Ο
υφυπουργός Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς θα ετοιμάσει την ελληνική
υπερασπιστική γραμμή έναντι των Βρυξελλών, που απειλούν με παραπομπή στο
Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και επιβολή προστίμων.
Μια εξαιρετικά περίπλοκη εξίσωση με παραμέτρους που
σχετίζονται με τη βιωσιμότητα και το κόστος παραγωγής της ΔΕΗ, την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και την προσαρμογή στις απαιτήσεις τις ΕΕ για μηδενικές εκπομπές ρύπων, το μέλλον των τοπικών κοινωνιών και των εργαζομένων στη ΔΕΗ και βεβαίως τη διασφάλιση της επάρκειας και της ομαλής τροφοδοσίας της χώρας με ηλεκτρική ενέργεια, καλείται να επιλύσει η κυβέρνηση στο πλαίσιο της απόφασης της να επιταχύνει την απολιγνιτοποίηση της παραγωγής της ΔΕΗ.
σχετίζονται με τη βιωσιμότητα και το κόστος παραγωγής της ΔΕΗ, την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και την προσαρμογή στις απαιτήσεις τις ΕΕ για μηδενικές εκπομπές ρύπων, το μέλλον των τοπικών κοινωνιών και των εργαζομένων στη ΔΕΗ και βεβαίως τη διασφάλιση της επάρκειας και της ομαλής τροφοδοσίας της χώρας με ηλεκτρική ενέργεια, καλείται να επιλύσει η κυβέρνηση στο πλαίσιο της απόφασης της να επιταχύνει την απολιγνιτοποίηση της παραγωγής της ΔΕΗ.
Η
μελέτη των παραμέτρων του θέματος βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη τόσο από
το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, όσο και από τη ΔΕΗ. Βασικός
άξονας είναι η ειλημμένη, σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο, απόφαση για
επιτάχυνση της απολιγνιτοποίησης. Από εκεί και πέρα όμως όλα τα σενάρια
είναι ανοιχτά τόσο για το χρονοδιάγραμμα, όσο και για τις μονάδες της
ΔΕΗ που θα συμπεριληφθούν στο πρόγραμμα σταδιακού σβησίματος.
Επίσκεψη Χατζηδάκη σε Δ. Μακεδονία και Μεγαλόπολη
Είναι
χαρακτηριστικό ότι ο υπουργός Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, απαντώντας
στις επίμονες ερωτήσεις για το πότε και ποιες μονάδες της ΔΕΗ θα
«σβήσουν», σημειώνει την απόφαση για επιτάχυνση της απολιγνιτιτοποίησης,
αρχής γενομένης από τις δυο μονάδες του Σταθμού του Αμυνταίου και την
Μεγαλόπολη 3 το πρώτο εξάμηνο του 2020. Μάλιστα εν όψει αυτής της
εξέλιξης και προκειμένου να προετοιμάσει τις τοπικές κοινωνίες, εντός
του επόμενου διαστήματος θα επισκεφθεί, κατ’ αρχάς τη Δυτική Μακεδονία
και εν συνεχεία τη Μεγαλόπολη.
Ανοιχτό
παραμένει όμως το τι θα γίνει με τις μονάδες της Καρδιάς, οι οποίες δεν
μπορούν να «σβήσουν» πριν εξασφαλιστεί η λειτουργία της τηλεθέρμανσης.
Οι αποφάσεις αυτές θα πρέπει να πάρουν το «πράσινο φως» και από την Κομισιόν.
Και τούτο διότι οι δυο σταθμοί που είχαν τεθεί σε καθεστώς περιορισμένης λειτουργίας 17.500 ωρών, συνεχίζουν να λειτουργούν με μια απόφαση του προηγούμενου υπουργού Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη, ο οποίος τους ενέταξε μονομερώς (χωρίς την έγκριση της Κομισιόν) στο καθεστώς των 32.000 ωρών.
Η απόφαση του κ. Σταθάκη είχε ως αποτέλεσμα η Κομισιόν είχε απευθύνει προειδοποιητική επιστολή στην ελληνική κυβέρνηση ζητώντας εξηγήσεις και απειλώντας με παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και επιβολή προστίμων.
Η σχετική προθεσμία λήγει στις 22 Σεπτεμβρίου και σύμφωνα με πληροφορίες ο υφυπουργός Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς ετοιμάζει την απάντηση προκειμένου να εξασφαλιστεί η διατήρηση της λειτουργίας των σταθμών τουλάχιστον έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου 2020.
Οι συγκεκριμένες μονάδες είναι ενταγμένες σε ένα καθεστώς που ονομάζεται Μεταβατικό Σχέδιο Μείωσης των Εκπομπών (ΜΕΣΜΕ) και το οποίο προβλέπει ότι έως τον Ιούνιο του 2020 θα πρέπει να έχουν γίνει μια σειρά από αναβαθμίσεις προκειμένου να «πιάσουν» συγκεκριμένα όρια εκπομπών θείου, που είναι αποδεκτά από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι αποφάσεις αυτές θα πρέπει να πάρουν το «πράσινο φως» και από την Κομισιόν.
Μονομερής ένταξη στις 32.000 ώρες λειτουργίας
Το
υπουργείο Ενέργειας καλείται έως τις 22 Σεπτεμβρίου να
επιχειρηματολογήσει πειστικά προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε ό,τι αφορά
τους λόγους συνέχισης της λειτουργίας των σταθμών του Αμυνταίου και της
Καρδιάς.Και τούτο διότι οι δυο σταθμοί που είχαν τεθεί σε καθεστώς περιορισμένης λειτουργίας 17.500 ωρών, συνεχίζουν να λειτουργούν με μια απόφαση του προηγούμενου υπουργού Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη, ο οποίος τους ενέταξε μονομερώς (χωρίς την έγκριση της Κομισιόν) στο καθεστώς των 32.000 ωρών.
Η απόφαση του κ. Σταθάκη είχε ως αποτέλεσμα η Κομισιόν είχε απευθύνει προειδοποιητική επιστολή στην ελληνική κυβέρνηση ζητώντας εξηγήσεις και απειλώντας με παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και επιβολή προστίμων.
Η σχετική προθεσμία λήγει στις 22 Σεπτεμβρίου και σύμφωνα με πληροφορίες ο υφυπουργός Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς ετοιμάζει την απάντηση προκειμένου να εξασφαλιστεί η διατήρηση της λειτουργίας των σταθμών τουλάχιστον έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου 2020.
Νέα διορία ενόψει για Αγ. Δημήτριο, Μελίτη και Μεγαλόπολη 3 & 4
Πέραν
αυτών, τον Ιούνιο του 2020 εκπνέει ένα άλλο καθεστώς που αφορά τις
πέντε μονάδες του Αγίου Δημητρίου, τη Μεγαλόπολη 3 και 4 και τη Μελίτη.Οι συγκεκριμένες μονάδες είναι ενταγμένες σε ένα καθεστώς που ονομάζεται Μεταβατικό Σχέδιο Μείωσης των Εκπομπών (ΜΕΣΜΕ) και το οποίο προβλέπει ότι έως τον Ιούνιο του 2020 θα πρέπει να έχουν γίνει μια σειρά από αναβαθμίσεις προκειμένου να «πιάσουν» συγκεκριμένα όρια εκπομπών θείου, που είναι αποδεκτά από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η
μονάδα της Μελίτης θεωρείται ότι είναι εντός των ορίων εκπομπών, όπως
και η Μεγαλόπολη 4. Η Μεγαλόπολη 3 έχει προαναγγελθεί ότι θα «σβήσει»
έως την εκπνοή της προθεσμίας και το ερώτημα που τίθεται, είναι τι θα
γίνει με τις τέσσερις μονάδες του Αγίου Δημητρίου, αφού στην 5η έχει
προχωρήσει η επένδυση της υγρής αποθείωσης.
Αν
δηλαδή η ΔΕΗ θα προχωρήσει στις αναγκαίες επενδύσεις ή τελικά όπως λένε
κάποια σενάρια το 2025 από τις υφιστάμενες μονάδες θα λειτουργούν μόνο η
Μελίτη, ο Άγιος Δημήτριος 5 και η Μεγαλόπολη 4.
Αιτιάσεις για βίαιη απολιγνιτοποίηση
Το σενάριο αυτό χαρακτηρίζεται από τη ΓΕΝΟΠ ως βίαιη απολιγνιτοποίηση, αν και κάποιοι μιλάνε ακόμη και για πιο βίαια σενάρια όπως το να μη λειτουργήσει καν η υπό κατασκευή Πτολεμαΐδα 5.
Ειδικά εάν δεν εξασφαλίσει τα περίφημα ΑΔΙ, κάτι που επί του παρόντος είναι εξαιρετικά δύσκολο.Πάντως το να μη λειτουργήσει η Πτολεμαΐδα 5 δεν φαίνεται ιδιαιτέρως πιθανό με δεδομένο ότι η ΔΕΗ έχει επενδύσει περί το 1,5 δισ. ευρώ για την κατασκευή της συγκεκριμένης μονάδας και θα επιδιώξει να διασφαλίσει τη ομαλή λειτουργία και τη βιωσιμότητα της και για λόγους ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας.
www.worldenergynews.gr
Αιτιάσεις για βίαιη απολιγνιτοποίηση
Το σενάριο αυτό χαρακτηρίζεται από τη ΓΕΝΟΠ ως βίαιη απολιγνιτοποίηση, αν και κάποιοι μιλάνε ακόμη και για πιο βίαια σενάρια όπως το να μη λειτουργήσει καν η υπό κατασκευή Πτολεμαΐδα 5.
Ειδικά εάν δεν εξασφαλίσει τα περίφημα ΑΔΙ, κάτι που επί του παρόντος είναι εξαιρετικά δύσκολο.Πάντως το να μη λειτουργήσει η Πτολεμαΐδα 5 δεν φαίνεται ιδιαιτέρως πιθανό με δεδομένο ότι η ΔΕΗ έχει επενδύσει περί το 1,5 δισ. ευρώ για την κατασκευή της συγκεκριμένης μονάδας και θα επιδιώξει να διασφαλίσει τη ομαλή λειτουργία και τη βιωσιμότητα της και για λόγους ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας.
www.worldenergynews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου