Το κόστος του τέρμιναλ και του πλοίου
μεταφοράς LNG εκτιμάται στα 175 εκατ. ευρώ, ενώ οι υποδομές θα
ξεκινήσουν να λειτουργούν τον Δεκέμβριο του 2023
Σχέδιο για την «άφιξη» του φυσικού αερίου στην Κρήτη, στο
πλαίσιο εγκατάστασης τοπικής ηλεκτροπαραγωγής 400 MW με φυσικό αέριο,
περιλαμβάνει το Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2020-2029 του ΔΕΣΦΑ, το οποίο
τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση έως τις 10 Ιανουαρίου από τη ΡΑΕ.
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, η τροφοδοσία θα γίνεται με LNG, το οποίο θα καταφθάνει στον Αθερινόλακκο μέσω ενός «εικονικού αγωγού».
Κάτι που σημαίνει πως θα μεταφέρεται ακτοπλοϊκώς με πλοίο από τη Ρεβυθούσα, όπου στο τερματικό LNG στον Αθερινόλακκο θα επανεριοποιείται για να καταναλωθεί στον ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό.
Ο Διαχειριστής υπολογίζει πως το κόστος του «εικονικού αγωγού» 175 εκατ. ευρώ, ενώ το πρότζεκτ βρίσκεται υπό μελέτη σκοπιμότητας. Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης, η τελική επενδυτική απόφαση τοποθετείται τον Δεκέμβριο του 2020, ώστε οι υποδομές να ξεκινήσουν να λειτουργούν ακριβώς τρία χρόνια αργότερα.
Συμπληρωματική πηγή για την ασφάλεια εφοδιασμού
Η έναρξη λειτουργίας τον Δεκέμβριο του 2023 σημαίνει πως η πρόταση του Διαχειριστή αφορά το διάστημα μετά και την ολοκλήρωση της «μεγάλης» διασύνδεσης, η οποία θα καλύψει το έλλειμμα ισχύος στο νησί.
Ωστόσο, όπως αναφέρεται στο Πρόγραμμα, αν και η ολοκλήρωση της «μεγάλης» διασύνδεσης θα επιφέρει μείωση του κόστους ηλεκτρισμού στην Κρήτη και εκμετάλλευση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η χρήση του LNG ως συμπληρωματικής πηγής για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας τοπικά, θα ενισχύσει την αξιοπιστία του συστήματος και την ασφάλεια του εφοδιασμού του νησιού.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ιδέα αφορά την εγκατάσταση μίας νέας μονάδας συνδυασμένου κύκλου με καύσιμο φυσικό αέριο (CCGT) 400 MW στον Αθερινόλακκο, η οποία θα λειτουργεί στο διασυνδεδεμένο σύστημα, παράλληλα τροφοδοτώντας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης την Κρήτη. Επίσης η τροφοδοσία με LNG μπορεί επίσης να επεκταθεί και στον βιομηχανικό και εμπορικό τομέα της Κρήτης.
Τέσσερις βασικές κατηγορίες
Για τη δημιουργία του «εικονικού αγωγού», η αλυσίδα εφοδιασμού περιλαμβάνει την υποδομή που απαιτείται για τη μεταφορά, εκφόρτωση, αποθήκευση και αεριοποίηση του LNG στο νησί.
Αποτελείται από λιμενικές εγκαταστάσεις - δεξαμενές στο νησί, τις δεξαμενές αποθήκευσης και τις μονάδες αεριοποίησης καθώς και από τη ναυπήγηση πλοίου μεταφοράς (τροφοδοσίας) LNG.
Η εφοδιαστική αλυσίδα προσδιορίστηκε λαμβάνοντας υπόψη τη διαθεσιμότητα της νέας προβλήτας SSLNG στη Ρεβυθούσα.
Έτσι, η υποδομή περιλαμβάνει τέσσερις βασικές κατηγορίες. Πρώτον, το πλοίο μεταφοράς LNG (προκαταρκτικό μέγεθος 18.500 m3). Αυτό το πλοίο θα φορτώνει τις ποσότητες LNG από τον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας και θα εκφορτώνει το καύσιμο στον Αθερινόλακκο, πριν επιστρέψει στον τερματικό σταθμό.
Δεύτερον, τις λιμενικές εγκαταστάσεις στον Αθερινόλακκο. Οι εγκαταστάσεις αυτές περιλαμβάνουν εγκαταστάσεις πρόσδεσης, εκφόρτωσης, κρυογενικούς αγωγούς και κάθε άλλη αναγκαία υποδομή για την εκφόρτωση LNG.
Τρίτον, την υποδομή αποθήκευσης και επαναεριοποίησης που περιλαμβάνει τη δεξαμενή αποθήκευσης (προκαταρκτικό μέγεθος 40.000 m3), επαναεριοποιητές, αντλίες, πυρσό καύσης και κάθε άλλη αναγκαία υποδομή για την αποθήκευση και επαναεριοποίηση μιας επαρκούς ποσότητας LNG για τη λειτουργία του τοπικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στον Αθερινόλακκο.
Τέταρτον, ένα σταθμό φόρτωσης φορτηγών προκειμένου να προμηθεύονται LNG και άλλοι καταναλωτές στην Κρήτη (π.χ. ξενοδοχεία, βιομηχανίες), για αντικατάσταση του πετρελαίου
Περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη για την τοπική οικονομία
Με βάση τον Διαχειριστή, ο εικονικός αγωγός θα επιτρέψει την αποφυγή της χρήσης ακριβών και μη φιλικών προς το περιβάλλον καυσίμων και θα συμβάλει στη διείσδυση του φυσικού αερίου στα νησιά της Ελλάδας με περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη για την τοπική οικονομία.
Το έργο θα κατασκευαστεί σε περιοχή που ανήκει στην Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ), οπότε θα υλοποιηθεί υπό τον όροσυμφωνίας με τη ΔΕΗ και εγκατάστασηςτης μονάδας φυσικού αερίου που αναφέρθηκε ανωτέρω.
«Παρών» στο Πρόγραμμα η έξοδος του ΤΑΡ στον Περδίκκα
Την ίδια στιγμή, στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης συμπεριλαμβάνεται η έξοδος του ΤΑΡ στον Περδίκκα Κοζάνης, δηλαδή ο μετρητικός-ρυθμιστικός σταθμός με τον οποίο θα εξασφαλίζεται η τροφοδοσία της περιοχής με καύσιμο από τον ΤΑΡ.
Η έξοδος είναι αναγκαία ώστε να ανεφοδιάζονται με καύσιμο τα δίκτυα διανομής που πρόκειται να κατασκευάσει η ΔΕΔΑ σε Κοζάνη, Φλώρινα, Αμύνταιο και Εορδαία.
Όπως έχει γράψει το Worldenergynews, η υποδομή αυτή δεν περιλαμβανόταν στην αρχική εκδοχή του Σχεδίου που υπέβαλε ο Διαχειριστής στη ΡΑΕ, με συνέπεια η Αρχή να ζητήσει την επανυποβολή του Προγράμματος, ώστε να συμπεριληφθεί ο μετρητικός-ρυθμιστικός σταθμός. Κι αυτό γιατί, σε αντίθετη περίπτωση, οι τέσσερις Δήμοι κινδύνευαν να μείνουν εκτός παροχής φυσικού αερίου, παρατείνοντας για χρόνια τη μη πρόσβασή τους στο καύσιμο.
Κανονικά, ο σταθμός στον Περδίκκα προοριζόταν κυρίως για μεγάλες επιχειρήσεις στην περιοχή, καθώς για τις αντίστοιχες πόλεις προβλέπονται δίκτυα τηλεθέρμανσης με τροφοδοσία θερμότητας από τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ.
Ωστόσο, με δεδομένη την επιτάχυνση της απολιγνιτοποίησης, είναι απαραίτητο να υπάρξει εναλλακτικό καύσιμο.
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, η τροφοδοσία θα γίνεται με LNG, το οποίο θα καταφθάνει στον Αθερινόλακκο μέσω ενός «εικονικού αγωγού».
Κάτι που σημαίνει πως θα μεταφέρεται ακτοπλοϊκώς με πλοίο από τη Ρεβυθούσα, όπου στο τερματικό LNG στον Αθερινόλακκο θα επανεριοποιείται για να καταναλωθεί στον ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό.
Ο Διαχειριστής υπολογίζει πως το κόστος του «εικονικού αγωγού» 175 εκατ. ευρώ, ενώ το πρότζεκτ βρίσκεται υπό μελέτη σκοπιμότητας. Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης, η τελική επενδυτική απόφαση τοποθετείται τον Δεκέμβριο του 2020, ώστε οι υποδομές να ξεκινήσουν να λειτουργούν ακριβώς τρία χρόνια αργότερα.
Συμπληρωματική πηγή για την ασφάλεια εφοδιασμού
Η έναρξη λειτουργίας τον Δεκέμβριο του 2023 σημαίνει πως η πρόταση του Διαχειριστή αφορά το διάστημα μετά και την ολοκλήρωση της «μεγάλης» διασύνδεσης, η οποία θα καλύψει το έλλειμμα ισχύος στο νησί.
Ωστόσο, όπως αναφέρεται στο Πρόγραμμα, αν και η ολοκλήρωση της «μεγάλης» διασύνδεσης θα επιφέρει μείωση του κόστους ηλεκτρισμού στην Κρήτη και εκμετάλλευση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η χρήση του LNG ως συμπληρωματικής πηγής για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας τοπικά, θα ενισχύσει την αξιοπιστία του συστήματος και την ασφάλεια του εφοδιασμού του νησιού.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ιδέα αφορά την εγκατάσταση μίας νέας μονάδας συνδυασμένου κύκλου με καύσιμο φυσικό αέριο (CCGT) 400 MW στον Αθερινόλακκο, η οποία θα λειτουργεί στο διασυνδεδεμένο σύστημα, παράλληλα τροφοδοτώντας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης την Κρήτη. Επίσης η τροφοδοσία με LNG μπορεί επίσης να επεκταθεί και στον βιομηχανικό και εμπορικό τομέα της Κρήτης.
Τέσσερις βασικές κατηγορίες
Για τη δημιουργία του «εικονικού αγωγού», η αλυσίδα εφοδιασμού περιλαμβάνει την υποδομή που απαιτείται για τη μεταφορά, εκφόρτωση, αποθήκευση και αεριοποίηση του LNG στο νησί.
Αποτελείται από λιμενικές εγκαταστάσεις - δεξαμενές στο νησί, τις δεξαμενές αποθήκευσης και τις μονάδες αεριοποίησης καθώς και από τη ναυπήγηση πλοίου μεταφοράς (τροφοδοσίας) LNG.
Η εφοδιαστική αλυσίδα προσδιορίστηκε λαμβάνοντας υπόψη τη διαθεσιμότητα της νέας προβλήτας SSLNG στη Ρεβυθούσα.
Έτσι, η υποδομή περιλαμβάνει τέσσερις βασικές κατηγορίες. Πρώτον, το πλοίο μεταφοράς LNG (προκαταρκτικό μέγεθος 18.500 m3). Αυτό το πλοίο θα φορτώνει τις ποσότητες LNG από τον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας και θα εκφορτώνει το καύσιμο στον Αθερινόλακκο, πριν επιστρέψει στον τερματικό σταθμό.
Δεύτερον, τις λιμενικές εγκαταστάσεις στον Αθερινόλακκο. Οι εγκαταστάσεις αυτές περιλαμβάνουν εγκαταστάσεις πρόσδεσης, εκφόρτωσης, κρυογενικούς αγωγούς και κάθε άλλη αναγκαία υποδομή για την εκφόρτωση LNG.
Τρίτον, την υποδομή αποθήκευσης και επαναεριοποίησης που περιλαμβάνει τη δεξαμενή αποθήκευσης (προκαταρκτικό μέγεθος 40.000 m3), επαναεριοποιητές, αντλίες, πυρσό καύσης και κάθε άλλη αναγκαία υποδομή για την αποθήκευση και επαναεριοποίηση μιας επαρκούς ποσότητας LNG για τη λειτουργία του τοπικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στον Αθερινόλακκο.
Τέταρτον, ένα σταθμό φόρτωσης φορτηγών προκειμένου να προμηθεύονται LNG και άλλοι καταναλωτές στην Κρήτη (π.χ. ξενοδοχεία, βιομηχανίες), για αντικατάσταση του πετρελαίου
Περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη για την τοπική οικονομία
Με βάση τον Διαχειριστή, ο εικονικός αγωγός θα επιτρέψει την αποφυγή της χρήσης ακριβών και μη φιλικών προς το περιβάλλον καυσίμων και θα συμβάλει στη διείσδυση του φυσικού αερίου στα νησιά της Ελλάδας με περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη για την τοπική οικονομία.
Το έργο θα κατασκευαστεί σε περιοχή που ανήκει στην Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ), οπότε θα υλοποιηθεί υπό τον όροσυμφωνίας με τη ΔΕΗ και εγκατάστασηςτης μονάδας φυσικού αερίου που αναφέρθηκε ανωτέρω.
«Παρών» στο Πρόγραμμα η έξοδος του ΤΑΡ στον Περδίκκα
Την ίδια στιγμή, στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης συμπεριλαμβάνεται η έξοδος του ΤΑΡ στον Περδίκκα Κοζάνης, δηλαδή ο μετρητικός-ρυθμιστικός σταθμός με τον οποίο θα εξασφαλίζεται η τροφοδοσία της περιοχής με καύσιμο από τον ΤΑΡ.
Η έξοδος είναι αναγκαία ώστε να ανεφοδιάζονται με καύσιμο τα δίκτυα διανομής που πρόκειται να κατασκευάσει η ΔΕΔΑ σε Κοζάνη, Φλώρινα, Αμύνταιο και Εορδαία.
Όπως έχει γράψει το Worldenergynews, η υποδομή αυτή δεν περιλαμβανόταν στην αρχική εκδοχή του Σχεδίου που υπέβαλε ο Διαχειριστής στη ΡΑΕ, με συνέπεια η Αρχή να ζητήσει την επανυποβολή του Προγράμματος, ώστε να συμπεριληφθεί ο μετρητικός-ρυθμιστικός σταθμός. Κι αυτό γιατί, σε αντίθετη περίπτωση, οι τέσσερις Δήμοι κινδύνευαν να μείνουν εκτός παροχής φυσικού αερίου, παρατείνοντας για χρόνια τη μη πρόσβασή τους στο καύσιμο.
Κανονικά, ο σταθμός στον Περδίκκα προοριζόταν κυρίως για μεγάλες επιχειρήσεις στην περιοχή, καθώς για τις αντίστοιχες πόλεις προβλέπονται δίκτυα τηλεθέρμανσης με τροφοδοσία θερμότητας από τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ.
Ωστόσο, με δεδομένη την επιτάχυνση της απολιγνιτοποίησης, είναι απαραίτητο να υπάρξει εναλλακτικό καύσιμο.
πηγή: www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου