Πέμπτη 29 Οκτωβρίου 2015

Ενεργειακά προαπαιτούμενα: Εστάλησαν οι ελληνικές προτάσεις, άγνωστο ωστόσο και αν θα εγκριθούν

Εν αναμονή των απαντήσεων των θεσμών τελεί η ελληνική πλευρά αναφορικά με τα ενεργειακά προαπατούμενα, καθώς σύμφωνα με τις πληροφορίες του Energypress οι τελικές προτάσεις της κυβέρνησης έχουν σταλεί εδώ και ημέρες στις Βρυξέλλες.
Δεν είναι ωστόσο σαφές αν και σε ποιο βαθμό θα υιοθετηθούν στο σύνολό τους, καθώς και κατά πόσο υπάρχει ακόμη απόσταση με τις θέσεις του κουαρτέτου. Κύκλοι των τεχνικών κλιμακίων δεν απέκλειαν σε κάποια θέματα να
υπάρξουν σημαντικές αλλαγές, χωρίς να διευκρινίζουν σε ποιά.
Υπό αυτό το πρίσμα οποιαδήποτε πρόβλεψη είναι παρακινδυνευμένη. Το μόνο βέβαιο είναι ότι στο σημερινό Euro-working Group θα τεθούν όλες οι εκκρεμότητες για την αποδέσμευση της απόδοσης των 2 δισ. ευρώ, με τη συζήτηση ωστόσο να εστιάζει στα καυτά θέματα του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση, και τα «κόκκινα» δάνεια, και ελάχιστα ή καθόλου στα ενεργειακά, τα οποία θεωρούνται τεχνικής φύσεως ζητήματα.
«Έχουμε στείλει τις προτάσεις μας, εκκρεμούν τώρα οι απαντήσεις τους», ανέφερε στο Energypress πηγή του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που έχει γνώση των διαπραγματεύσεων.
Το ερώτημα φυσικά είναι κατά πόσο οι απαντήσεις αυτές θα συμβαδίζουν με τις ελληνικές προτάσεις ή θα αποκλίνουν και σε ποιο βαθμό.
Υπενθυμίζουμε ότι στο φλέγον θέμα της μείωσης του μεριδίου της ΔΕΗ, μέσω του μοντέλου δημοπρασιών ΝΟΜΕ, το ΥΠΕΝ έχει ζητήσει παράταση από το κουαρτέτο -και φέρεται να την έχει εξασφαλίσει- μέχρι και τα μέσα Νοεμβρίου, προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση πάνω στο οριστικό μοντέλο.
Το επιχείρημα της ελληνικής πλευράς όπως διατυπώθηκε κατά τη συνάντηση Σκουρλέτη- θεσμών την περασμένη Πέμπτη στην Αθήνα, ήταν ότι η συζήτηση με τους κοινοτικούς για το ΝΟΜΕ ξεκίνησε στην ουσία μόλις στις 8 Οκτωβρίου, αντί για το Σεπτέμβριο όπως προβλέπει το Μνημόνιο, δηλαδή με καθυστέρηση ενός ολόκληρου μηνός.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, οι θεσμοί φέρονται να αποδέχονται το σκεπτικό της ελληνικής πρότασης ότι η ενδιάμεση υποχρέωση για μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ κατά 25% μέχρι το 2018 δεν είναι δεσμευτική.
Στο δια ταύτα, οι ίδιες πηγές θεωρούν ότι οι θεσμοί συμμερίζονται τη λογική πως η μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ πρέπει να γίνει με "μικρά βήματα" στα πρώτα χρόνια και με επιτάχυνση, όσο θα πλησιάζει το 2020. Τότε άλλωστε σύμφωνα με το Μνημόνιο, θα πρέπει να έχει πέσει το ποσοστό της ΔΕΗ στην αγορά κάτω του 50% (από 96% σήμερα).
Αναφορικά με τις ποσότητες που θα δημοπρατηθούν θα είναι μικρές προκειμένου πρώτα να τεσταρισθούν οι αντοχές της αγοράς (το πρώτο πακέτο θα είναι της τάξης των 300-400 μεγαβατώρων). Υπενθυμίζουμε ότι για να τεθεί σε εφαρμογή το ΝΟΜΕ απαιτείται νομοθετική ρύθμιση.
Προσωρινός μηχανισμός ισχύος
Στο θέμα του προσωρινού μηχανισμό ισχύος, που αφορούν στην αμοιβή των ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων για το 2015 αναφορικά με τη διαθεσιμότητα ισχύος που προσέφεραν στο σύστημα, οι θεσμοί φέρονται να τη θεωρούν ως κρατική ενίσχυση (state aid). Αυτό τουλάχιστον ανέφεραν πηγές του υπουργείου μετά τη συνάντηση της περασμένης Πέμπτης.
Είχε προηγηθεί επιστολή στο υπουργείο από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Com), στην οποία ο προσωρινός μηχανισμός χαρακτηρίζεται ως κρατική ενίσχυση με το επιχείρημα ότι πρέπει κανονικά να καταβάλλεται προκαταβολικά, πριν δηλαδή την έναρξη της χρονιάς, και όχι αναδρομικά όπως πάει να γίνει.
Σχετικά με το μόνιμο μηχανισμό ισχύος, η συζήτηση συνεχίζεται, και δείχνει να είναι σε καλό δρόμο. Πρόκειται για μια χρονοβόρα διαδικασία, όπως λένε πηγές της ελληνικής πλευράς, και για να κλείσει το θέμα θα χρειασθεί και ο Νοέμβριος. Άλλωστε, η απάντηση της Κομισιόν πάνω στο ελληνικό κείμενο για το μόνιμο μηχανισμό, εστάλη στο υπουργείο μόλις στις 20 Οκτωβρίου.
ΜΑΜΚ
Αναφορικά με την αποζημίωση των μονάδων όταν καλούνται να λειτουργήσουν με τιμές κάτω του κόστους παραγωγής, γνωστό και ως μηχανισμό ανάκτησης κόστους (ΜΑΜΚ), το σχέδιο της ΡΑΕ που περιγράφει το πότε και πως θα αποζημιώνονται οι μονάδες, τέθηκε την περασμένη Παρασκευή σε δημόσια διαβούλευση.
Διακοψιμότητα
Σχετικά με τις συμβάσεις διακοψιμότητας, θα εκδοθεί υπουργική απόφαση, η οποία είναι έτοιμη, με το κόστος ως γνωστόν να επιβαρύνει σε πολύ μεγάλο βαθμό τις ΑΠΕ.
Βιομηχανικά τιμολόγια
Στο θέμα των νέων βιομηχανικών τιμολογίων, που θα αντικαταστήσουν την έκπτωση του 20%, υποτίθεται ότι τα προετοιμάζει αυτή την περίοδο η ΔΕΗ, και ότι σύντομα θα τα παρουσιάσει.
ΑΔΜΗΕ
Τέλος στο θέμα του ΑΔΜΗΕ, η ελληνική πλευρά έχει προτείνει τη μεταφορά των παγίων από τη ΔΕΗ σε μια τρίτη εταιρεία, που θα ελέγχεται κατά 51% τουλάχιστον από το Δημόσιο, αλλά που θα εποπτεύεται από ένα τρίτο υπουργείο π.χ. το Οικονομικών, και όχι το ΥΠΕΝ. Αυτό άλλωστε ακριβώς το μοντέλο εφαρμόζεται και στην υπόλοιπη Ευρώπη, προκειμένου να διασφαλίζεται η ισότιμη μεταχείριση όλων των παικτών στην αγορά. Τα δίκτυα μεταφοράς δεν εποπτεύονται από το αρμόδιο υπουργείο Ενέργειας.
Παράλληλα, αν η ΔΕΗ διατηρήσει ένα ποσοστό μετοχών, αυτές θα είναι «προνομιούχες», με τη χρηματιστηριακή έννοια, θα δικαιούνται μέρισμα αλλά δεν θα έχουν δικαίωμα στο management και ψήφο στη Γενική Συνέλευση.
Αναφορικά με την αποπληρωμή της ΔΕΗ, το Δημόσιο μπορεί να χρειαστεί να καταβάλει για το 51% ακόμη και πάνω από 600 εκατ. ευρώ. Το σενάριο που είχε εξεταστεί στο παρελθόν και επανεξετάζεται τώρα είναι η αποπληρωμή της ΔΕΗ από μελλοντικά μερίσματα του ΑΔΜΗΕ, σε συνδυασμό με swap μετοχών που κατέχει το Δημόσιο σε άλλες εταιρείες του τομέα της ενέργειας ή άλλες ΔΕΚΟ (π.χ. ΕΛΠΕ, ΕΥΔΑΠ).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου