Στόχος είναι να εξασφαλιστεί με το μικρότερο δυνατό κόστος η ασφάλεια τροφοδοσίας του νησιού σε ηλεκτρική ενέργεια μέχρι να τεθεί σε λειτουργία τουλάχιστον η μικρή διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου
Τις παράπλευρες απώλειες από την περαιτέρω καθυστέρηση
στην υλοποίηση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας καλούνται να αντιμετωπίσουν ΡΑΕ και υπουργείο Ενέργειας.
Στα αρμόδια επιτελεία, μετά και την πρόσφατη εμπλοκή στην ανάθεση της υλοποίησης της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής, έχει σημάνει συναγερμός για να μην διαταραχθεί η ομαλή τροφοδοσίας του νησιού σε ρεύμα μετά το 2020 καθώς η απόσυρση ντιζελοκίνητων μονάδων της ΔΕΗ στις 31.12.2019 δημιουργεί ένα έλλειμμα ισχύος της τάξης των 434 MW.
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, η ΡΑΕ προσανατολίζεται στην πρόσληψη εξειδικευμένου συμβούλου για την παροχή γνώμης στην αναζήτηση των πλέον ενδεδειγμένων λύσεων αφού οι επιλογές είναι περιορισμένες και ιδιαίτερα ακριβές.
Σήμερα οι σταθμοί παραγωγής της Κρήτης (Αθερινόλακκος και Λινοπεράματα) συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 820 ΜW λειτουργούν εκπέμποντας ρύπους πάνω από τα επιτρεπόμενα ευρωπαϊκά όρια με το καθεστώς της εξαίρεσης μέχρι και τις 31.12.2019 που πέτυχε η Ελλάδα με το σκεπτικό ότι αποτελούν τμήμα ενός μικρού απομονωμένου συστήματος, το οποίο από το 2020 θα διασυνδεθεί με το δίκτυο της ηπειρωτικής χώρας.
Έτσι από τον Ιανουάριο του 2020 οι ατμοηλεκτρικές μονάδες στον ΑΗΣ Αθερινόλακκου θα μπορούν να λειτουργούν μόνο αν γίνουν αναβαθμίσεις ή αλλαγή καυσίμου, ενώ στον ΑΗΣ Λινοπεραμάτων οι μονάδες με ισχύ άνω των 50 MW θα μπορούν να λειτουργήσουν μόνο 1.500 ώρες ετησίως.
Οι αεριοστροβιλικές μονάδες άνω των 50 μεγαβάτ δεν θα μπορούν να λειτουργούν με καύσιμο το ντίζελ πάνω από 500 ώρες ετησίως.
Υπό εξέταση όλες οι πιθανές λύσεις
Το συνολικό έλλειμμα ισχύος σύμφωνα με το πλέον δυσμενές σενάριο του ΔΕΔΔΗΕ θα είναι περίπου 434 MW και δεν μπορεί να καλυφθεί ούτε με τη μικρή διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου, αφού το χρονοδιάγραμμα του ΑΔΜΗΕ προβλέπει ολοκλήρωσή της στα μέσα του 2020.
Το πρόβλημα με την ηλεκτροδότηση της Κρήτης θα είναι μεγαλύτερο μετά το 2025 εάν δεν ολοκληρωθεί έγκαιρα η μεγάλη διασύνδεση Κρήτης - Αττικής.
Η ίδια η ΔΕΗ έχει επισημάνει με έμφαση το πρόβλημα στη διαβούλευση για το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ προειδοποιώντας τους αρμόδιους φορείς (ΡΑΕ και ΑΔΜΗΕ) ότι «οποιαδήποτε καθυστέρηση αναφορικά με τις διασυνδέσεις θα οδηγήσει σε διακύβευση της ασφάλειας τροφοδοσίας του νησιού».
Δεδομένης της κατάστασης και της πίεσης του χρόνου στο υπουργείο Ενέργειας και τη ΡΑΕ έχει σημάνει συναγερμός για την εξεύρεση λύσης, η οποία σε κάθε περίπτωση θα είναι δαπανηρή για το σύνολο των καταναλωτών που μέσω των ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας) καλύπτουν το αυξημένο κόστος ηλεκτροδότησης των μη διασυνδεδεμένων νησιών.
Η λύση με το μικρότερο κόστος είναι η εξασφάλιση μιας ακόμη εξαίρεσης στη λειτουργία κάποιων μονάδων μετά το τέλος του 2019 και η ΡΑΕ έχει σύμφωνα με πληροφορίες παροτρύνει το υπουργείο στην κατεύθυνση υποβολής σχετικού αιτήματος στις Βρυξέλλες.
Η αμέσως επόμενη λύση είναι η αναβάθμιση των μονάδων από τη ΔΕΗ, υπόθεση εξαιρετικά δαπανηρή για την οικονομική κατάσταση της επιχείρησης αλλά και συνολικότερα, αφού με την ολοκλήρωση των διασυνδέσεων οι μονάδες θα πάψουν να λειτουργούν.
Η ΡΑΕ φέρεται σύμφωνα με πληροφορίες να εξετάζει και την αίτηση της εταιρίας Ήρων για μεταφορά της μικρής μονάδας ισχύος 150 MW από τη Βοιωτία στην Κρήτη.
Σημειώνεται πως είναι η δεύτερη, αναθεωρημένη αυτή τη φορά, αίτηση που υπέβαλε η Ήρων στη ΡΑΕ, αφού η πρώτη είχε απορριφθεί από την αρμόδια Αρχή ως μη βιώσιμη με βάση τους όρους που έθετε τότε η εταιρία.
Ζυμώσεις για το έργο της «μεγάλης» διασύνδεσης
Στο μεταξύ και παράλληλα με την αναζήτηση λύσης για την διασφάλιση επάρκειας της Κρήτης σε ηλεκτρισμό μετά το 2020, η ΡΑΕ καλείται να λάβει άμεσα αποφάσεις προκειμένου να ξεμπλοκάρει η επένδυση της μεγάλης διασύνδεσης της νήσου με την Αττική.
Το θέμα που παρακολουθείται στενά και από την Κομισιόν, η οποία έχει συμπεριλάβει την ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας στα Έργα Κοινοτικού Ενδιαφέροντος (PCI) και έχει διαμηνύσει στις εμπλεκόμενες πλευρές ότι θα πρέπει να προχωρήσει με αυτή τη μορφή.
Ο ΑΔΜΗΕ δηλώνει έτοιμος να αναλάβει την υλοποίηση του έργου είτε ως εθνικό είτε ως Έργο Κοινοτικού Ενδιαφέροντος, διασφαλίζοντας και την απαιτούμενη χρηματοδότηση.
Μέσα στο Σεπτέμβριο αναμένονται σύμφωνα με πληροφορίες επαφές σε επίπεδο κορυφής μεταξύ του ελληνικού Διαχειριστή και του γερμανοελβετικών συμφερόντων Εlia, o οποίος ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στην κοινοπραξία της ΕuroAsia Interconnetor.
Η συμμετοχή του Elia στην διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας εκφράζει και το συνολικότερο ενδιαφέρον της Γερμανίας για τις διεθνείς ηλεκτρικές διασυνδέσεις και την παράλληλη γερμανική προσπάθεια ανακοπής της κινεζικής επέλασης στην αγορά ηλεκτρισμού της Ευρώπης, όπως έδειξε και η πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Οικονομίας της Γερμανίας για την εξαγορά του 20% της 50Hertz Tramsission Gmb (Διαχειριστής Δικτύου της Ανατολικής Γερμανίας) από την επενδυτική Τράπεζα της χώρας KfW, ποσοστό που διεκδικούσε η κινεζική State Grid.
Η τελευταία αποτελεί ως γνωστόν τον στρατηγικό επενδυτή του ΑΔΜΗΕ.
www.worldenergynews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου