Μπορεί
το μεγαλόπνοο σχέδιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου –
Ελλάδας να θεωρείται ένα έργο μακράς πνοής, ωστόσο αυτό δε σημαίνει ότι
δεν προχωρά η προετοιμασία του project στο οποίο συμμετέχουν ελληνικές,
ισραηλινές και κυπριακές εταιρείες.
Αυτήν
την περίοδο μάλιστα, oλοκληρώνεται η μελέτη βυθού, μετά τις έρευνες που
πραγματοποίησε ένα εξειδικευμένο σε τέτοιες εργασίες ιταλικό πλοίο. Η
διαδικασία θεωρείται απαραίτητη προκειμένου να εξεταστούν με λεπτομερείς
χαρτογραφήσεις οι εναλλακτικές διαδρομές και να αποφασιστεί η βέλτιστη
όδευση για το καλώδιο που φιλοδοξεί να βγάλει από την ενεργειακή
απομόνωση τη Κύπρο και να αποτελέσει μια εναλλακτική οδό για την εξαγωγή
ενέργειας που θα παράγεται από τα πλούσια κοιτάσματα φυσικού αερίου της
περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου. Οι εργασίες βυθομέτρησης του
ιταλικού πλοίου γίνονται στο πλαίσιο της μελέτης σκοπιμότητας του
EuroAsia, ενώ συνολικά βρίσκονται σε εξέλιξη τρεις μελέτες: η
βυθομετρική, η περιβαλλοντική που έχει χωριστεί σε τέσσερα τμήματα για
την Κρήτη, την Κύπρο, την Αττική και το Ισραήλ και την τεχνική μελέτη
που γίνεται από την από την ιταλική εταιρεία CESI S.p.A. Ιδιαίτερη
έμφαση δίνεται στα τμήματα της όδευσης με μεγάλα βάθη που σε ορισμένες
περιοχές ξεπερνούν και τα 2000 μέτρα. Οι μελέτες αναμένεται να
ολοκληρωθούν το αμέσως επόμενο διάστημα και θα ακολουθήσει η
οικονομοτεχνική μελέτη αλλά και η τελική επενδυτική απόφαση που χρονικά
τοποθετείται για το 2017.
Σημειώνεται
ότι το σχέδιο ενεργειακής διασύνδεσης EuroAsia Interconnector έχει ήδη
ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest) της
Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ ιδιαίτερη αναφορά σε αυτό έγινε κατά την
πρόσφατη τριμερή διάσκεψη κορυφής Ελλάδας Κύπρου Ισραήλ που έγινε στην
Κύπρο, παρουσία του πρωθυπουργού Α. Τσίπρα, του προέδρου της Κύπρου Ν.
Αναστασιάδη και του ισραηλινού πρωθυπουργού Μ. Νετανιάχου.
Σύμφωνα
με τον αρχικό σχεδιασμό το καλώδιο θα μπορεί να μεταφέρει ενέργεια και
στις δύο κατευθύνσεις και κυρίως θα χρησιμοποιείται για τη μεταφορά
ηλεκτρικής ενέργειας που θα παράγεται από το άφθονο αέριο της ανατολικής
Μεσογείου.
Ως
προς τα χαρακτηριστικά του έργου το υποθαλάσσιο καλώδιο Eurasia
Interconnector, αναμένεται να έχει μήκος 1520 χλμ., και μεταφορική ισχύ
2.000 MW, συνδέοντας τα ηλεκτρικά συστήματα του Ισραήλ, της Κύπρου και
της Ελλάδας, μέσω Κρήτης μέσω υποβρύχιων καλωδίων DC και χερσαίων
σταθμών HVDC, δημιουργώντας μια ενεργειακή γέφυρα μεταξύ των χωρών. Το
κόστος του έργου προϋπολογίζεται στο 1,5 δισ. ευρώ.
Στην
ανάπτυξη του έργου συμμετέχουν η ΔΕΗ, μέσω της εταιρείας ΔΕΗ Quantum, η
κυπριακή ενεργειακή εταιρεία Quantum Energy (Ν. Κτωρίδης) και η
ισραηλινή εταιρεία ηλεκτρισμού Israel Electric Corporation, που
ελέγχεται σε ποσοστό 99,85% από το ισραηλινό δημόσιο.
ΠΗΓΗ http://energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου