Επισήμως για το υπουργείο ενέργειας τρέχει κανονικά η ημερομηνία της 7ης Ιανουαρίου και κατά συνέπεια την ερχόμενη Δευτέρα αναμένεται η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών στο διαγωνισμό πώλησης των λιγνιτών ΔΕΗ.
Στον αντίποδα, από την πλευρά των επενδυτών η εικόνα που
μεταφέρεται είναι ότι εάν δεν δοθεί νέα αναβολή τότε υπάρχει σοβαρό ρίσκο είτε να μην υπάρξουν καθόλου προσφορές και ο διαγωνισμός να κηρυχθεί άγονος είτε οι προσφορές που θα κατατεθούν να είναι εξαιρετικά χαμηλές.
μεταφέρεται είναι ότι εάν δεν δοθεί νέα αναβολή τότε υπάρχει σοβαρό ρίσκο είτε να μην υπάρξουν καθόλου προσφορές και ο διαγωνισμός να κηρυχθεί άγονος είτε οι προσφορές που θα κατατεθούν να είναι εξαιρετικά χαμηλές.
Αυτός ο κίνδυνος είναι σε γνώση τόσο του υπουργείου ενέργειας όσο και της ΔΕΗ και υφίσταται παρά τις πρόσφατες κινήσεις και τις αλλαγές που επήλθαν στο SPA προκειμένου να ικανοποιηθούν τα αιτήματα των επενδυτών.
Επί της ουσίας δηλαδή, εάν οι επενδυτές κληθούν να καταθέσουν προσφορές σε τρεις ημέρες, τότε δεν μπορούν να ενσωματώσουν σε αυτές, τα νέα δεδομένα έχουν προκύψει από τις αλλαγές που έγιναν στο SPA. Για ποιο λόγο;
Καταρχάς στο μείζον θέμα της μετακίνησης των εργαζομένων. Στο SPA αλλά και την απόφαση του ΔΣ της ΔΕΗ που αναρτήθηκαν στο VDR γίνεται αναφορά για αποχώρηση εργαζόμενων, η οποία αφορά σε τρεις διαφορετικές κατηγορίες. Ωστόσο καθώς ακόμη δεν έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες, αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να υπολογιστεί ο ακριβής αριθμός των εργαζομένων που θα αποχωρήσουν. Επομένως, οι ενδιαφερόμενοι δεν μπορούν να ποσοτικοποιήσουν και να ενσωματώσουν στις προσφορές τους το νέο δεδομένο που έχει προκύψει για το εργασιακό.
Το ίδιο ισχύει και για τα ΑΔΙ. Μπορεί στο SPA να γίνεται αναφορά στην προκοινοποίηση του μηχανισμού από ελληνικής πλευράς στην ΕΕ και επιπρόσθετα να υπάρχει ενδεικτική τιμή αποζημίωσης στις 40 χιλιάδες ευρώ ανά μεγαβάτ (με ρήτρες και αιρέσεις σε περίπτωση που η τιμή που εγκριθεί θα είναι διαφορετική) ωστόσο και εδώ οι επενδυτές δεν μπορούν να συμπεριλάβουν στις προσφορές τους πιθανά έσοδα από το μηχανισμό επάρκειας ισχύος, τουλάχιστον στην παρούσα φάση. Αυτό θα μπορούσε να αλλάξει, μόνο εφόσον υπήρχε ένα θετικό μήνυμα ή μια καταρχάς έγκριση από τις Βρυξέλλες. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν υφίσταται αυτή τη στιγμή και βαδίζουμε στην ημερομηνία της 7ης Ιανουαρίου, πρακτικά χωρίς ΑΔΙ.
Ακόμη πιο θολό είναι το τοπίο σε σχέση με το αίτημα για επαρκή προμήθεια λιγνίτη σε συγκεκριμένη τιμή, για την μονάδα της Μελίτης. Η παράταση που δόθηκε για την εκμετάλλευση του λιγνιτωρυχείου της Αχλάδας, ουσιαστικά δεν απαντά στο αίτημα, αφού δε διασφαλίζει ούτε τις αναγκαίες ποσότητες αλλά ούτε και την τιμή για το καύσιμο λειτουργίας της μονάδας. Επομένως και εδώ υπάρχει σοβαρή αίρεση και αβεβαιότητα που καθιστά δύσκολη εάν όχι αδύνατη την υποβολή ανταγωνιστικής προσφοράς εντός του ρητού υφιστάμενου χρονοδιαγράμματος του διαγωνισμού.
Εδώ θα πρέπει να θυμίσουμε ότι η πλευρά της ΔΕΗ έχει πολλές φορές αναφερθεί στην ανάγκη να καλυφθούν συγκεκριμένα κενά και να εξασφαλιστούν οι προϋποθέσεις εκείνες, που θα οδηγήσουν σε επιτυχία το διαγωνισμό. Αυτό έχει συμβεί πολλάκις, από τη διοίκηση της εταιρείας η οποία μάλιστα έχει αναφερθεί συγκεκριμένα στα θέματα που έχουν τεθεί και βρίσκονται υπό αίρεση από τους επενδυτές (ΑΔΙ, τροφοδοσία Μελίτης κλπ).
Εξαρχής η ΔΕΗ έχει υπογραμμίσει ότι το κρίσιμο ερώτημα και ο φόβος που υπάρχει σε σχέση με την επιτυχία του διαγωνισμού είναι αφενός να προσέλθουν και να καταθέσουν προσφορά οι συμμετέχοντες και αφετέρου να προσφέρουν ένα ικανοποιητικό τίμημα το οποίο θα μπορεί να γίνει αποδεκτό.
«Η ΔΕΗ έχει συμφέρον να πετύχει η πώληση των λιγνιτών, θα γυρίσουμε σελίδα, θα τελειώσουμε με τις υποχρεώσεις και θα αλλάξουμε το ενεργειακό μείγμα» είχε αναφέρει χαρακτηριστικά από το βήμα της επιτροπής παραγωγής και εμπορίου ο πρόεδρος της ΔΕΗ Μ. Παναγιωτάκης, δίνοντας το στίγμα των προσδοκιών της εταιρείας.
Από την πλευρά του υπουργείου πάντως, υπάρχουν και άλλες παράμετροι και δεδομένα που συνυπολογίζονται και τα οποία αφορούν στις γενικότερες υποχρεώσεις και τους σχεδιασμούς του οικονομικού επιτελείου. Το βασικότερο μέλημα του ΥΠΕΝ είναι να μην εμφανιστεί η ελληνική πλευρά ότι υποκινεί ή ότι είναι υπαίτια για τις όποιες καθυστερήσεις στο διαγωνισμό, που αποτελεί μια από τις βασικές μεταμνημονιακές δεσμεύσεις της χώρας μας.
Υπό αυτό το πρίσμα, τα δεδομένα και τα σενάρια γύρω από το διαγωνισμό, είναι πλέον δύο: είτε δίνεται μια νέα επαρκής χρονική αναβολή (ακόμη και μέχρι το Μάρτιο) προκειμένου οι επενδυτές να έχουν μια πλήρη και σαφή εικόνα για τα νέα δεδομένα είτε ο διαγωνισμός προχωρά με σημαντικό ρίσκο αποτυχίας.
Χρήστος Στεφάνου
energypress.gr
energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου