Επιστολή του υπουργού Ενέργειας της Κύπρου Γιώργου Λακκοτρύπη προς τον υπουργό ΠΕΝ Γιώργο Σταθάκη αποκαλύπτει το Euro2day.gr. Η ανησυχία της Λευκωσίας για ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου και η θέση της Αθήνας.
Τον κίνδυνο η Κύπρος να παραμείνει ενεργειακά
απομονωμένη από την Ε.Ε., εξαιτίας των χειρισμών της ελληνικής κυβέρνησης για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, επισημαίνει ο Κύπριος υπουργός Ενέργειας Γιώργος Λακκοτρύπης στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη.
Ειδικότερα, και σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, ο κ. Λακκοτρύπης με επιστολή του που απέστειλε στις 16 Οκτωβρίου στον κ. Σταθάκη, του ζητά «όπως εξετάσετε το αίτημα της εταιρίας Euroasia Interconnector Ltd, για υπογραφή του εντύπου με το οποίο η ελληνική κυβέρνηση δίνει τη συγκατάθεσή της για υποβολή της εν λόγω αίτησης, ούτως ώστε να μη χαθεί η ευκαιρία που υπάρχει αυτή τη στιγμή, για να λάβει χρηματοδότηση από την Ευρώπη η ηλεκτρική διασύνδεση των χωρών μας».
Το θέμα της επιστολής Λακκοτρύπη έχει να κάνει με την αίτηση της Euroasia Interconnector (σ.σ. έχει αναδειχτεί από την Κομισιόν ως φορέας υλοποίησης του έργου διασύνδεσης Ελλάδας - Κύπρου) για χρηματοδότηση από το πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη» των τμημάτων του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντοςπου αφορούν την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου.
Ο Κύπριος υπουργός Ενέργειας, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές του Euro2day.gr, υποστηρίζει ότι «το έργο αυτό είναι σημαντικό για εμάς, επειδή είναι το μοναδικό που μπορεί να άρει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου και να διασυνδέσει την αγορά της Κύπρου με την ενιαία ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρισμού».
Ο ίδιος θυμίζει επίσης ότι ο Euroasia Interconnector, λαμβάνοντας υπόψη τις προϋποθέσεις των δύο ρυθμιστικών αρχών Κύπρου και Ελλάδας «που τέθηκαν στην έγκριση που του παραχώρησαν αναφορικά με τον διασυνοριακό επιμερισμό του κόστους του έργου, υπέβαλε αίτημα για χρηματοδότηση του μέρους του έργου που αφορά τη διασύνδεση της Κύπρου με την Ελλάδα».
«Υπενθυμίζεται», συνεχίζει ο κ. Λακκοτρύπης, «ότι μία από τις προϋποθέσεις που έθεσαν οι ρυθμιστές ήταν όπως ο Φορέας Υλοποίησης υποβάλει αίτηση για να λάβει το 50% του κόστους του σκέλους Κρήτη - Κύπρος μέσω χρηματοδότησης από την Ευρ. Επιτροπή. Επιπρόσθετα οι δύο Ρυθμιστές συμβούλευαν τον Φορέα Υλοποίησης να υποβάλει αίτηση για χρηματοδότηση τουλάχιστον του 30% του κόστους εργασιών για το μέρος Κρήτη - Αττική».
Ο κ. Λακκοτρύπης αφού σημειώνει στον Έλληνα υπουργό ότι αναγνωρίζει τη συμφωνία των εμπλεκόμενων μερών για υλοποίηση του μέρους Κρήτη - Αττική από το SPV (εταιρία ειδικού σκοπού) με την ονομασία «Αριάδνη», εντούτοις προσθέτει πως «στην παρούσα φάση, ο επίσημος φορέας υλοποίησης του συγκεκριμένου Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος παραμένει η εταιρία Euroasia Interconnector».
Ο ίδιος, όμως, με αφορμή τις τρέχουσες εξελίξεις γύρω από αυτήν τη συμφωνία δεν κρύβει την ανησυχία του: «Μας προβληματίζει ο κίνδυνος το σκέλος του έργου Κρήτη - Αττική, να μην μπορεί να αποδειχθεί ότι είναι διασυνοριακού χαρακτήρα, εάν δεν παρουσιαστεί ενώπιον των Ευρωπαϊκών θεσμών, ως ενιαίο μέρος της διασύνδεσης Κύπρου - Αττικής».
Τι απαντά το ΥΠΕΝ
Το Euro2day.gr απευθύνθηκε στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το θέμα της επιστολής Λακκοτρύπη στον Γιώργο Σταθάκη. Συνεργάτες του κ. Σταθάκη επιβεβαιώνουν τις συζητήσεις και την επιστολή σημειώνοντας, ταυτόχρονα, πως «το έργο της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής προχωρά με βάση τις αποφάσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας».
Η ΡΑΕ σημειωτέον ανέθεσε το τμήμα του έργου Κρήτης - Αττικής στον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος με τη σειρά του συνέστησε την εταιρία ειδικού σκοπού «Αριάδνη», στην οποία μπορεί να συμμετάσχει με πλειοψηφικό πακέτο μετοχών 51% ο Διαχειριστής και με ποσοστό έως 39% ο Euroasia Interconnector.
Μάλιστα στις 11 Οκτωβρίου ο κ. Σταθάκης παραχώρησε συνέντευξη Τύπου στο Ηράκλειο της Κρήτης, ανακοινώνοντας την έναρξη του έργου της διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική.
Η διαφωνία των Βρυξελλών με την Αθήνα
Σημειώνεται ότι στις 8 Οκτωβρίου, σε συνάντηση που είχε πραγματοποιηθεί στις Βρυξέλλες μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών για το έργο, η ελληνική πλευρά έκανε γνωστό ότι συμφωνήθηκε η δημιουργία τεχνικής επιτροπής για τη διαλειτουργικότητα του έργου. Σκοπός είναι να καθοριστούν οι όροι και οι προϋποθέσεις, ώστε όλα τα τμήματα της διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου - Κρήτης - Αττικής να είναι μεταξύ τους συμβατά.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, φαίνεται ότι οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Βρυξελλών, Αθήνας και Λευκωσίας είναι ακόμη ανοικτές. Ηδη από τις 16 Απριλίου, η Κομισιόν απαντώντας σε αίτημα της διεύθυνσης Στρατηγικών Επενδύσεων του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης για το ποιος είναι αρμόδιος φορέας υλοποίησης του έργου, απάντησε ότι «παραμένει ο Euroasia Interconnector». Επιπλέον, όπως, προκύπτει από την απάντηση της αρμόδιας διεύθυνσης της Ευρ. Επιτροπής, η ελληνική πλευρά και συγκεκριμένα το υπουργείο ΠΕΝ επιδίωξε να αναστείλει την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου Κοινού Ενδιαφέροντος, επικαλούμενο τις αποφάσεις της ΡΑΕ που ορίζουν ως φορέα υλοποίησης την «Αριάδνη».
Οι Βρυξέλλες, όμως, επιμένουν πως «φορέας υλοποίησης παραμένει o Euroasia Interconnector», αποσαφηνίζοντας ότι «η εθνική ρυθμιστική αρχή μπορεί να αναθέτει τη χρηματοδότηση ή την κατασκευή του έργου σε τρίτο μέρος, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι αυτή η οντότητα είναι και ο Φορέας Υλοποίησης του έργου».
Υπενθυμίζεται ότι η ελληνική πλευρά επιδίωξε τη σύσταση SPV για το τμήμα της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής, επικαλούμενο την ανάγκη της γρήγορης υλοποίησης του έργου καθώς τίθεται ζήτημα ενεργειακής επάρκειας του νησιού. Ωστόσο, οι χειρισμοί της ελληνικής κυβέρνησης, σύμφωνα με τις Βρυξέλλες και τη Λευκωσία, θέτουν σε αμφιβολία το ενιαίο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου - Ελλάδας με τα χαρακτηριστικά της Ε.Ε. ως προς τη χρηματοδότηση, αλλά και τις κεντρικές αποφάσεις για την ενεργειακή διασύνδεση των κρατών-μελών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου