Σε νέα παράταση των προθεσμιών κατάθεσης προσφορών στους
δύο εν εξελίξει διαγωνισμούς για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής
υποχρεώνεται η «Αριάδνη» του ΑΔΜΗΕ, καθώς η Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών
Προσφυγών (ΑΕΠΠ) στην οποία έχει προσφύγει η εταιρεία «Euroasia
Interconnector», πάει προς τα
πίσω τη λήψη απόφασης για το θέμα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, αντί
της 15ης Ιουλίου που είχε θέσει αρχικά ως ημέρα συζήτησης και λήψης
απόφασης επί της προσφυγής, η ΑΕΠΠ ενημέρωσε ότι μεταθέτει την
ημερομηνία για τις 22 Ιουλίου.
Ωστόσο, την ίδια αυτή ημερομηνία είχε θέσει η «Αριάδνη» ως
ημερομηνία κατάθεσης προσφορών από τους ενδιαφερόμενους για τους δύο
διαγωνισμούς: Εκείνον για την προμήθεια καλωδίων που αρχικά έληγε στις 8
του μηνός και παρατάθηκε για τις 22 και εκείνον για τους
μετασχηματιστές που έληγε ούτως ή άλλως στις 22.
Με δεδομένο ότι, μέχρι να αποφασίσει η Αρχή Εξέτασης
Προδικαστικών Προσφυγών, οι διαγωνισμοί είναι «παγωμένοι», η χορήγηση
νέας παράτασης στους ενδιαφερόμενες εταιρείες αποτελεί μονόδρομο.
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι φορείς (ΑΔΜΗΕ, ΡΑΕ κ.λπ.)
κατέθεσαν μέσω νομικών υποστηρικτών τις απόψεις τους στην ΑΕΠΠ και η
Αρχή θα αξιολογήσει τις απόψεις αυτές, καθώς και όσα περιλαμβάνονται
στην ένσταση της Euroasia Interconnector σε συνεδρίαση αρμόδιας
Επιτροπής της, στις 22 του μηνός.
Οι πιθανότητες να έχει αποτέλεσμα η προσφυγή της κυπριακής
εταιρείας θεωρούνται ισχνές, αν όχι μηδενικές. Παρόλα αυτά επέρχεται ήδη
καθυστέρηση σε ένα έργο που πρέπει να κινηθεί με μεγάλη ταχύτητα για να
επιτύχει την έγκαιρη ολοκλήρωσή του. Όπως παραδέχτηκε σε πρόσφατη
ενημέρωσή του ο ΑΔΜΗΕ, «ακόμα και αυτή η ολιγοήμερη παράταση, καθυστερεί
εκ νέου ένα έργο μεγάλης σημασίας για την χώρα και κομβικό για την
ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης».
Περιμένουν τη στάση της νέας κυβέρνησης
Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, η προσφυγή της Euroasia
Interconnector, παρότι είναι απίθανο να δικαιωθεί, κατατέθηκε και για
έναν άλλο λόγο: Δεδομένης της πολιτικής αλλαγής στη χώρα μας, η κυπριακή
εταιρεία θέλει να κερδίσει χρόνο, προσδοκώντας μια θετικότερη στάση της
νέας κυβέρνησης. Είναι, δε, γεγονός, ότι η Νέα Δημοκρατία δεν είχε
ξεκαθαρίσει όσο ήταν στην αντιπολίτευση, εάν συμφωνεί με τις κινήσεις
του ΑΔΜΗΕ, της ΡΑΕ και του κ. Σταθάκη ή όχι.
Τη στάση της νέας ηγεσίας του ΥΠΕΝ περιμένει άλλωστε και η
ΡΑΕ (μαζί βεβαίως με την απόφαση της ΑΕΠΠ), προκειμένου να δώσει
«πράσινο φως» και για τον επόμενο διαγωνισμό που αφορά την είσοδο
μετόχων μειοψηφίας στην «Αριάδνη».
Για τη ΡΑΕ, όπως αναφέρουν πληροφορίες, έχει καθοριστική
σημασία, ιδίως σχετικά με τους όρους υπό τους οποίους θα εισέλθουν νέοι
partners στην Αριάδνη, το αν το έργο Αττική - Κρήτη θα κατασκευαστεί ως
εθνικό ή ως μέρος του PCI Αττική – Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ. Υπό αυτή
την έννοια στην Αρχή εκτιμούν ότι είναι λογικό να περιμένουν κάποιο
διάστημα ώστε να καταστεί σαφές από τη νέα κυβέρνηση ποιά στάση θα
κρατήσει: Θα συνεχίσει τη στάση της προηγούμενης κυβέρνησης η οποία είχε
δηλώσει στην Ε.Ε. ότι στηρίζει το PCI μόνον για τα τμήματα από την
Κρήτη έως το Ισραήλ (και ότι το Αττική – Κρήτη θα κατασκευαστεί ως
εθνικό) ή θα αλλάξει στάση και θα εντάξει και τη διασύνδεση της Κρήτης
στο συνολικό PCI;
Επείγον το έργο
Πάντως, το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική είναι κάτι παραπάνω από επείγον.
Η αυξανόμενη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας από το νησί σε
συνδυασμό με τους κοινοτικούς κανονισμούς για την παύση λειτουργίας των
ρυπογόνων μονάδων, ώθησε την Αθήνα στο να επισπεύσει διαδικασία και να
τρέξει το έργο. Ο ΑΔΜΗΕ έχει δεσμευτεί πως η διασύνδεση θα είναι έτοιμη
στο τέλος του 2022.
Πέραν αυτού του γεγονότος, το συγκεκριμένο project είναι μία εκ των κορυφαίων επενδύσεων που δρομολογούνται στη χώρα.
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες στους δύο εν εξελίξει
διαγωνισμούς για τα καλωδιακά τμήματα και τους δύο σταθμούς μετατροπής
εναλλασσόμενου – συνεχούς ρεύματος και έναν υποσταθμό εκδηλώνεται μεγάλο
ενδιαφέρον συμμετοχής από κορυφαίους εγχώριους και ξένους παίκτες στις
συγκεκριμένες κατασκευαστικές εργασίες.
Υπενθυμίζεται ότι η διακήρυξη για τα καλωδιακά τμήματα
(προϋπολογισμός 600 εκατ. ευρώ) αφορά στην μελέτη, προμήθεια και
εγκατάσταση δύο υποβρύχιων καλωδιακών συστημάτων (ανατολικό και δυτικό
κύκλωμα, 2 x 500 MW), των υπόγειων καλωδιακών τμημάτων και των οπτικών
ινών.
Η διακήρυξη για τους Σταθμούς Μετατροπής
Εναλλασσόμενου/Συνεχούς Ρεύματος (προϋπολογισμός 315 εκατ. ευρώ)
περιλαμβάνει τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση δύο Σταθμών Μετατροπής
και ενός Υποσταθμού GIS.
energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου