Το νέο εργοστάσιο της ΔΕΗ είναι γεγονός!Ένα γιοφύρι της Άρτας, ένα ακόμα χρονίζον πρόβλημα της Ρόδου φαίνεται να βρίσκει τη λύση του. Το νέο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος είναι στην τελική ευθεία για τη λειτουργία του, με τελειωμένα τα κτήρια εκεί έξω απ΄ την Καταβιά, και τις μηχανές να έχουν πάρει το δρόμο για την εγκατάστασή τους.

Τρακόσοι άνθρωποι δουλεύουν αυτή τη στιγμή για την

ολοκλήρωση του έργου που κάποτε όταν όλες οι προτάσεις για την χωροθέτησή του προσέκρουαν σε εμπόδια, ο τότε Νομάρχης Γιάννης Παρασκευάς είχε πει τη φράση που έμεινε πια στην ιστορία «να το φτιάξουμε πάνω σ΄ ένα κάρο…» αφού καμιά θέση δεν είναι κατάλληλη για κάποιους.

Ο διευθυντής του ΑΗΣ Σορωνής  κ. Μιχάλης ΜπαρδακάςΟ διευθυντής του ΑΗΣ Σορωνής κ. Μιχάλης Μπαρδακάς

Χρόνια μετά η θέση βρέθηκε, κι είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσουμε ότι από το δεύτερο εξάμηνο του 2016, το νησί της Ρόδου δεν θα κινδυνεύει πια να μείνει χωρίς ρεύμα όπως δηλώνει ο διευθυντής του εργοστασίου της ΔΕΗ Σορωνής κ. Μιχάλης Μπαρδακάς. Το νέο εργοστάσιο θα είναι γεγονός!
Ολοκληρώθηκε η διαδικασία μεταφοράς των μηχανών στο νέο εργοστάσιο;
Έως αυτή τη στιγμή έχουμε μεταφέρει τέσσερις μηχανές από τις επτά συνολικά οι οποίες προβλέπονται. Όλες θα έχουν εγκατασταθεί  στο χώρο μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου. Πρόκειται για τετράχρονες μηχανές ντίζελ, ισχύος 16,5 MW  η κάθε μία που προς το παρόν θα έχουν ως καύσιμο το μαζούτ. Η ισχύς των μηχανών συνολικά θα είναι 115  MW περίπου.
Στο υπάρχον εργοστάσιο της Σορωνής τι ισχύος είναι οι μηχανές;
Είναι συνολικής ισχύος 202 ΜW  εκ των οποίων τα 100 MW καλύπτονται από μηχανές βάσεως δηλαδή παρόμοιες μ΄ αυτές τις μηχανές ντίζελ και τα υπόλοιπα καλύπτονται με αεριοστροβιλικές μονάδες και με ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη τα οποία καίνε ως καύσιμο ντίζελ που έχει μεγαλύτερο κόστος, σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με το μαζούτ.

Το όφελος ποιό είναι για το νησί από τη λειτουργία του νέου εργοστασίου;
Το νέο εργοστάσιο θα εξυπηρετεί δύο πράγματα. Πρώτον θα λειτουργεί παράλληλα με το υπάρχον εργοστάσιο εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη ασφάλεια στο δίκτυο και δεύτερον θα γίνεται οικονομία αφού πλέον θα καίει μαζούτ το οποίο είναι πολύ φθηνότερο σε σχέση με το ντίζελ που θα έκαιγαν οι αεριοστρόβιλοι στο υπάρχον εργοστάσιο. Επομένως επάρκεια και οικονομία. Με το νέο εργοστάσιο λύνεται το πρόβλημα της επάρκειας ρεύματος για τα υπόλοιπα τουλάχιστον 20 χρόνια.
Καίνε μαζούτ όμως οι μηχανές, τι σημαίνει αυτό για το περιβάλλον;
Οι μηχανές είναι τελευταίας τεχνολογίας, και τηρούμε τους περιβαλλοντικούς όρους. Δεν θα υπάρχει θέμα ρύπανσης ή όχλησης.

Από πότε έψαχναν χώρο για να κάνουν νέο εργοστάσιο;
Από το 1992 ψάχναμε την τοποθεσία. Το 2001 αποφασίστηκε ότι θα κατασκευαστεί στη Νότια Ρόδο  και υποδείχτηκε η συγκεκριμένη θέση που βρίσκεται στο μέσο της διαδρομής μεταξύ Καταβιάς και Πρασονησίου. Το 2004 άρχισαν οι διαδικασίες απόκτησης του οικοπέδου μετά από κυκεώνα γραφειοκρατικό, καταγγελίες, στασιμότητα. Οι σκόπελοι ξεπεράστηκαν  10 χρόνια μετά οπότε και ξεκίνησαν οι χωματουργικές εργασίες.
Οι εργασίες στα κτήρια ολοκληρώθηκαν;
Οι οικοδομικές εργασίες στα κτήρια βρίσκονται στο 80-90% της ολοκλήρωσής τους. Η μεταφορά των μηχανών θα ολοκληρωθεί όπως είπαμε στις 20 Δεκεμβρίου και θα τεθούν σε λειτουργία σταδιακά το δεύτερο εξάμηνο του 2016. Σε μία έκταση περίπου 80 στρεμμάτων υπάρχουν κτήρια για το διοικητικό προσωπικό, τα συνεργεία και τα μηχανοστάσια των μονάδων, εγκαταστάσεις χημείου και δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων. Για την εκτέλεση των εργασιών μέχρι την παράδοση του έργου υπεύθυνος είναι ο κ. Σπύρος Πλατής, διευθυντής των έργων. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 183 εκατομμύρια ευρώ. Τηρούνται όλοι οι περιβαλλοντικοί όροι και κατά τη διάρκεια της κατασκευής του νέου εργοστασίου,  αλλά και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του, σύμφωνα με τις προδιαγραφές.
Όλα αυτά τα χρόνια των καθυστερήσεων υπήρχε πραγματικός κίνδυνος να μείνει το νησί χωρίς ρεύμα;   
Υπήρχαν περίοδοι όλα αυτά τα χρόνια που το εργοστάσιο στη Σορωνή είχε φτάσει σε οριακά σημεία και δεν μπορούσε να ανταποκριθεί.  Ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της θερινής αιχμής, Ιούλιος- Αύγουστος πάντα υπήρχε θέμα επάρκειας, σε περίπτωση βλάβης ορισμένων μηχανών και γι αυτό άλλωστε η ΔΕΗ ενοικιάζει ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη, ισχύος περίπου 20 MW  τα οποία τοποθετεί στους υποσταθμούς Αφάντου και Ιαλυσού. Με αυτό τον τρόπο καλύπτει κάποια μηχανή που ενδεχομένως να είχε βλάβη. Τώρα πλέον με το ξεκίνημα της λειτουργίας του νέου εργοστασίου δεν θα υπάρχει τέτοια ανάγκη.
Τι οφέλη θα έχει η περιοχή με τη λειτουργία του εργοστασίου;
Αυτή τη στιγμή 300 άνθρωποι εργάζονται για το έργο αυτό: εργολάβοι, τεχνικοί, φύλακες δίνοντας ζωή στη γύρω περιοχή. Αυτό θα συνεχιστεί και κατά τη λειτουργία του εργοστασίου, ιδιαιτέρως κατά τη διάρκεια του χειμώνα δίνοντας εργασία σε εστιατόρια, μαγαζιά, ενοικίαση ακινήτων στην περιοχή με δεδομένο ότι στη βάρδια θα υπάρχουν 50 άτομα.

Θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν;
Θα προσληφθούν ως μόνιμο προσωπικό άτομα κατά προτεραιότητα από την Καταβιά, αλλά και από τη Νότια Ρόδο με ΑΣΕΠ και συγκεκριμένα μηχανικοί, μηχανοτεχνίτες, εργάτες κ.ά Επίσης θα γίνουν προσλήψεις με οκτάμηνες και δίμηνες συμβάσεις από τη γύρω περιοχή. Για τις μόνιμες θέσεις, σε πρώτη φάση στο τέλος του 2016 θα προσληφθούν 22 άτομα.
Για το υπάρχον εργοστάσιο τι προβλέπεται;  
Με τη λειτουργία του νέου εργοστασίου θα ελαττωθεί η λειτουργία του εργοστασίου στη Σορωνή με αποτέλεσμα να  ελαττωθεί και η όχληση της γύρω περιοχής.
Τι προβλέπεται για τα αντισταθμιστικά οφέλη που έχει εγκρίνει η ΔΕΗ, πότε θα γίνουν τα έργα;
Έχουν εγκριθεί αντισταθμιστικά έργα ως αντισταθμιστικά οφέλη ύψους 3,5 εκατομμυρίων ευρώ για τα οποία η ΔΕΗ έχει υπογράψει συμβάσεις με το δήμο της Ρόδου. Περιλαμβάνουν έργα υποδομής όπως ηλεκτροδοτήσεις, γήπεδα, έργα αποχέτευσης-βιολογικό κ. ά. Είναι στο χέρι του δήμου να προκηρύξει τα έργα αυτά. Επίσης θα γίνουν έργα στην τοπική κοινότητα Θεολόγου μικρότερης έκτασης.