Οι ανάγκες υποκατάστασης με νέους σταθμούς δεν θα μπορέσουν να καλυφθούν με τον ρυθμό προσαρμογής στην πράσινη ενέργεια που έχει υιοθετήσει η Κομισιόν
Mελέτη της Eurelectric θέτει μεγάλα ερωτήματα στην Κομισιόν για τον τρόπο που θα υλοποιηθεί ο κανόνας 550 EPS, που έχει στόχο να μειώσει δραστικά τους εκπεμπόμενους ρύπους και να διασφαλίσει την κατεύθυνση της καθαρής ενέργειας.
Σημείο αναφοράς της μεθοδολογίας του παραπάνω κανόνα
είναι η απόδοση σε εκπομπές ρύπων για 550 γραμμάριαΣημείο αναφοράς της μεθοδολογίας του παραπάνω κανόνα
H Eurelectric είναι ο σύνδεσμος των ευρωπαικών εταιριών ηλεκτρικής ενέργειας που αριθμεί 34 μέλη από 32 χώρες.
Η μέθοδος 550 EPS δεν θα επιτύχει τον στόχο για μείωση των ρύπων
Σύμφωνα με την μελέτη που εκπόνησε σημειώνει ότι οι συνολικές εκπομπές ρύπων CO2 που καλύπτονται από το καπέλο του πλαισίου ETC θα μείνουν σταθερές.
Αυτό βέβαια είναι αναμενόμενο καθώς έτσι ορίζει το EU ETS, δηλαδή το Σύστημα Συναλλαγών Ρύπων της Ευρωπαικής Ένωσης, που αποτελεί την πρώτη και μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως και αποτελεί το βασικό εργαλείο για την μείωση των ρύπων με αποτελεσματικότητα στο κόστος.
Λειτουργεί σε 31 κράτη, τις 28 χώρες της Ευρωπαικής Ένωσης μαζί με την Ισλανδία, το Λιχνεστάιν και την Νορβηγία.
Οι εκπομπές περιορίζονται στις 11ΟΟΟ βαριάς μορφής από ενεργειακούς σταθμούς, βιομηχανίες και αεροπορικές εταιρίες, που κινούνται μεταξύ των χωρών αυτών.
Όπως όμως υπογραμμίζει η μελέτη, πρόσθετες μειώσεις ρύπων συγκρινόμενες με το σενάριο αναφοράς της ανάλυσης θα γίνουν με ένα μέσο premium στα 32 ευρώ ανά τόνο σε υψηλότερο επίπεδο από αυτό που ορίζει το ETS, δηλαδή το Σύστημα Συναλλαγών Ρύπων που αναφέρθηκε. Αυτό αντιπροσωπεύει ένα συνολικό πρόσθετο κόστος ύψους 58 δις ευρώ με βάση τρέχουσες τιμές του 2016.
Παράλληλα 9GW νέας δυναμικότητας θερμικής ενέργειας αιχμής θα μπορούσαν να μπουν στο σύστημα, στο ξεκίνημα της ανάπτυξης των μπαταριών και του DSR που αφορά έργα μεγάλης κλίμακας στον τομέα των Ανανεωσίμων.
Αυτό βέβαια είναι αναμενόμενο καθώς έτσι ορίζει το EU ETS, δηλαδή το Σύστημα Συναλλαγών Ρύπων της Ευρωπαικής Ένωσης, που αποτελεί την πρώτη και μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως και αποτελεί το βασικό εργαλείο για την μείωση των ρύπων με αποτελεσματικότητα στο κόστος.
Λειτουργεί σε 31 κράτη, τις 28 χώρες της Ευρωπαικής Ένωσης μαζί με την Ισλανδία, το Λιχνεστάιν και την Νορβηγία.
Οι εκπομπές περιορίζονται στις 11ΟΟΟ βαριάς μορφής από ενεργειακούς σταθμούς, βιομηχανίες και αεροπορικές εταιρίες, που κινούνται μεταξύ των χωρών αυτών.
Όπως όμως υπογραμμίζει η μελέτη, πρόσθετες μειώσεις ρύπων συγκρινόμενες με το σενάριο αναφοράς της ανάλυσης θα γίνουν με ένα μέσο premium στα 32 ευρώ ανά τόνο σε υψηλότερο επίπεδο από αυτό που ορίζει το ETS, δηλαδή το Σύστημα Συναλλαγών Ρύπων που αναφέρθηκε. Αυτό αντιπροσωπεύει ένα συνολικό πρόσθετο κόστος ύψους 58 δις ευρώ με βάση τρέχουσες τιμές του 2016.
Παράλληλα 9GW νέας δυναμικότητας θερμικής ενέργειας αιχμής θα μπορούσαν να μπουν στο σύστημα, στο ξεκίνημα της ανάπτυξης των μπαταριών και του DSR που αφορά έργα μεγάλης κλίμακας στον τομέα των Ανανεωσίμων.
Η εφαρμογή του 550 EPS θα αυξήσει το κόστος για τους καταναλωτές κατά 108 δις ευρώ στην περίοδο 2020-2040
Τα ενεργειακά κόστη θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 73 δις δολάρια την περίοδο 2020-2040 και ο κύκλος εργασιών από επέκταση της δυναμικότητας των θερμικών σταθμών τουλάχιστον κατά 35 δις ευρώ σε σταθερές τιμές 2016.
Επιπρόσθετα υφίσταται το ρίσκο για επενδύσεις ύψους 20 δις σε θερμικά εργοστάσια παραγωγής.
Συνολικά όλα αυτά τα πρόσθετα κόστη θα υποβαθμίσουν την ανταγωνιστικότητα της αγοράς ηλεκτρισμού και θα μειώσουν την ταχύτητα επέκτασης του εξηλεκτρισμού.
Το 550 EPS αυξάνει τα ρίσκα για την κάλυψη των αναγκών και ανεβάζει την εξάρτηση από το φυσικό αέριο
Το γεγονός επίσης ότι ακατάλληλες μονάδες θα τεθούν εκτός λειτουργίας θα δημιουργήσει τεράστια αβεβαιότητα για την διασφάλιση της κάλυψης των ενεργειακών αναγκών οδηγώντας σε μεγαλύτερα ρίσκα για τους βασικούς παράγοντες της αγοράς.
Αυτό θα σημάνει την αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου και την αύξηση επίσης εισαγωγής του για ορισμένες χώρες. Από πρόσθετες αναλύσεις προβλέπεται μάλιστα ότι η κατανάλωση φυσικού αερίου θα αυξηθεί 40% μεταξύ 2020 και 2040 με σημαντικές επιπτώσεις στην Ανατολική Ευρώπη.
Επιπρόσθετα υφίσταται το ρίσκο για επενδύσεις ύψους 20 δις σε θερμικά εργοστάσια παραγωγής.
Συνολικά όλα αυτά τα πρόσθετα κόστη θα υποβαθμίσουν την ανταγωνιστικότητα της αγοράς ηλεκτρισμού και θα μειώσουν την ταχύτητα επέκτασης του εξηλεκτρισμού.
Το 550 EPS αυξάνει τα ρίσκα για την κάλυψη των αναγκών και ανεβάζει την εξάρτηση από το φυσικό αέριο
Το γεγονός επίσης ότι ακατάλληλες μονάδες θα τεθούν εκτός λειτουργίας θα δημιουργήσει τεράστια αβεβαιότητα για την διασφάλιση της κάλυψης των ενεργειακών αναγκών οδηγώντας σε μεγαλύτερα ρίσκα για τους βασικούς παράγοντες της αγοράς.
Αυτό θα σημάνει την αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου και την αύξηση επίσης εισαγωγής του για ορισμένες χώρες. Από πρόσθετες αναλύσεις προβλέπεται μάλιστα ότι η κατανάλωση φυσικού αερίου θα αυξηθεί 40% μεταξύ 2020 και 2040 με σημαντικές επιπτώσεις στην Ανατολική Ευρώπη.
Περαιτέρω μελέτες μπορούν να φωτίσουν σημεία που πρέπει να προσδιορίσει η πρόταση της Κομισιόν
Μπαίνουν λοιπόν τα ερωτήματα :
Σε πρακτικό επίπεδο πώς η Κομισιόν θα προτείνει να υλοποιηθεί το 550 EPS;
Ποιές θα είναι οι ρεαλιστικές ημερομηνίες για την εκτέλεση και ολοκλήρωση του προγράμματος;
Γιατί υπάρχει ενιαίο πλαίσιο εφαρμογής σε ευρωπαικό επίπεδο όταν οι επιπτώσεις διαφέρουν τόσο πολύ σε τομείς και χώρες της Ένωσης;
Τούτων δοθέντων είναι προφανές ότι θα υπάρξει από το 2020 και πέρα πολύ σημαντικό ενεργειακό έλλειμμα για την ελληνική οικονομία αν δεν εισέλθουν στον Μηχανισμό Ευελιξίας, που αντιπροσωπεύει τα νέα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος οι μονάδες της ΔΕΗ.
Για τον λόγο αυτό είναι προφανές ότι για την δεκαετία που ξεκινά από το 2020 οι προσαρμογές από την πλευρά των Βρυξελλών θα είναι τέτοιες, που θα διασφαλίσουν την ενεργειακή επάρκεια της χώρας δίνοντας τα ΑΔΙ στις μονάδες της ΔΕΗ.
Μπαίνουν λοιπόν τα ερωτήματα :
Σε πρακτικό επίπεδο πώς η Κομισιόν θα προτείνει να υλοποιηθεί το 550 EPS;
Ποιές θα είναι οι ρεαλιστικές ημερομηνίες για την εκτέλεση και ολοκλήρωση του προγράμματος;
Γιατί υπάρχει ενιαίο πλαίσιο εφαρμογής σε ευρωπαικό επίπεδο όταν οι επιπτώσεις διαφέρουν τόσο πολύ σε τομείς και χώρες της Ένωσης;
Τούτων δοθέντων είναι προφανές ότι θα υπάρξει από το 2020 και πέρα πολύ σημαντικό ενεργειακό έλλειμμα για την ελληνική οικονομία αν δεν εισέλθουν στον Μηχανισμό Ευελιξίας, που αντιπροσωπεύει τα νέα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος οι μονάδες της ΔΕΗ.
Για τον λόγο αυτό είναι προφανές ότι για την δεκαετία που ξεκινά από το 2020 οι προσαρμογές από την πλευρά των Βρυξελλών θα είναι τέτοιες, που θα διασφαλίσουν την ενεργειακή επάρκεια της χώρας δίνοντας τα ΑΔΙ στις μονάδες της ΔΕΗ.
Χωρίς τη συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ η σημερινή (6/8) σύσκεψη στις Βρυξέλλες για τη διασύνδεση Κρήτη - Αττική
Η απόφαση του Διαχειριστή να μη μεταβεί στις Βρυξέλλες, φανερώνει πως οι διαφορές με την κοινοπραξία EuroAsia παραμένουν αγεφύρωτες
Ο ΑΔΜΗΕ δεν θα δώσει το «παρών» στη σημερινή (6/8) συνάντηση στις Βρυξέλλες για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτη - Αττική, καθώς η κοινοπραξία του EuroAsia Interconnector εξακολουθεί να παραμένει αρνητική σε βασικές προϋποθέσεις για την ευόδωση της συνεργασίας των δύο πλευρών.
Έτσι, με δεδομένο πως αυτή η στάση του EuroAsia οδήγησε σε πλήρες αδιέξοδο τις συνομιλίες των δύο πλευρών στην προηγούμενη σύσκεψη της 12ης Ιουλίου, ο Διαχειριστής αποφάσισε να μην συμμετάσχει στη νέα συνάντηση.
Η σημερινή, τέταρτη κατά σειρά σύσκεψη γίνεται στις Βρυξέλλες, με πρωτοβουλία της Κομισιόν ως μία ύστατη απόπειρα για να εξευρεθεί μία συμβιβαστική λύση για τη συνεργασία του ΑΔΜΗΕ με την κοινοπραξία, με σκοπό την από κοινού υλοποίηση του έργου.
Σε αυτήν, θα πάρουν μέρος εκπρόσωποι της Ε.Ε., της ΡΑΕ, της Ρυθμιστικής Αρχής της Κύπρου (ΡΑΕΚ), ενώ όπως είναι φυσικό είχαν κληθεί και αντιπροσωπείες των δύο πλευρών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο διάστημα που μεσολάβησε από τις 12 Ιουλίου, η Κομισιόν ανέλαβε διαμεσολαβητικές προσπάθειες για να διερευνηθεί το ενδεχόμενο σύγκλισης του Έλληνα Διαχειριστή με την κοινοπραξία.
Ωστόσο, όπως δείχνει και η απόφαση του ΑΔΜΗΕ, οι διαφορές παρέμειναν αγεφύρωτες.
Αξιώσεις εκτός Μνημονίου Συνεργασίας
Υπενθυμίζεται πως ο ΑΔΜΗΕ επιρρίπτει στην κοινοπραξία αναδίπλωση σε όσα προέβλεπε το Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) που είχαν συνυπογράψει τον Οκτώβριο του 2017, καθώς στην πορεία ο EuroAsia Interconnector ζήτησε η εταιρεία ειδικού σκοπού (SPV) που θα σύστηναν να αναλάβει μόνο τη χρηματοδότηση της διασύνδεσης.
Έτσι, η κοινοπραξία ήγειρε την αξίωση να αναλάβει η ίδια τον ρόλο του promoter του έργου, από τη στιγμή που θα αποτελούσε τμήμα του συνολικού της project, για τη διασύνδεση των συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ελλάδας, μέσω της Κρήτης.
Παράλληλα, ο Έλληνας Διαχειριστής είχε πρότεινε για το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας 200 εκατ. ευρώ, ενώ ο Εuroasia αντιπρότεινε μόλις 24.000 ευρώ.
Μία αντιπρόταση που έθεσε εν αμφιβόλω την κεφαλαιακή επάρκεια της κοινοπραξίας για την υλοποίηση ενός έργου προϋπολογισμού περί το 1 δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται πως, στη συνάντηση της 12ης Ιουλίου, η Κομισιόν είχε ζητήσει από τον Euroasia να προσκομίσει τα proof of funds που να στοιχειοθετούν την οικονομική του φερεγγυότητα, αλλά και να τοποθετηθεί με συγκεκριμένα σχόλια και παρατηρήσεις στο προσχέδιο συμφωνίας μετόχων που είχε λάβει νωρίτερα από τον ΑΔΜΗΕ, και το οποίο συντάχθηκε στη βάση του MoU.
Ωστόσο, στη συνάντηση η κοινοπραξία ακολούθησε την ίδια στάση με τις προηγούμενες συσκέψεις, επαναλαμβάνοντας τις ίδιες αξιώσεις.
Κάτι που, σε συνδυασμό με την έκδοση μία ημέρα νωρίτερα της τελευταίας έκδοσης του ACER για τα έργα PCI, στο οποίο αποτυπωνόταν διετής καθυστέρηση στο project του EuroAsia Interconnector, οδήγησε την Κομισιόν να αναθέσει στη ΡΑΕ να αποφασίσει τον τρόπο υλοποίησης της διασύνδεσης.
Έτσι, με δεδομένο πως αυτή η στάση του EuroAsia οδήγησε σε πλήρες αδιέξοδο τις συνομιλίες των δύο πλευρών στην προηγούμενη σύσκεψη της 12ης Ιουλίου, ο Διαχειριστής αποφάσισε να μην συμμετάσχει στη νέα συνάντηση.
Η σημερινή, τέταρτη κατά σειρά σύσκεψη γίνεται στις Βρυξέλλες, με πρωτοβουλία της Κομισιόν ως μία ύστατη απόπειρα για να εξευρεθεί μία συμβιβαστική λύση για τη συνεργασία του ΑΔΜΗΕ με την κοινοπραξία, με σκοπό την από κοινού υλοποίηση του έργου.
Σε αυτήν, θα πάρουν μέρος εκπρόσωποι της Ε.Ε., της ΡΑΕ, της Ρυθμιστικής Αρχής της Κύπρου (ΡΑΕΚ), ενώ όπως είναι φυσικό είχαν κληθεί και αντιπροσωπείες των δύο πλευρών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο διάστημα που μεσολάβησε από τις 12 Ιουλίου, η Κομισιόν ανέλαβε διαμεσολαβητικές προσπάθειες για να διερευνηθεί το ενδεχόμενο σύγκλισης του Έλληνα Διαχειριστή με την κοινοπραξία.
Ωστόσο, όπως δείχνει και η απόφαση του ΑΔΜΗΕ, οι διαφορές παρέμειναν αγεφύρωτες.
Αξιώσεις εκτός Μνημονίου Συνεργασίας
Υπενθυμίζεται πως ο ΑΔΜΗΕ επιρρίπτει στην κοινοπραξία αναδίπλωση σε όσα προέβλεπε το Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) που είχαν συνυπογράψει τον Οκτώβριο του 2017, καθώς στην πορεία ο EuroAsia Interconnector ζήτησε η εταιρεία ειδικού σκοπού (SPV) που θα σύστηναν να αναλάβει μόνο τη χρηματοδότηση της διασύνδεσης.
Έτσι, η κοινοπραξία ήγειρε την αξίωση να αναλάβει η ίδια τον ρόλο του promoter του έργου, από τη στιγμή που θα αποτελούσε τμήμα του συνολικού της project, για τη διασύνδεση των συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ελλάδας, μέσω της Κρήτης.
Παράλληλα, ο Έλληνας Διαχειριστής είχε πρότεινε για το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας 200 εκατ. ευρώ, ενώ ο Εuroasia αντιπρότεινε μόλις 24.000 ευρώ.
Μία αντιπρόταση που έθεσε εν αμφιβόλω την κεφαλαιακή επάρκεια της κοινοπραξίας για την υλοποίηση ενός έργου προϋπολογισμού περί το 1 δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται πως, στη συνάντηση της 12ης Ιουλίου, η Κομισιόν είχε ζητήσει από τον Euroasia να προσκομίσει τα proof of funds που να στοιχειοθετούν την οικονομική του φερεγγυότητα, αλλά και να τοποθετηθεί με συγκεκριμένα σχόλια και παρατηρήσεις στο προσχέδιο συμφωνίας μετόχων που είχε λάβει νωρίτερα από τον ΑΔΜΗΕ, και το οποίο συντάχθηκε στη βάση του MoU.
Ωστόσο, στη συνάντηση η κοινοπραξία ακολούθησε την ίδια στάση με τις προηγούμενες συσκέψεις, επαναλαμβάνοντας τις ίδιες αξιώσεις.
Κάτι που, σε συνδυασμό με την έκδοση μία ημέρα νωρίτερα της τελευταίας έκδοσης του ACER για τα έργα PCI, στο οποίο αποτυπωνόταν διετής καθυστέρηση στο project του EuroAsia Interconnector, οδήγησε την Κομισιόν να αναθέσει στη ΡΑΕ να αποφασίσει τον τρόπο υλοποίησης της διασύνδεσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου