Η σημασία της συστημάτων εξοικονόμησης ενέργειας καθώς και το γνωστό μότο «Η πιο καθαρή ενέργεια είναι αυτή που δεν καταναλώνεται» τονίζουν με έμμεσο αλλά σαφή τρόπο οι προβλέψεις του ΑΔΜΗΕ για την εξέλιξη της συνολικής καθαρής ζήτησης ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) για τα έτη 2021-2030, όπως αποτυπώνονται στο Προκαταρκτικό Σχέδιο για το Δεκαετές
Πρόγραμμα Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς 2022-2031.Αυτό γιατί δεν είναι απίθανο το «επιθυμητό σενάριο» να διαδεχθεί από το «ανεπιθύμητο» και στην περίπτωση μας αυτό του «ΕΣΕΚ» από αυτό της «Αυξημένης Ζήτησης», όπως παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα.
Ιδιαίτερα, δε αν ληφθεί υπόψη ότι το δεύτερο δεν συνιστά κάποιο ακραίο σενάριο αλλά προκύπτει από πραγματικά «σημερινά» δεδομένα.
Επομένως, πέραν της μεγαλύτερης διείσδυσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και επέκταση της χρήσης πράσινης ενέργειας σε όλους τους τομείς της οικονομίας, η επίτευξη των στόχων για την Ενέργεια και το Κλίμα με ορίζοντα το 2030 και το 2050 ενέχει και άλλες προκλήσεις, μία εξ αυτών, είναι η μείωση της τελικής κατανάλωσης ενέργειας, όταν μάλιστα οι ανάγκες αυξάνουν και οι προβλέψεις μιλούν για αύξηση της ενεργειακής κατανάλωσης τόσο εγχώρια όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Για να δούμε όμως αναλυτικά τα δύο σενάρια και που στηρίζονται οι παραπάνω προβλέψεις.
Οι κύριοι παράγοντες οι οποίοι επιδρούν στη διαμόρφωση της ζήτησης της ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα σε μεσο - μακροπρόθεσμη βάση είναι οι εξής:
1. Η οικονομική ανάπτυξη της χώρας (βασικός δείκτης μέτρησης το ΑΕΠ).
2. Οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες (κλιματισμός, χρήση ηλεκτρισμού στις μεταφορές, χρήση υπολογιστών, χρήση λαμπτήρων LED κ.ά.) λόγω της βελτίωσης του βιοτικού επιπέδου, αλλά και της βελτίωσης των συνθηκών της διαβίωσης συγκεκριμένων πληθυσμιακών ομάδων.
3. Η γενικότερη κατάσταση του ενεργειακού τομέα και της αγοράς του ηλεκτρισμού (επίπεδο τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας, ανταγωνισμός με το Φυσικό Αέριο κ.ά.).
4. Ειδικές συνθήκες (υλοποίηση των έργων του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης).
5. Διάφορα μέτρα της εξειδίκευσης των πολιτικών, όπως η εξοικονόμηση της ενέργειας, η αντιστάθμιση της αέργου ισχύος, οι περιβαλλοντικοί περιορισμοί κ.ά.
Το Σενάριο ΕΣΕΚ
Σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2018/2019, οι στόχοι οι οποίοι τίθενται στα Εθνικά Σχέδια για την Ενέργεια και για το Κλίμα (ΕΣΕΚ) αποκτούν δεσμευτικό χαρακτήρα και συνεπώς οι υποθέσεις οι οποίες περιγράφονται σε αυτά θα πρέπει να αποτελούν τις βασικές παραμέτρους οι οποίες λαμβάνονται υπόψη κατά την ανάπτυξη των συστημάτων μεταφοράς της ηλεκτρικής ενέργειας. Σε αυτό το σενάριο, μέχρι και το έτος 2030 υιοθετούνται πλήρως τα μεγέθη του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και για το Κλίμα (ΕΣΕΚ), λαμβάνοντας υπόψη τον χρονοπρογραμματισμό των υπό διασύνδεση Νήσων.
Σημειώνεται ότι βασικός στόχος του ΕΣΕΚ είναι η μεγάλη αύξηση της ενεργειακής αποδοτικότητας (εξοικονόμηση ενέργειας) και συγκεκριμένα η τελική κατανάλωση ενέργειας το έτος 2030 να είναι χαμηλότερη από αυτή που είχε καταγραφεί κατά το έτος 2017 (αποσύνδεση της οικονομικής ανάπτυξης από την ακαθάριστη εγχώρια κατανάλωση ενέργειας).
Ως αποτέλεσμα, παρά τον εξηλεκτρισμό διαφόρων χρήσεων (π.χ. μεταφορές, θέρμανση/ψύξη) η αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας προβλέπεται να είναι σχετικά μικρή. Για το έτος 2031 η προβλεπομενη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στηρίζεται στις υποθέσεις του σεναρίου ‘ΕΣΕΚ 2030’ της Εθνικής Μακροχρόνιας Στρατηγικής για το 2050.
Σενάριο Αυξημένης Ζήτησης
Το σενάριο αυτό έχει διαμορφωθεί με εκτιμήσεις του ΑΔΜΗΕ βάσει των διαθέσιμων ιστορικών στοιχείων της ζήτησης και δημοσιευμένων προβλέψεων οι οποίες έχουν εκπονηθεί από άλλους αρμοδίους φορείς (μεσοπρόθεσμη εξέλιξη του ΑΕΠ, μακροπρόθεσμες προβλέψεις της ζήτησης κ.ά.), θεωρώντας τις διαθέσιμες προβλέψεις των προμηθευτών.
Ειδικότερα, ως σημείο αναφοράς λαμβάνεται η συνολική ζήτηση της ηλεκτρικής ενέργειας στο ΕΣΜΗΕ κατά το έτος 2019, θεωρώντας και τη διεσπαρμένη παραγωγή, ενώ για την εξέλιξη του ΑΕΠ έχει θεωρηθεί το σενάριο το οποίο παρουσιάζεται στον παρακάτω πίνακα.
Το σενάριο της εξέλιξης του ΑΕΠ βασίζεται στις δημοσιευμένες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έως το 2021, ενώ για την περίοδο 2022 έως 2027 έχουν θεωρηθεί τα αντίστοιχα δημοσιευμένα στοιχεία του ΔΝΤ. Για τα έτη 2028 έως 2030, ελλείψει άλλων στοιχείων, η προβλεπόμενη αύξηση του ΑΕΠ έχει θεωρηθεί ότι παραμένει σταθερή για τους σκοπούς της πρόβλεψης. Για τον σκοπό της πρόβλεψης έχει θεωρηθεί ότι ο βαθμός της ελαστικότητας της ζήτησης της ηλεκτρικής ενέργειας ως προς τον ρυθμό της μεταβολής του ΑΕΠ είναι μικρός. Η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας για το έτος 2031 στηρίζεται στις υποθέσεις του σεναρίου ‘ΕΣΕΚ 2050 – Βασικές Πολιτικές’ της Εθνικής Μακροχρόνιας Στρατηγικής για το 2050.
Κρίσιμη παράμετρος οι διασυνδέσεις
Πρέπει να σημειωθεί ότι στις προβλέψεις οι οποίες παρατίθενται στον παραπάνω πίνακα και απεικονίζονται στο παραπάνω σχήμα συμπεριλαμβάνεται και η ζήτηση των προς διασύνδεση Νήσων, από το πρώτο έτος της πλήρους λειτουργίας της διασύνδεσής τους.
Ειδικότερα, από το έτος 2021 συμπεριλαμβάνεται η ζήτηση της Κρήτης η οποία θα εξυπηρετείται μέσω του συνδέσμου ΕΡ, ενώ από το έτος 2024, στις προβλέψεις του Πιν. 15 και στο Σχήμα 19 περιλαμβάνεται το σύνολο της ζήτησης της Κρήτης (με την ολοκλήρωση του συνδέσμου ΣΡ).
Έπειτα από το 2025 περιλαμβάνεται και η εκτιμώμενη ζήτηση των Δυτικών Κυκλάδων (Δ´ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων), ενώ από το 2028 και από το 2029 περιλαμβάνεται και η εκτιμώμενη ζήτηση των υπό διασύνδεση Δωδεκανήσων και των Νήσων του Βορείου Αιγαίου αντίστοιχα.
energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου