Εξαιρετικά
ανησυχητικά σημάδια μείωσης της εισπραξιμότητας σε ποσοστό που φτάνει
έως και το 50% μετέφεραν χθες κατά τη διάρκεια της δεύτερης
τηλεδιάσκεψης με το ΥΠΕΝ (Γ. Θωμάς, Αλ. Σδούκου) κάποιες από τις
εταιρείες προμήθειας.
Βασικό αντικείμενο της τηλεδιάσκεψης ήταν η θέσπιση του μηχανισμού εγγυήσεων που θα παράσχει το δημόσιο σε τράπεζες προκειμένου εκείνες με τη σειρά τους να δώσουν δάνεια με
ευνοϊκούς όρους στις εταιρείες προμήθειας.
ευνοϊκούς όρους στις εταιρείες προμήθειας.
Από
την πλευρά τους οι εταιρείες μετέφεραν την ανησυχία τους καθώς η
δυναμική της αγοράς είναι διαρκώς μεταβαλλόμενη και οι συνθήκες
διαφοροποιούνται με ραγδαίο ρυθμό. Στόχος των παρεμβάσεων της
κυβέρνησης, τόνισαν οι εταιρείες προμήθειας είναι να μη βρεθούμε ξανά
προ εκπλήξεων και να δοθεί ένα ισχυρό σήμα στην αλυσίδα της αγοράς που
τροφοδοτείται από τα έσοδα των λογαριασμών αλλά και στους επενδυτές για
τις εισηγμένες εταιρείες του κλάδου, ότι υπάρχει ένα δίχτυ ασφαλείας.
Αυτό εκτιμάται ότι θα μπορούσε να αλλάξει άρδην την ψυχολογία της αγοράς
σε ολόκληρη την ενεργειακή αλυσίδα που σήμερα βρίσκεται στο φάσμα της
αβεβαιότητας και ξαναζεί τις οδυνηρές μνήμες του πρόσφατου παρελθόντος.
Η
κυβέρνηση μετέφερε στην αγορά την πρόθεσή της να προχωρήσει στη θέσπιση
του μηχανισμού έχοντας προηγουμένως εξασφαλίσει την έγκριση του
σχήματος από την Κομισιόν, καθώς αποτελεί de facto κρατική ενίσχυση. Η
Επιτροπή ακριβώς λόγω της κρίσης του κορονοϊού έχει χαλαρώσει τους όρους
παροχής εγγυήσεων, ωστόσο αυτό δε σημαίνει ότι δε θα πρέπει να
πληρούνται κάποια μίνιμουμ standards και απαιτήσεις.
Ως
εκ τούτου ο μηχανισμός πρέπει να μεριμνά για θέματα ανταγωνισμού, να
εξετάζει τη θέση του δεσπόζοντος παίχτη, αλλά και να έχει πρόβλεψη για
την μετέπειτα ανάκτηση των ποσών.
Το
Υπουργείο εμφανίζεται με αρχική θέση να παρέχει ο μηχανισμός εγγυήσεις
για δάνεια μόνον σε ότι αφορά τις απλήρωτες ρυθμιζόμενες χρεώσεις των
καταναλωτών. Οι πάροχοι από την πλευρά τους έχουν ξεκαθαρίσει ότι ο
μηχανισμός πρέπει να αφορά στο σύνολο των οφειλών καταναλωτών (ενέργεια
και ρυθμιζόμενες χρεώσεις).
Εκτιμάται ότι τελικά για να μπορέσει να είναι αποδεκτός ο μηχανισμός, θα περιλαμβάνει πράγματι όλες τις οφειλές.
Ένα
ακόμη κρίσιμο στοιχείο για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι να
συμφωνηθεί η συμμετοχή του τραπεζικού συστήματος. Στην κατεύθυνση αυτή,
σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ήδη ξεκινήσει διερευνητικές επαφές από
πλευράς του Υπουργείου Οικονομικών, μεταξύ άλλων και με την ΕΤΕπ.
Επιστολή
Η
αναγκαιότητα λήψης μέτρων στήριξης για τον κλάδο της προμήθειας
ηλεκτρικής ενέργειας ήταν και το αντικείμενο επιστολής που απέστειλε στα
Υπουργεία Ενέργειας και Ανάπτυξης ο Ελληνικός Σύνδεσμος Εμπόρων και
Προμηθευτών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΕΠΗΕ) που εκπροσωπεί τους μη
καθετοποιημένους προμηθευτές αλλά και τους εμπόρους ηλεκτρικής
ενέργειας.
Στην
επιστολή επισημαίνεται ότι ήδη έχουν διαπιστωθεί προβλήματα σε δύο
κατευθύνσεις: πρώτον σε σχέση με την εισπραξιμότητα και δεύτερον σε
σχέση με την προθυμία των καταναλωτών να αλλάξουν πάροχο. Επίσης
δημιουργούνται προβλήματα με τη λειτουργία των υποκαταστημάτων των
εταιρειών που έχουν κλείσει λόγω των απαγορεύσεων, ενώ παράλληλα
υπολειτουργούν τα call centers και ουσιαστικά έχουν αποσυρθεί από την
αγορά οι πωλητές. Ένα ακόμη ζήτημα που δημοσιοποιήθηκε με αφορμή και τις
ανακοινώσεις που έγιναν από τη ΔΕΗ αφορά στην καθυστέρηση εκ μέρους των
ΕΛΤΑ στην παράδοση των έντυπων λογαριασμών.
Στην επιστολή παρουσιάζονται τα αιτήματα των μη καθετοποιημένων προμηθευτών που είναι:
Πρώτον να
μετακινηθεί η ημερομηνία πληρωμής προς τους διαχειριστές από τη 15η του
επόμενου μήνα, την 15η του τρίτου μήνα από τη λήξη λογαριασμού (τόσο
στον ηλεκτρισμό όσο και στο φυσικό αέριο). Όπως υποστηρίζουν οι
προμηθευτές μέχρι τώρα για μια κατηγορία χρεώσεων γινόταν ένα είδος
factoring για τους διαχειριστές, χωρίς πλέον να υπάρχει αυτή η
δυνατότητα.
Δεύτερον να
επιτραπεί να γίνονται συμψηφισμοί μεταξύ των ίδιων λογαριασμών
προμηθευτών και διαχειριστών (βρίσκεται σε εξέλιξη η σχετική διαβούλευση
η οποία εκ των πραγμάτων πρέπει να επισπευσθεί)
Τρίτον να
βοηθηθούν οι εταιρείες με το θέμα των εγγυήσεων που έχουν δώσει οι
προμηθευτές στους διαχειριστές και να χρησιμοποιηθούν σαν ένα είδος
ρευστότητας για κάποιο χρονικό διάστημα μέχρις ότου περάσει η κρίση
Τέταρτον για
το προσωπικό των καταστημάτων που μένουν κλειστά αλλά και των call
center που μένουν ανενεργά να γίνει χρήση των ευεργετικών προβλέψεων που
ισχύουν για άλλες κατηγορίες επιχειρήσεων και επαγγελματιών (επίδομα
των 800 ευρώ, αναστολή ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων)
Πέμπτον να ισχύσει και για τα υποκαταστήματα των εταιρειών προμήθειας η μείωση του ενοικίου
Έκτον, να
εξεταστεί το ενδεχόμενο αναστολής για κάποιο χρονικό διάστημα στην
καταβολή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που είναι μέρος των ρυθμιζόμενων
χρεώσεων
Έβδομον να
υπάρξουν διευκολύνσεις για τους καταναλωτές που θέλουν να αλλάξουν
προμηθευτή και να επιτραπεί η τηλεφωνική σύμβαση και όχι μόνο
περιοριστικά η έγγραφη σύμβαση που απαιτεί υπογραφές και φυσική παρουσία
για να γίνει η ενεργοποίηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου