Ο Φεβρουάριος έκλεισε με την Ελλάδα να κατέχει για άλλο ένα μήνα τα «σκήπτρα» της ακρίβειας στη χονδρική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας, όπως και τον Ιανουάριο. Αυτές οι αρνητικές πρωτιές επιβαρύνουν υπέρμετρα την ελληνική κοινωνία και οικονομία που, λόγω της ενεργειακής πολιτικής της κυβέρνησης, είναι αντιμέτωπες με ένα πρωτόγνωρο, μη
παροδικό, κύμα ακρίβειας που απειλεί τη βιωσιμότητά τους.Στον όγδοο μήνα του ελληνικού «ράλι» ακρίβειας προστίθεται η ουκρανική κρίση, πίσω από την οποία η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιχειρεί να κρύψει τις ευθύνες της για την υπέρμετρη επιβάρυνση των νοικοκυριών, των επιχειρήσεων, των αγροτών, των δήμων και του συνόλου της ελληνικής κοινωνίας. Δεν μπορεί όμως να κρύψει τα δικά της στρατηγικά λάθη και παραλείψεις που μας οδήγησαν στις αρνητικές πρωτιές στη χονδρική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη.
Λειτουργία αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας
Η κυβέρνηση εκκίνησε τη λειτουργία της νέας δομής της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, του Target Model, τον Νοέμβριο του 2020, χωρίς επαρκή προετοιμασία. Αμέσως ξεκίνησαν «παιχνίδια» στην Αγορά Εξισορρόπησης που κόστισαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στους καταναλωτές. Ακόμη και σήμερα υπάρχουν καταγγελίες για χειραγώγηση τιμών και λειτουργία καρτέλ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Η κυβέρνηση όμως παραμένει αδρανής μπροστά στις στρεβλώσεις στην αγορά ενέργειας, ενώ και οι αρμόδιες αρχές (ΡΑΕ και Επιτροπή Ανταγωνισμού) δεν προχωρούν σε ελέγχους και ρυθμιστικές παρεμβάσεις.
Η κυβέρνηση είναι υπεύθυνη για το ότι δε λειτουργεί η προθεσμιακή αγορά, δεν υπάρχουν διμερή και προθεσμιακά συμβόλαια, μηχανισμοί δηλαδή αντιστάθμισης κινδύνου (εργαλεία hedging), με αποτέλεσμα οι τιμές χονδρικής να μετακυλίονται πλήρως στη λιανική.
Στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, όπου αυτοί οι μηχανισμοί λειτουργούν, οι επιπτώσεις της κρίσης είναι πιο διαχειρίσιμες, καθώς οι τιμές χονδρικής που διαμορφώνονται καθημερινά στις αγορές επηρεάζουν μόνο σε ένα μικρό ποσοστό το τιμολόγιο λιανικής.
Ρόλος της (έως πρότινος) Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού
Η κυβέρνηση επέλεξε από τους πρώτους μήνες της διακυβέρνησής της, τον Σεπτέμβριο του 2019, να προχωρήσει σε αυξήσεις περίπου 20% στα τιμολόγια της ΔΕΗ που κατέχει δεσπόζουσα θέση στην αγορά, κάτι που αύξησε τα περιθώρια κέρδους για τους ανταγωνιστές της και φυσικά δεν λειτούργησε υπέρ των καταναλωτών. Θυμίζουμε ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε την περίοδο 2015-2019 τα τιμολόγια ρεύματος να μην αυξηθούν ούτε κατά ένα ευρώ αλλά να μειωθούν μεσοσταθμικά κατά 12%.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επέλεξε ακόμη, η ΔΕΗ να απωλέσει τον διαχρονικό κοινωνικό και αναπτυξιακό ρόλο, ώστε να εξασφαλίζει το αγαθό του ηλεκτρισμού στα νοικοκυριά και στις παραγωγικές δυνάμεις της Ελλάδας σε προσιτές τιμές. Προχώρησε στην παράδοση του πλειοψηφικού μεριδίου της ΔΕΗ σε ιδιώτες μέτοχους, μέσω Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου, μακριά από τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες.
Φρόντισε μάλιστα να καταργήσει το ΑΣΕΠ, τη διαφάνεια και τις συλλογικές συμβάσεις στις προσλήψεις στη ΔΕΗ, αλλά και το πλαφόν που ίσχυε για τα διευθυντικά στελέχη. Η αμοιβή του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της ΔΕΗ, Γ. Στάσση, φτάνει στο προκλητικότατο ύψος των 360.000 ευρώ, εξαπλάσια από την αμοιβή του Μ. Παναγιωτάκη, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.Σαν να μην ήταν αρκετά όλα αυτά, το βλέμμα της ΔΕΗ παραμένει προσηλωμένο μόνο στα κέρδη που καταγράφει η μετοχή της στο Χρηματιστήριο. Μία προκλητική επιλογή της κυβέρνησης Μητσοτάκη, σε πλήρη αντίθεση με την πρωτόγνωρη κρίση ακρίβειας στην ενέργεια που απειλεί τη βιωσιμότητα της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας.
Διαβάζουμε μάλιστα για 850 εκατ. ευρώ λειτουργικά κέρδη που αναμένεται να έχει η πλέον «ιδιωτικοποιημένη» ΔΕΗ για το έτος 2021, ενώ η κατά 88,3% κρατική, γαλλική EDF που έχει αντίστοιχα δεσπόζουσα θέση στην αγορά, εφάρμοσε 4% πλαφόν στην αύξηση του κόστους ρεύματος και, για να αντισταθμίσει τη ζημιά, η EDF προχώρησε σε ανακεφαλαιοποίηση ύψους 2,5 δισ ευρώ εκ των οποίων τα 2,1 δισ καλύφθηκαν από το γαλλικό δημόσιο που είναι και ο βασικός μέτοχος.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, πίσω από τον τίτλο απολιγνιτοποίηση, επέλεξε να προσδέσει την ηλεκτροπαραγωγή στην Ελλάδα από ορυκτό, εισαγόμενο και ακριβό φυσικό αέριο. Δεν πρόκειται για ένα σχέδιο απανθρακοποίησης αλλά για ένα σχέδιο αντικατάστασης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ με μονάδες φυσικού αερίου ιδιωτών. Τα στοιχεία της πρόσφατης έκθεσης της ΓΔ Ενέργειας της EE είναι αποκαλυπτικά. Το Γ’ τρίμηνο του 2021 η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 12%, ενώ στην Ευρώπη μειώθηκε κατά 10%. Και ενώ το μερίδιο του φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή στην Ολλανδία μειώθηκε κατά 49% και στη Γαλλία κατά 46%, στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 24%.
Είναι προφανές, από τα παραπάνω, ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν εφαρμόζει μία ενεργειακή πολιτική προς το συμφέρον της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας. Με δικές της ευθύνες οι επιπτώσεις της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία βρίσκει τη χώρα μας ιδιαίτερα ευάλωτη και έντονα εξαρτημένη ενεργειακά. Χρησιμοποιεί επιπλέον, την Ουκρανική κρίση μόνο ως δικαιολογία και αρνείται να πάρει μέτρα ρύθμισης και ελέγχου της ενεργειακής αγοράς και μείωσης της τιμής των ενεργειακών αγαθών. Έτσι όμως οδηγεί την πραγματική οικονομία σε λουκέτα και μεγάλο ποσοστό νοικοκυριών στην ενεργειακή φτώχεια.
Τα αδιέξοδα στην ενέργεια επιβάλλουν αλλαγή της ενεργειακής πολιτικής κάτι που μπορεί να εφαρμόσει αποτελεσματικά μόνο μια νέα κυβέρνηση.
peripteron.eu
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου