Οι εξελίξεις στην υπόθεση ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ είναι ραγδαίες
Βασική
δέσμευση της κυβέρνησης του Τσίπρα του Α’ (του διαπραγματευτή) ήταν ότι
τα δίκτυα και βασικές υποδομές στρατηγικής σημασίας, όπως τα αεροδρόμια
και η ΔΕΗ, ανήκουν στο λαό.
Έτσι, ο κ. πρωθυπουργός κατακεραύνωνε από βουλής τις
χρεοκοπημένες ηγεσίες ΝΔ και ΠΑΣΟΚ διατυμπανίζοντας ότι ο ΑΔΜΗΕ και τα
ηλεκτρικά δίκτυα είναι περιουσία του Δημοσίου, τα διαχειρίζεται η ΔΕΗ
και δεν πωλούνται.
Μέσα στην πρεμούρα του, όμως, ξέχασε να καταργήσει τον
προηγούμενο νόμο1 (Ν. 4237/2014) της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου για την πώληση του ΑΔΜΗΕ, που τον Ιανουάριο του 2015 γλύτωσε την ιδιωτικοποίηση κυριολεκτικά στο παρά πέντε.
προηγούμενο νόμο1 (Ν. 4237/2014) της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου για την πώληση του ΑΔΜΗΕ, που τον Ιανουάριο του 2015 γλύτωσε την ιδιωτικοποίηση κυριολεκτικά στο παρά πέντε.
Μεσολάβησαν πάρα πολλά δυσάρεστα ...
Η
διαπραγματευτική στρατηγική αποδείχτηκε λανθασμένη, το ΟΧΙ του
δημοψηφίσματος μεταφράστηκε αυθαίρετα σε ΝΑΙ και ο πολιτικά
χρεωκοπημένος ΣΥΡΙΖΑ (απαλλαγμένος από αριστερά εσωκομματικά βαρίδια)
κλήθηκε να εφαρμόσει το πλέον δυσμενές Μνημόνιο.
Την
κυβέρνηση του Τσίπρα του Α’ (του διαπραγματευτή), διαδέχτηκε η
κυβέρνηση του Τσίπρα του Β’ (του εφαρμοστή) και η πώληση του ΑΔΜΗΕ
επιβλήθηκε ως βασικό προαπαιτούμενο του 3ου Μνημονίου (Ν. 4336/2015).
Όμως,
οι θεσμοί διευκόλυναν τον κ. πρωθυπουργό και πρόσθεσαν στο μνημόνιο μια
ακόμα παράγραφο : ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να αποσχισθεί από τη ΔΕΗ αλλά
μπορεί να παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο, με την προϋπόθεση ότι θα βρεθεί
εναλλακτικό σενάριο με ισοδύναμο αποτέλεσμα σε ότι αφορά το άνοιγμα της
αγοράς.
Βέβαια, οι θεσμοί ξέρουν καλύτερα από όλους ότι :
Ο ΑΔΜΗΕ λόγω του θεσμικού του ρόλου ως διαχειριστή του Συστήματος δεν είναι παίκτης της αγοράς και δε συμμετέχει σε αυτήν.
Έχει πιστοποιηθεί για την ανεξαρτησία της λειτουργίας του (δηλαδή ότι κάνει αντικειμενικά τη δουλειά του) από την ίδια την ΕΕ.
Αποτελεί φυσικό μονοπώλιο και οι επενδύσεις που κάνει (άνω των €325εκ το 2014) είναι ρυθμιζόμενες και ελεγχόμενες από την ΡΑΕ και τη ΕΕ.
Είναι μια κερδοφόρα εταιρία (περί τα €65 εκ. το 2014), η οποία διαχειρίζεται μια αγορά με ετήσιο κύκλο των €4,5δις.
Δεν υπάρχει Ευρωπαϊκή Οδηγία που να επιβάλει το ιδιοκτησιακό καθεστώς του διαχειριστή.
Η
διαχείριση των ηλεκτρικών δικτύων είναι ταυτόσημη με την Εθνική
ανεξαρτησία και την κυριαρχία μιας χώρας (όπως συνομολόγησε και ο κ.
Ντάισελμπλουμ2 όταν ως υπουργός οικονομικών της Ολλανδίας ΑΡΝΗΘΗΚΕ να πουλήσει την κρατική ΤΕΝΕΤ, που διαχειρίζεται το ηλεκτρικό σύστημα της Ολλανδίας.
Ο ΑΔΜΗΕ πρέπει να πωληθεί γιατί έτσι το θέλουν οι θεσμοί.
Το
προεκλογικό παραμύθι του ΣΥΡΙΖΑ ήταν ότι ο ΑΔΜΗΕ θα παραμείνει στον
όμιλο ΔΕΗ και η απαίτηση του μνημονίου για άνοιγμα της αγοράς θα
υλοποιηθεί με την επαναλειτουργία του ΔΕΣΜΗΕ.
Με αυτό ασχοληθήκαμε σε παλαιότερη δημοσίευση3, το μνημόνιο όριζε ρητά ότι ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να αποκοπεί από τον όμιλο της ΔΕΗ και να αποτελέσει ξεχωριστή εταιρία.
Ο κος Τσίπρας και ο κ. Σκουρλέτης ή δεν καταλάβαιναν τι έλεγαν ή απλώς ψεύδονταν.
Μετά
την ανέλπιστα συντριπτική εκλογική νίκη, το μετεκλογικό παραμύθι άλλαξε
: η κυβέρνηση Τσίπρα του Β’ (του εφαρμοστή) θα βρει τρόπο ώστε τα
ηλεκτρικά δίκτυα να παραμείνουν σε Δημόσιο έλεγχο !
Ύστερα από δύο μήνες διαπραγμάτευσης, θεσμοί και κυβέρνηση συμφώνησαν στις 10 Δεκεμβρίου 2015 τα ακόλουθα :
1) Ο ΑΔΜΗΕ αποχωρίζεται από τον όμιλο ΔΕΗ και γίνεται μια ανεξάρτητη εταιρία με συμμετοχή του δημοσίου 51% και 49% ιδιωτική.
2)
Μέρος του 49% των μετοχών θα διατεθεί σε «στρατηγικό επενδυτή» και ένα
άλλο μέρος θα διατεθεί σε μετοχές μέσω του χρηματιστηρίου.
3)
Το Δημόσιο θα διατηρήσει την πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ. αλλά το
πρόσωπο του Δντος Συμβούλου (δηλαδή του πραγματικού αφεντικού) θα πρέπει
να υπάρχει και η σύμφωνη γνώμη των θεσμών ή/και της μειοψηφίας.
4) Η λογιστική αξία του ΑΔΜΗΕ θα αποτιμηθεί από ανεξάρτητο αξιολογητή.
5)
Η αποζημίωση της ΔΕΗ θα γίνει στη βάση της νέας λογιστικής αξίας, και
θα συμπεριλάβει εκκαθαρίσεις (λογιστικά χρέη του ΑΔΜΗΕ προς τη ΔΕΗ από
τις λειτουργίες της αγοράς) αλλά και μελλοντικές οφειλές της ΔΕΗ στο
Δημόσιο, που φοβόμαστε ότι δε θα αργήσουν να έρθουν.
Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των παραπάνω και πολλές άλλες – καθόλου ασήμαντες – λεπτομέρειες θα παρουσιαστούν άμεσα.
Πίσω από το χρυσό χάπι του 51% στο Δημόσιο, κρύβεται μια ταπεινωτική και κατάπτυστη συμφωνία με πολλά σκοτεινά σημεία διότι :
1.
Ο στρατηγικός εταίρος θα είναι και το πραγματικό αφεντικό. Αυτός θα
καθορίζει το πρόγραμμα ανάπτυξης του ηλεκτρικού δικτύου και θα
συγχρηματοδοτεί τα νέα έργα.
Πέρα
από αυτό, είναι ασαφές το με ποια κριτήρια αυτός θα επιλεγεί και τι
είδους ρήτρες ελέγχου από το Δημόσιο θα τεθούν (αν τεθούν).Ήδη ακούγονται σενάρια για τη Γαλλική EdF …
2.
Η εκ νέου αποτίμηση της λογιστικής αξίας του ΑΔΜΗΕ πιθανότατα θα
οδηγήσει σε ένα ακόμα πιο εξευτελιστικό τίμημα (σημειωτέον ότι μέσα σε
μερικούς μήνες αριστερής διακυβέρνησης η λογιστική αξία του ΑΔΜΗΕ
μειώθηκε από 1,4 σε €1,2δις …)
Σημειωτέον
ότι η πραγματική αξία του ΑΔΜΗΕ (κόστος αντικατάστασης εξοπλισμού
υποσταθμών, γραμμών μεταφοράς κλπ χωρίς να υπολογιστούν τα ακίνητα, τα
οικόπεδα και τα λοιπά πάγια) είναι περί τα €8,0δις !
3.
Ο τρόπος αποζημίωσης της ΔΕΗ είναι ασαφής, η οικονομική επιβάρυνση του
Ομίλου θα είναι τεράστια από την απώλεια ενός παγίου του οποίου η
κερδοφορία είναι εξασφαλισμένη από τη λειτουργία της αγοράς.
Από όσα διαρρέουν, το Δημόσιο θα αποπληρώσει τη ΔΕΗ για το 51% των μετοχών από τα μελλοντικά κέρδη του ΑΔΜΗΕ …
4. Είναι
αστείο ότι το Δημόσιο θα αγοράσει τον ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ όταν το
μεγαλύτερο μέρος των απλήρωτων λογαριασμών της ΔΕΗ (άνω των 400εκ. σε
σύνολο 2,3δις) αφορούν οφειλές του Δημοσίου και ιδιαίτερα της Τοπικής
Αυτοδιοίκησης !
Ποσά τα οποία πρέπει να θεωρούνται ξεγραμμένα …
5. Η μετοχοποίηση μέσω του χρηματιστηρίου (σημειωτέον ότι ο δείκτης του Χρηματιστηρίου Αθηνών είναι κάτω από τις 600 μονάδες) συνεπάγεται ότι το τίμημα απόκτησης των μετοχών θα είναι μηδαμινό.
Έτσι,
ο κατακερματισμός του ΑΔΜΗΕ θα είναι ακόμα μεγαλύτερος αφού ανοίγει ο
δρόμος και για άλλους μνηστήρες – πέραν του στρατηγικού εταίρου.
6. Το πώς θα λειτουργεί μια εταιρία που οι μέτοχοι θα είναι ταυτόχρονα και ανταγωνιστές (π.χ. η Ιταλική TERNA, μεγάλο φαβορί της πώλησης μέσω του νόμου Σαμαρά με τη Γαλλική EdF που εμφανίστηκε μετά την επίσκεψη Ολάντ) είναι ένα ερώτημα.
7.
Το γελοίο του θέματος, είναι ότι το πρόσωπο ο Δνων Σύμβουλος δε θα
εκλέγεται από τη συνέλευση των μετόχων (όπου το Δημόσιο θα κατέχει το
51%) αλλά θα συναποφασίζεται από τους μετόχους του 49% και τους θεσμούς !
Με
απλά λόγια, η διοίκηση θα είναι διορισμένη, καταπατώντας κάθε έννοια
νόμου περί Ανωνύμων Εταιριών του Εθνικού και του Κοινοτικού Δικαίου!
Η πώληση του ΑΔΜΗΕ φαίνεται να ακολουθεί τα βήματα της πώλησης του ΟΤΕ, με τη σταδιακή είσοδο ενός στρατηγικού επενδυτή.
Π.χ.
είναι πιθανόν ότι στο άμεσο μέλλον, με μια αύξηση μετοχικού κεφαλαίου
μέσω του χρηματιστηρίου, το Δημόσιο θα απολέσει και την (τυπική)
πλειοψηφία των μετοχών. Ακόμη πιο αμφίβολο αν θα βρεί τα κεφάλαια για να αγοράσει το 51% του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ.
Το πλέον πιθανό είναι ότι σύντομα ο ΑΔΜΗΕ θα περάσει στο σύνολό του σε ξένα χέρια έναντι ευτελούς τιμήματος.
Για
να πούμε περισσότερα θα πρέπει να δούμε το κείμενο της συμφωνίας με
τους θεσμούς και το σχετικό νόμο που θα προωθηθεί στη βουλή άμεσα.
Η
ζημία για τη ΔΕΗ είναι τεράστια, ιδιαίτερα σε συνδυασμό με άλλες
εκκρεμούσες αλλαγές στην αγορά λιανικής (τα περίφημα ΝΟΜΕ, που αφορούν
κυρίως την υποχρεωτική διάθεση μέρους της παραγωγής της ΔΕΗ σε ιδιώτες
προμηθευτές λιανικής).
Για να σας προετοιμάσουμε για επερχόμενα παραμύθια περί νέων ισοδυνάμων, υπενθυμίζουμε ότι το
μνημόνιο προβλέπει ότι σε περίπτωση εμπλοκής στο θέμα των ΝΟΜΕ, η
απάντηση των θεσμών θα είναι η άμεση εφαρμογή του νόμου Σαμαρά για την
«μικρή ΔΕΗ» (Ν. 4273/2014).
Του έτερου νόμου για την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού, που
ο Τσίπρας ο Α’ (ο διαπραγματευτής) ξέχασε να ακυρώσει4 και πιθανότατα ο
Τσίπρας ο Β΄ (ο εφαρμοστής) θα υλοποιήσει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου