Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2016

Χωρίς πλαφόν για πώληση ρεύματος στις βιομηχανίες και με ελεύθερες εξαγωγές προχωράνε τελικά οι δημοπρασίες NOME


 

Θοδωρής Παναγούλης

Τον τελικό Κώδικα Συναλλαγών Δημοπρασιών Προθεσμιακών Προϊόντων Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΝΟΜΕ) ενέκρινε, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress,  η ΡΑΕ και συνεπώς ανοίγει ο δρόμος για να πραγματοποιηθεί η πρώτη δημοπρασία εντός του Οκτωβρίου.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι μετά τη δημόσια διαβούλευση που πραγματοποιήθηκε επί του σχεδίου που
είχε εκπονήσει ο ΛΑΓΗΕ, αλλά κυρίως μετά τις αντιρρήσεις που εξέφρασε η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν, έχουν αλλάξει δύο από τις βασικές δεσμεύσεις που προέβλεπε ο αρχικός κώδικας. Δηλαδή το ανώτατο όριο (πλαφόν) που ετίθετο στους προμηθευτές για το ρεύμα που θα μπορούσαν να πουλάνε στις ενεργοβόρες βιομηχανίες και την απαγόρευση εξαγωγών.
Όσον αφορά το πρώτο, υπήρχε ρητή απαίτηση των τεχνικών κλιμακίων των δανειστών για «μπλόκο» στις ενεργοβόρες βιομηχανίες που θέλουν να συμμετέχουν στις δημοπρασίες όχι ευθέως αλλά δια της πλαγίας, δηλαδή παίρνοντας άδεια προμηθευτού και προμηθεύοντας, στην ουσία, μόνον τις δικές τους παροχές. Οι δανειστές επέμειναν αρχικά ότι τα NOME δεν πρέπει να αξιοποιηθούν για τη μείωση του κόστους της βιομηχανίας, αλλά αποτελούν «εργαλείο» για να αποκτήσουν οι προμηθευτές πρόσβαση στα ανταγωνιστικά καύσιμα, λιγνίτη και νερά, να «κλειδώσουν» χαμηλές τιμές αγοράς της ενέργειας, ώστε στη συνέχεια να μπορούν να συνάψουν μακρόχρονες συμβάσεις με τους καταναλωτές και να ανοίξει έτσι η λιανική του ρεύματος.
Η πρόταση που περιλάμβανε ο κώδικας που έβγαλε σε διαβούλευση η ΡΑΕ για το θέμα αυτό ήταν να τίθεται ανώτατο όριο σε κάθε προμηθευτή για το ποσοστό του όγκου πωλήσεών του που μπορεί να απευθύνεται στις ενεργοβόρες βιομηχανίες (που καταναλώνουν πάνω από 13 GWh το χρόνο). Το ποσοστό αυτό είχε τεθεί στο 35% του συνολικού όγκου κάθε προμηθευτή.
Τώρα, σύμφωνα πάντα με τις πληροφορίες του energypress, αποφασίστηκε να καταργηθεί εντελώς αυτός ο περιορισμός.
Όσον αφορά το δεύτερο θέμα, το «αγκάθι» που προσπαθούσε να αντιμετωπίσει ο κώδικας στην αρχική του μορφή, ήταν το πώς θα αποφευχθεί η μαζική εξαγωγή από κάποιους προμηθευτές του φθηνού ρεύματος που θα αγοράζουν από τις δημοπρασίες. Έτσι ετέθη ανώτατο όριο σε κάθε προμηθευτή για το ποσοστό του όγκου πωλήσεών του που μπορεί να εξαχθεί, παρά το γεγονός ότι οι δανειστές επέμεναν ότι δεν πρέπει να τίθεται κανένας περιορισμός.
Εν τέλει, αποφασίστηκε να μην υπάρχει κανένας περιορισμός για τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (πρακτικά μένει ελεύθερη η διασύνδεση προς Ιταλία) αλλά να τίθεται περιορισμός για τις χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και εκτός ενεργειακής ένωσης (πρακτικά στη διασύνδεση προς Τουρκία).
Πέραν αυτών, με βάση τον Κώδικα ρυθμίζονται επίσης θέματα που σχετίζονται με:
·  το Μητρώο Συμμετεχόντων του Συστήματος Συναλλαγών Δημοπρασιών Προθεσμιακών Προϊόντων Ηλεκτρικής Ενέργειας,
·  τα δημοπρατούμενα προθεσμιακά προϊόντα ηλεκτρικής ενέργειας,
·  τον τύπο και τη διαδικασία οργάνωσης και διεξαγωγής των δημοπρασιών (ενδεικτικά υποβολή δηλώσεων αγοράς και κατάρτιση αποτελεσμάτων),
·  το μηχανισμό καταμερισμού των προθεσμιακών προϊόντων,
·  τη δευτερογενή αγορά,
·  τις δηλώσεις χρήσης των ποσοτήτων προθεσμιακών μηνιαίων υποπροϊόντων,
·  τις διαδικασίες εκκαθάρισης και διακανονισμών συναλλαγών.

ΠΗΓΗ http://energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου