Με την ελπίδα ότι οι θεσμοί μπορούν να δεχτούν το
μοντέλο NOME που έχει επεξεργαστεί η ελληνική πλευρά ως μοντέλο ικανό να
λειτουργήσει προς την κατεύθυνση που επιβάλλει το μνημόνιο για
μετακίνηση του 25% (και του 50% μέχρι το 2020) των πελατών της λιανικής
ρεύματος από τη ΔΕΗ, έφυγαν από το τραπέζι της πρώτης διαπραγμάτευσης με
το τεχνικό «κουαρτέτο» τα αρμόδια στελέχη του ΥΠΕΝ, της ΡΑΕ, της ΔΕΗ
κ.λπ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress δεν ετέθησαν
από τους
εκπροσώπους των δανειστών μείζονα ζητήματα, ενώ αναγνωρίστηκε η δυσκολία
του εγχειρήματος αλλά και η ανάγκη να υπάρξει δοκιμαστική περίοδος κατά
την οποία θα αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα του μοντέλου. Η ελληνική
πλευρά υποστηρίζει ότι η αποτελεσματικότητα των δημοπρασιών πρέπει να
φανεί στη πράξη, γι’ αυτό και αρχικά θα πρέπει να διατεθεί μια ποσότητα
ενέργειας 300 – 400 MW, με μικρό χρονικό ορίζοντα, προκειμένου να φανεί η
ζήτηση που θα υπάρξει. Ολοκληρωμένη λειτουργία εκτιμάται ότι μπορεί να
έχουμε το 2017, οπότε υπάρχει ο χρόνος να καλυφθεί μέχρι το 2020 η
απαίτηση για μετακίνηση από τη ΔΕΗ του 50% των πελατών.
Η πρόταση πάντως δεν κατατέθηκε στους δανειστές, απλά έγινε μια πρώτη
παρουσίασή της σε αδρές γραμμές, και θα συνεχιστεί η επεξεργασία της
μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, παρότι θεωρείται «λογική» από τους εκπροσώπους
των θεσμών και κάποια μικρή καθυστέρηση λόγω εκλογών κ.λπ.
Για το θέμα της τιμής βάσης (ως γνωστόν είναι το κρίσιμο μέγεθος),
δεν αναφέρθηκαν νούμερα. Άλλωστε το μοντέλο που επεξεργάζεται η ΡΑΕ δεν
θα αναφέρεται σε συγκεκριμένη τιμή εκκίνησης, παρά στη μεθοδολογία
προσδιορισμού της τιμής αυτής. Ολες οι εκτιμήσεις βεβαίως αναφέρουν ότι
αυτή η μεθοδολογία θα οδηγεί σε μια ενδιάμεση τιμή: Ούτε εκείνη που ζητά
η ΔΕΗ (59 ευρώ/μεγαβατώρα), ούτε εκείνη της διαιτησίας (36 ευρώ).
Στην πρόταση ΡΑΕ το κόστος των ρύπων θα είναι έξτρα, δεν θα είναι
δηλαδή ενσωματωμένο στην τιμή βάσης των δημοπρασιών. Αυτό έγινε
προκειμένου να περιοριστεί το ρίσκο για τη ΔΕΗ, ειδικά σε περιπτώσεις
δημοπρασιών για μακρύ χρονικό διάστημα, καθώς η αγορά ρύπων είναι
εξαιρετικά ευμετάβλητη.
Από εκεί και πέρα, η ΡΑΕ εξετάζει κι άλλα ζητήματα που εμποδίζουν την
αλλαγή προμηθευτή, με στόχο να διορθωθούν ώστε να βοηθηθεί το άνοιγμα
της αγοράς. Ένα από αυτά είναι τα μεγάλα ληξιπρόθεσμα χρέη. Την πρόταση
της ΔΕΗ για την απαγόρευση μετακίνησης ενός πελάτη από μια εταιρεία σε
άλλη αν αυτός δεν έχει εξοφλήσει την πρώτη, η ΡΑΕ δεν την έχει
αποκλείσει, γι’ αυτό και εξετάζει τι συμβαίνει σε άλλες χώρες της
Ευρώπης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου