Προς το παρόν παραμένουν «κολλημένες» οι συζητήσεις ως προς το ζήτημα των ενισχύσεων που αφορούν τους Μηχανισμούς Επάρκειας Ισχύος - ΑΔΙ
Δύσκολη ως αμφίβολη πρέπει να θεωρείται, έστω και η κατ’ αρχήν έγκριση του ελληνικού Μηχανισμού Επάρκειας Ισχύος, των λεγόμενων λιγνιτικών ΑΔΙ, έως τις αρχές Δεκεμβρίου οπότε και θα πρέπει να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές για την εξαγορά των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ σε Μεγαλόπολη και Φλώρινα.
Όπως είναι γνωστό τα λιγνιτικά ΑΔΙ περιλαμβάνονται στα προαπαιτούμενα που έχουν θέσει οι υποψήφιοι επενδυτές συναρτώντας με αυτά, όχι μόνο το ύψος των προσφορών που θα υποβάλουν αλλά και ακόμη περισσότερο το εάν θα συμμετάσχουν στη δεύτερη φάση των δεσμευτικών προσφορών.
Έτσι, ενώ το ελληνικό υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έσπευσε να προκοινοποιήσει στις Βρυξέλλες ένα σχέδιο Μόνιμου Μηχανισμού Επάρκειας που σε γενικές γραμμές θεωρείται αρκετά γενναιόδωρος, ελπίζοντας ότι σύντομα θα γνωρίζει εάν και σε ποια έκταση θα εγκριθεί ο Μηχανισμός, η γενικότερη συζήτηση που διεξάγεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την αναγκαιότητα και τη μορφή των Μηχανισμών Επάρκειας φαίνεται ότι έχει «κολλήσει».
Αυτό προκύπτει από τα αποτελέσματα του πρόσφατου τριμερούς διαλόγου (Ευρωπαϊκή Επιτροπή – Συμβούλιο – Κοινοβούλιο) για την πλήρη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που εντάσσονται στο Clean Energy Package.
Ενώ λοιπόν οι διαπραγματεύσεις σημείωσαν πρόοδο στις περισσότερες από τις μεταρρυθμίσεις της αγοράς, παραμένουν «κολλημένες» στο ζήτημα κρατικών ενισχύσεων που αφορούν τους Μηχανισμούς Επάρκειας Ισχύος.
Απαραίτητος ο παράγων περιφέρεια
Οι Μηχανισμού αυτοί δέχονται ισχυρή κριτική ότι στρεβλώνουν την αγορά και παρεμποδίζουν την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, διατηρώντας τις μονάδες παραγωγής από άνθρακα και φυσικό αερίου στο ενεργειακό σύστημα της Ευρώπης περισσότερο από ό, τι είναι αναγκαίο.
Η θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου φαίνεται ότι συνοψίζεται στο ερώτημα αν θα πρέπει να συνεχίσει να επιδοτείται ο άνθρακας στην Ευρώπη.
Μάλιστα το Κοινοβούλιο θεωρεί ότι η θέση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για τη στήριξη των μονάδων άνθρακα δεν είναι καθόλου βιώσιμη και ότι οι επιδοτήσεις στη «βρώμικη ενέργεια» πρέπει να σταματήσουν τώρα.
Μάλιστα το Κοινοβούλιο θεωρεί ότι η συζήτηση θα πρέπει να επικεντρωθεί μόνο στο πώς θα επιτευχθεί μια δίκαιη μετάβαση για τις περιοχές που εξαρτώνται από τον άνθρακα.
Πρέπει να σημειωθεί η υιοθέτηση μηχανισμών στήριξης των ανθρακικών μονάδων εξαρτώνται από την αξιολόγηση της επάρκειας, δηλαδή από το κατά πόσο υπάρχει αρκετή ενέργεια για την κάλυψη της ζήτησης ανά πάσα στιγμή, συμπεριλαμβανομένων των ωρών αιχμής.
Όσοι αντιτίθενται στη στήριξη των μονάδων άνθρακα και άρα στους Μηχανισμούς Επάρκειας υποστηρίζουν ότι η επάρκεια του συστήματος θα πρέπει να αξιολογείται σε επίπεδο ΕΕ, αλλά και σε περιφερειακό επίπεδο.
Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να αξιολογείται σε εθνικό επίπεδο και να υπάρχουν κοινές ρυθμίσεις αξιολόγησής της, έτσι ώστε να αποφευχθεί η άσκοπη εξάπλωση των Μηχανισμών Επάρκειας.
Μάλιστα σε αυτό το μήκος κύματος κινείται και η Eurelectric, η ένωση των Ευρωπαίων παραγωγών ενέργειας, η οποία χαρακτηρίζει την ενισχυμένη περιφερειακή συνεργασία ως «απαραίτητη».
Μάλιστα θεωρεί ότι θα πρέπει να υπάρχει συντονισμός της επάρκειας, καθώς κάτι τέτοιο είναι σημαντικό για την ενίσχυση των διασυνοριακών ανταλλαγών ενέργειας.
«Αυτό το στοιχείο λείπει δυστυχώς στις προτάσεις που υπέβαλε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η Επιτροπή και χρειάζεται να αντιμετωπιστεί», αναφέρει σε δήλωσή της η Eurelectric.
Aπό την άλλη πλευρά πρέπει να προσμετρηθεί και ο μακροχρόνιος σχεδιασμός για την Ελλάδα όπου το κλείσιμο μεγάλου μέρους των λιγνιτικών λόγω μη ύπαρξης ΑΔΙ, θα οδηγήσει σε υψηλές εισαγωγές με μη συμφέρουσες τιμές. Και πάνω σε αυτό το κριτήριο εκτιμάται ότι θα βασισθεί τελικά και η απόφαση για ΑΔΙ προς τις λιγνιτικές μομάδες που θα επιτρέψει τον σταδιακό και ομαλό μετασχηματισμό της παραγωγικής διαδικασίας.
Όπως είναι γνωστό τα λιγνιτικά ΑΔΙ περιλαμβάνονται στα προαπαιτούμενα που έχουν θέσει οι υποψήφιοι επενδυτές συναρτώντας με αυτά, όχι μόνο το ύψος των προσφορών που θα υποβάλουν αλλά και ακόμη περισσότερο το εάν θα συμμετάσχουν στη δεύτερη φάση των δεσμευτικών προσφορών.
Έτσι, ενώ το ελληνικό υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έσπευσε να προκοινοποιήσει στις Βρυξέλλες ένα σχέδιο Μόνιμου Μηχανισμού Επάρκειας που σε γενικές γραμμές θεωρείται αρκετά γενναιόδωρος, ελπίζοντας ότι σύντομα θα γνωρίζει εάν και σε ποια έκταση θα εγκριθεί ο Μηχανισμός, η γενικότερη συζήτηση που διεξάγεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την αναγκαιότητα και τη μορφή των Μηχανισμών Επάρκειας φαίνεται ότι έχει «κολλήσει».
Αυτό προκύπτει από τα αποτελέσματα του πρόσφατου τριμερούς διαλόγου (Ευρωπαϊκή Επιτροπή – Συμβούλιο – Κοινοβούλιο) για την πλήρη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που εντάσσονται στο Clean Energy Package.
Ενώ λοιπόν οι διαπραγματεύσεις σημείωσαν πρόοδο στις περισσότερες από τις μεταρρυθμίσεις της αγοράς, παραμένουν «κολλημένες» στο ζήτημα κρατικών ενισχύσεων που αφορούν τους Μηχανισμούς Επάρκειας Ισχύος.
Απαραίτητος ο παράγων περιφέρεια
Οι Μηχανισμού αυτοί δέχονται ισχυρή κριτική ότι στρεβλώνουν την αγορά και παρεμποδίζουν την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, διατηρώντας τις μονάδες παραγωγής από άνθρακα και φυσικό αερίου στο ενεργειακό σύστημα της Ευρώπης περισσότερο από ό, τι είναι αναγκαίο.
Η θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου φαίνεται ότι συνοψίζεται στο ερώτημα αν θα πρέπει να συνεχίσει να επιδοτείται ο άνθρακας στην Ευρώπη.
Μάλιστα το Κοινοβούλιο θεωρεί ότι η θέση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για τη στήριξη των μονάδων άνθρακα δεν είναι καθόλου βιώσιμη και ότι οι επιδοτήσεις στη «βρώμικη ενέργεια» πρέπει να σταματήσουν τώρα.
Μάλιστα το Κοινοβούλιο θεωρεί ότι η συζήτηση θα πρέπει να επικεντρωθεί μόνο στο πώς θα επιτευχθεί μια δίκαιη μετάβαση για τις περιοχές που εξαρτώνται από τον άνθρακα.
Πρέπει να σημειωθεί η υιοθέτηση μηχανισμών στήριξης των ανθρακικών μονάδων εξαρτώνται από την αξιολόγηση της επάρκειας, δηλαδή από το κατά πόσο υπάρχει αρκετή ενέργεια για την κάλυψη της ζήτησης ανά πάσα στιγμή, συμπεριλαμβανομένων των ωρών αιχμής.
Όσοι αντιτίθενται στη στήριξη των μονάδων άνθρακα και άρα στους Μηχανισμούς Επάρκειας υποστηρίζουν ότι η επάρκεια του συστήματος θα πρέπει να αξιολογείται σε επίπεδο ΕΕ, αλλά και σε περιφερειακό επίπεδο.
Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να αξιολογείται σε εθνικό επίπεδο και να υπάρχουν κοινές ρυθμίσεις αξιολόγησής της, έτσι ώστε να αποφευχθεί η άσκοπη εξάπλωση των Μηχανισμών Επάρκειας.
Μάλιστα σε αυτό το μήκος κύματος κινείται και η Eurelectric, η ένωση των Ευρωπαίων παραγωγών ενέργειας, η οποία χαρακτηρίζει την ενισχυμένη περιφερειακή συνεργασία ως «απαραίτητη».
Μάλιστα θεωρεί ότι θα πρέπει να υπάρχει συντονισμός της επάρκειας, καθώς κάτι τέτοιο είναι σημαντικό για την ενίσχυση των διασυνοριακών ανταλλαγών ενέργειας.
«Αυτό το στοιχείο λείπει δυστυχώς στις προτάσεις που υπέβαλε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η Επιτροπή και χρειάζεται να αντιμετωπιστεί», αναφέρει σε δήλωσή της η Eurelectric.
Aπό την άλλη πλευρά πρέπει να προσμετρηθεί και ο μακροχρόνιος σχεδιασμός για την Ελλάδα όπου το κλείσιμο μεγάλου μέρους των λιγνιτικών λόγω μη ύπαρξης ΑΔΙ, θα οδηγήσει σε υψηλές εισαγωγές με μη συμφέρουσες τιμές. Και πάνω σε αυτό το κριτήριο εκτιμάται ότι θα βασισθεί τελικά και η απόφαση για ΑΔΙ προς τις λιγνιτικές μομάδες που θα επιτρέψει τον σταδιακό και ομαλό μετασχηματισμό της παραγωγικής διαδικασίας.
www.worldenergynews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου