής. Η μεταβλητότητα που παρατηρείται και οι έντοντες διακυμάνσεις έχουν προκαλέσει σημαντικές ανησυχίες στους ενδιαφερόμενους, ενώ προστίθεται ο «πονοκέφαλος» του Brexit και τι εξελίξεις θα σηματοδοτήσει στην ευρωπαϊκή και κατ’ επέκταση στην εγχώρια αγορά ρύπων.
Να θυμίσουμε ότι η ΔEΗ στο πρώτο εξάμηνο του έτους δαπάνησε συνολικά 107,2 εκατ. ευρώ όταν πέρυσι την ίδια περίοδο διέθεσε 60,9 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι στις 7 Σεπτεμβρίου τα δικαιώματα στο χρηματιστήριο της Λειψίας είχαν καταγράψει υψηλό στα 22,51 ευρώ ενώ τα futures είχαν φτάσει την ίδια περίοδο (10 Σεπτεμβρίου) μέχρι και τα 25,23 ευρώ ο τόνος, με τις τιμές να παραμένουν υψηλές μέχρι και σήμερα.
Το Brexit ορόσημο για το αύριο της αγοράς ρύπων - Τα πιθανά σενάρια για την μετά Brexit εποχή
Τέσσερις επιλογές εξετάζει η Βρετανία για την τιμολόγηση των ρύπων από την στιγμή που θα περάσει την πόρτα της εξόδου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου μεταξύ των επιλογών είναι το λανσάρισμα ενός δικού της συστήματος εμπορίας ρύπων, σύμφωνα με όσα ανέφερε εχθές, σε ανακοίνωσή της η κυβέρνηση της χώρας.
Ειδικότερα, σε τέσσερις προσδιορίζονται οι επιλογές της Βρετανίας σχετικά το καθεστώς εμπορίας ρύπων για την μετά Brexit εποχή, όπου να σημειωθεί ότι η όποια λύση επιλεγεί εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την έκβαση της διαπραγμάτευσης για την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στην πρώτη περίπτωση τα πράγματα μένουν ως έχουν και η Βρετανία μετέχει κανονικά στο σύστημα εμπορίας ρύπων της ΕΕ (ETS). Δεύτερη επιλογή μπορεί να είναι η δημιουργία ενός βρετανικού συστήματος εμπορίας ρύπων, συνδεδεμένο με το ευρωπαϊκό πλαίσιο.
Μια άλλη επιλογή που μπορεί να προκριθεί είναι η δημιουργία ενός καθαρά αυτόνομου ETS του Ηνωμένου Βασιλείου ή η επαναφορά στο φόρο άνθρακα όπως σημειώνει η Emily Briggs, επικεφαλής βουλευτής θεμάτων εμπορίας ρύπων του Βρετανικού Τμήματος για θέματα Επιχειρήσεων, Ενέργειας και Βιομηχανικής Στρατηγικής.
Είναι σαφές πως το όποιο deal προκύψει από τις διαπραγματεύσεις Βρετανίας-ΕΕ θα καθορίσει εν πολλοίς και το σενάριο που θα επικρατήσει, σύμφωνα με όσα αναφέρει το Reuters. Η βρετανική κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι αν εξασφαλίσει μια συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ένωση, θα επιδιώξει να παραμείνει στο ευρωπαϊκό ETS τουλάχιστον μέχρι το τέλος της εν εξελίξει εμπορικής περιόδου, δηλαδή 2013-2020, όμως δεν αποκάλυψε τα σχέδια της για το τι μέλλει γενέσθαι για την αμέσως επόμενη περίοδο.
«Εξετάζουμε τέσσερις επιλογές… ότι και να κάνουμε με την τιμολόγηση των ρύπων θα είναι το λιγότερο, τόσο φιλόδοξο όσο το υφιστάμενο πλαίσιο», φέρεται να δήλωσε η Briggs στο συνέδριο Carbon Forward στο Λονδίνο.
Αν η Βρετανία εγκαταλείψει χωρίς συμφωνία την Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτό θα σημάνει αυτόματα αποχώρηση από το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων και η εγχώρια τιμολόγηση ρύπων θα καθορίζεται από ένα φόρο, όπως αναγράφει σχετικό συμβουλευτικό έγγραφο της κυβέρνησης για την περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας και το οποίο δημοσιοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα.
Να αναφερθεί ότι η Βρετανία είναι δεύτερη στη σειρά με τις περισσότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην Ευρώπη, με τις επιχειρήσεις ηλεκτροπαραγωγής και τη βιομηχανία να είναι μεταξύ των μεγαλύτερων αγοραστών δικαιωμάτων ρύπων στο ETS, το οποίο, όπως είναι γνωστό, χρεώνει τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής και τα εργοστάσια για κάθε τόνο διοξειδίου του άνθρακα που εκλύουν στην ατμόσφαιρα.
Ενδιαφέρον ακόμη έχει να σημειώσουμε ότι οι επιχειρήσεις με τις μεγαλύτερες εκπομπές ρύπων και άρα οι άμεσα ενδιαφερόμενοι των συγκεκριμένων εξελίξεων προωθούν την παραμονή της χώρας στο ευρωπαϊκό σύστημα ρύπων μέχρι το τέλος της υφιστάμενης εμπορικής περιόδου. Στη συνέχεια, όμως, σε ότι αφορά την μακροπρόθεσμη συμμετοχή της χώρας σε αυτό το σύστημα οι απόψεις διίστανται.
Όντας ένας μεγάλος αγοραστής δικαιωμάτων ρύπων στο ευρωπαϊκό σύστημα, οι αναλυτές ρύπων επισημαίνουν ότι μια ενδεχόμενη αποχώρηση της Βρετανίας από το εν λόγω σύστημα θα προκαλέσει πιθανόν πτωτικές τάσεις στις τιμές των ρύπων.
energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου