Το παραμικρό στραβοπάτημα μπορεί να τους στοιχίσει ακριβά,
εκτιμούν πλέον στην ΔΕΗ μετά και την εμπλοκή με την DG Comp, και
ενώ κρίσιμα θέματα που άπτονται της κοινοτικής νομοθεσίας παραμένουν
ακόμη ανοικτά, όπως για παράδειγμα η πιστοποίηση του ΑΔΜΗΕ.
Το κοινοτικό δίκαιο προβλέπει ότι ακριβως επειδή ο ΑΔΜΗΕ
έχει νέα μετοχική σύνθεση μετά την απόκτηση του 24% από την κινεζική State Grid, πρέπει να πιστοποιηθεί εκ νέου από την ΡΑΕ.
Και παρότι στο νέο μετοχικό σχήμα του διαχειριστή, η συμμετοχή του στρατηγικού επενδυτή είναι μειοψηφική, αυτό δεν αλλάζει το γεγονός ότι για επενδυτές που προέρχονται από χώρες εκτός ΕΕ υπάρχουν ειδικές προβλέψεις στην κοινοτική οδηγία, όπως έδειξε και η εμπειρία της υπόθεσης ΔΕΣΦΑ.
Το θετικό είναι ότι η State Grid έχει ήδη εξασφαλίσει ευρωπαϊκή πιστοποίηση εξαιτίας της συμμετοχής της στο μετοχικό κεφάλαιο της πορτογαλικής EDP (για την ακρίβεια στο διαχειριστή REN), γεγονός που διευκολύνει τα πράγματα για τον ΑΔΜΗΕ.
Εκείνο ωστόσο που ανησυχεί την ΔΕΗ, μετά και την εξέλιξη με την DG Comp, είναι μην τυχόν προκύψει κάποια εμπλοκή με το μετοχικό σχήμα για την κατασκευή της νέας λιγνιτικής μονάδας Μελίτη ΙΙ στη Φλώρινα, όπου μια άλλη κρατική κινεζική εταιρεία, η CMEC, θα έχει το πλειοψηφικό πακέτο. Τόσο η CMEC όσο και η State Grid είναι κρατικές εταιρείες, και επειδή η κοινοτική νομοθεσία απαγορεύει στον ΑΔΜΗΕ να έχει την οποιαδήποτε σχέση, έστω και έμμεση με την ΔΕΗ, εκφράζεται η ανησυχία μην τυχόν δημιουργηθεί κάποιου είδους εμπλοκή. Πόσο μάλλον όταν το κινεζικό Δημόσιο θα έχει πλέον μετοχική σχέση με δύο διαφορετικές κρατικές εταιρείες, τόσο στον ΑΔΜΗΕ όσο και στην ΔΕΗ
Αν και όπως αναγνωρίζουν οι συνομιλητές μας, το σενάριο της εμπλοκής είναι μάλλον ακραίο, εντούτοις η έφοδος των ελεγκτών της DG Comp στα γραφεία των ΔΕΗ, και ΑΔΜΗΕ, είχε σαν αποτέλεσμα οι δύο ελληνικές εταιρείες να φοβούνται μην τυχόν οι κοινοτικοί καταφύγουν σε μια πολύ αυστηρή ερμηνεία του νόμου που θα δημιουργήσει προσκόμματα.
Πόσο μάλλον όταν ο χρόνος μετρά αντίστροφα, και ενώ ο ΑΔΜΗΕ καλείται να αλλάξει μοντέλο, και να μεταβεί από το καθεστώς του Ανεξάρτητου Συστήματος Μεταφοράς (ITO) στον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό (ownership unbundling). Δεν είναι απλή η αλλαγή αυτή, όπως λένε οι γνωρίζοντες, καθώς στην ουσία αλλάζει όλη η διαδικασία : Στο προηγούμενο καθεστώς, το ITO, η έμφαση δινόταν στην ανεξαρτησία του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ, στο ownership unbundling ωστόσο, πρέπει να εξεταστούν οι μεταβολές που έχουν συντελεστεί στην εταιρεία και ποια επίδραση μπορεί αυτές να έχουν στην ομαλή λειτουργία του συστήματος.
Αλλωστε η πιστοποίηση του ΑΔΜΗΕ αποτελεί ένα βασικό κομμάτι του παζλ που θα πρέπει να έχει συμπληρωθεί μέχρι το Μάρτιο, δηλαδή σε περίπου 1,5 μήνα από σήμερα, ώστε να έχει ολοκληρωθεί – ή έστω να έχει μπει στην τελική ευθεία με λυμένα τα βασικά εμπόδια – η διαδικασία απόσχισης του διαχειριστή από τη ΔΕΗ.
Αν και δεν υπάρχουν ενδείξεις πως μπορεί να προκύψει εμπλοκή, εντούτοις στη ΔΕΗ, μετά και την επέμβαση της DG Comp, ζυγίζουν πλέον και το παραμικρό τους βήμα, καθώς έχουν καταλάβει ότι ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες.
Το κοινοτικό δίκαιο προβλέπει ότι ακριβως επειδή ο ΑΔΜΗΕ
έχει νέα μετοχική σύνθεση μετά την απόκτηση του 24% από την κινεζική State Grid, πρέπει να πιστοποιηθεί εκ νέου από την ΡΑΕ.
Και παρότι στο νέο μετοχικό σχήμα του διαχειριστή, η συμμετοχή του στρατηγικού επενδυτή είναι μειοψηφική, αυτό δεν αλλάζει το γεγονός ότι για επενδυτές που προέρχονται από χώρες εκτός ΕΕ υπάρχουν ειδικές προβλέψεις στην κοινοτική οδηγία, όπως έδειξε και η εμπειρία της υπόθεσης ΔΕΣΦΑ.
Το θετικό είναι ότι η State Grid έχει ήδη εξασφαλίσει ευρωπαϊκή πιστοποίηση εξαιτίας της συμμετοχής της στο μετοχικό κεφάλαιο της πορτογαλικής EDP (για την ακρίβεια στο διαχειριστή REN), γεγονός που διευκολύνει τα πράγματα για τον ΑΔΜΗΕ.
Εκείνο ωστόσο που ανησυχεί την ΔΕΗ, μετά και την εξέλιξη με την DG Comp, είναι μην τυχόν προκύψει κάποια εμπλοκή με το μετοχικό σχήμα για την κατασκευή της νέας λιγνιτικής μονάδας Μελίτη ΙΙ στη Φλώρινα, όπου μια άλλη κρατική κινεζική εταιρεία, η CMEC, θα έχει το πλειοψηφικό πακέτο. Τόσο η CMEC όσο και η State Grid είναι κρατικές εταιρείες, και επειδή η κοινοτική νομοθεσία απαγορεύει στον ΑΔΜΗΕ να έχει την οποιαδήποτε σχέση, έστω και έμμεση με την ΔΕΗ, εκφράζεται η ανησυχία μην τυχόν δημιουργηθεί κάποιου είδους εμπλοκή. Πόσο μάλλον όταν το κινεζικό Δημόσιο θα έχει πλέον μετοχική σχέση με δύο διαφορετικές κρατικές εταιρείες, τόσο στον ΑΔΜΗΕ όσο και στην ΔΕΗ
Αν και όπως αναγνωρίζουν οι συνομιλητές μας, το σενάριο της εμπλοκής είναι μάλλον ακραίο, εντούτοις η έφοδος των ελεγκτών της DG Comp στα γραφεία των ΔΕΗ, και ΑΔΜΗΕ, είχε σαν αποτέλεσμα οι δύο ελληνικές εταιρείες να φοβούνται μην τυχόν οι κοινοτικοί καταφύγουν σε μια πολύ αυστηρή ερμηνεία του νόμου που θα δημιουργήσει προσκόμματα.
Πόσο μάλλον όταν ο χρόνος μετρά αντίστροφα, και ενώ ο ΑΔΜΗΕ καλείται να αλλάξει μοντέλο, και να μεταβεί από το καθεστώς του Ανεξάρτητου Συστήματος Μεταφοράς (ITO) στον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό (ownership unbundling). Δεν είναι απλή η αλλαγή αυτή, όπως λένε οι γνωρίζοντες, καθώς στην ουσία αλλάζει όλη η διαδικασία : Στο προηγούμενο καθεστώς, το ITO, η έμφαση δινόταν στην ανεξαρτησία του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ, στο ownership unbundling ωστόσο, πρέπει να εξεταστούν οι μεταβολές που έχουν συντελεστεί στην εταιρεία και ποια επίδραση μπορεί αυτές να έχουν στην ομαλή λειτουργία του συστήματος.
Αλλωστε η πιστοποίηση του ΑΔΜΗΕ αποτελεί ένα βασικό κομμάτι του παζλ που θα πρέπει να έχει συμπληρωθεί μέχρι το Μάρτιο, δηλαδή σε περίπου 1,5 μήνα από σήμερα, ώστε να έχει ολοκληρωθεί – ή έστω να έχει μπει στην τελική ευθεία με λυμένα τα βασικά εμπόδια – η διαδικασία απόσχισης του διαχειριστή από τη ΔΕΗ.
Αν και δεν υπάρχουν ενδείξεις πως μπορεί να προκύψει εμπλοκή, εντούτοις στη ΔΕΗ, μετά και την επέμβαση της DG Comp, ζυγίζουν πλέον και το παραμικρό τους βήμα, καθώς έχουν καταλάβει ότι ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου