Γιώργος Φιντικάκης
Ταχύτερα απ’ ότι προβλέπει η ελληνική πρόταση πρέπει να έχει μειωθεί το μερίδιο της ΔΕΗ στο λιγνίτη, είναι το μύνημα των Βρυξελλών προς το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Στην επιτάχυνση της αποεπένδυσης του λιγνιτικού
δυναμικού της ΔΕΗ εστιάζουν σύμφωνα με πληροφορίες του "Energypress" οι κοινοτικές ενστάσεις ως προς την ελληνική πρόταση, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για το μείγμα των προς πώληση μονάδων. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η ελληνική πρόταση τοποθετεί την μείωση κατά 40% του μεριδίου της ΔΕΗ στο λιγνίτη μετά το 2020-2021, ακόμη και αν έχει στο μεταξύ ευοδωθεί ο διαγωνισμός πώλησης των λιγνιτικών μονάδων. Και αυτό καθώς τα επόμενα χρόνια το λιγνιτικό δυναμικό της ΔΕΗ θα αυξομειωθεί αρκετές φορές, πρώτα με την διακοπή λειτουργίας της Καρδιάς (2019), και μετά με την ένταξη σε αυτό, της νέας μονάδας Πτολεμαίδα V (2022). Στον οδικό χάρτη λοιπόν που συνοδεύει την περίφημη λίστα με τις προς πώληση μονάδες, η οριστική μείωση κατά 40% της παρουσίας της ΔΕΗ στο λιγνίτη τοποθετείται αρκετά μετά το 2020, κάτι που βρίσκει αντίθετη την DG Comp με την οποία και γίνεται η συζήτηση. Η τελευταία θα ήθελε η αποεπένδυση κατά 40% του λιγνιτικού δυναμικού της ΔΕΗ να επιτευχθεί νωρίτερα, δηλαδή πριν το 2020. Κάτι τέτοιο όμως μπορεί να σημαίνει και ανατροπές ως προς το τελικό μείγμα των μονάδων που θα χρειασθεί να πουληθούν. "Οι ενστάσεις έχουν να κάνουν ως προς τον χρονισμό της μείωσης του μεριδίου της ΔΕΗ στο λιγνίτη", σημειώνει κοινοτική πηγή στο “Energypress”. Και εξηγεί ότι "παρά την πώληση κάποιων μονάδων, η προσθήκη νέων, μεταθέτει ουσιαστικά την μνημονιακή δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης για μετά το 2020, όταν η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού πιστεύει ότι αυτό πρέπει να συμβεί νωρίτερα". Στο ερώτημα κατά πόσο η Επιτροπή εγκρίνει την ελληνική πρόταση, η απάντηση του συνομιλητή μας είναι ότι εξετάζεται κατά πόσο το προσφερόμενο πακέτο ανταποκρίνεται στους όρους της συμφωνίας, δίχως περαιτέρω διευκρινίσεις. Θυμίζουμε ότι η ελληνική πρόταση περιλαμβάνει τις δύο μονάδες του Αμύνταιου (600 MW), τη μονάδα της Μελίτης Ι που βρίσκεται σε λειτουργία (330 MW), την άδεια για κατασκευή νέας μονάδας επίσης στη Μελίτη (450 MW), μαζί με τα ορυχεία που τις τροφοδοτούν (Αμύνταιο, Λακκιά, Βεύη). Η πρόταση αντιστοιχεί στο 36% των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ και στο 42% των ορυχείων με βάση τη θερμογόνο δύναμη του λιγνίτη Ενα θέμα λοιπόν που πράγματι προβληματίζει τις Βρυξέλλες είναι κατά πόσο συνάδει με το πνεύμα της συμφωνίας η πώληση μονάδων, όπως αυτή του Αμυνταίου, του οποίου η διάρκεια ζωής λήγει το 2020, και για να μπορέσει να λειτουργήσει για ακόμη 10-15 χρόνια χρειάζεται μια επένδυση της τάξης των 100 εκατ. ευρώ. Σε αυτό στάδιο φαίνεται ότι βρίσκεται η συζήτηση με τους κοινοτικούς. Σενάρια που θέλουν την Κομισιόν να ζητά την πώληση του σταθμού του Αγίου Δημητρίου (1.450 MW) διαψεύδονται τόσο από κύκλους του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, όσο και από την ίδια την ΔΕΗ. "Αν χάσει η ΔΕΗ το συγκρότημα του Αγίου Δημητρίου, τότε με τι θα απομείνει ; Με την άδεια για την Μελίτη ΙΙ ;", διερωτάται χαρακτηριστικά άνθρωπος με γνώση των διαπραγματεύσεων, θυμίζοντας αφενός ότι η εταιρεία προχωρά ήδη σε επενδύσεις περιβαλλοντικού χαρακτήρα οι οποίες και θα αυξήσουν την διάρκεια ζωής του, αφετέρου πόσο τεχνικά δύσκολο είναι να "σπάσουν" κάποιες μονάδες αφού ο σταθμός έχει κοινές υποδομές. Οσο για τα υπόλοιπα εργοστάσια, τα μεν της Μεγαλόπολης (511 MW), τροφοδοτούνται από κοίτασμα που δεν έχει μεγάλη διάρκεια ζωής, η δε, υπό κατασκευή μονάδα της Πτολεμαίδας V, θεωρείται -τουλάχιστον από το ΥΠΕΝ- απαραίτητη για να διασφαλίσει την επόμενη ημέρα της ΔΕΗ. Εάν ωστόσο η συζήτηση με τις Βρυξέλλες οδηγηθεί σε αδιέξοδο, και δεδομένου ότι η ελληνική πλευρά δεν συζητά καν για υδροηλεκτρικά, είναι προφανές ότι η κυβέρνηση θα αναγκαστεί να αντικαταστήσει το μείγμα της πρότασης με κάποιες από τις παραπάνω μονάδες, επιλογή δύσκολη για τους λόγους που προαναφέραμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου